Treść zadania

iloilo

Najważniejsze informacje o epoce ;
Prehistorycznej
starożytnej
średniowiecznej
barokowej
renesansowej
w sztuce

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Najlepsze rozwiązanie

  • avatar

    1 0

    1. Prehistoria jest badana na podstawie materiału źródłowego niepisanego, a historia – pisanego. Przejście z prehistorii do historii nastąpiło, gdy pojawiło się pismo (ok. 3-4000 lat p.n.e).
    2. Prehistoria składa się z trzech epok :
    a) epoka kamienna, w której „podstawą życia” był kamień;
    b) epoka brązu
    c) epoka żelaza
    3. Epoka kamienna dzieli się na trzy okresy:
    a) paleolit (epoka kamienia łupanego), czyli wczesna epoka kamienna;
    b) mezolit – średnia epoka kamienna;
    c) neolit (epoka kamienia gładzonego) – późna epoka kamienna;
    4. Pojęcie ery i epoki:
    a) Era – okres w dziejach ludzkości, który rozpoczyna się lub kończy bardzo ważnym
    wydarzeniem i od którego liczy się czas
    b) Epoka – okres w dziejach ludzkości rozpoczynający lub kończący się ważnym wydarzeniem, posiadający ściśle określoną, specyficzną tylko dla niej cechę

    Starożytność - skrót informacji o epoce

    Ramy czasowe Antyku to przełom IX i VIII wieku przed naszą erą (wtedy powstały eposy Homera) i zamykająca antyk data roku 476, w który, nastąpił kres Cesarstwa Zachodniorzymskiego.
    W epoce starożytnej powstały takie dzieła, jak "Iliada" i "Odyseja" Homera, "Eneida" Wergiliusza, tragedie Sofoklesa (,,Antygona", "Król Edyp") i Ajschylosa (,,Prometeusz skowany", "Oresteja"), komedie Arystofanesa (,, Żaby i myszy").
    Rozwinęła się także liryka, w okresie starożytnym tworzyli tacy greccy poeci, jak: Tyrtajos (poezja patriotyczna - poezja tyrtejska), Safona (poezja miłosna), Anakreont (poezja biesiadna, erotyki - anakreontyk), a także żyjący w I w. p.n.e., wybitny rzymski poeta, Horacy (autor satyr i pieśni, zwanych inaczej odami). Kluczowe dla epoki starożytnej było znaczenie religii, w której panował politeizm, a wierzenia opierały się na legendach i historiach o przedstawionych w sposób antropomorficzny bóstwach. Mity ułatwiały starożytnym zrozumienie otaczającego ich świata, Niemal każdy element rzeczywistości miał przyporządkowane sobie opiekuńcze bóstwo. Bogowie byli przedstawiani w mitach na wzór ludzi, tak samo jak oni kochali, złościli się i zazdrościli.

    Średniowiecze to epoka w historii i kulturze europejskiej, obejmująca okres między starożytnością, a czasami nowożytnymi.

    Nazwa epoki wywodzi się z łacińskiego określenia medius aevus (średni wiek), lub media tempora (wieki średnie). Została wprowadzona jeszcze w samym średniowieczu przez pobożnych chrześcijan, którzy uważali czasy, w których żyli, za interwał między pierwszym a drugim przyjściem Chrystusa. W XV i XVI wieku odwołali się do niej włoscy humaniści, pragnąc wyróżnić "wieki średnie" jako mroczny okres, oddzielający ówczesne czasy od świetnej epoki starożytności. Taką periodyzację spopularyzował Christoph Keller (Cellarius) w XVII wieku.
    Terminem tym określa się epokę historii i kultury europejskiej między czasami starożytnymi a nowożytnymi. Początek średniowiecza wiąże się z 476r. n.e., tj. upadkiem cesarstwa zachodnio-rzymskiego, schyłek zaś z wydarzeniami historycznymi XV w. (1453 rok, tj. upadkiem cesarstwa bizantyjskiego oraz 1492 r. - odkryciem Ameryki). Ówczesna feudalna Europa tworzyła swoistą jedność, wspólnotę spojoną religią chrześcijańską i nadrzędną władzą Kościoła, reprezentującego powszechną, łacińską, ponadczasową kulturę. Wszyscy władcy europejscy, z wyjątkiem cesarzy niemieckich, podporządkowali się papieżowi i uznali hegemonię kościoła. Powszechnie panował światopogląd religijny, który ukształtował myślenie, odczuwanie, postępowanie i twórczość ludzką. Znaczną rolę w formowaniu ówczesnego światopoglądu odegrały poglądy św. Augustyna i św. Tomasza z Akwinu. O ile w Europie epoka trwała około 1100 lat, to w Polsce tylko 500 (X-XV w.). Przyjęte określenie "średniowiecze" było wyrazem pewnego lekceważenia żywionego dla tej "pośredniej" epoki, okresu jakoby "bezpłodnego, mrocznego i ciemnego". Zarzucano odejście od ducha wielkiej kultury antyku, jej zniekształcenie, a ponadto sprzeniewierzenie się ideałom pierwotnego chrystianizmu; rewizja ujemnych sądów rozpoczęła się dopiero w XVIII w., kiedy to zauważono wielkość i potęgę jej sztuki, zwłaszcza późnośredniowiecznej.

    Barok to epoka literacka między odrodzeniem a oświeceniem, obejmująca w zasadzie wiek XVII, choć także zjawiska z końca XVI i I połowy XVIII wieku. Termin "barok" zapożyczono z historii sztuki, gdzie stosowany był dla określenia dziwactwa i nieregularności w sztuce. Przyjęcie go przez epokę literacką sugeruje, że będzie w niej mowa o twórczości niezwykłej i dziwnej. Owa niezwykłość wyniknie przede wszystkim z ograniczenia treści utworów i rozbudowania form jej wyrazu. Pragnienie olśnienia i zaskoczenia czytelnika widoczne jest w stosowaniu przez poetów wyszukanych porównań, przenośni, omówień, epitetów, gry słów czy mnożeniu określeń na ten sam temat.
    Mistrzem wykwintnej formy był włoski poeta Giambatista Marini, którego styl, nazwany marinizmem, naśladowali poeci całej zachodniej Europy.

    Renesans jest epoką otwierającą czasy nowożytne. Przepaść między „starą” a „nową” kulturą europejską jest wielka, ponieważ na przełomie XV/XVI wieku we Włoszech, a w XVI wieku w innych częściach kontynentu, zmieniło się całkowicie myślenie człowieka, jego podejście do sztuki i tradycji filozoficznej i literackiej. Oczywiście przemiany te nie nastąpiły z dnia na dzień. Przełom idei jest procesem, na który składają się wydarzenia historyczne, sytuacja polityczna, zjawiska społeczne.

    Odrodzenie to przede wszystkim epoka wielkich indywidualności. Każdy, kto czuł w sobie przypływ talentu, rozwijał go wszechstronnie. Człowiek nie był zorientowany na jedną dyscyplinę, bardzo często pełnił wiele funkcji: zawodowych, społecznych, politycznych, artystycznych. Najlepszym przykładem mogą być Leonardo da Vinci i Michał Anioł, którzy interesowali się nauką, techniką, rozmaitymi dziedzinami sztuki i filozofią. Renesans zrodził wielu geniuszy, których osiągnięcia do dziś wzbudzają szacunek i podziw, gdyż znajdują praktyczne zastosowania.

    Odrodzenie się człowieka w Renesansie polegało na odrzuceniu ideałów średniowiecznej ascezy, zanegowaniu scholastyki i średniowiecznego systemu gradualnego (hierarchii bytów od najniższych po uduchowione). Nowa epoka podkreślała niezwykłą godność każdego człowieka, wartości życia ziemskiego. Z tak rozumianą wartością życia doczesnego wiązała się ciekawość świata i chęć jego odkrywania. Było to olbrzymie pole, które dopiero należało odkryć i zbadać. Stąd też XV i XVI wiek to czas wielkich odkryć geograficznych i podróży naukowych. Renesans to również okres odrodzenia nauki i sztuki. Pojawił się druk, który zrewolucjonizował całą epokę, myślenie o świecie oraz przekaz informacji. Książki, które dotąd były prawie niedostępne i nieosiągalne ze względu na ich cenę, stały się dobrem powszechnym. Wydarzenie to wpłynęło na szybkość przekazu idei i myśli. Nie można również zapominać, iż Renesans jest czasem, w którym obficie korzystano z dorobku antycznego, w którym się do niego odwoływano i stawiano go za wzór. Średniowiecze nie otaczało starożytnych zabytków szczególną czcią, a myśl antyczna była jedynie zbiorem mądrych zdań. Renesans nadał Antykowi nowy sens. Antyk stał się więc kryterium oceny dorobku renesansowego, kanonem piękna w sztuce i filozofii. Bardzo popularne stało się hasło powrotu do źródeł – czyli ad fontes. Zdaniem badaczy epoki na narodziny Renesansu wpływ miały również m.in. kryzys papiestwa, rozluźnienie więzi łączących papiestwo z cesarstwem, rozwój miast, handlu i rzemiosła. Ponadto Odrodzenie miało miejsce tylko w łacińskiej części Europy. W Bizancjum i krajach prawosławnych przełom renesansowy nie nastąpił.

    Reformację i humanizm uważa się za dwa najważniejsze prądy renesansowe. Na przykład w Niemczech większą rolę odegrała reformacja, natomiast we Włoszech czy Hiszpanii – humanizm. Jednak nie da się wyznaczyć ostrych granic między tymi zjawiskami, które przenikały się, zwalczały, napędzały wzajemnie.

    Renesans pozostał epoką, w której dominowała jeszcze łacina. Był to uniwersalny język, którym posługiwała się wykształcona Europa. Renesansowa łacina była jednak bardziej przejrzysta od średniowiecznej, odzyskała swój starożytny blask i piękno. Wielu pisarzy było już wówczas twórcami dwujęzycznymi – rozwijały się tym samym literatury i języki narodowe.

    SZTUKA STAROŻYTNA

    Jej częściami składowymi są: sztuka starożytnych Egipcjan, Greków i Rzymian.

    Sztuka starożytnego Egiptu
    Rozwijała się przede wszystkim na terenie Egiptu, lecz silny wpływ wywarła na sztukę basenu Morza Śródziemnego. Jej początki sięgają początku IV tysiąclecia p.n.e.
    CHARAKTERYSYCZNE CECHY
    - SPEŁNIAŁA FUNKCJĘ PROPAGANDY WIZUALNEJ
    - NIEPRZERWANA CIĄGŁOŚĆ, TRWAŁOŚĆ I
    JEDNOLITOŚĆ FORM ARTYSTYCZNYCH

    GŁÓWNe
    ZABYTKI :
    - Sfinks
    - piramida Cheopsa w Gizie
    - świątynie w Luksorze i Karnaku

    Sztuka starożytnej Grecji
    Mianem tej sztuki określa się twórczość Greków na Półwyspie Bałkańskim, wyspach Morza Egejskiego, w Azji Mniejszej, południowej Italii, na Sycylii oraz wybrzeżach Morza Śródziemnego i Czarnego. Poprzedziła ją sztuka mykeńska.

    Myśle ze pomogłem prosze o najj

Rozwiązania

Podobne zadania

lisa125 informacje o janie kiepurze Przedmiot: Muzyka / Liceum 2 rozwiązania autor: lisa125 5.6.2010 (12:59)

Podobne materiały

Przydatność 80% Polska w epoce Oświecenia.

Życie umysłowe i kulturalne w Polsce epoki oświecenia - szkolnictwo, teatr, mecenat króla, czasopiśmiennictwo. MECENAT - Stanisław August jako polityk nie odniósł większych sukcesów, ale jako mecenas kultury przyczynił się do jej znakomitego rozwoju. Skupił wokół siebie grono ludzi wykształconych, literatów, malarzy, których wspomagał materialnie, zapraszał na słynne...

Przydatność 65% Wypracowanie - o epoce wiktorianskiej

The Victorian era is an important period in the history of Great Britain, associated with the reign of the queen Victory. She ruled Great Britain and Ireland from 1837 and in large countries being under the British possession, among others in Canada and Australia. In 1867 an empress of India stayed. She had nine children which dynasties connected English around Russian, German, Greek, Danish...

Przydatność 50% Muzyka w epoce średniowiecza

MUZYKA ŚREDNIOWIECZA Powstałe ok. 2000 lat temu chrześcijaństwo wywierało przemożny wpływ na wszystkie dziedziny życia - także na kulturę a w tym oczywiście na muzykę. Głównym gatunkiem muzycznym - szczególnie u początków tej epoki - były chrześcijańskie śpiewy religijne nazwane później chorałem gregoriańskim. Wywodziły się one od religijnej muzyki żydowskiej,...

Przydatność 75% Polska w epoce saskiej

Po śmierci Jana III Sobieskiego, w 1697 na tron polski został wybrany król Fryderyk August z dynastii Wettynów, elektor Saksonii. Zasiadł on na tronie polskim jako August II. Wygrał on, w dużej mierze, dzięki poparciu sąsiadów Rzeczpospolitej: Rosji, Prus i Austrii. W Saksonii monarcha sprawował rządy absolutne. Także w Rzeczpospolitej zamierzał wzmocnić władzę królewską i...

Przydatność 75% Moda w epoce Romantyzmu.

Początek XIX wieku otwiera nowy rozdział w dziejach mody. Ubiór coraz mniej mówi o pozycji społecznej swego właściciela. Francuscy arystokraci, dbający o czystość swojej sfery, ubolewają, że nie są w stanie ustalić przynależności klasowej człowieka, którego, widzą po raz pierwszy. Frak, jeszcze kilkadziesiąt lat wcześniej noszony przez elity, jest teraz ubiorem dla...

0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji