Treść zadania

tomaszomania

Mam mieć teraz zaliczenie teoretyczne + praktyczne kolejne na praktycznym mamy dostać jakieś dwie probówki z dwoma substancjami i trzeba wykryć z czym mamy do czynienia czy z alkoholem, czy aldehydem, czy z cukrem, czy z białkiem i nie mam pojęcia jak to zrobić , skąd wiedzieć jakie reakcje mam przeprowadzić na podstawie tego co będzie w tych probówkach skąd to wiedzieć i jak przeprowadzić te reakcje potem dla tych substancji, skad wiedzieć które przeprowadzić i z którymi substancjami a reakcje to proba tollensa, trommera, reakcja ksantoproteinowa, próba molischa i fehlinga, proszę o pomoc , dokładne rozpisanie co i jak przeprowadzić daną reakcję, przebieg , przepis wykonania. Bardzo proszę o pomoc

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Najlepsze rozwiązanie

  • 4 0

    Najpierw dokładnie obejrzyj próbki. Być może dostaniesz do badania białko kurze (oczywiście surowe)- byłoby to łatwo rozpoznać wizualnie (ciągliwa ciecz) i wtedy tylko potwierdzić reakcją ksantoproteinową.Ale białko może też być inne.
    Następnie delikatnie powąchaj próbki :
    -zapach octu ---> kwas octowy (niby nie ma być kwasów?)
    -charakterystyczny zapach alkoholu ---> alkohol
    -jakiś zapach ---> duże prawdopodobieństwo,że to aldehyd
    -brak zapachu ---> cukier lub białko
    Pamiętaj,aby sobie robić notatki : 1 probówka.... , 2 probówka.....
    Do reakcji trzeba pobierać małe próbki badanej substancji,bo czasami potrzeba będzie kilku prób do identyfikacji.
    Próba Tollensa,Trommera,Fehlinga --->wykrywanie aldehydów ,ale również cukrów,bo w nich też jest grupa aldehydowa
    Reakcja ksantoproteinowa ---> wykrywanie białek
    Próba Molischa ---> wykrywanie cukrów
    hmm żadna z tych prób nie wykrywa alkoholi !

    1.Najlepiej zacząć od reakcji ksantoproteinowej (pisałam już jak przeprowadzić) i sprawdzić czy jest białko.
    Jak sprawdzisz,że masz białko to tej próbki dalej nie badać - odstawić.
    2.Przeprowadzić próbę Molischa na cukry.
    Do badanego roztworu dodać naftolu,wymieszać i wlać ostrożnie po ściance stęż.H2SO4 (pipetą!).
    Pojawienie się czerwonofioletowego zabarwienia na granicy roztworów świadczy o obecności cukrów.
    Masz lub nie cukry.
    3.Przeprowadzić którąś z prób na aldehydy - najłatwiej chyba Trommera (zakładam,że roztwory dostaniecie gotowe,o odpowiednim stężeniu)
    Próba Trommera :
    5ml 2% CuSO4 + 1ml 10% NaOH , wstrząsnąć ,dodać próbkę i ogrzewać do wrzenia (ostrożnie,bo całość może wyrzucić z probówki). Ceglasty osad ---> grupa aldehydowa
    Próba Tollensa :
    Probówka idealnie czysta musi być (nowa).
    5ml 1% AgNO3 + 1 kropla 10% NaOH + kroplami 15% amoniak aż się rozpuści osad (bez nadmiaru NH3). Dodać próbkę i umieścić probówkę w łaźni wodnej o temp.60*C.
    Lustro srebrowe ---> aldehyd
    Próba Fehlinga :
    I probówka :CuSO4 + rozcieńczony H2SO4
    II probówka :NaOH + winian sodowo-potasowy
    Próbka + I + II i ogrzać.
    Ceglastoczerwony osad Cu2O ---> obecność aldehydów.
    4.Jeżeli nie wyszły żadne powyższe próby ---> alkohol (jest zapach?)
    Na grupę hydroksylową jest reakcje jodoformowa Liebena ( nie była podana).
    Próbka + 2ml NaOH + płyn Lugola (I2 w KI) do zabarwienia jasnożółtego.Ogrzewać .
    Jasnożółty osad jodoformu (pachnie jak środek dezynfekcyjny w szpitalu) ---> obecność alkoholu.

    Można trochę kombinować ...np.w 1 probówce wyszło białko,a druga ma zapach - odrzucić cukry i zrobić próbę na aldehyd.
    Powodzenia!

Rozwiązania

Podobne materiały

Przydatność 60% Termodynamika - zaliczenie

W załączniku znajduje sie ściąga na zaliczenie termodynamiki!! Mam nadzieje że komuś się ona przyda w tym trudnym czasie sesji - zwłaszcza dla chemików!!!! :)

Przydatność 50% Terapia przez sztukę zaliczenie

Zaliczenie z przedmiotu: TERAPIA PRZEZ SZTUKĘ Temat: Lepienie garnuszków i wazoników z masy solnej. Formy pracy: grupowa; Typ młodzieży: dzieci z 3 klasy szkoły podstawowej (w wieku 9 lat). Dzieci w normie intelektualnej; Liczba osób: klasa 20 osobowa; Czas trwania: 3 dni po 45 min; 1 dzień – łączenie składników, wyrabianie ciasta, modelowanie, wypiek. 2 dzień –...

Przydatność 50% Podstawy przedsiębiorczości - zaliczenie

1) Definicja przedsiębiorczości, przedsiębiorcy. Przedsiębiorczość - cecha działania zmierzającego do zapewnienia racjonalnej i efektywnej koordynacji zasobów gospodarczych przedsiębiorstwa oraz umożliwiającego osiąganie racjonalności gospodarowania oraz efektywności ekonomicznej, która wyraża stopień osiąganej racjonalności. Przedsiębiorca - ktoś, kto bierze na...

Przydatność 75% Charakterystyka mamy

Moja mama ma na imię Ania. Ma 41 lat i od urodzenia mieszka w Warszawie. Mama ukończyła studia o kierunku pedagogicznym i pracuje w szkole podstawowej, w charakterze pedagoga szkolnego. Mama ma szczupłą sylwetkę i jest średniego wzrostu. Ma drobną twarz, ciemną oprawę oczu i ciemne włosy, które zawsze upina w charakterystyczny kok. Choć jest bardzo wesoła wyraz twarzy ma raczej...

Przydatność 50% Charakterystyka mamy

Mama ma na imie ......... Ma ... lat i od urodzenia mieszka w ............ Ma ..... dzieci. Jest ....... średniego wzrostu. Ma drobną twarz i ........ oczy. Ma .......... włosy. Mama jest miła. Jest pomocna, ponieważ gdy mamy jakiś problem, zawsze nam pomaga i bez względu na sytuację potrafi wytłumaczyć. Mamy pierwsza odpowiedź jest ostateczną, co oznacza, że...

0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji