Treść zadania

babcialusia

1. Bardzo proszę o pomoc w rozwiązaniu zadania z matematyki. Próbowałam to zrobić sama ale wychodzą bzdury. Jak jestem na lekcji to rozumieć ale jak mam to zrobić sama w domu to ciemna magia. Mam z tego sprawdzian i się denerwuję. Bardzo proszę o pomoc, dam na.!!!!!!.

1.Zapisz konieczne założenia i rozszerz wyrażenie wymierne, tak aby zachodziła równość:


1/ 4 = 4xy
----- = --------------
5x


2/ 3x = 15a*b do pot.3 * x
----- = ------------------------
5a


3/ 5a - 3b = 20a - 12b
--------- = ---------------
4a


4/ a - 4b do pot.2 = -2ab + 8b do pot.3
------------------- = ----------------------------
a - 2


5/ a - 7 = a do pot.2 - 49
--------- = ----------------------
a


6/ a - 3 = a - ba -9
------ = -------------
a + 4

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Najlepsze rozwiązanie

  • 1 0

    a) 4 = 4xy
    -------- =- ----------
    5x = ?

    D: 5x = przekreślone 0 <=> x = przekreś 0
    D: x E R / {0}

    licznik rozszerzył się o xy, więc mianownik też musi rozszerzyć się o xy, czyli

    4 = 4xy
    ----- = ---------
    5x = 5x * xy

    wtedy xy z drugiego ułamka się skrócą i zostanie

    4 = 4
    ------ = ------
    5x = 5x

    b) 3x = 15a *( b do potegi3) * x
    ------- = ---------------------------------
    5a = ?

    D: 5a przekreśl = 0 <=> a przekr = 0 <=> a E R /{0}
    3x ma się = 3x * 5a*(b do potęgi3)
    skoro licznik rozszerzył się o 5a * (b do potęgi 3) to i mianownik musi, więc będzie wyglądał:
    5a (z pierwszego ułamka) * 5a * (b do pot 3) <- bo o tyle rozszerzył się licznik, więc

    3x = 3x * 5 a * (b do potęgi 3)
    ----- = ---------------------------------------
    5a = 5a * 5a * (b do potęgi 3)
    5a * (b do potęgi3) skróci się i zostanie

    3x = 3x
    ---- = ------
    5a = 5a

    c) 5a - 3b = 20a - 12b
    -------------- = ----------------
    4a = ?

    D: 4a przekr = 0 <=> a przekr 0 <=> a E R / {0}
    licznik wygląda tak:
    5a - 3b = 4 (5a - 3b)
    skoro licznik rozszerzył się 4 razy to mianownik musi, więc:

    5a - 3b = 4 (5a - 3b)
    ------------ = ------------------------
    4a = 4a * 4
    4 się skrócą w drugim ułamku i zostanie

    5a - 3b = 5a - 3b
    ---------- = ----------------
    4a = 4a

    d) a - 4(b do potęgi2) = -2ab + 8 (b do potęgi3)
    ----------------------------- = ------------------------------------
    a - 2 = ?

    D: a-2 przekr = 0 <=> a przekr = 2 <=> a E R / {2}
    licznik: a - 4 (b do pot 2) = -2b (a - 4 (b do potęgi 2))
    czyli licznik rozszerzył się o -2b więc mianownik też musi

    a - 4 (b do potęgi2) = -2b (a-4 (b do potęgi 2))
    -------------------------- = ----------------------------------------
    a - 2 = (a-2) * -2b

    -2b się skrócą i już wiesz co zaostanie :)

    e) a -7 = a do pot 2 - 49
    -------- = ---------------------
    a = ?

    D: a przekr = 0 <=> a E R / {0}
    licznik: a - 7 = (a-7)(a+7)

    skoro licznik rozszerzył się o (a+7) to i mianownik

    a-7 = (a-7)(a+7)
    ------ = --------------------
    a = a (a+7)

    a+7 się skróci w drugim ułamku i wiesz co zostanie :)

Rozwiązania

Podobne zadania

mania1408-k1 proszę o pomoc zadania na jutro. Przedmiot: Matematyka / Liceum 2 rozwiązania autor: mania1408-k1 13.4.2010 (16:43)
mania1408-k1 proszę o pomoc zadania na jutro. Przedmiot: Matematyka / Liceum 1 rozwiązanie autor: mania1408-k1 13.4.2010 (16:49)
CyborgR Prosze o pomoc, krotkie zadanie. Przedmiot: Matematyka / Liceum 2 rozwiązania autor: CyborgR 17.4.2010 (18:13)
mala53 Bardzo proszę o pomoc! Przedmiot: Matematyka / Liceum 1 rozwiązanie autor: mala53 19.4.2010 (11:00)
mania1408-k1 Pole i wycinek koła.pomocy ! zadania na jutro. Przedmiot: Matematyka / Liceum 1 rozwiązanie autor: mania1408-k1 20.4.2010 (15:12)

Podobne materiały

Przydatność 50% Egzaminy kompetencji z matematyki

Matematyka Zestaw egzaminacyjny I Życzę powodzenia! -------------------------------------------------------------------------------- 1. Oblicz 132% różnicy liczb: 115,4 i -84,6. a) 15 b) 1297 c) 264 d) -3 2. Doprowadź wyrażenie (a-5)2 - (2a+3)(a-3) do najprostszej postaci. a) a2-7a-34 b) -a2-7a+34 c) a2-8a-34 d) a2-7a 3. Oblicz wartość wyrażenia a) b) c) d)...

Przydatność 55% Różne tematy z Matematyki

Patrz załączniki: - Trójkąt równoboczny i inne - Wektory - Granice funkcji - Wzory Wiete

Przydatność 55% Historia matematyki -Wiek XIX

HISTORIA MATEMATYKI - WIEK XIX Charakterystyka epoki: • Rewolucja francuska i okres napoleoński stworzyły korzystne warunki dla rewolucji przemysłowej w Europie, co wzmogło uprawianie nauk fizycznych, a tym samym prawie idealne warunki dla rozwoju matematyki. • Zaistniała konieczność zreformowania i odmłodzenia szkół i uniwersytetów. • Źródłem rozwoju...

Przydatność 80% Pierwsza pomoc - pomoc przedmedyczna

Pierwsza Pomoc Przedmedyczna Pierwsza pomoc przedmedyczna to czynności ratownika (osoby udzielającej pierwszą pomoc) prowadzące do zabezpieczenia i utrzymania przy życiu osoby poszkodowanej, do czasu przyjazdu wykwalifikowanych służb. Etapy pierwszej pomocy 1. ocena sytuacji 2. zabezpieczenie miejsca zdarzenia 3. ocena stanu poszkodowanego 4. wezwanie pomocy - 999 ? Pogotowie...

Przydatność 75% Plan rozwoju zawodowego nauczyciela matematyki

Plan rozwoju zawodowego nauczyciela kontraktowego

0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji