Zamknij

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej polityce prywatności.

Treść zadania

patrycjakossak10

Proszę o jak najszybszą odpowiedz !
1. Romantyzm w Polsce narodził się 1 p.
A. około 20 lat później niż na zachodzie Europy.
B. około 20 lat wcześniej niż na zachodzie Europy.
C. w tym samym czasie co na zachodzie Europy.
D. w latach 30. XIX wieku.

2. Podkreśl w podanym zdaniu jeden z wyróżnionych wyrazów, tak aby przekazywało ono prawdziwą informację.
Epokę romantyzmu w Polsce zapoczątkowało powstanie listopadowe / wydanie I tomu „Poezji” Adama Mickiewicza.

3. Pojęcia romantyczny użył po raz pierwszy
A. Adam Mickiewicz.
B. Stanisław Kostka Potocki.
C. George Byron.
D. William Szekspir.

4. Jakie ważne wydarzenie jest związane z epoką romantyzmu? 1 p.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
5. Wymień trzy cechy charakterystyczne dla poezji romantycznej.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

6. Filozofowie romantyczni wspomniani w tekście to
A. G. Byron i F.W. Schelling.
B. A.W. Schlegel i G. Byron.
C. A. Mickiewicz i G. Byron.
D. A.W. Schlegel i F.W. Schelling.

7. Powstanie listopadowe było inspiracją do napisania 1 p.
A. „Zemsty”.
B. „Reduty Ordona”.
C. „Balladyny”.
D. „To lubię”.

8. Zjawiska trudne do wyjaśnienia za pomocą rozumu nie odgrywają istotnej roli w 1 p.
A. „Dziadach”.
B. „To lubię”.
C. „Zemście”.
D. „Balladynie”.

9. Podaj argument uzasadniający sąd, że powstanie listopadowe miało doniosłe znaczenie dla literatury polskiej. 1 p.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
10. Zaznacz nazwy trzech gatunków literackich charakterystycznych dla polskiego romantyzmu.
ballada, satyra, powieść poetycka, bajka, fraszka, „poema”

11. Uzupełnij tabelę.
Tytuł utworu
Imię i nazwisko autora
„Dziady”...
... Emily Brontë
„Balladyna” ...

12. Podkreśl pojęcia związane z epoką romantyzmu. Omów jeden z tych terminów. 2 p.
racjonalizm, irracjonalizm, empiryzm, indywidualizm
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Tekst do zadań od 13. do 15.
Jan Lechoń
Romantyczność
Już pożar złotych liści noc jesienna gasi,
I charty zasypiają na starym arrasie,
Prababki na portretach i królowie Sasi
Znikają wpośród zmierzchu. Smutno w takim czasie.
Nad wodą wiatr przegina wierzb garbatych pałki,
Za oknami zawieja i rozmokła droga.
Biedni ci, co nie mogą uwierzyć w rusałki,
Ani w duchy, we wróżby, ani w Pana Boga!

13. Uzasadnij, że tytuł „Romantyczność” trafnie odzwierciedla treść utworu. 1 p.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
14. Wyjaśnij metaforę znajdującą się w pierwszym wersie tekstu „Romantyczność”. Napisz, czemu służy jej zastosowanie. 2 p.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

15. Podkreśl wyrazy, które trafnie określają nastrój wiersza Jana Lechonia.
radosny, melancholijny, nostalgiczny, podniosły, wesoły

16. Wiara w duchy, rusałki i wróżby znajduje swoje odzwierciedlenie
A. w balladach Adama Mickiewicza.
B. w „Zemście” Aleksandra Fredry.
C. w „Reducie Ordona” Adama Mickiewicza.
D. we wszystkich wymienionych utworach.

17. Pierwsze słowa w języku polskim wyemitowano w radiu
A. w I połowie XIX wieku.
B. na przełomie XIX i XX wieku.
C. w I połowie XX wieku.
D. w II połowie XX wieku.

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Podobne zadania

owca333 Romantyzm Przedmiot: Język polski / Gimnazjum 1 rozwiązanie autor: owca333 6.4.2010 (14:09)
ponym2 opis bohatera obojetni jakiej powiesc czy komiksu prosz zadanie mam na jutro a Przedmiot: Język polski / Gimnazjum 1 rozwiązanie autor: ponym2 14.4.2010 (19:32)
dpotoczny Zastanów się i odpowiedz wyczerpująco na pytanie czy umiejętność Przedmiot: Język polski / Gimnazjum 2 rozwiązania autor: dpotoczny 10.5.2010 (19:23)
karson122 Npisz rozprawkę na temat: Czy warto sie uczyć proszę o szybką odpowiedz Przedmiot: Język polski / Gimnazjum 1 rozwiązanie autor: karson122 12.5.2010 (20:26)
paulankaa znajdź dowolny wiersz o polsce. Przedmiot: Język polski / Gimnazjum 2 rozwiązania autor: paulankaa 17.5.2010 (19:33)

Podobne materiały

Przydatność 60% Romantyzm w Polsce.

Za początek romantyzmu w Polsce uważa się rok wydania pierwszego tomu poezji Adama Mickiewicza (1822), natomiast epokę tę kończy upadek powstania styczniowego w roku 1864. Jednak romantyzm nie od razu zawitał w Polsce. W 1820r. uznawanym za koniec oświecenia toczyły się jeszcze spory pomiędzy klasykami i romantykami. Jeden z profesorów UW - Kazimierz Brodziński próbował pogodzić...

Przydatność 60% Romantyzm w Polsce

W Polsce za początek romantyzmu uznaje się rok 1822 – datę wydania przez Mickiewicza Ballad i romansów. W historii literatury takie daty są jednak umowne, w tym wypadku podkreślona zostaje ranga debiutanckiego tomiku poety, który stał się znakiem polskiego romantyzmu. Tendencje preromantyczne pojawiały się w Polsce od początku wieku XIX. Oprócz wspomnianego już...

Przydatność 65% Romantyzm w Polsce

1. EPOKA Czas trwania: Europa – 90. XVIII – 40. XIX Polska – 1822 (wyd. „Ballad i romansów” Mickiewicza) – 1863 (powstanie styczniowe) Geneza słowa – Roma – Rzym, czyli rzymski Cechy charakterystyczne – · irracjonalizm (kierowanie się sercem, intuicją, przeczuciem) · ludowość (bohater wiejski, moralność ludowa, gatunki ludowe) · bohater romantyczny...

Przydatność 55% Najszybsze pociągi.

Wielu ludzi na całym świecie podróżuje pociągami. Do niedawna pociągi były nie chętnie używanym środkiem transportu, ponieważ poruszały się z małą prędkością. Zastępowały je samoloty. W ostatnich latach nastąpił przełom w dziedzinie lokomocji. Spalinowe lokomotywy zaczęły zastępować, lokomotywy dieslowsko- elektryczne. Jej silnik napędzany jest przez generator,...

Przydatność 50% Romantyzm

Cech, które stanowią o romantycznym charakterze utworu literackiego, może być wiele. Wśród zagadnień treściowych należałoby szukać ich przede wszystkim w kreacjach postaci, opisach przyrody, oraz tle historycznym. Z kolei, gdy zwrócimy uwagę na formę, to zauważymy charakterystyczny dobór gatunku, a także wiele, typowo romantycznych, środków wyrazu. Jednym z najsilniej...

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji

Pierwszy raz?

Zapoznaj się z krótkim opisem jak sprawnie zdobywać punkty, sprawdź ile kosztuje dodanie zadania, itp. Zapoznaj się z możliwościami serwisu Zaliczaj.

Zaproś swoich znajomych

Zaproś swoich znajomych do serwisu. Im więcej osób zaprosić, tym więcej zdobędziesz punktów. Zarób nawet 100 punktów.