Treść zadania

aguSka18

Dokonując analizy i interpretacji podanych tekstów: 'Myśli' B. Pascala i 'Sto pociech' W. Szymborskiej, omów przedstawioną w nich koncepcję miejsca człowieka w świecie.

Tekst 1
Blaise Pascal
Myśli - fragm.

[...] Niechaj tedy człowiek przyjrzy się naturze w jej wzniosłym i pełnym majestacie, niech oddali wzrok od niskich przedmiotów, które go otaczają. [...] Cały ten widzialny świat jest jeno niedostrzegalną drobiną na rozległym łonie natury. Żadna idea nie zdoła się do tego zbliżyć. [...]
Niechaj człowiek zważy, czym jest w porównaniu do tego, co istnieje, niechaj spojrzy na się jak na coś zabłąkanego w tym zakątku przyrody i niechaj z tej małej celi, w której go pomieszczono (mam na myśli wszechświat), nauczy się oceniać ziemię, królestwa, miasta i samego siebie wedle słusznej oceny. Czym jest człowiek w nieskończoności? [...]
Ostatecznie bowiem, czymże jest człowiek w przyrodzie? Nicością wobec nieskończoności, wszystkim wobec nicości, pośrodkiem między niczym a wszystkim. [...]
Nie wiem, kto mnie wydał na świat, ani co jest świat, ani co ja sam. Żyję w straszliwej nieświadomości wszystkich rzeczy [...]. Widzę przerażające przestrzenie wszechświata, które mnie otaczają, czuję się przywiązany do kącika tej rozległej przestrzeni nie wiedząc, czemu mnie pomieszczono raczej w tym miejscu niż w innym, ani tę odrobinę czasu, jaką mi dano do życia, wyznaczono w tym a nie w innym punkcie całej wieczności, która mnie poprzedziła, i w tej, która ma po mnie nastąpić. [...]
Człowiek jest tylko trzciną, najwątlejszą w przyrodzie, ale trzcina myślącą. Nie potrzeba, by cały wszechświat uzbroił się, aby go zmiażdżyć: mgła, kropla wody wystarczą, aby go zabić. Ale gdyby nawet wszechświat go zmiażdżył, człowiek byłby i tak czymś szlachetniejszym niż to, co go zabija, ponieważ wie, że umiera, i zna przewagę, którą wszechświat ma nad nim.
Wszechświat nie wie nic o tym.
Cała nasza godność spoczywa tedy w myśli. [...]

Tekst 2
Wisława Szymborska
Sto pociech

Zachciało mu się szczęścia,
zachciało mu się prawdy,
zachciało mu się wieczności,
patrzcie go!

Ledwie odróżnił sen od jawy,
ledwie domyślił się, że on to on,
ledwie wystrugał ręką z płetwy rodem
krzesiwo i rakietę,
łatwy do utopienia w łyżce oceanu,
za mało nawet śmieszny, żeby pustkę
śmieszyć,
oczami tylko widzi,
uszami tylko słyszy,
rekordem jego mowy jest tryb warunkowy,
rozumem gani rozum,
słowem: prawie nikt,
ale wolności mu w głowi,
wszechwiedza i byt,
poza niemądrym mięsem,
patrzcie go!

Bo przecież chyba jest,
naprawdę się wydarzył
pod jedną z gwiazd prowincjonalnych.
Na swój sposób żywotny i wcale ruchliwy.
Jak na marnego wyrodka kryształu -
dość poważnie zdziwiony.
Jak na trudne dzieciństwo w
koniecznościach stada -
nieźle już poszczególny.
Patrzcie go!

Tylko tak dalej, dalej choć przez chwilę.
Bodaj przez mgnienie galaktyki małej!
Niechby się wreszcie z grubsza okazało,
czym będzie, skoro jest.
A jest - zawzięty.
Zawzięty, trzeba przyznać, bardzo.
Z tym kółkiem w nosie, w tej todze, w tym
swetrze.
Sto pociech, bądź co bądź.
Niebożę.
Istny człowiek.

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Rozwiązania

Podobne materiały

Przydatność 75% Zasady analizy i interpretacji wiersza.

Analiza i interpretacja utworu poetyckiego Analiza – badanie i opis kompozycji utworu; podmiot liryczny, zabiegi poetyckie, motyw utworu, sytuacja liryczna, zasady, którymi kierował się poeta. Interpretacja – odpowiedź na pytanie, czemu służy powyższa konstrukcja, utworu, sens wynikający z niego, jak utwór mieści się w historii i filozofii, jest to działanie badawcze...

Przydatność 75% Różne oblicza miłości i sposoby mówienia o niej. Dokonaj analizy i interpretacji porównawczej podanych tekstów: "Słodki bój"- Anakreonta oraz biblijnej "Pieśni nad pieśniami"

Miłość to uczucie, do którego każdy indywidualnie podchodzi. Postrzegane było inaczej w różnych kulturach. Ewouluowało na przestrzeni dziejów. Mówiono o nim na różne sposoby. Jedni narzekali na nie drudzy chwalili. Pewnym jest, że miłość do dzisiejszych czasów pozostaje głównym tematem rozważań poetów i filozofów. Na ten temat powstało wiele odmiennych w treści dzieł....

Przydatność 80% Rozczarowania romantycznych kochanków. Dokonaj analizy i interpretacji podanych fragmentów „Kordiana” J.Słowackiego i „Lalki” B.Prusa i porównaj postawy bohaterów. Zwróć uwagę na postaci kobiet. Uwzględnij znajomość obu utworów.

Portret romantycznego kochanka przeżywającego rozczarowanie miłosne jest nam dobrze znany. Kreowali go m.in. Adam Mickiewicz (Gustaw z IV cz. „Dziadów”), Johan Wolfgang Goethe (Werter – „Cierpienia młodego Wertera”), Juliusz Słowacki (Kordian – tytułowy bohater), czy, już w pozytywiźmie – Bolesław Prus (Stanisław Wokulski z „Lalki”).Dziś chciałabym się...

Przydatność 65% Marzenia i rzeczywistośc. Dokonaj analizy i interpretacji podanych fragmentów „ Przedwiośnia” Stefana Żeromskiego i przedstaw, jaki wpływ na postawę młodego Baryki miała opowieśc ojca. Zwróc uwagę na jej symboliczne znaczenie. Wykorzystaj z

„ Przedwiośnie” Stefana Żeromskiego powstało w 1924 roku ( dwudziestolecie międzywojenne). Powieśc jest wyrazem rozczarowania pisarza rozwojem sytuacji w Polsce po odzyskaniu niepodległości. Stefan Żeromski chciał przestrzec Polaków przed zagrożeniami, jakie widział wokół, a przed wszystkim przed groźbą komunistycznej rewolucji. Głównymi bohaterami „ Przedwiośnia”...

Przydatność 50% Uwagi dotyczace analizy i interpretacji wiersza

Analiza to nie interpretacja! To tylko etap wstępny, stadium przygotowawcze interpretacji. Analizować znaczy ustalić, z jakich elementów zbudowany jest utwór literacki, wyodrębnić poziomy jego organizacji. * poziom ukształtowania stylistycznego (metafory, epitety) * poziom ukształtowania wersyfikacyjnego (typ wiersza np sylabiczny, wolny, rodzaj rymow) * poziom budowy świata...

0 odpowiada - 0 ogląda - 0 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji