Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.
Najlepsze rozwiązanie
Rozwiązania
Podobne zadania
Cześć :) mam problem z zadaniem z fizyki... tzn. nie chce mi sie za bardzo go Przedmiot: Fizyka / Gimnazjum | 1 rozwiązanie | autor: kasia240432 29.3.2010 (19:15) |
Pomoc przy referacie :] Przedmiot: Fizyka / Gimnazjum | 2 rozwiązania | autor: Axe 29.3.2010 (20:22) |
proszę o pomoc. dziękuję za rozwiązanie :) Przedmiot: Fizyka / Gimnazjum | 1 rozwiązanie | autor: zezulec 17.4.2010 (15:47) |
Zwykłe pytania z fizyki Przedmiot: Fizyka / Gimnazjum | 1 rozwiązanie | autor: Mamba1996 18.4.2010 (21:44) |
jedno zadanie z Fizyki,pomożesz? Przedmiot: Fizyka / Gimnazjum | 2 rozwiązania | autor: vampirek14 19.4.2010 (17:01) |
Podobne materiały
Przydatność 50% Metogologia fizyki
Pierwotne pojęcie terminu prawo odnosiło się do zachowań społecznych. W XVI wieku Bodin analizował ekonomię, suwerenność i mocarstwowość państwa, na którego czele stoi władca - prawodawca. Stąd zapewne zrodziła się u Kartezjusza idea Boga jako prawodawcy świata. Ten to filozof wprowadził do nauki koncepcję, że przyroda jest rządzona prawami analogicznie do społeczeństw...
Przydatność 80% Pierwsza pomoc - pomoc przedmedyczna
Pierwsza Pomoc Przedmedyczna Pierwsza pomoc przedmedyczna to czynności ratownika (osoby udzielającej pierwszą pomoc) prowadzące do zabezpieczenia i utrzymania przy życiu osoby poszkodowanej, do czasu przyjazdu wykwalifikowanych służb. Etapy pierwszej pomocy 1. ocena sytuacji 2. zabezpieczenie miejsca zdarzenia 3. ocena stanu poszkodowanego 4. wezwanie pomocy - 999 ? Pogotowie...
Przydatność 65% Prawa fizyki - ściąga
Prawo Kulomba: Wartość siły wzajemnego oddziaływania dwóch naelektryzowanych kulek jest wprost proporcjonalna do iloczynu wartości ładunków zgromadzonych na kulkach i odwrotnie proporcjonalna do kwadratu odległości między ich środkami. F=k((q1q2)/r2) Elektryzowanie przez dotknięcie ciałem naelektryzowanym: Ładunek elektryczny nie może powstać z niczego i nie może...
Przydatność 70% Teoria fizyki kwantowej
Teoria fizyki kwantowej pojawiła się w latach dwudziestych naszego wieku. Oto główne założenia tej teorii: 1. Wszystkie siły powstają dzięki wymianie dyskretnych porcji energii, zwanych kwantami. W teorii kwantowej światło zostało podzielone na małe porcje zwane fotonami. Fotony zachowują się podobnie do punktowych cząstek. Gdy dwa elektrony wpadają na siebie, odpychają...
Przydatność 75% Zastosowanie fizyki w medycynie.
Jakie są związki fizyki z medycyną? Relacje pomiędzy fizyką a medycyną są długotrwałe, liczne i ścisłe. Wiele odkryć fizyki, tych dawnych i całkiem świeżych, umożliwiło zrozumienie wielu problemów medycznych (struktura ciała, fizjologia), a przełożenie ich przez inżynierię biomedyczną na praktyczne zastosowania kliniczne, zaowocowało wieloma bardzo złożonymi i bardzo...
0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań
3 0
antekL1 7.5.2017 (01:29)
Przeczytaj proszę najpierw uwagi w zadaniu
www.zaliczaj.pl
Zadanie 8.
Wzór jest w treści zadania. Znaczek X to "iloczyn wektorowy". W tym wypadku prędkość LINIOWA punktów na obwodzie koła jest styczna do tego obwodu i promień "r" jest do niej prostopadły. Wtedy liczbowa wartość iloczynu w X r jest po prostu iloczynem w * r [ w - czytaj "omega" ]
v = w r ; stąd:
w = v / r ; podstawiamy dane : v = 1 m/s; r = 2 cm = 0,02 m
w = 1 / 0,02 = 50 rad/s (wymiar: radian na sekundę)
Sam wektor w jest PROSTOPADŁY do kola, skierowany wzdłuż jego osi.
Jeszcze wyjaśnienie, dlaczego używam prędkości v = v0 (czyli dlaczego prędkość liniowa punktów na obwodzie koła obserwowana z układu osi koła jest równa prędkości samochodzika).
Jest tak tylko w przypadku, gdy ruch zabawki odbywa się BEZ POSLIZGU (a to założyliśmy w rozwiązaniu pierwszych 7 zadań). Wtedy punkt koła dotykający w danej chwili podłoża jest WZGLĘDEM PODŁOŻA w spoczynku. Jego prędkość WZGLĘDEM OSI wynosi v i jest zwrócona w lewo, a prędkość całego koła wynosi v0 i jest zwrócona w prawo. Wobec tego:
0 = v0 - v ; stąd: v = v0.
=================================================
Zadanie 9.
Wykorzystamy informację podaną przed zadaniem 6: Kolo zamachowe obraca się 16 razy szybciej niż koło samochodu. NIE stoi to z sprzeczności z faktem, że ma ono taki zam promień, jak koło zabawki - np. do osi koła samochodzika montujemy ślimakową przekładnię i do niej zębatkę poruszającą się w poziomie. Do osi tej zębatki montujemy kolejną o 16 razy większym promieniu. Ma ona taką samą prędkość kątową jak koło zabawki. Do tej zębatki dotykamy kolejną o promieniu równym promieniowi koła zamachowego i mamy 16 - krotne zwiększenie prędkości kątowej koła zamachowego.
Ta prędkość wynosi:
w1 = 16 w = 16 * 50 = 800 rad/s
=================================================
Zadanie 10.
UWAGA! Znaczek X we wzorze w tym zadaniu jest użyty ZUPEŁNIE BEZ SENSU,
bo w zadaniu 8 był to iloczyn wektorowy, a tutaj (jak też w zadaniu 11) mnożone są wielkości SKALARNE - masa i kwadrat promienia to skalary ! Jest to po prostu zwykłe mnożenie
J = m * r^2 ; podstawiamy dane w układzie SI :
J = 0,2 * 0,02^2 = 0,00008 kg * m^2
=================================================
Zadanie 11.
Jako prędkość kątową bierzemy w1 obliczoną w zadaniu 9.
Ekz = (1/2) J * w1^2
Ekz = (1/2) * 0,00008 * 800^2 = 25,6 J
Wymiar wyniku: [ rad/s w przypadku wymiaru to jest to samo co 1/s ]
[ Ekz ] = (kg * m^2) * (1/s)^2 = (kg * m/s^2) * m = N * m = J
=================================================
Zadanie 12.
W zadaniu 6 wyliczyliśmy : Ek1 = 0,125 J
E = Ek1 + Ekz = 0,125 + 25,6 = 25,725 J
=================================================
Zadanie 13.
Rozumiem to zadanie tak, że najpierw rozpędzono zabawkę z kołem zamachowym tak, aby - postawiona na ziemię - miała początkowo prędkość 1 m/s i koło zamachowe było w pełni rozpędzone. Wtedy drogę s liczymy tak, jak w zadaniu 5 dzieląc energię kinetyczną CAŁOŚCI przez siłę tarcia
s = E / T = 25,725 / 1 = 25,725 m
Wymiar [ s ] jak w zadaniu 5.
=================================================
Zadanie 14.
Oczywiście, że droga przebyta przez zabawkę z kołem zamachowym jest wielokrotnie dłuższa niż bez niego, po to w końcu stosuje się koła zamachowe, aby gromadziły energię. Ale NIE jest to jakiś cudowny sposób na "rozmnożenie" energii bo zauważ uwagę do zadania 13: najpierw to koło trzeba rozpędzić. Na opisanej w tej lidze zasadzie działają samochodziki-zabawki bez sprężyny, które najpierw się "pociera" parę razy o podłogę, a potem puszcza i same jadą. Tylko zauważ, że montowanie takiego koła w "zwykłym" samochodzie powoduje, że rozpędza się on bardzo wolno. Natomiast przy hamowaniu jest sens gromadzenia energii kinetycznej w kole zamachowym i o ile wiem takie rozwiązania są stosowane (szczegóły na pewno znajdziesz w sieci).
=================================================
W razie pytań pisz proszę na priv.
PS:
Techniczne uwagi - ten znaczek X jako iloczyn, no i po co wstęp o silnikach, skoro zadania dotyczą roli koła zamachowego ??
Dodawanie komentarzy zablokowane - Zgłoś nadużycie