Treść zadania

saccos

Na rysunku przedstawiono prostokątną cewkę, umieszczoną w płaszczyźnie xy, o wymiarach 10 cm X 5 cm, składającą się z 20 zwojów. W cewce, która może się obracać wokół jednego z jej dłuższych boków, umocowanego do osi y, płynie prąd o natężeniu 0.1 A. Jaki moment siły będzie działać na cewkę i w którą stronę zacznie się ona obracać, jeśli w kierunku x przyłożymy pole magnetyczne o indukcji B=0.5 T?

Załączniki do zadania

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Najlepsze rozwiązanie

  • 1 0

    Dane:
    a, b = 10 cm x 5 cm - wymiary cewki
    n = 20 zwojów
    I = 0.1 A - natężenie prądu w cewce
    B = 0.5 T - indukcja pola magnetycznego

    Szukamy M - momentu sił, działających na cewką i kierunku jej obrotu.

    Pole magnetyczne jest równoległe do "poziomych" boków cewki, nie powoduje więc powstania siły Lorentza w tych bokach. Siła ta powstaje w bokach pionowych. Jest ona prostopadła do płaszczyzny cewki i do wektora B. Zgodnie z zasadą znajdowania zwrotu iloczynu wektorowego I x B siła działająca na niezamocowany bok będzie miała zwrot PLUS Z, czyli od ekranu w stronę patrzącego.
    Na drugi pionowy bok cewki działa siła o zwrocie przeciwnym. Ale ponieważ bok ten jest umocowany ignorujemy tą siłę.

    Siła Lorentza próbuje obrócić cewkę od osi +X w kierunku osi +Z.

    Jeśli przez a oznaczę długość pionowego boku, przez b - boku poziomego, to wartość siły F wynosi:
    F = n * B * I * a.
    Moment tej siły, liczony względem osi Y, ma wartość:
    M = F * b = n * B * I * S, gdzie S jest powierzchnią cewki. Jest to wektor, zwrócony w kierunku MINUS Y (i dlatego powoduje taki obrót, jak napisałem wyżej).

    Do obliczeń zamieniam wymiary cewki z cm na metry: 0.1 m x 0.05 m. Podstawiam dane:

    M = nBIab = 20\cdot 0.5\cdot 0.1\cdot 0.1\cdot 0.05 = 0.005\,\,N\cdot m

    Sprawdzam wymiar[M]. Tesla to N / (A * m)

    [M] = \frac{N}{A\cdot m}\cdot A\cdot m^2 = N\cdot m

Rozwiązania

Podobne materiały

Przydatność 55% Kartkówka z rysunku technicznego

1.Podaj wszystkie formaty arkuszy i ich wymiary. ............................................................................................ ............................................................................................ 3. Do czego stosowana jest linia punktowa i falista ............................................................................................ 4. Co...

Przydatność 85% Arteterapia - zastosowanie rysunku w psychoterapii

ARTETERAPIA Zastosowanie rysunku w psychoterapii Obserwacja sposobu zachowania się dziecka, tego jak reaguje w różnych sytuacjach i w stosunku do innych ludzi, dostarcza cennych informacji o jego rozwoju umysłowym. Od chwili urodzenia dziecko gwałtownie rozwija swoje zdolności intelektualne. Rozwija...

Przydatność 70% Rozwój poznawczy eg piageta, różnice, moralność, wygocki, zabawa symboliczna, symboliczna reprezentacja rysunku

1. ROZWÓJ POZNAWCZY WG PIAGETA w tym: stadia rozwoju; ich charakterystyka; ważne pojęcia na poszczególnych stadiach Stadia rozwoju poznawczego – zasadniczą cechą teorii Piageta jest przekonanie o etapowym charakterze rozwoju. W teorii Piageta dziecko występuje jako twórca własnego rozwoju, a zredukowany został wpływ środowiska społecznego, edukacji i kultury na kształtowanie...

Przydatność 65% Rodzaje zabaw, zabawa symboliczna, symboliczna reprezentacja w rysunku a. rodzaje zabaw na poszczególnych etapach życia. Ich rola. Rola zabawy symbolicznej, istota tej zabawy. Rysunek jako symboliczna reprezentacja rzeczywistości – elementy rysunku w

Pytanie 3 : Rodzaje zabaw, zabawa symboliczna, symboliczna reprezentacja w rysunku a. rodzaje zabaw na poszczególnych etapach życia. Ich rola. Rola zabawy symbolicznej, istota tej zabawy. Rysunek jako symboliczna reprezentacja rzeczywistości – elementy rysunku w trakcie rozwoju. I ) Rodzaje zabaw na poszczególnych etapach życia. Ich rola: W okresie poniemowlęcym rozwój dzieci...

0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji