Treść zadania

Manieczka63

Bardzo proszę o pomoc w rozwiązaniu zadań .będę wdzięczna :)

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Najlepsze rozwiązanie

  • 1 0

    [ Rysunki były wykonane przy pomocy programu "GeoGebra". Polecam ! ]
    [ Czytaj proszę ^2 jako "do kwadratu" jak się pojawi. ]

    Zadanie 1.
    Zobacz proszę załącznik "Rysunek1.png". Odcinek a = AB ma długość 30 cm, drugi bok równoległoboku b = BC ma długość 18 cm. Wysokość h1 = BE = 20 cm. Ta wysokość jest poprowadzona do przedłużenia boku AD i przecina kreskowaną prostą w punkcie E.
    Drugą wysokość h2 (zieloną) prowadzimy z wierzchołka D do boku AB. Przecina ona ten bok w punkcie F.
    To jej długość mamy obliczyć.

    Zauważ, że trójkąty ADF i AEB są podobne, ponieważ kąty AEB i DFA są proste i kąt DAB jest wspólny dla
    obu trójkątów. Wobec tego stosunki odpowiednich boków tych trójkątów są równe. W szczególności zachodzi taka równość:

    |DF| / |AD| = |EB| / |AB| ; czyli inaczej: h2 / b = h1 / a ; stąd liczymy h2
    h2 = h1 * (a / b) ; wstawiamy dane:
    h2 = 20 * (18 / 30) = 12 cm

    NIE MA drugiej możliwości gdyż wysokość h1 jest większa niż bok b, więc nie jest możliwe poprowadzenie jej z punktu D.
    =============================================

    Zadanie 2.
    Zobacz proszę załącznik "Rysunek2.png". Przekątne (dłuższa d2 = AC = 40 cm, krótsza d1 - BD = 20 cm) przecinają się w punkcie O. Wysokość (czerwony odcinek DE) jest do policzenia.
    a)
    Pole P = d1 * d2 / 2 = 30 * 40 / = 600 cm^2
    b)
    Przekątne rombu przecinają się pod kątem prostym więc trójkąt ABO jest prostokątny. Przyprostokątne AO i BO są połówkami przekątnych rombu czyli mają długości 20 cm i 15 cm. Z tw. Pitagorasa:
    |AB| = pierwiastek( |AO|^2 + |BO|^2) = pierwiastek(20^2 + 15^2)
    |AB| = pierwiastek(625) = 25 cm
    c)
    Pole rombu można też zapisać jako "podstawa razy wysokość", czyli
    P = |AB| * |DE| ; wstawiamy pole obliczone poprzednio i znajdujemy wysokość DE
    |DE| = P / |AB| = 600 / 25 = 24 cm
    =============================================

    Zadanie 3.
    Zobacz proszę załącznik "Rysunek3.png". Przekątna d = AC = 30 cm. Wysokość h = CE (zielona) = 7 cm. Prowadzimy też drugą przekątną BD. Przekątne przecinają się w punkcie G. Z tego punktu prowadzimy odcinek GH prostopadły do AB. Ponieważ trapez jest równoramienny to punkt H dzieli podstawę AB na połowy. Podobnie prowadzimy odcinek GF prostopadły do CD. Punkt F dzieli odcinek CD na połowy.

    Zauważ, że trójkąty: AEC, AHG jako prostokątne i mające wspólny kąt HAG są podobne. Podobny do nich jest też trójkąt GFC, bo także jest prostokątny i kąty HAG i FCG są równe (bo prosta AC przecina równoległe podstawy trapezu. Skorzystamy z tego podobieństwa.

    Do obliczenia pola trapezu P = (1/2) (a + b) h potrzebna jest suma długości a = |AB| i b = |CD|.
    Z podobieństwa trójkątów opisanego wyżej wynika, że:
    |GH| / ( a/ 2) = |CE| / |AE| , a także
    |GF| / ( b / 2) = |CE| / |AE|
    Długość CE znamy, jest to h = 7 cm.
    Długość AE wyliczamy z tw. Pitagorasa (kąt AEC jest prosty)
    |AE| = pierwiastek (25^2 - 7^2) = pierwiastek(576) = 24 cm.
    Zastępujemy CG i AE liczbami i mnożymy "na krzyż proporcje podane wyżej:
    24 * |GH| = 7 * ( a / 2)
    24 * |GF| = 7 * (b / 2) ; dodajemy równania stronami
    24 * (|GH| + |GF|) = 7 * (a + b) / 2 ; ale |GH| + |GF| to wysokość trapezu = 7, czyli
    24 * 7 = 7 * (a + b) / 2 ; skracamy 7 i mamy szukaną wielkość
    (a + b) / 2 = 24

    Podstawiamy to do wzoru na pole trapezu: P = 24 * 7 = 168 cm^2
    =============================================

    Zadanie 4.
    Jeśli figury są podobne w skali k, to ich pola mają się do siebie jak k^2.
    Oznaczmy P1 i P2 pola obu figur. Wiemy że:
    P1 + P2 = 145 (z zadania)
    P1 / P2 = k^2 = 0.16 (z zadania znamy k)
    Pozbywamy się P2. Z drugiego równania P2 = P1 / 0,16, wstawiamy do pierwszego równania:
    P1 + P1 / 0,16 = 145
    P1 * (1 + 1/0.16) = 145 ; wyliczamy z kalkulatorem
    P1 = 145 / ( 1 + 1/0,16) = 20 cm^2

    Sprawdzamy: większe pole wynosi 20 / 0.16 = 125 cm^2, razem P1 + P2 = 145 cm^2.
    Zgadza się.
    =============================================

    W razie pytań albo jak się pomyliłem pisz proszę na priv.

    Załączniki

Rozwiązania

Podobne zadania

mania1408-k1 proszę o pomoc zadania na jutro. Przedmiot: Matematyka / Liceum 2 rozwiązania autor: mania1408-k1 13.4.2010 (16:43)
mania1408-k1 proszę o pomoc zadania na jutro. Przedmiot: Matematyka / Liceum 1 rozwiązanie autor: mania1408-k1 13.4.2010 (16:49)
CyborgR Prosze o pomoc, krotkie zadanie. Przedmiot: Matematyka / Liceum 2 rozwiązania autor: CyborgR 17.4.2010 (18:13)
mala53 Bardzo proszę o pomoc! Przedmiot: Matematyka / Liceum 1 rozwiązanie autor: mala53 19.4.2010 (11:00)
mania1992 proszę o pomoc!! (geometria płaska) zadania na wtorek. Przedmiot: Matematyka / Liceum 1 rozwiązanie autor: mania1992 24.4.2010 (13:10)

Podobne materiały

Przydatność 80% Pierwsza pomoc - pomoc przedmedyczna

Pierwsza Pomoc Przedmedyczna Pierwsza pomoc przedmedyczna to czynności ratownika (osoby udzielającej pierwszą pomoc) prowadzące do zabezpieczenia i utrzymania przy życiu osoby poszkodowanej, do czasu przyjazdu wykwalifikowanych służb. Etapy pierwszej pomocy 1. ocena sytuacji 2. zabezpieczenie miejsca zdarzenia 3. ocena stanu poszkodowanego 4. wezwanie pomocy - 999 ? Pogotowie...

Przydatność 60% Renesans bardzo ogolnie.

Renesans, inaczej odrodzenie – jest to epoka w dziejach kultury europejskiej, trwająca od XV do XVI wieku (we Włoszech już od XIV wieku. Termin „odrodzenie został użyty po raz pierwszy przez Vasariego w celu scharakteryzowania tendencji w malarstwie włoskim. Literatura – Głównym prądem renesansu był humanizm. Wśród dziedzin sztuki uprzywilejowane miejsce wyznaczono sztuce....

Przydatność 50% Pierwsza pomoc

UDZIEANIE PIERWSZEJ POMOCY POSZKODOWANYM RANY Rany należą do najczęszczych uszkodzeń urazowych i w większości powstają w następstwie nieszczęśliwych wypadków. Niektóre zranienia wymagają natychmiastowego opatrzenia z uwagi na stan zagrożenia życia. Inne natomiast nie zagrażają życiu, wymagają jedynie doraźnej pomocy, co wcale nie znaczy, że można je lekceważyć....

Przydatność 55% Pierwsza pomoc

PIERWSZA POMOC TELEFONY ALARMOWE numer pogotowia ratunkowego: 999numer telefonu alarmowego telefonii komórkowej: 112 Wzywając pogotowie ratunkowe należy podać krótkie i konkretne informacje o stanie chorego. Powinny zawierać informacje takie jak:- krótki opis zdarzenia,- jaki czas minął od zdarzenia,- aktualny stan chorego: a) czy oddycha, b) czy ma tętno na tętnicy szyjnej,...

Przydatność 55% Pierwsza pomoc

„Pierwsza pomoc w stanach zagrożenia życia” Zespół czynności podejmowanych dla zapewnienia w pierwszej kolejności podstawowych funkcji życiowych ustroju przed natychmiastową , bezprzyrządową diagnostykę stanu ogólnego wg prostego schematu : 1. przytomny - nieprzytomny 2. oddycha – nie oddycha 3. krążenie obecne –...

0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji