Treść zadania

~Jankes

Blok o masie 0,6kg ześlizguje się z idealnie gładkiej równi pochyłej o długości 6m i kącie
nachylenia 30 stopni
a następnie zaczyna się poruszać po poziomej płaszczyźnie gdzie współczynnik tarcia f=0,5.
Ile wynosi prędkość bloku na końcu równi oraz po przebyciu 1m na poziomie powierzchni?
Jaką odległość przbędzie blok po płaszczyźnie od chwili zaytrzymania?

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Rozwiązania

  • antekL1

    Dane do zadania:
    m = 0,6 kg - masa bloku, nie jest potrzebna
    L = 6 m - długość równi
    alfa = 30 stopni - kąt nachylenia równi
    s = 1 m - droga po płaskiej powierzchni
    f = 0,5 - współczynnik tarcia
    g = 10 m/s^2 - przyspieszenie ziemskie, zakładamy, że jest znane.

    Zastosujemy zasadę zachowania energii.
    Na szczycie równi blok ma tylko energię potencjalną Ep względem końca równi.
    Energia ta wynosi:

    Ep = m g h ; gdzie h = L sin(alfa)

    Na dole równi blok ma tylko energię kinetyczną Ek równą:

    Ek = (1/2) m v^2 ; gdzie v - szukana prędkość, ^2 znaczy "do kwadratu".

    Z zasady zachowania energii Ep = Ek czyli:

    m g h = (1/2) m v^2 ; masa się skraca i dostajemy:

    v = pierwiastek (2 g h) = pierwiastek [ 2 g L sin(alfa) ].

    Wstawiamy dane:

    v = pierwiastek [ 2 * 10 * 6 * sin(30) ] = pierwiastek(60) = około 7,75 m/s

    Sprawdzamy wymiar wyniku: [ v ] = pierwiastek [ (m/s^2) * m ] = m/s. Jest OK.
    --------------

    Policzymy teraz drogę "d" do chwili zatrzymania się bloku
    Energia kinetyczna bloku idie na pracę przeciwko sile tarcia równej T = m g f
    na drodze d, czyli [ praca = siła razy droga ]

    (1/2) m v^2 = mm g f d ; skracamy masę, wstawiamy v^2 z poprzedniego równania

    g h = g f d ; skracamy g, podstawiamy dane liczbowe

    d = h / f = L sin(alfa) / f = 6 / 0,5 = 12 m
    ------------------

    Droga hamowania jest większa niż 1 m, więc po przebyciu drogi s = 1m
    klocek ma niezerową prędkość "u". Z zasady zachowania energii:

    (1/2) m v^2 = (1/2) m u^2 + m g f s ; podstawiamy v^2, skracamy masę

    u = pierwiastek [ 2 g L sin(alfa) - g f s ] ; wymiar sprawdziliśmy poprzedno

    Wstawiamy dane:

    u = pierwiastek [ 2 * 10 * 6 * sin(30) - 10 * 0,1 * 1 ] = około 7,68 m/s
    =============================

    Jeśli odpowiedzi są nieco inne to zamiast g = 10 m/s^2 użyj dokładniejszej wartości g = 9,81 m/s^2
    W razie pytań pisz proszę na priv.

Podobne materiały

Przydatność 50% Blok Komunistyczny

W Europie środkowo-wschodniej /Bułgaria, Czechosłowacja, NRD, Polska, Rumunia, Węgry/ po zakończeniu II Wojny Światowej, na mocy Traktatów z Jałty i Poczdamu i przy obecności Armii Czerwonej w końcowej fazie wojny narzucenie sowieckiego /komunistycznego/ modelu państwa stało się faktem. W Albanii i Jugosławii podobny model ustrojowy ukształtował się w wyniku walk partyzanckich...

Przydatność 60% Blok nieruchomy

Maszyny proste dzielą się na: - dźwignię jednostronną, - dźwignię dwustronną, - kołowrót, - równię pochyłą, - blok ruchomy, - blok nieruchomy, W moim referacie będę opisywał ostatnią z nich: blok nieruchomy. Blok nieruchomy jest odmianą dźwigni dwustronnej o równych ramionach. Składa on się z krążka posiadającego na swoim obwodzie rowek, przez który...

Przydatność 55% Masy powietrza.

Globalna cyrkulacja atmosfery powoduje powstawanie wokół Ziemi różnorodnych mas powietrza. Masą powietrza nazywamy wycinek troposfery charakteryzujący się dużą jednorodnością cech fizycznych, takich jak temperatura i wilgotność. Masa powietrza zalegająca dłuższy czas np. kilka dni nad danym obszarem nabiera cech tego obszaru. Przykładowo masa formująca się w...

Przydatność 55% Idealny nauczyciel

Jaki jest mój idealny nauczyciel? Oczywiście, ideały nie istnieją, ja jednak spróbuje opisać wzór nauczyciela, który podbiłby moje serce i właściwie pokierował drogą życiową. Zadanie to, wbrew pozorom, nie jest takie proste. Pewne cechy ludzi teraz mogą wydawać się nam złe, choć tak naprawdę działają tylko na naszą korzyść. Przy ocenianiu nauczycieli trzeba więc być...

Przydatność 65% Idealny nauczyciel.

Jaki powinien być idealny nauczyciel? Nie ma nauczycieli idealnych- dla każdego ideał oznacza coś innego.Nawet najlepszy nauczyciel dla mnie może w odczuciu kogoś innego być najgorszy.Moim zdaniem idealny nauczyciel to taki ,który dąży do bycia ideałem ,a nie uważa się za niego.Każdemu może się potknąć noga i każdy może zrobić błąd w swojej pracy ,ważne jednak ,aby...

0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji