Treść zadania

nnnn

Bardzooo proszę o pomoc.

Załączniki do zadania

Zgłoś nadużycie

Komentarze do zadania

Zaloguj się lub załóź konto aby dodać komentarz.

Rozwiąż to zadanie i zarób nawet 14 punktów. 2 za rozwiązanie zadania, 10 gdy Twoja odpowiedź zostanie uznana jako najlepsza.

Rozwiązania

  • antekL1

    W każdym z podpunktów rysujemy 4 proste, będą one tworzyć romb lub kwadrat.
    Za każdym razem rozpatrujemy 4 przypadki gdy wyrażenia wewnątrz |..|
    są nieujemne ( >= 0) lub ujemne ( < 0 )

    d) Rysunek w załączniku plikD.png

    Gdy x >= 0 oraz y >= 0 to |x| = x oraz |y| = y.
    Mamy nierówność: 2x - y <= 6
    Rysujemy prostą 2x - y = 6 [ to ta prosta przez (0; -6) i (3; 0) ]
    Aby ustalić, która część płaszczyzny spełnia nierówność patrzymy
    czy punkt (0; 0) ją spełnia. Tak, bo 0 < 6.
    Zaznaczamy tą półpłaszczyznę na której jest (0; 0) Z BRZEGIEM
    gdyż nierówność jest nieostra.
    Pamiętaj też o warunku x >= 0 oraz y >= 0 czyli
    trzeba zakreskować tylko obszar w pierwszej ćwiartce układu współrzędnych !

    Gdy x < 0 oraz y >= 0 (druga ćwiartka układu współrzędnych)
    dostajemy nierówność: -2x - y <= 6 czyli
    2x + y >= -6
    Prosta 2x + y = -6 przechodzi przez (0; -6) i (-3; 0)
    Punkt (0; 0) spełnia nierówność; kreskujemy odpowiedni obszar w II ćwiartce.

    Gdy x < 0 oraz y < 0 (trzecia ćwiartka układu) mamy nierówność:
    -2x + y <= 6
    Prosta -2x + y = 6 przechodzi przez (0; 6) i (-3; 0).
    Punkt (0; 0) spełnia nierówność, kreskujemy odpowiedni obszar III ćwiartki.

    Gdy x >= 0 oraz y < 0 (czwarta ćwiartka układu) mamy nierówność:
    2x + y <= 6
    Prosta 2x + y = 6 przechodzi przez (0; 6) i (3; 0).
    Punkt (0; 0) spełnia nierówność, kreskujemy odpowiedni obszar IV ćwiartki.

    Sumujemy rozwiązania. Patrz niebieski obszar w załączniku
    RAZEM z BRZEGAMI !
    ========================================

    e) Rysunek w załączniku zbiorE.png
    Tu będzie prościej :))
    Będziemy sprawdzać znaki wyrażeń x + y oraz x - y.
    Na początku rysujemy dwie proste: y = x oraz y = -x.
    Tworzą one kształt X dzielący płaszczyznę na 4 części.
    Zaraz zobaczysz, jak się wybiera odpowiednią część.

    Gdy x + y >= 0 oraz x - y >= 0 dostajemy nierówność:
    (x + y) + (x - y) <= 2 ; czyli
    2x <= 2 ; czyli
    x <= 1
    Jest to półpłaszczyzna na lewo od pionowej linii x = 1
    ale NIE cała, bo trzeba się ograniczyć do tej ćwiartki tworzonej przez X która odpowiada warunkom x + y >= 0 i x - y >= 0.
    Aby to ustalić patrzymy na 4 punkty: (1; 0), (-1; 0), (0; 1) i (0; -1).
    Widać, że punkt (1; 0) spełnia założenia czyli rozwiązaniem tego przypadku jest
    przecięcie półpłaszczyzny na lewo o linii x = 1 i "prawa" ćwiartka litery X
    Dostajemy trójkąt o wierzchołkach w (0; 0), (1; 1) i (1; -1)

    Gdy x + y >= 0 oraz x - y < 0 dostajemy nierówność:
    (x + y) - (x - y) <= 2 ; czyli
    2y <= 2 ; czyli
    y <= 1
    Jest to obszar pod poziomą prostą y = 1, ale trzeba wybrać ćwiartkę z X.
    Punkt (0; 1)) spełnia założenia, więc jest to "górna" ćwiartka X.

    Gdy x + y >= 0 oraz x - y < 0 dostajemy nierówność:
    (x + y) - (x - y) <= 2 ; czyli
    2y <= 2 ; czyli
    y <= 1
    Jest to obszar pod poziomą prostą y = 1, ale trzeba wybrać ćwiartkę z X.
    Punkt (0; 1) spełnia założenia, więc jest to "prawa" ćwiartka X.
    Na przecięciu dostajemy trójkąt (0; 0), (1; 1), (-1; 1)

    Gdy x + y < 0 oraz x - y < 0 dostajemy nierówność:
    -(x + y) - (x - y) <= 2 ; czyli
    -2x <= 2 ; czyli
    x >= -1
    Jest to obszar na prawo od pionowej prostej x = -1, ale trzeba wybrać ćwiartkę z X.
    Punkt (-1; 0) spełnia założenia, więc jest to "lewa" ćwiartka X.
    Na przecięciu dostajemy trójkąt (0; 0), (-1; 1), (-1; -1)

    Gdy x + y < 0 oraz x - y >= 0 dostajemy nierówność:
    -(x + y) + (x - y) <= 2 ; czyli
    -2y <= 2 ; czyli
    y >= -1
    Jest to obszar powyżej poziomej prostej y = -1, ale trzeba wybrać ćwiartkę z X.
    Punkt (0; -1) spełnia założenia, więc jest to "dolna" ćwiartka X.
    Na przecięciu dostajemy trójkąt (0; 0), (-1; 1), (-1; -1)

    Sumujemy rozwiązania i dostajemy kwadrat (1;1), (-1, 1), (-1; -1), (1; -1)
    Z BRZEGIEM bo nierówność jest nieostra.
    ========================================

    f) Rysunek w załączniku zbiorF.png

    Wykorzystamy podział płaszczyzny przez "X" z poprzedniego zadania
    ale ten minus w nierówności ciekawie zmienia rozwiązanie.

    "Prawa" ćwiartka X czyli x + y >= 0 oraz x - y >= 0
    Nierówność: +(x - y) - (x + y) > 2 ; czyli
    -2y > 2 ; czyli
    y < -1
    Jest to obszar poniżej poziomej linii y = -1.
    Przecięcie - zobacz niebieski obszar na rysunku


    "Górna" ćwiartka X czyli x + y >= 0 oraz x - y < 0
    Nierówność: +(x - y) + (x + y) > 2 ; czyli
    2x > 2 ; czyli
    x > 1
    Jest to obszar na prawo od pionowej linii x = 1.
    Przecięcie - różowy obszar na rysunku.

    "Lewa" ćwiartka X czyli x + y < 0 oraz x - y < 0
    Nierówność: -(x - y) + (x + y) > 2 ; czyli
    2y > 2 ; czyli
    y > 1
    Jest to obszar powyżej poziomej linii y = 1.
    Przecięcie - zielony obszar na rysunku.

    "Dolna" ćwiartka X czyli x + y < 0 oraz x - y >= 0
    Nierówność: -(x - y) - (x + y) > 2 ; czyli
    -2x > 2 ; czyli
    x < -1
    Jest to obszar na lewo od pionowej linii x = -1
    Przecięcie - fioletowy obszar na rysunku.

    W sumie dostajemy coś jak wiatrak, BEZ brzegów, bo nierówność jest ostra.
    ========================================

    W razie pytań albo jak się pomyliłem pisz proszę na priv.
    Rysunki robiłem programem "geogebra" - polecam !

    Załączniki

Podobne zadania

mania1408-k1 proszę o pomoc zadania na jutro. Przedmiot: Matematyka / Liceum 2 rozwiązania autor: mania1408-k1 13.4.2010 (16:43)
mania1408-k1 proszę o pomoc zadania na jutro. Przedmiot: Matematyka / Liceum 1 rozwiązanie autor: mania1408-k1 13.4.2010 (16:49)
CyborgR Prosze o pomoc, krotkie zadanie. Przedmiot: Matematyka / Liceum 2 rozwiązania autor: CyborgR 17.4.2010 (18:13)
mala53 Bardzo proszę o pomoc! Przedmiot: Matematyka / Liceum 1 rozwiązanie autor: mala53 19.4.2010 (11:00)
mania1992 proszę o pomoc!! (geometria płaska) zadania na wtorek. Przedmiot: Matematyka / Liceum 1 rozwiązanie autor: mania1992 24.4.2010 (13:10)

Podobne materiały

Przydatność 80% Pierwsza pomoc - pomoc przedmedyczna

Pierwsza Pomoc Przedmedyczna Pierwsza pomoc przedmedyczna to czynności ratownika (osoby udzielającej pierwszą pomoc) prowadzące do zabezpieczenia i utrzymania przy życiu osoby poszkodowanej, do czasu przyjazdu wykwalifikowanych służb. Etapy pierwszej pomocy 1. ocena sytuacji 2. zabezpieczenie miejsca zdarzenia 3. ocena stanu poszkodowanego 4. wezwanie pomocy - 999 ? Pogotowie...

Przydatność 50% Pierwsza pomoc

UDZIEANIE PIERWSZEJ POMOCY POSZKODOWANYM RANY Rany należą do najczęszczych uszkodzeń urazowych i w większości powstają w następstwie nieszczęśliwych wypadków. Niektóre zranienia wymagają natychmiastowego opatrzenia z uwagi na stan zagrożenia życia. Inne natomiast nie zagrażają życiu, wymagają jedynie doraźnej pomocy, co wcale nie znaczy, że można je lekceważyć....

Przydatność 55% Pierwsza pomoc

PIERWSZA POMOC TELEFONY ALARMOWE numer pogotowia ratunkowego: 999numer telefonu alarmowego telefonii komórkowej: 112 Wzywając pogotowie ratunkowe należy podać krótkie i konkretne informacje o stanie chorego. Powinny zawierać informacje takie jak:- krótki opis zdarzenia,- jaki czas minął od zdarzenia,- aktualny stan chorego: a) czy oddycha, b) czy ma tętno na tętnicy szyjnej,...

Przydatność 55% Pierwsza pomoc

„Pierwsza pomoc w stanach zagrożenia życia” Zespół czynności podejmowanych dla zapewnienia w pierwszej kolejności podstawowych funkcji życiowych ustroju przed natychmiastową , bezprzyrządową diagnostykę stanu ogólnego wg prostego schematu : 1. przytomny - nieprzytomny 2. oddycha – nie oddycha 3. krążenie obecne –...

Przydatność 50% Pierwsza pomoc

Zanim zaczniesz ratować Dobrze byłoby, gdyby każdy z nas znał podstawy udzielania pierwszej pomocy, aby umieć zachować się w różnych przypadkach, które spotykamy w swoim życiu. Oto garść porad, które nam w tym pomogą. Jeśli masz do czynienia z ofiarą tragicznego wypadku, zawsze stosuj się do poniższych zasad. Najpierw ostrożnie zbadaj ofiarę. Podchodząc do...

0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji