Treść zadania

joasiolka

Nie radzę sobie zadanie z matematyki w załączniku

Załączniki do zadania

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Rozwiązania

  • antekL1

    Zadanie 5.
    "Znaleźć kontrprzykład" to znaczy znaleźć choć jedną sytuację,
    gdy podane twierdzenie jest nieprawdziwe.
    Nie ma ogólnej metody - trzeba "główkować"

    a) i b)
    Liczba n1 = pierwiastek(8) jest niewymierna
    Liczba n2 = pierwiastek(2) jest niewymierna
    ale
    n1 * n2 = pierwiastek(8 * 2) = pierwiastek(16) = 4 jest nawet całkowita.
    n1 / n2 = pierwiastek(8 / 2) = pierwiastek(4) = 2 jest nawet całkowita.

    c)
    Wystarczy wziąć n2 = minus n1, np:
    Liczba n1 = pierwiastek(2) jest niewymierna
    Liczba n2 = minus pierwiastek(2) jest niewymierna
    ale
    n1 + n2 = pierwiastek(2) - pierwiastek(2) = 0 (liczba całkowita)

    albo:
    Liczba n1 = 2 - pierwiastek(2) jest niewymierna
    Liczba n2 = pierwiastek(2) jest niewymierna
    ale
    n1 + n2 = 2 - pierwiastek(2) + pierwiastek(2) = 2 (liczba całkowita)

    d)
    Liczba n1 = pierwiastek(2) jest niewymierna
    ale
    n1^2 = [ pierwiastek(2) ]^2 = 2 jest całkowita [ ^2 znaczy "do kwadratu" ]
    ============================

    Zadanie 6.
    Gdyby liczba "pierwiastek(n)" była wymierna to dałaby się zapisać jako:

    pierwiastek(n) = a / b gdzie liczby a, b są całkowite [ oraz b jest różne od zera ]
    Wtedy
    [ pierwiastek(n) ]^2 = n = a^2 / b^2 daje ułamek z liczb całkowitych.
    Ale taki ułamek to liczba wymierna, czyli "n" jest wymierne.
    Sprzeczność.
    ============================

    Zadanie 7.
    Po prostu rozwiążemy to równanie.
    Prawą stronę można zapisać jako 2/8 i mamy równość:

    pierwiastek(2x + 1) + 5 = 8 ; czyli
    pierwiastek(2x + 1) = 3 ; czyli po podniesieniu obu stron do kwadratu:
    2x + 1 = 9 ; stąd
    x = 4 - jest wymierne.
    ============================

    Zadanie 8.
    Opisuję swój sposób rozumowania.

    Na pewno liczba "b" musi być większa od 17,
    w przeciwnym razie "zmieściłaby się" raz jeszcze w reszcie z dzielenia.

    Na kalkulatorze sprawdzamy, że 97 / 17 = około 5,7
    Możliwymi wynikami dzielenia 97 przez b są więc tylko liczby 1,2,3,4,5.

    Sprawdzamy:
    Od razu mamy wynik dzielenia = 1 i dalej patrzymy na podzielniki liczby 80

    wynik = 1. Wtedy 97 = 1 * 80 + 17. Pasuje. Może być b = 80
    wynik = 2. Wtedy 97 = 2 * 40 + 17. Pasuje. Może być b = 40
    wynik = 3 - patrz dalej
    wynik = 4. Wtedy 97 = 4 * 20 + 17. Pasuje. Może być b = 20
    wynik = 5. Wtedy 97 = 5 * 16 + 17. STOP! Liczba b < 17, niemożliwe!
    Faktycznie: 97 = 6 * 16 + 1. b = 5 odpada.
    Dla większych od 5 wyników reszty już będą zawsze < 17.

    Zostaje sprawdzenie dla wyniku = 3.
    Na kalkulatorze liczymy 97 / 3 = około 32,3
    97 = 3 * 32 + 1. Za mała reszta, trzeba "dorobić" jeszcze 16 czyli około 3*5
    Zobaczmy 32 - 5 = 27
    97 = 3 * 27 + 16. Niedobrze. Trochę mniej niż 27. Sprawdzamy:
    97 = 3 * 26 + 19. Niedobrze.
    Dla wyniku = 3 nie da się dobrać liczby "b".

    Możliwe wartości "b" to: 1, 2, 4
    ============================

    Zadanie 10.
    a)
    Wystarczy do 2,22 dodać małą (mniejszą od 1/100) liczbę niewymierną,
    bo suma liczby wymiernej i niewymiernej jest niewymierna,
    oraz iloczyn liczby wymiernej i niewymiernej jest niewymierny
    (dowód, jeśli nie było go na lekcji, jest dalej)
    Wiemy, że pierwiastek(2) = około 1,4 jest niewymierny, więc
    szukana liczba to np. 2,22 + pierwiastek(2) / 1000

    b)
    Na kalkulatorze sprawdzamy, że:
    pierwiastek(11) = około 3,316
    pierwiastek(12) = około 3,464
    Wybieramy liczbę pomiędzy tymi dwiema, np: 3,4
    ============================

    Dowody niewymierności.
    W - liczba wymierna różna od zera, N - liczba niewymierna.

    Gdyby suma S = W + N była wymierna to można ją zapisać jako S = a / b,
    gdzie a, b są liczbami całkowitymi. Ale wtedy:

    N = a / b - W co daje liczbę wymierną. Sprzeczność.

    Gdyby iloczyn J = W * N był wymierny to można go zapisać jako J = a / b,
    gdzie a, b są liczbami całkowitymi. Ale wtedy:

    N = (a / b) / W co daje liczbę wymierną. Sprzeczność.
    ============================

Podobne zadania

hmm Badanie trójmianu kwadratowego - zadanie optymalizacyjne. Przedmiot: Matematyka / Liceum 1 rozwiązanie autor: hmm 29.3.2010 (18:21)
lestat919 zadanie - promień okręgu Przedmiot: Matematyka / Liceum 1 rozwiązanie autor: lestat919 6.4.2010 (18:17)
bombecka88 Zadanie matematyka pomocy Przedmiot: Matematyka / Liceum 1 rozwiązanie autor: bombecka88 14.4.2010 (11:45)
mania1408-k1 Zadanie matematyka pomocy-pola trójkątów podobnych. Przedmiot: Matematyka / Liceum 1 rozwiązanie autor: mania1408-k1 14.4.2010 (12:58)
mania1408-k1 Zadanie matematyka pomocy-pola trójkątów podobnych. Przedmiot: Matematyka / Liceum 1 rozwiązanie autor: mania1408-k1 14.4.2010 (13:00)

Podobne materiały

Przydatność 50% Egzaminy kompetencji z matematyki

Matematyka Zestaw egzaminacyjny I Życzę powodzenia! -------------------------------------------------------------------------------- 1. Oblicz 132% różnicy liczb: 115,4 i -84,6. a) 15 b) 1297 c) 264 d) -3 2. Doprowadź wyrażenie (a-5)2 - (2a+3)(a-3) do najprostszej postaci. a) a2-7a-34 b) -a2-7a+34 c) a2-8a-34 d) a2-7a 3. Oblicz wartość wyrażenia a) b) c) d)...

Przydatność 55% Różne tematy z Matematyki

Patrz załączniki: - Trójkąt równoboczny i inne - Wektory - Granice funkcji - Wzory Wiete

Przydatność 55% Historia matematyki -Wiek XIX

HISTORIA MATEMATYKI - WIEK XIX Charakterystyka epoki: • Rewolucja francuska i okres napoleoński stworzyły korzystne warunki dla rewolucji przemysłowej w Europie, co wzmogło uprawianie nauk fizycznych, a tym samym prawie idealne warunki dla rozwoju matematyki. • Zaistniała konieczność zreformowania i odmłodzenia szkół i uniwersytetów. • Źródłem rozwoju...

Przydatność 55% Analiza Finansowa- zadanie

praca w załącznikach

Przydatność 80% Zadanie z fizy

1.46 Z ciała o masie m1= 11000kg następuje strzał w kierunku poziomym. Masa pocisku wynosi m2= 54kg. Oblicz prędkość, z jaką działo zostaje odrzucone wstecz, jeśli prędkość pocisku wynosi v2= 900 m/s. m1= 11000 kg m2= 54 kg v1 = ? v2 = 900 m/s Po = Pk Po=(m1+m2)* V V= 0 – na początku działo jest w spoczynku 0=m2*v2 – m1*v1 m1*v1 = m2*v2 v1=...

0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji