Treść zadania

lora

I LITERATURA.[..NA PODSTAWIE ANALIZY PODANEGO FRAGMENTU I ZNAJOMOŚCI CAŁEGO UTWORU SCHARAKTERYZUJ WERTERA./CECHY FIZYCZNE I CHARAKTEROLOGICZNE ZE WSKAZANIEM KONKRETNYCH SYTUACJI.JAKI JEST STOSUNEK BOHATERA DO NATURY?jAKA ROLĘ W JEGO ZYCIU ODGRYWA MIOŚĆ

.] Prze¿ywam dni tak szczêsne, jakimi pewnie Bóg obdarza swoich œwiêtych, i cokolwiek by siê potem ze
mn¹ sta³o, nie bêdê œmia³ zaprzeczyæ, i¿ nie dosta³o mi siê w udziale szczêœcie, najczystsze szczêœcie ¿ycia.
Znasz ju¿ moje Wahlheim, otó¿ osiedli³em siê tutaj na dobre, bowiem dzieli mnie tu od Lotty jeno pó³
godziny drogi, tutaj ¿yjê sam ze sob¹ i z niewys³owionym szczêœciem, najwy¿szym, jakiego doznawaæ mo¿e
cz³owiek. Czy¿ mog³em przypuszczaæ, obieraj¹c Wahlheim za cel przechadzek, ¿e po³o¿one jest ono tak
blisko nieba? Ile¿ razy ogl¹da³em sw¹ leœniczówkê, ku której biegn¹ teraz wszystkie po¿¹dania moje, podczas
dalekich wêdrówek ju¿ to z góry, ju¿ od strony doliny, patrz¹c na ni¹ z drugiej strony rzeki!
Drogi Wilhelmie, rozmyœla³em d³ugo nad popêdem ludzkim zdobywania coraz nowych dziedzin, czynienia
nowych odkryæ, wa³êsania siê z miejsca na miejsce i przekona³em siê, ¿e nadchodzi powrotna fala,
wewnêtrzny pêd ochotnego poddawania siê ograniczeniom, po¿¹dania nawrotu do utartych œcie¿ek nawyku,
bez troski o to, co mamy po prawicy czy po lewicy swojej.
To dziwne zaprawdê! Gdym tu jeno przyby³ i spojrza³ ze wzgórza na urocz¹ dolinê, dozna³em nieprzepartego
poci¹gu. – Oto lasek! – mówi³em sobie. – Jak¿e rozkosznie by³oby zaton¹æ w jego cieniach! – A tam
szczyt góry! Jaki¿ uroczy musi byæ stamt¹d widok w dolinê? – W dali wy³ania siê ca³y ³añcuch zachodz¹cych
na siebie wzgórz! O, jak¿e by mi³o by³o tam wêdrowaæ i b³¹dziæ.
Pobieg³em tam i wróci³em, nie znalaz³em tego bowiem, czego szuka³em. Oddal, zaprawdê, podobna jest
do przysz³oœci. Przed oczyma duszy naszej widnieje nik³y zarys ca³oœci, a uczucie nasze, zarówno jak spojrzenie,
gubi¹ siê w tym majaku. Têsknimy, ach, jak¿e pragniemy wtopiæ siê w to ca³¹ nasz¹ istot¹, nasi¹kn¹æ
nieograniczon¹ rozkosz¹ cudnego uczucia pe³ni i dosytu. Ach! Gdy przybiegniemy blisko, kiedy – tam –
zmieni siê w – tu – wszystko wraca do poprzednich kszta³tów, stoimy zbiedniali, ograniczeni, a dusza ³aknie
nektaru, który znik³ bezpowrotnie.
Bezdomny w³óczêga stêskni siê te¿ w koñcu za swoj¹ ojczyzn¹ i odnajdzie w chatce swojej, na ³onie ¿ony,
poœród dzieci swoich i w zabiegach podjêtych dla ich utrzymania, ow¹ rozkosz, której szuka³ w dalekim
œwiecie nadaremnie.
Rankiem, równo ze œwitaniem, pod¹¿am ku memu Wahlheimowi, rwê w ogrodzie gospody groch cukrowy,
potem siadam i ³uskam go, czytaj¹c przy tym Homera. [...]
Osjan wyrugowa³ z mego serca Homera. Jaki¿ niewys³owiony jest ten œwiat, w który wprowadza nas
niezrównany poeta. St¹pamy przez wrzosowiska poœród szalej¹cej wichury, nios¹cej w k³êbach mgie³ duchy
praojców poprzez zalane ksiê¿ycowym œwiat³em roz³ogi. [...] Idê œladem b³êdnego, starego barda, który
szuka po szerokim stepie œladu stóp ojców swoich, a znajduje jeno grobowe kamienie. Widzê, jak z jêkiem
spogl¹da ku ukochanej gwieŸdzie wieczornej, zapadaj¹cej w odmêty morza. [1774]
Johan Wolfang Goethe, Cierpienia m³odego Wertera

Załączniki do zadania

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Rozwiązania

Podobne materiały

Przydatność 65% Na podstawie analizy podanego fragmentu i znajomości całego utworu scharakteryzuj Wertera. Zwród uwagę na rolę miłości i literatury w życiu bohatera oraz jego stosunek do natury.

Werter był osobą bardzo wrażliwą i uczuciową. Miłość była dla niego istotnym elementem życia. Świadczy o tym fakt, iż osiedlił się blisko swojej ukochanej Lotty. To wydarzenie niewątpliwie utwierdza nas w przekonaniu, że zależało mu na niej. Bohater tytułowy był osobą, która nie kryła swoich uczuć. Często pisał o swoim pożądaniu w listach do Wilhelma. Młody Werter...

Przydatność 75% Na podstawie analizy podanego fragmentu i znajomości całego utworu scharakteryzuj Wertera. Zwróć uwagę na rolę miłości i literatury w życiu bohatera oraz jego stosunku do natury. „Przeżywam dni tak szczęsne, jakimi pewnie Bóg obdarza swoich

Werter jest młodym człowiekiem, o romantycznej duszy. Bohatera poznajemy w specyficznej sytuacji życiowej. Wyjeżdża na wieś, ratując się przed zgubnymi skutkami miłosnej przygody. W pierwszym ze swych listów wyjaśnia przyjacielowi: „Biedna Leonora! Byłem jednak niewinny, czyż mogę bowiem ponosić odpowiedzialność za to, że pod wpływem zalotności jej siostry i miłego z nią...

Przydatność 80% Na podstawie analizy podanego fragmentu І księgi ''Pana Tadeusza'' Adama Mickiewicza określ funkcję budowanego przez poetę obrazu natury i domu.

Autor ''Pana Tadeusza'', Adam Mickiewicz zaliczany jest do jednego z czołowych pisarzy romantycznych. Nad tym utworem pracował od jesieni 1832 roku do lutego 1834. Dzieło wydane zostało w czerwcu 1834 roku w Paryżu , jednak zostało przyjęte bardzo chłodno przez czytelników. Dziś dzieło to jest uznawane za epopeje narodową, zawiera opis wydarzeń historycznych od Konstytucji 3 mają...

Przydatność 75% Na podstawie podanego fragmentu i odwołań do treści całego utworu zinterpretuj pokoleniowy dialog bohaterów Tanga Sławomira Mrożka.

Temat : Na podstawie podanego fragmentu i odwołań do treści całego utworu zinterpretuj pokoleniowy dialog bohaterów Tanga Sławomira Mrożka. Sławomir Mrożek stworzył dzieło będące komedią obyczajową, opisującą relacje między członkami rodziny. Utwór ten ma na celu ośmieszyć obyczajowość danego środowiska oraz występujące w nim postawy bohaterów. Głównym tematem...

Przydatność 55% Gombrowiczowskie widzenie `formy`, wykorzystaj wnioski z analizy podanego fragmentu “Ferdydurke” i odnieś do całości utworu.

Wybrany fragment utworu Witolda Gombrowicza jest opisem lekcji w szkole do, której prof. Pimko zaprowadził Józia. Analizowana część tekstu “Ferdydurke” jest jednym z doskonałych dowodów `formy` panującej w życiu codziennym. Czym więc jest `forma`? Jaką postawę przyjmuje człowiek względem formy? Jak można walczyć z `formą`? Jak społeczeństwo “żyje” ze...

0 odpowiada - 0 ogląda - 0 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji