Treść zadania

macoy

Czy średniowiecze można określić jako ciemne i barbarzyńskie, czy raczej pełne ideałów i poświęcenia. W której ocenisz sposób myślenia postępowania ludzi tej epoki.

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Najlepsze rozwiązanie

  • 0 0

    Średniowiecze był to okres, który można określić jako ciemny i barbarzyński, a także pełen ideałów i poświęcenia.Średniowieczni ludzie pomimo pozorów mieli trudne życie. Ciągle toczyły się walki, trwały nieustanne wojny. W większości miast panował głód, ubożenie społeczeństwa, przeludnienie, pożary, choroby i inne zarazy oraz napady rabusiów na drogach. Zamki były wielkie, pełniły funkcję obronną. Duże sale trudno było ogrzać, szkło zastępywano ołowianymi płytami, więc było ciemno, umeblowanie było skromne, a niektórzy musieli spać na słomie, gdyz nie było tyle łóżek. Co jakiś czas urządzano kurcjaty, tzn. wyprawy krzyzowe do Ziemii Świetej. Brakowało ziemii na lenno dla wasala. Wybuchła zaraza, tzw. "Czarna śmierć" , która stała sie głównym tematem malarzy średniowiecza.Pomimo tego w średniowieczu przejawiały się dobre cechy. Powstawały zakony: cystersów i benedyktynów, którzy uprawiali ziemię i mieszkali w klasztorach starając się zachować pełne ubóstwo, franciszkanów i dominikanów, którzy mieszkali w miastach i utrzymywali się z jałmużny. Te ostatnie dwa zakony nazywano zebraczymi. Powstawały też pierwsze uniwersytety: w Bolonii, Paryżu i oksfordzie. Zaczęła rozwijać się architektura. Kościoły budowane w XI, XII i częściowo XIII stuleciu powstawały w stylu romańskim. Te świątynie miały grube mury i małe, podwójne lub potrójne okna. Z zewnątrz przypominały różne figury geometryczne. Zadaniem grubych murów było udźwignięcie ciężkiego sklepienia. Okna musiały być małe, gdyż inaczej budowla zawaliłaby się, przez co wpuszczały mało światła. Kolejny styl nazwano gotyckim. Był znacznie bogatszy od romańskiego. Nie było grubych murów, gdyż ciężar sklepienia rozkładał się na łuki przyporowe. Okna były większe, zakończone ostrołukiem, które ozdobiono witrażami. Rycerze średniowieczni zrobiliby wszystko dla honoru. Mieli swoje obyczje, np. wobec dam.
    Okres średniowiecza był trudny do życia dla ludzi, lecz niósł ze sobą dużo dobrych rzeczy, piękne style w architekturze, pierwsze uniwersytety.

Rozwiązania

  • userphoto

    Nie da się jednostronnie ocenić średniowiecza! To bardzo długi okres w dziejach ludzkości. Początek faktycznie jest okresem "ciemności". Upadek kultury rzymskiej sprawił, że musiało w to miejsce powstać coś nowego, a na to potrzebny był czas. W miejsce upadłych rzymskich instytucji państwowych w siłę rosła potęga Kościoła. Łacina w tamtych czasach panowała niepodzielnie, spajała całą Europę w rozwoju szkoły, nauki, religii, prawa czy dyplomacji, a łacinę znało jedynie duchowieństwo, Kościół . To tam skupiało się życie kulturalne, filozofia, sztuka. To duchowieństwo potrafiło czytać i pisać, pisano książki, które mówiły jak postępować, dawały dobre rady, pokazywały wzorce osobowe, były źródłem wiedzy.Pod koniec epoki dzięki wynalazkowi druku przez Gutenberga nadeszła era książki drukowanej, to był niesamowicie wielki postęp dla ludzkości, przyczynił się do rozkwitu wiedzy.
    To właśnie w czasie średniowiecza powstały największe i działające do dziś uniwersytety, uczelnie wyższe, które kształciły światłe umysły tamtej epoki.
    Również myśl filozoficzna w tamtych dziejach była szeroko kultywowana.
    Z racji tego, że dużą siłę i władzę miał wtedy Kościół, więc wiara w boga i jego nauki wyznaczały sposób myślenia i postępowania. Człowiek był umieszczony hierarchicznie, miał swoje miejsce w bycie między aniołami a zwierzętami. Człowiek posiadał rozum! Mógł się nim posługiwać, wyjaśniać dogmaty wiary, które były niepodważalne. Życie człowiek na ziemi to nieustanna walka dobra ze złem, to walka z pokusami. Ale człowiek musiał realizować swoje powołanie na tym padole, w niebie czekała na niego nagroda za cały trud. To, co doczesne nie było tak ważne, jak to, co czekało człowieka po śmierci.

Podobne zadania

kaziu55545 rozprawka Przedmiot: Historia / Gimnazjum 1 rozwiązanie autor: kaziu55545 7.4.2010 (20:09)
miczek2 Dlaczego polskie powstania zakończyły się klęską? - Rozprawka Przedmiot: Historia / Gimnazjum 1 rozwiązanie autor: miczek2 5.5.2010 (17:12)
Eddiee Rozprawka Przedmiot: Historia / Gimnazjum 1 rozwiązanie autor: Eddiee 13.5.2010 (18:08)
marlena94150 rozprawka(streszczenie)na temat Aleksander Wielopolski zdrajca czy patriota? Przedmiot: Historia / Gimnazjum 2 rozwiązania autor: marlena94150 15.5.2010 (13:42)

Podobne materiały

Przydatność 50% Rozprawka

W życiu trzeba przeżyć i porażki i zwycięstwa. Tak, w pełni zgadzam się z tym stwierdzeniem. Życie człowieka nie jest pasmem sukcesów, radości, szczęścia i osiągnięć. Jest poprzetykane również wieloma niepowodzeniami, smutkami i przegranymi. Moje słowa najlepiej potwierdzają następujące argumenty. Po pierwsze, weźmy pod uwagę etap nauki i pracy w życiu człowieka....

Przydatność 50% Rozprawka

Dlaczego wnetrze Ziemi przepisywano zawsze tak duze i najczesciej mroczne znaczenie?Odpowiedz na to pytanie nie wydaje sie byc prosta.Temat zakłada,ze podziemie najczesciej kojarzy sie ludziom z czyms złym.Z czego to wynika?Otoż,na to pytanie odpowiem nastepujacymi argumentami. Po pierwsze wnetrze Ziemi nie jest do końca zbadane przez naukowcow.Prawie kazdy człowiek słyszac o podziemiu...

Przydatność 55% Rozprawka

To jedna z najtrudniejszych form wypowiedzi.Zapamietaj: -kazda rozprawka sklada sie z trzech czesci:WSTEPU(teza lub hipoteza),ROZWINIECIA(przytoczenie stosownych argumentow),ZAKONCZENIA(podsumowanie,powrot do tezy lub posumowanie,zmiana hipotezy w teze). *Teza-to twierdzenie,o ktorego slusznosci jestes przekonany i pragniesz to poprzec trafnymi argumentami. *Hipoteza-to opinia,ktora...

Przydatność 70% Rozprawka

Ta forma wypowiedzi pisemnej ma charakter zadania problemowego. Służy do uzasadnienia myśli zawartej w temacie lub do podjęcia polemiki. Rozprawka rozwija umiejętność samodzielnego myślenia, wyciągania wniosków oraz wypowiadania ocen. OGÓLNY PLAN ROZPRAWKI: I Teza (twierdzenie) II Argumenty...

Przydatność 80% Rozprawka.

Jak napisać rozprawkę 1)Wstęp- We wstępie należy: -Zasygnalizować jak zrozumiałeś temat -Wprowadzić do tematu krótko i rzeczowo wyjaśniając tezę -Zapowiedzieć dalszy tok rozumowania (Czy warto się zakochać-to jest temat do rozprawki) (Warto się zakochać lub nie warto się zakochać-tezy) 2)Rozwinięcie-argumenty które udowadniają tezę. Każdy argument...

0 odpowiada - 0 ogląda - 2 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji