Treść zadania
Autor: ~Bartek Dodano: 19.1.2016 (19:39)
Rzucamy dwukrotnie symetryczną monetą.
Niech X będzie zmienną losową określoną wzorem:
X=\begin{cases} 0 gdy w pierwszym rzucie wypadła reszka\\1 gdy w drugim rzucie wypadł orzeł\end{cases}
natomiast Y zmienną losową określoną wzorem:
Y=\left\{\begin{array}{l} 0 gdy w conajmniej jednym rzucie wypadła reszka\\1 gdy w obydwu rzutach uzyskano orła \end{array}
Czy zmienne losowe X, Y są niezależne? Odpowiedź uzasadnij.
Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.
Rozwiązania
Podobne zadania
1. Rzucamy sześcienną kostką do gry. Oblicz prawdopodobieństwo, że Przedmiot: Matematyka / Studia | 1 rozwiązanie | autor: Tuska91 25.10.2011 (09:05) |
niech A będzie zbiorem, a R relacją określoną w A. Udowodnić, że zbiór Przedmiot: Matematyka / Studia | 1 rozwiązanie | autor: paulinka2384 1.2.2012 (18:24) |
Rzucono dwukrotnie sześcienną kostką do gry. Oblicz prawdopodobieostwo Przedmiot: Matematyka / Studia | 1 rozwiązanie | autor: slawek1 27.3.2012 (22:54) |
Załóżmy , że f jest dwukrotnie różniczkowalna na (1,). Wówczas a)f ' Przedmiot: Matematyka / Studia | 1 rozwiązanie | autor: aga1691 18.9.2012 (16:38) |
1.Rzucamy trzy razy monetą.na czym polega zdarzenie przeciwne od zdarzenia Przedmiot: Matematyka / Studia | 1 rozwiązanie | autor: jessica93 14.11.2012 (15:27) |
Podobne materiały
Przydatność 50% Zmienne losowe
Zmienne losowe Dla określenia zmiennej losowej potrzebna jest znajomość tzw. trójki probabilistycznej. Załóżmy, że dana jest przestrzeń probabilistyczna (E, S, P). Zmienną losową X nazywamy funkcję rzeczywistą określoną na przestrzeni zdarzeń elementarnych E i mierzalną względem ciała zdarzeń S: , która każdemu zdarzeniu elementarnemu eE przyporządkowuje...
Przydatność 60% Zmienne
Zmienne Trudno jest zdefiniować czym są zmienne. Jeżeli mówimy, że jakaś osoba jest zmienna to mamy na myśli, że chodzi nam o osobę, która ulega okresowo pewnym zmianom, wahaniom, zmienia kierunek nasilenia, jest niestała w sposobie działania czy też myślenia itp. Jak podaje Słownik Języka Polskiego zmienna w ujęciu matematycznym to „znak, który w danym wyrażeniu...
Przydatność 80% Zmienne w badaniach pedagogicznych.
Prof. A. Wojciecha Maszke w swojej publikacji pt:” Metodologiczne podstawy badań pedagogicznych” tak pisze o ZMIENNYCH W BADANIACH PEDAGOGICZNYCH: Każde badanie naukowe służy realizacji określonych celów i dotyczy zawsze określonych przedmiotów, którymi w badaniach pedagogicznych mogą być uczniowie szkół, wychowankowie domów dziecka, studenci, nauczyciele,...
Przydatność 50% Symetryczne strefy klimatyczno-roślinno glebowe Afryki.
Przeważająca część Afryki leży między zwrotnikami. Krążenie powietrza na tym obszarze wpływa na znaczne zróżnicowanie klimatyczne, szczególnie na wielkość opadów atmosferycznych. Ich ilość decyduje o typie występującej roślinności, który jest z kolei powiązany z rodzajem gleby. Dlatego w Afryce można wydzielić strefy klimatyczno-roślinno-glebowe układające się...
Przydatność 65% Wyjaśnij stwierdzenie „Tempo ewolucji jest zmienne”. Podaj przykłady potwierdzające tą prawidłowość.
Tempo ewolucji jest to szybkość przebiegu ewolucji. Czas przekształcania się jednego gatunku w drugi lub w wyższe jednostki systematyczne, a więc prędkość, z jaką zachodzą zmiany ewolucyjne w liniach rozwojowych. Tempo tych zmian zależy od właściwości samego gatunku, takich jak: częstość zachodzenia mutacji, długość życia osobników, rekombinacje genetyczne,...
0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań
0 0
antekL1 23.1.2016 (09:15)
Nie próbuję LaTeXa - swoją drogą zobacz hasło "mbox{...}" - aby nie sklejało słów :)
Wartości liczbowe tych zmiennych są nieważne, to, co musimy sprawdzić, to prawdopodobieństwa. Mamy pewien zbiór zdarzeń elementarnych Omega, napiszę go tak (O = orzeł, R = reszka)
Omega = { (O;O), (O;R), (R;O),(R;R) }
Ten zbiór dzielimy na podzbiory, osobno dla każdej zmiennej.
Przez p(...) oznaczamy prawdopodobieństwa.
Dla zmiennej X:
X0 = { (R;O),(R;R) } - reszka w pierwszym rzucie ; p(X0) = 1 / 2
X1 = (O;O), (R;O) } - orzeł w drugim rzucie ; p(X1) = 1 / 2
Dla zmiennej Y:
Y0 = { (O;R), (R;O),(R;R) } - jedna lub dwie reszki; p(Y0) = 3 / 4
Y1 = { (O;O) } - same orły p(Y1) = 1 / 4.
Teraz jest ważne:
Aby pokazać, że zmienne X i Y są niezależne trzeba udowodnić, że dla każdego podzbioru Xi gdzie (i = 0,1) i dla każdego podzbioru Yj gdzie (j = 0,1) zachodzi taka równość:
p(Xi) * p(Yj) = p(Xi n Yj) ; [ "n" to iloczyn zbiorów ]
Jeden kontrprzykład wystarczy - tak "na intuicję" wynik "same orły" wyklucza reszkę w pierwszym rzucie, więc weźmy iloczyn zdarzeń Y1 n X0. Szansa na jego realizację to ZERO. Czyli (pobawię się LaTeX'em, ładnie wygląda :)
p(Y_1)\cdot p(X_0) = \frac{1}{4}\cdot \frac{1}{2} \qquad\mbox{oraz}\qquad p(Y_1\cap X_0) = 0
zatem
p(Y_1)\cdot p(X_0)\neq p(Y_1\cap X_0)
czyli zmienne X i Y są zależne. Koniec dowodu - jak pisałem - 1 kontrprzykład wystarczy.
W razie pytań pisz proszę na priv.
Dodawanie komentarzy zablokowane - Zgłoś nadużycie