Treść zadania

kasprowy11

zadanie5/101
podstawą graniastosupa prostego jest trapez, w którym dłuższa podstawa i jedno ramię są do siebie prostopadłe i mają tę samą długość a. dłuższa przekatna graniastosłupa ma długość 2a. Pod jakim kątem jest nachylona do podstawy?
zadanie6/101
wysokość graniastosłupa prostego trójkatnego ma długość 1. dwie przekątne ścian bocznych poprowadzone z tego samego wierzchołka mają długość pierwiastek z 3 i są do siebie prostopadłe. Pod jakimi katami są do siebie nachylone ściany boczne tego graniastosłupa?
zadanie 7/101
wysokość graniastosłupa prostego ma długość pierwiastek z 15 a jego podstawą jest trapez równoramienny o bokach długości 3, pierwiastek z 2 , 1 i pierwiastek z 2.
a. znajdź miary kątów między sąsiednimi ścnianami bocznymi
b. pod jakim katem przekatna graniastosłupa jet nachylona do podstawy??

Załączniki do zadania

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Najlepsze rozwiązanie

  • 1 0

    Zadanie 5.
    Spróbuj narysować sobie ten graniastosłup, albo uwierz mi, że rzutem dłuższej jego przekątnej na podstawę jest dłuższa przekątna podstawy i te dwie linie razem z bokiem graniastosłupa tworzą trójkąt prostokątny.
    Kosinus szukanego kąta "alfa" to stosunek długości przekątnej podstawy do przekątnej graniastosłupa. Przekątna podstawy o której mówimy łączy prostopadłe boki o długości "a", czyli ma długość:
    a * pierwiastek(2).
    Wobec tego:

    cos(alfa) = [ a * pierwiastek(2) ] / [ 2a ] = pierwiastek(2) / 2

    Odpowiada to katowi: alfa = 45 stopni
    ==========================================

    Zadanie 6.
    Szukane kąty znajdziemy jeśli poznamy wymiary podstawy.
    Fakt, że przekątne ścian bocznych są równe oznacza, że podstawa jest trójkątem równoramiennym, ale prostopadłość przekątnych NIE oznacza, że podstawa jest trójkątem prostokątnym. Wiemy natomiast, że przekątne i bok podstawy tworzą trójkąt prostokątny o równych przyprostokątnych.

    Jeden z boków podstawy ma więc długość:
    b = pierwiastek(3) * pierwiastek(2) = pierwiastek(6)

    Każdy z dwóch równych boków podstawy, wysokość graniastosłupa i przekątna
    tworzą trójkąt prostokątny (przekątna jest przeciwprostokątną).
    Długość "a" boku podstawy spełnia więc równanie:

    a^2 + 1^2 = [ pierwiastek(3) ]^2 ; stąd a^2 = 3 - 1 = 2 ; czyli a = pierwiastek(2)

    Podstawa ma wymiary: pierwiastek(2), pierwiastek(2), pierwiastek(6)

    Niech kat alfa będzie kątem między równymi bokami podstawy. Wtedy:

    sin(alfa/2) = [ pierwiastek(6) / 2 ] / pierwiastek(2) = pierwiastek(3) / 2

    Daje to alfa/2 = 60 stopni czyli alfa = 120 stopni
    Pozostałe dwa kąty mają po beta = 30 stopni.
    ==========================================

    Zadanie 7.
    a)
    Szukane kąty to katy między bokami podstawy.
    Dorysuj wysokości tego trapezu opuszczone na bok o długości 3.
    Odcinają one z trapezu dwa trójkąty prostokątne.
    Jeden z boków takiego trójkąta (ten leżący na boku 3 trapezu) ma długość
    (3 - 1) / 2 = 1
    Przeciwprostokątna ma długość pierwiastek(2) więc:
    Kąty ostre trapezu alfa spełniają warunek:

    sin(alfa) = 1 / pierwiastek(2) ; czyli alfa = 45 stopni
    Kąty rozwarte to beta = 135 stopni
    bo w trapezie równoramiennym alfa + beta = 180.
    ---------------------------

    b)
    Przekątna graniastosłupa rzucona na podstawę tworzy przekątną podstawy.
    Ta przekątna, przekątna graniastosłupa i jego wysokość tworzą trójkąt prostokątny.
    Oznaczmy przez "d" długość przekątnej podstawy. Wtedy szukany kąt gamma spełnia warunek:

    tg(gamma) = pierwiastek(15) / d.

    Musimy znaleźć "d". Popatrz na podpunkt (a).
    Kąt alfa = 45 stopni więc wysokość trapezu = 1.
    Ta wysokość, odcinek o długości 2 i przekątna trapezu tworzą trójkąt prostokątny więc:

    d^2 = 1^2 + 2^2 = 5 czyli d = pierwiastek(5). Wobec tego:

    tg(gamma) = pierwiastek(15) / pierwiastek(5) = pierwiastek(3)

    Stąd wniosek że gamma = 60 stopni
    ==========================================

Rozwiązania

Podobne materiały

Przydatność 100% Dusza

1. Człowiek istotą cielesną - duchową a) dusza - jest nieśmiertelna - jest bezpośrednio stwarzana przez Boga - połączy się na nowo z ciałem w dniu ostatecznego zmartwychwstania b) ciało - jest dobre i godne szacunku - zostanie wskrzeszone w dniu sądu ostatecznego - dzięki duszy duchowej ciało stworzone jest 2. Zmartwychwstanie ciała a zmartwychwstanie w Jezusa Aby...

Przydatność 80% Dusza ludzka

DUSZA LUDZKA Dusza ludzka – można przyjąć, ze w tłumaczeniu słownikowym, jest to czynnik, który ożywia ciało ludzkie. Dusza istnieje sama w sobie, niezależnie od ciała, gdyż ciało może ulec zniszczeniu, a dusza zawsze pozostaje. Wynika z takiego tłumaczenia, że dusza ludzka jest niezniszczalna, nieumierająca, że jest to czynnik wieczny. Czy zwierzęta...

Przydatność 80% "Do prostego człowieka" Juliana Tuwima.

Utwór ?Do prostego człowieka? jest ściśle związany z historią naszego kraju. To manifest podmiotu lirycznego przeciwko mechanizmowi wojennej propagandy. Rok 1929 gdy powstał ten wiersz to czasy niepewne dla prostego człowieka, upływające pod znakiem aktywności sił nacjonalistycznych i faszystowskich, których niebezpieczeństwo widział poeta. Dlatego postanowił napisać utwór,...

Przydatność 80% Wyrok sądowy na największego krzywdziciela człowieka prostego

Najwyższy Trybunał Praw Człowieka Dotyczy: Józefa Stalina syna Wissariona ur 18.12.1878 roku. Wyrok: Po zapoznaniu się z zebraną dokumentacją oraz po przesłuchaniu świadków uznajemy Józefa Stalina za największego krzywdziciela człowieka prostego oraz, że złamał wszystkie artykuły Deklaracji Praw Człowieka. Uzasadnienie: Po dojściu do władzy oskarżony stał się...

Przydatność 70% Co w życiu ważniejsze ciało czy dusza?

W mojej pracy postaram odpowiedzieć na pytanie - Co w życiu ważniejsze ciało czy dusza? Uważam ,że w życiu zdecydowanie ważniejsze jest wnętrze człowieka czyli jego dusza. Nigdy nie powinniśmy się kierować wyglądem zewnętrznym drugiego człowieka i na tej podstawie określać jego charakter. Ciało nie zawsze jest odzwierciedleniem duszy ,dlatego każdego trzeba poznać ,żeby...

0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji