Treść zadania

nowak000

W odległości 8cm od siebie umieszczono ładunki q1=18mC oraz q2=2mC. W jakiej odległości od ładunku q1 na prostej łączącej oba ładunki natężenie pola elektrycznego jest równe zeru?

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Rozwiązania

  • antekL1

    Oznaczmy przez "x" szukaną odległość (od ładunku q1)
    Przez d = 8 cm oznaczmy odległość ładunków q1 i q2.

    Odległość szukanego punktu od ładunku q2 wynosi więc: d - x.

    W szukanym punkcie wektory pola elektrostatycznego od q1 i q2 mają się znosić (mieć równe wartości i przeciwne zwroty) więc z prawa Coulomba wynika równanie: [ E - to pole elektr. ]

    E = 0 = k q1 / x^2 = k q2 / (d - x)^2

    Skracamy "k", mnożymy proporcję "na krzyż"

    q1 (d - x)^2 = q2 x^2 <----------------------------------- równanie (1)

    To jest równanie kwadratowe na "x". Wstawmy dane z zadania.
    Nie zamieniam NICZEGO na układ SI, oczekuję wyniku w centymetrach.

    18 (8 - x)^2 = 2 x^2 ; rozwiązujemy to równanie kwadratowe.

    Odpowiedzi to: x1 = 6; x2 = 12.

    Fajnie, tylko trzeba się zastanowić, co tak naprawdę wyszło.

    x1 = 6 cm jest właściwym rozwiązaniem. Leży WEWNĄTRZ odcinka
    łączącego q1 i q2.

    x2 = 12 też jest rozwiązaniem, ale NIE tego zadania.
    Zauważ, że pisząc równanie (1) NIE mówiliśmy nic o zwrotach wektórów pola, ale TYLKO o ich wartościach. Odległość x2 to jest taka odległość (po przeciwnej stronie ładunku q2 niż jest q1) gdzie WARTOŚCI pól od obu ładunków są takie same, ale ich ZWROTY też są takie same, więc wypadkowe pole NIE jest równe zero.

    W razie pytań pisz proszę na priv.
    Przeczytaj też mój komentarz do jednego z Twoich zadań.
    Jest duża szansa, że to ja nie rozumiem, o co w nim dokładnie chodzi :)

Podobne materiały

Przydatność 50% W jakiej szkole chciałbym pracować?

Moim zdaniem nie zacznę dążyć do zamierzonego celu czyli idealnej szkoły, jeżeli nie postawię przed sobą zasadniczego pytania: w jakiej szkole są zdrowe relacje pomiędzy ucznami, a nauczycielami? Szkoła, w której chciałbym pracować, powinna się znajdować w centrum miasta, ponieważ potencjalnie to właśnie w nim uczniowie jako dorośli będą stawać przed odpowiedzialnymi...

Przydatność 90% Rozumienie siebie

Psychologia społeczna. Temat: Rozumienie siebie. Literatura: 1. E.Aronson „Psychologia społeczna. Serce i umysł.”. 1. Natura Ja Podstawowy dualizm w rdzeniu postrzegania Ja. I. Ja to aktywny odbiorca informacji, który ją przetwarza („poznające” Ja) – świadomość; II. Ja składa się z naszych myśli i przekonań dotyczących nas samych, a także cechy charakteru...

Przydatność 80% Autocharakterystyka siebie

Nazywam się ........... Mam ...lat i uczę się w jednym z ....... gimanzjów. Mieszkam z rodzicami oraz rodzeństwem, które zawsze stara mi się pomóc, gdy mam tylko jakieś problemy. Jestem niską, szczupła, szatynką o niebieskich oczach i jasnej cerze. Moim zdaniem jestem skromnym człowiekiem. Ambitnie dążę do postawionych sobie celów....

Przydatność 85% Pewność siebie

ZAWSZE WARTO UWIERZYĆ W SIEBIE BARDZIEJ Wiara jest sposobem myślenia.Bez skromnej, ale rozsądnej ufności we własne siły nie możesz odnieść sukcesu ani być szczęśliwy.Wiara w siebie prowadzi do samorealizacji i sukcesu.Objawem jej braku może być na przykład niepewność, łatwe rezygnowanie z robienia czegoś- szczególnie gdy pojawią się przeszkody, zazdrość , uczucie, że...

Przydatność 50% Felieton - Do jakiej głupoty jesteśmy zdolni.

„Miłosierdzie boskie i głupota ludzka nie znają granic” - twierdził niegdyś Einstein, (Co do miłosierdzia miał jednak pewne wątpliwości). Jaki pomysł człowieka był najgłupszy? Hm, jeśli się nad tym zastanowić, to jest tego sporo, ale najniebezpieczniejszy z nich towarzyszy nam od zarania dziejów-zabijanie. Nie dla pożywienia, ale z innych, zwykle podłych...

0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji