Treść zadania

Sambia

Sprawdzic dla jakich xeR prawdziwa jest równość:
(arcusy)

Załączniki do zadania

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Rozwiązania

  • antekL1

    a)
    Warunek: x jest różny od zera aby istniało 1/x
    czyli rozwiązanie to:

    x \in R \,\,\backslash \,\,\{0\}

    bo poza tym równość jest tożsamością.
    Dowód: Wiemy, że ctg(x) = 1 / tg(x). Weźmy ctg z obu stron równości.
    Po prawej stronie jest:
    P = ctg [ arcctg (1/x) ] = 1/x
    Po lewej stronie jest:
    L = ctg [ arctg(x) ] = 1 / tg [ arctg(x) ] = 1/x
    więc P = L c.b.d.o.
    =======================

    b)
    Sprawdźmy najpierw dziedziny. Arctg(x) ma dziedzinę = R,w porządku.
    Arcsin(...) ma dziedzinę < -1; 1 > czyli musi zachodzić:

    -1 <= 2x / (1 + x^2) <= 1 ; stąd dwie nierówności:

    (-1) (1 + x^2) <= 2x ; czyli 1 + 2x + x^2 >= 0 ; czyli (x + 1)^2 >=0
    czyli zawsze

    oraz:
    2x <= 1 + x^2 ; czyli 1 + 2x + x^2 >= 0 ; czyli (x + 1)^2 >=0
    czyli też zawsze.

    Dziedziną lewej strony jest cały zbiór R.

    Z początku myślałem, że to też tożsamość, ale nie - dla x = 0 lewa strona = 0.
    Zrobiłem wykres (patrz załącznik, na nim:
    - czerwone = 2arctg(x)
    - zielone = arcsin [ 2x / (1 + x^2) ]
    - niebieskie = samo 2x / (1 + x^2) ( ekstrema tej funkcji są w -1 i 1).
    Czyli od -1 do 1 obie składowe sumy po lewej stronie są jednakowe
    a poza tym sumują się - pewnie do "pi". Trzeba to udowodnić.
    Piszę tak, jak myślę aktualnie, oczywiście nie przepisuj tych komentarzy :)

    To, że wykres arcsin(...) "odbija się" od poziomej linii dla x = 1 lub -1 to jasne,
    bo funkcja pod arcusem ma wtedy maksimum = 1 lub minimum = -1.
    Poza tym wszystkie funkcje: arctg, arcsin, i argument arcsin są "antysymetryczne"
    czyli f(-x) = -f(x) [ to widać na wykresach ].
    Wobec tego ograniczamy poszukiwania tożsamości dla x > 0,
    jeśli się uda, to NA PEWNO nie jest ona prawdziwa dla x < 0.

    Zobaczmy, co to jest "2 arctg(x)" - dlaczego jest "2" ??? Mamy wzór:

    \sin\alpha = \frac{\mbox{tg}\alpha}{1+\mbox{tg}^2\alpha}\qquad\mbox{oraz}\qquad\cos\alpha = \frac{1}{1+\mbox{tg}^2\alpha}

    skąd wynika, że:

    \sin(2\alpha) = 2\sin\alpha\cos\alpha = 2\cdot\frac{\mbox{tg}\alpha}{\sqrt{1+\mbox{tg}^2\alpha}}\cdot \frac{1}{\sqrt{1+\mbox{tg}^2\alpha}}= \frac{2\mbox{tg}\,\alpha}{1+\mbox{tg}^2\alpha}

    Widzisz, że podstawiając wyżej x = tg(alfa) dostajemy wyrażenie pod arcsin(...)
    z zadania, czyli cały ten arcsin to 2 * alfa.

    Podobnie 2 arctg(x) = 2 * alfa.

    No dobrze, 2 * arctg x = arcsin (...) ALE: gdzie tu "pi ??

    TUTAJ! tkwi haczyk. Bo jeśli napiszę:

    sin(2*alfa) = coś dodatniego, powiedzmy "z"
    to ponieważ sinus jest dodatni w I i w II ćwiartce to mamy 2 rozwiązania:

    2 * alfa = arcsin(z) [ obowiązuje w I ćwiartce ]
    lub:
    2 * alfa = PI - arcsin(z) [ obowiązuje w II ćwiartce ]

    (to drugie, na "ludzki" język to: sin(jakiegoś_kąta) = sin(180 - ten_kąt),
    znane Ci ?? ze szkoły)

    Tymczasem pierwsza część wyrażenia z zadania
    [przypominam podstawienie: x = tg(alfa) ]
    to po prostu 2 * alfa.

    Po lewej stronie mamy więc sumę:

    dopóki 2*alfa < pi /2 to suma = 2*alfa + 2*alfa

    lub

    gdy 2 * alfa jest w drugiej ćwiartce to
    suma = 2*alfa + PI - 2*alfa = PI. I to trzeba było udowodnić.

    Minimalna wartość 2 * alfa dla drugiej ćwiartki to pi/2, wtedy alfa >pi/4
    czyli nasze x, czyli tg(alfa) jest > 1. Mamy odpowiedź:

    x \in \,< 1\,;\, +\infty)

    +\infty miało być, coś ten LaTeX tu nie działa...

    x należy do < 1; +oo )

    =====================

    Masz rozumowanie, myślę, że poprawne, jak wynika z wykresu,
    spróbuj zapisać to tak, jak kazano na wykładzie / ćwiczeniach.
    Jak widzisz nie jestem matematykiem, nie znam się na tych znaczkach,
    po prostu próbuję logicznie myśleć... A program "Maxima" pomaga wykresami.

    Załączniki

    • W razie pytań pisz do mnie na priv

Podobne materiały

Przydatność 70% Prawdziwa przyjaźń

Była mroźna zima, o godzinie 18:00 w pierwszy dzień Świąt Bożego Narodzenia w szpitalnej sali dziecięcej, przyszły na świat dwie małe dziewczynki. Poród niemowlaków był bardzo trudny. U jednej z matek pojawiły się komplikacje, które w późniejszym czasie odbiły się na jej zdrowiu. Okazało się, że noworodki wraz ze swoimi rodzicami są mieszkańcami tego samego miasta -...

Przydatność 60% Prawdziwa miłość.

Prawdziwa miłość? Z czym nam wszystkim, nastolatkom kojarzy się największa miłość. Oczywiście z wakacjami, liceami, oraz innymi wspaniale spędzonymi chwilami z naszą sympatią. A czy ludzie starsi nadal się kochają, lub umieją pokochać? Czy oni wciąż skrywają w sobie ciekawość do swojego życiowego towarzysza? Widzieliście kiedyś swoich dziadków, darzących siebie...

Przydatność 75% Przyjaźń, prawdziwa przyjaźń, przyjaciel

Jaki jest mój przyjaciel? Mój przyjaciel to nie o tyle osoba, lecz duchowy brat, anioł, któremu mogę się zwierzać i wiem, że zachowa to tylko dla siebie. Daje rady i wiem, że są one naprawdę szczere. Mój przyjaciel obdarowuje mnie największą miłością, najsilniejszą ze wszystkich. Zawsze pomaga, choć nie raz nazwę go źle, czy obrażę. Chętnie mnie przytula, bo wie,...

Przydatność 70% „Katyń” - historia prawdziwa. Recenzja filmu.

Katyń ? historia prawdziwa Na początku trzeba zaznaczyć, iż trudnym zadaniem jest zgłębienie się w problematykę filmu oraz jego analiza, gdy seans odbywa się na sali z liczną widownią, której średnia wieku nie przekracza 13 lat, a większość w kinie bywa raz na rok i nie ma pojęcia o zasadach poprawnego zachowywania się podczas projekcji filmu. . ?Katyń? filmem...

Przydatność 50% ”Jakich marzeń jestem ambasadorem?”

Marzenia ma każdy. Niektórych trzymają przy życiu, innych motywują do pracy i wysiłku, który prowadzi do ich ziszczenia a, jeszcze innym ukazują świat ze snów i budują całą rzeczywistość. Towarzyszą każdemu człowiekowi na każdym etapie jego życia. Były, są i będą - odwieczne i niezmienne. Każdy powinien je mieć, bo dzięki nim nieraz nasze życie z szarej codzienności...

0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji