Treść zadania
Autor: Martusia131 Dodano: 2.5.2011 (13:58)
Zad.1 Rozwiąż równanie:
zamiast małej cyfry 2 jako kwadrat bd pisala w skrocie tam gdzie powinien być kwadrat- (kw)
A) -6x (kw) +5x-1>0
B) (x+3)(2-x)<0
C) x (kw) +7x <0 (tu jest jeszcze kreska dolna przy tym znaku <)
D) x(kw) > 4(kreska przy znaku)
Zad.2
Dana jest funkcja y=3x(kw)+5x-2
a. oblicz wspołżędne wierzchołka paraboli
b. miejsce zerowe
c.narysuj wykres(nie konieczny) ale warto zeby był
Zad 3 Tu sa do sześciennych, zamiast 3 bd pisać (sz)
a. x(sz)- 5x (kw) -4x+20=0
b. (x(kw)-5x)(x(kw)-9)(2x-6)=0
c. (x(kw)-3x+2)(2x-4)(x+5)=0
Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.
Najlepsze rozwiązanie
Rozwiązania
-
gosia1977 2.5.2011 (15:30)
Zad.2
Dana jest funkcja y=3x(kw)+5x-2
a. oblicz współrzędne wierzchołka paraboli
p=-b/2a=-5/6
delta=25+4*3*2=25+24=49
q=-delta / 4a=-49/12=-4 1/12
b. miejsce zerowe
delta=49
x1=-5-7 / 6=-2
x2=-5+7 / 6=1/3
majac te dane narysujesz wykres paraboli, ktora przecina os
* OX w punktach x=-2 i x=1/3
*OY w punkcie y=-2
*wierzcholek jej jest w punkcie (-5/6, -4 1/12)
Antek ma racje, przeginacie z iloscia zadan.Dodawanie komentarzy zablokowane - Zgłoś nadużycie
Podobne zadania
matematyka zadania tekstowe rownania i nierownosci liniowe Przedmiot: Matematyka / Liceum | 2 rozwiązania | autor: kieracha 11.5.2010 (09:52) |
rownania i nierownosci Przedmiot: Matematyka / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: karolintaa 21.5.2010 (15:14) |
rownania Przedmiot: Matematyka / Liceum | 2 rozwiązania | autor: maziczek93 14.9.2010 (09:46) |
rozwiaz rownania Przedmiot: Matematyka / Liceum | 2 rozwiązania | autor: patryk18_18 16.9.2010 (18:13) |
Rozwiaz rownania i nierownosci A) (8x+16)=32 Przedmiot: Matematyka / Liceum | 2 rozwiązania | autor: natalia_ustianowska 8.10.2010 (11:21) |
0 odpowiada - 0 ogląda - 2 rozwiązań
1 0
antekL1 2.5.2011 (15:08)
Propozycja - podziel całość na części, ludzie chętniej rozwiązują 1 zadanie, nie 3 + podpunkty.
Po prostu nie opłaca się dostać 2 pkt za 10 przykładów.
Zajmę się zadaniem 3, bo ten oryginalny zapis (sz, kw) jest fajny i intrygujący.
Podpunkt a). Sprawdź, czy to równanie tak wygląda, czy dobrze rozumiem "sz, kw" ?
x^3 - 5x^2 -4x + 20 = 0
W liceum nie ma ogólnych metod na rozwiązywanie równań 3-go stopnia, trzeba "trafiać".
Trafnie polega na podstawianiu dzielników "wyrazu wolnego" (u Ciebie: 20). Jakie z tych liczb:
1, -1, 2, -2, 4, -4, 5, -5, 10, -10, 20, -20
spełniają równianie?
Na szczęście szybko da się znaleźć :
x1 = -2, x2 = 2, x5 = 5.
Kalkulator w rękę i sprawdź. Podpunkt a w zadaniu 3 da się zapisać jako:
(x+2)(x-2)(x-5) = 0
Aby całość była zerem każdy z tych nawiasów owyżej może być zerem. Stąd 3 różne wartości x.
Podpunkt b. Piszesz: (x(kw)-5x)(x(kw)-9)(2x-6)=0. Zobacz, czy mam rację:
(x^2 - 5x)(x^2 - 9)(2x-6) = 0
Zapiszę to inaczej, wyciągam z 1-go nawiasu x przed nawias, drugi nawias - zobacz zapis, z trzeciego nawiasu dwójka przed nawias.
=2x(x-5)\cdot(x-3)(x+3)\cdot(x-3) = 0
Mnóstwo rozwiązań!
x1 = 0; x2 = 5; x3 = 3; x4 = -3; x5=3
Kropkami oddzieliłem to, co stało się z nawiasami w oryginale.
UWAGA: x = 3 to podwójny (dwukrotny) pierwiastek. Niżej też.
W przykładzie 3-c) - spróbuj sama! Piewszy nawias to:
x^2-3x+2
Jak znajdziesz miejsca zerowe, to okazuje się że:
x^2-3x+2 = (x-1)(x-2)
Czyli - uwzględniając to, co napisałaś w docx, powtórzy się x = 2.
x1 = 1; x2 = 2; x3 = -5
TYLKO RAZ napisałem x2 = 2, bo jest to dwukrotny pierwiastek .
Antek
PS: Po prostu NIE chcę mi się dalej pisać, podziel zadania :)
Dodawanie komentarzy zablokowane - Zgłoś nadużycie