Zamknij

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej polityce prywatności.

Treść zadania

Mona_Lisa23

PROSZĘ O pooc w INTERPRETacji i analizie wiersza ,, Na barykady, Warszawo" gdyz jest mi potrzebny do prezentacji maturalnej! PILNE! z góry dziękuje za pomoc :)

Jan Brzechwa
LIRYKA MEGO ŻYCIA
* * *

Na barykady, Warszawo,
Zwyciężaj w codziennych bojach!
Twe zgliszcza są twoją sławą,
W twych gruzach jest wielkość twoja,

Bo serca nasze odważne.
Nie można ich uciemiężyć
Śmierć - nieważne!
Życie - nieważne!
Ważne - zwyciężyć!

Poprzez pożary i dymy
Od Woli aż po Mokotów
Brzmi nasze hasło: "Walczymy!"
I dumny nasz odzew: "Gotów!"

Bo serca nasze odważne.
Nie można ich uciemiężyć
Śmierć - nieważne!
Życie - nieważne!
Ważne - zwyciężyć!

Przemówił wróg do Warszawy:
"Wywieście chusteczki białe,
Za łyżkę niemieckiej strawy
Sprzedajcie wolność i chwałę."

Lecz serca nasze odważne.
Nie można ich uciemiężyć
Śmierć - nieważne!
Życie - nieważne!
Ważne - zwyciężyć!

(Wiersz powstańczy, napisany w połowie sierpnia 1944
i ogłoszony w "Barykadzie Powiśla")

Zgłoś nadużycie

Komentarze do zadania

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Najlepsze rozwiązanie

  • 0 0

    Podmiot liryczny zwraca się do powstańców aby ci nie poddawali się. Zagrzewa ich do walki. Zdają sobie sprawę z małych szans na powodzenie mimo wszystko dalej walczą gdyż poddając się nic nie zdziałają. Mówi o ruinach Warszawy które są jednocześnie jej sławą. Ludzie wykazują się odwagą i przygotowaniem do walki. Nie boją się śmierci ponieważ wiedzą że lepiej zginąć walcząc niż poddając się. Autor mówi także o tym co mówią powstańcom ich wrogowie,żeby poddali się,powierzyli im swoją chwałę i wolność mimo to powstańcy walczą dalej podnoszeni na duchu przez swoje odważne serca.

Rozwiązania

Podobne zadania

klaudus1920 Ćwiczenia do wiersza Kamila Baczyńskiego Przedmiot: Język polski / Liceum 1 rozwiązanie autor: klaudus1920 31.3.2010 (00:00)
Olcia71193 Analiza wiersza Przedmiot: Język polski / Liceum 1 rozwiązanie autor: Olcia71193 7.4.2010 (19:50)
Maniuniu Prosze o pomoc analiza i interpretacja wiersza Slonimskiego czarna wiosna na Przedmiot: Język polski / Liceum 1 rozwiązanie autor: Maniuniu 19.4.2010 (19:29)
123justa Jaka jest ogólna myśl tekstu Adama Asnyka czy dostrzega aluzje wiersza do Przedmiot: Język polski / Liceum 1 rozwiązanie autor: 123justa 25.4.2010 (12:39)
magdzia939 analiza wiersza Przedmiot: Język polski / Liceum 1 rozwiązanie autor: magdzia939 9.5.2010 (21:20)

Podobne materiały

Przydatność 75% Zasady analizy i interpretacji wiersza.

Analiza i interpretacja utworu poetyckiego Analiza – badanie i opis kompozycji utworu; podmiot liryczny, zabiegi poetyckie, motyw utworu, sytuacja liryczna, zasady, którymi kierował się poeta. Interpretacja – odpowiedź na pytanie, czemu służy powyższa konstrukcja, utworu, sens wynikający z niego, jak utwór mieści się w historii i filozofii, jest to działanie badawcze...

Przydatność 50% Uwagi dotyczace analizy i interpretacji wiersza

Analiza to nie interpretacja! To tylko etap wstępny, stadium przygotowawcze interpretacji. Analizować znaczy ustalić, z jakich elementów zbudowany jest utwór literacki, wyodrębnić poziomy jego organizacji. * poziom ukształtowania stylistycznego (metafory, epitety) * poziom ukształtowania wersyfikacyjnego (typ wiersza np sylabiczny, wolny, rodzaj rymow) * poziom budowy świata...

Przydatność 70% Dokonaj analizy i interpretacji wiersza Juliusza Słowackiego „Rozłączenie”. Wskaż występujące cechy i motywy, charakterystyczne dla epoki romantyzmu.

Wiersz „Rozłączenie” został napisany przez Juliusza Słowackiego 20 lipca 1983 roku. Autor znajdował się wtedy w Szwajcarii, nad jeziorem Leman. Początkowo sądzono, iż adresatką jest przyjaciółka Juliusza, Maria Wodzińska. Jednakże da się wyczuć intymną relację pomiędzy osobą mówiącą, a odbiorcą. To sprawia, iż nie mógł być do niej adresowany z racji na brak tego...

Przydatność 55% W analizie i interpretacji wiersza Jana Kochanowskiego Serce roście patrząc na te czasy... uwzględnij konteksty właściwe dla epoki renesansu.

W analizie i interpretacji wiersza Jana Kochanowskiego Serce roście patrząc na te czasy... uwzględnij konteksty właściwe dla epoki renesansu. Wiersz Janka Kochanowskiego jest pochwałą renesansu - odrodzenia społecznomoralnego, oraz próbą ukazania człowiekowi przewagi klasycystycznej myśli nad systemem wartości średniowiecza. Podmiotem lirycznym jest jakaś wykształcona...

Przydatność 50% Dokonaj analizy i interpretacji wiersza Juliusza Słowackiego „Rozłączenie”. Wskaż występujące cechy i motywy, charakterystyczne dla epoki romantyzmu.

Juliusz Słowacki jest jednym z najbardziej znanych polskich poetów. Obok Adama Mickiewicza i Zygmunta Krasińskiego uważany jest za najwybitniejszego przedstawiciela poezji romantycznej. Jego wiersz „Rozłączenie” zawiera wiele cech charakterystycznych dla epoki romantyzmu. Utwór „Rozłączenie” jest liryką inwokacyjną o charakterze osobistego wyznania, którą podmiot...

0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji