Treść zadania

kamilka7162

Blok o masie m=0.6kg zeslizguje się z idealnie gladkiej równi pochylej o dlugości 6m i kacie nachylenia 30 stopni, a następnie zaczyna się poruszać po poziomej plaszczyźnie, gdzie wspolczynnik tarcia uk=0,5.
1. Ile wynosi prędkość bloku na końcu równi?
2. Ile wynosi prędkość po przebyciu1m na poziomej powierzchni?
3. Jaką odleglosc przebędzie blok po poziomej plaszczyznie do chwili zatrzymania?

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Rozwiązania

  • antekL1

    Blok o masie m=0.6kg zeslizguje się z idealnie gladkiej równi pochylej o dlugości 6m i kacie nachylenia 30 stopni, a następnie zaczyna się poruszać po poziomej plaszczyźnie, gdzie wspolczynnik tarcia uk=0,5.
    1. Ile wynosi prędkość bloku na końcu równi?
    2. Ile wynosi prędkość po przebyciu1m na poziomej powierzchni?
    3. Jaką odleglosc przebędzie blok po poziomej plaszczyznie do chwili zatrzymania?

    Zróbmy to używając zasady zachowania energii, aby niepotrzebnie nie liczyć przyspieszenia bloku i rysowania sił na równi.

    Oznaczmy:
    L = 6 m - długość równi
    alfa = 30 stopni - kąt nachylenia równi
    h - wysokość równi ; wyliczamy: h = L * sin(alfa) = 6 * (1/2) = 3 m
    g = 10 m/s^2 - przyspieszenie ziemskie
    m = 0,6 kg - masa bloku
    uk = 0,5 - wsp. tarcia, jak w zadaniu.
    s = 1 m - droga z punktu 2 zadania
    d - droga do chwili zatrzyma się bloku, w punkcie 3 zadania
    -------------------------

    Na szczycie równi blok ma energię potencjalną Ep równą (względem podstawy równi)

    Ep = m g h

    Na dole równi blok ma tylko energię kinetyczną Ek

    Ek = (1/2) m v^2 ; gdzie v - prędkość bloku przy podstawie równi, do punktu 1 zadania

    Z zasady zachowania energii: Ep = Ek ; więc:

    (1/2) m v^2 = m g h ; skracamy "m" i wychodzi:

    v = pierwiastek ( 2 g h ) = pierwiastek ( 2 * 10 * 3 ) = około 7,7 m/s

    Wymiar [ v ]
    [ v ] = pierwiastek [ m/s^2 * m ] = m / s
    -------------------------

    Gdy blok porusz się w poziomie z tarciem to wykonuje na drodze s pracę W

    W = m g uk * s ; gdzie m g to ciężar bloku, czyli m g uk to siła tarcia.

    Ta praca zmniejsza energię kinetyczną bloku do wartości Ek - W czyli

    (1/2) m u^2 = (1/2) m v^2 - m g uk s ; gdzie u - nowa prędkość bloku, stąd:

    u = pierwiastek (2 g h - g s) ; podstawiliśmy Ek z punktu 1, skróciliśmy "m"

    u = pierwiastek ( 2 * 10 * 3 - 10 * 1) = około 7 m/s
    Wymiar [ u ] jak poprzednio
    -------------------------

    Gdy blok się zatrzyma to cała energia kinetyczna przejdzie na pracę.
    Równanie jak poprzednio, w miejsce "s" wstawiamy "d", całość jest równa 0.

    0 = (1/2) m v^2 - m g uk d ; stąd po skróceniu "m" i potem skróceniu "g"

    (podstawiamy v^2 z części 1 zadania)

    d = v^2 / (2 g uk) = 2 g h / (2 g uk) = h / uk = 3 / 0,5 = 6 m
    Wymiar [ d ] - oczywisty.

    Zauważ, że jeśli uk = 0 (brak tarcia) to prędkość u = v, oraz droga d = nieskończoność.
    ============================

    W razie pytań pisz proszę na priv.

Podobne materiały

Przydatność 50% Blok Komunistyczny

W Europie środkowo-wschodniej /Bułgaria, Czechosłowacja, NRD, Polska, Rumunia, Węgry/ po zakończeniu II Wojny Światowej, na mocy Traktatów z Jałty i Poczdamu i przy obecności Armii Czerwonej w końcowej fazie wojny narzucenie sowieckiego /komunistycznego/ modelu państwa stało się faktem. W Albanii i Jugosławii podobny model ustrojowy ukształtował się w wyniku walk partyzanckich...

Przydatność 60% Blok nieruchomy

Maszyny proste dzielą się na: - dźwignię jednostronną, - dźwignię dwustronną, - kołowrót, - równię pochyłą, - blok ruchomy, - blok nieruchomy, W moim referacie będę opisywał ostatnią z nich: blok nieruchomy. Blok nieruchomy jest odmianą dźwigni dwustronnej o równych ramionach. Składa on się z krążka posiadającego na swoim obwodzie rowek, przez który...

Przydatność 55% Masy powietrza.

Globalna cyrkulacja atmosfery powoduje powstawanie wokół Ziemi różnorodnych mas powietrza. Masą powietrza nazywamy wycinek troposfery charakteryzujący się dużą jednorodnością cech fizycznych, takich jak temperatura i wilgotność. Masa powietrza zalegająca dłuższy czas np. kilka dni nad danym obszarem nabiera cech tego obszaru. Przykładowo masa formująca się w...

Przydatność 55% Idealny nauczyciel

Jaki jest mój idealny nauczyciel? Oczywiście, ideały nie istnieją, ja jednak spróbuje opisać wzór nauczyciela, który podbiłby moje serce i właściwie pokierował drogą życiową. Zadanie to, wbrew pozorom, nie jest takie proste. Pewne cechy ludzi teraz mogą wydawać się nam złe, choć tak naprawdę działają tylko na naszą korzyść. Przy ocenianiu nauczycieli trzeba więc być...

Przydatność 65% Idealny nauczyciel.

Jaki powinien być idealny nauczyciel? Nie ma nauczycieli idealnych- dla każdego ideał oznacza coś innego.Nawet najlepszy nauczyciel dla mnie może w odczuciu kogoś innego być najgorszy.Moim zdaniem idealny nauczyciel to taki ,który dąży do bycia ideałem ,a nie uważa się za niego.Każdemu może się potknąć noga i każdy może zrobić błąd w swojej pracy ,ważne jednak ,aby...

0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji