Treść zadania

szewa128

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=DECliRKsu9Y

(0:12) jakby wyglądało mnożenie tych nawiasów?

(0:35) tutaj jest mowa o wzorze skróconego mnożenia na kadrat różnicy dwóch liczb, ale skąd to wiadomo
i tak w ogóle to skad mam wiedzieć na maturze jakich wzorów używać?

ps: prosze o przystępne tłumaczenie bo mam duze braki :/

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Rozwiązania

  • userphoto

    (0:12) jakby wyglądało mnożenie tych nawiasów? -------->

    (4x + 3)(x+3) = 4x^2 + 12x + 3x + 9 = 4x^2 + 15x + 9 -> dlatego że wartości w dwóch nawiasach są różne to mnożymy metoda „każdy z każdym” -----> (a+b)(c+d) = ac + ad + bc + bd

    (2x - 3)(2x + 3) = 4x^2 - 9 ----> korzystamy ze wzoru skróconego mnożenia (a - b)(a + b) = a^2 – b^2

    (2x - 3)(2x - 3) ----> to jest to samo co (2x – 3)^2 ----> więc mamy dwa sposoby liczenia:
    1. Tradycyjnie czyli mnożąc każdy z każdym j.w. tzn. = 4x^2 – 6x – 6x + 9 = 4x^2 – 12x+ 9
    2. Korzystając ze wzoru skróconego mnożenia -------> (a - b)^2 = a^2 – 2ab + b^2 czyli … 4x^2 – 12x+ 9

    (x – 3)(4x – 3) = 4x^2 – 3x – 12x + 9 = 4x^2 – 15x + 9

    (0:35) tutaj jest mowa o wzorze skróconego mnożenia na kadrat różnicy dwóch liczb, ale skąd to wiadomo ----->

    Trzeba to wziąć na logikę.
    (a - b)(a + b) = a^2 – b^2 -----> różnica kwadratów liczb a i b (różnica bo minus jest w środku i obejmuje dwa kwadraty liczb a i b)

    (a + b)^2 = a^2 + 2ab+ b^2 -----> kwadrat sumy dwóch liczb a i b (kwadrat obejmuje sumę dwóch liczb a i b)

    (a - b)^2 = a^2 - 2ab+ b^2 -----> kwadrat różnicy dwóch liczb a i b (kwadrat obejmuje różnicę dwóch liczb a i b)

    (a-b)^3 = a^3 - 3a^2 b + 3ab^2 – b^3 ------> sześcian różnicy dwóch liczb a i b (sześcian obejmuje różnicę dwóch liczb a i b) …. Itd.

    i tak w ogóle to skad mam wiedzieć na maturze jakich wzorów używać? ------>

    Wzory skróconego mnożenia to pewne przekształcenie wyrażenia. Stosując wzór przekształcamy wyrażenie nie zmieniając jego „wartości”. Wzory stosujemy tylko wtedy kiedy wyrażenie ma następującą postać: np. (a+b)^2 i zamieniamy ją na a^2 + 2ab+ b^2 itd.
    Stosuje się je m. in do skracania skomplikowanych wyrażeń algebraicznych, równań, nierówności.
    Np.

    Mamy doprowadzić następujące wyrażenie do najprostszej postaci:
    (x+2)^2 – 2x (4-x) = x^2 + 4x + 4 – 8x + 2x^2 = x^2 + 2x^2 – 8x + 4x + 4 = 3x^2 – 4x + 4
    Możemy je również stosować odwrotnie np.

    Następny przykład:
    Mamy wyrażenie:
    4a^2 + 12a +9 – b^2
    I chcemy je doprowadzić do postaci iloczynowej:
    (4a^2 + 12a +9) – b^2 -----> w nawiasie korzystamy ze wzrostu na kwadrat sumy dwóch liczb
    (2a + 3)^2 – b^2 ------> teraz korzystamy ze wzoru na różnicę kwadratów
    (2a + 3 - b) (2a + 3 + b)

    Zastosowaliśmy dwa wzory odwrotnie tzn.
    a^2 – b^2 = (a - b)(a + b)
    a^2 + 2ab+ b^2 = (a + b)^2

    Wzory skróconego mnożenia mają ogromne zastosowanie. Jak zdasz maturę i pójdziesz an studia to zobaczysz jak bardzo. No chyba, że wybierzesz polonistykę lub zrezygnujesz ze studiów.

    Pozdrawiam

  • userphoto

    <<(0:12) jakby wyglądało mnożenie tych nawiasów?>>

    A.
    (4x+3)(x+3)=4x \cdot x+4x \cdot 3+3 \cdot x+3 \cdot 3=
    4x ^{2}+12x+3x+9=4x ^{2}+15x+9

    B.
    (2x-3)(2x+3)=2x \cdot 2x+2x \cdot 3-3 \cdot 2x-3 \cdot 3=
    4x ^{2} +6x-6x-9=4x ^{2} -9

    C.
    (2x-3)(2x-3)=2x \cdot 2x+2x \cdot (-3)-3 \cdot 2x-3 \cdot (-3)=
    4x ^{2} -6x-6x+9=4x ^{2} -12x+9

    D.
    (x-3)(4x-3)=x \cdot 4x+x \cdot (-3)-3 \cdot 4x-3 \cdot (-3)=
    4x ^{2} -3x-12x+9=4x ^{2} -15x+9

    <<(0:35) tutaj jest mowa o wzorze skróconego mnożenia na kadrat różnicy dwóch liczb, ale skąd to wiadomo>>

    Wzory skróconego mnożenia pozwalaja przekształcić postać wielomianowa funkcji kwadratowej do postaci iloczynowej lub na odwrót. Tutaj mamy funkcję w postaci wielomianowej

    4x ^{2} -12x+9

    natomiast w potencjalnych odpowiedziach mamy funkcje w postaci iloczynowej (w postaci iloczynu dwóch nawiasów). Wzory skróconego mnożenia dla funkcji kwadratowej to:
    - wzór na kwadrat sumy:

    a ^{2}+2ab+b ^{2}=(a+b) ^{2}=(a+b)(a+b)

    - wzór na kwadrat różnicy:

    a ^{2}-2ab+b ^{2}=(a-b) ^{2}=(a-b)(a-b)

    - wzór na różnicę kwadratów:

    a ^{2}-b ^{2}=(a+b)(a-b)

    W naszym przypadku mamy wyraz z iksem do kwadratu minus wyraz z iksem do potęgi pierwszej + stała, która można przedstawić jako kwadrat pewnej liczby, a więc jest to wyrażenie podobne do tego we wzorze na kwadrat różnicy.

    Każdy z tych wzorów można sobie łatwo wyprowadzić (dowieść), co jest bardzo pouczajace i pozwala je lepiej zapamiętać i zdobyć doświadczenie, jak te wzory należy wykorzystywać. Na przykład wzór na kwadrat różnicy - udowodnijmy go wychodzac od prawej strony równości i dochodzac do lewej:

    (a-b) ^{2}=(a-b)(a-b)=a \cdot a+a \cdot (-b)-b \cdot a-b \cdot (-b)=
    a ^{2}-ab-ab+b ^{2}=a ^{2}-2ab+b ^{2}

    <<i tak w ogóle to skad mam wiedzieć na maturze jakich wzorów używać?>>

    Aby umieć wybrać właściwy wzór musisz niestety bazować na własnym doświadczeniu. A to oznacza, że musisz dokładnie przerobić materiał i dużo ćwiczyć, rozwiazujac podobne zadania.

    Rozwiazujac zadanie należy zastosować taki wzór, który na podstawie danych określonych w zadaniu pozwoli obliczyć wartość szukana i nie narusza warunków zadania. Jeżeli nie da się tego osiagnać za pomoca jednego wzoru trzeba zastosować ich dwa lub więcej, piszac na przykład układ równań.

Podobne materiały

Przydatność 85% Mowa ciała.

Do ubioru i otoczenia zalicza się fryzurę. makijaż, biżuterię, rodzaj używanych przedmiotów i sposób kreowania swojego otoczenia. Jakość głosu ma trzy składniki: głośność, tempo i wysokość. Wszystkie one zależą od sposobu oddychania, a to świadczy o stanie emocji oraz o napięciu przepony. W kontekście mowy ciała trzeba powiedzieć także o kongruencji, czyli o zgodności...

Przydatność 100% Mowa Zależna

MOWA ZALEŻNA: Present Simple na Past Simple. Sue said: I don’t like him. Sue said (that) she didn’t like him. Present Continuous na Past Continuous The sun is shining, he said. He said the sun was shining. Past Simple na Past Perfect Monica said I wrote a letter. Monica said she had written a letter. Present Perfect na Past Perfect I have lost my keys, said Mike. Mike said...

Przydatność 65% Mowa weselna

Drodzy nowożeńcy! Szanowni goście! Ktoś kiedyś mądrze powiedział, iż kochając marzy się o przyszłości. I oto dzisiaj, dane jest nam być świadkami wielkiego wydarzenia, sakramentalnego – tak, otwierającego przed dwojgiem młodych ludzi wrota do ich wspólnego jutra. Zapewne oboje zdają sobie sprawę jak trudnego wyzwania się podjęli. Aczkolwiek...

Przydatność 75% Mowa ciała

Komunikowanie się jest to porozumiewanie się międzyludzkie. Komunikacja jest procesem złożonym ? przekazywaniem wiadomości pomiędzy ludźmi i wśród ludzi ? za pośrednictwem symboli, którymi są słowa, sygnały pozawerbalne (np. wyraz twarzy, pozawerbalne dźwięki mowy, ruchy ciała, gesty). Wiadomość przekazywana przez nadawcę podlega zakodowaniu, a z kolei...

Przydatność 80% Mowa zależna i mowa niezależna

Mowa niezależna jest to dosłowne przytoczenie wypowiedzi czyjejś lub własnej, np.: Basia zapytała: "Pożyczysz mi słownik?" Odpowiedziałem: "Pożyczę". Mowa niezależna wymaga użycia dwóch niepowiązanych ze sobą składniowo wypowiedzi zdania wprowadzającego i zdania wprowadzanego. Zdanie wprowadzające, którego orzeczeniem jest najczęściej czasownik...

0 odpowiada - 0 ogląda - 2 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji