Treść zadania

katarzyna81

zwyczaje i obyczaje ludowe na podstawie powieści Chłopi W.S Reymonta

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Najlepsze rozwiązanie

  • 0 0

    Temat: Obrzędy i obyczaje ludowe w literaturze

    1. Literatura podmiotu:
    1. Kochanowski Jan, Pieśń świętojańska o Sobótce, Wrocław: Wydanie Ossolineum, 2003, ISBN 83-545-55-751
    2. Orzeszkowa Eliza, Nad Niemnem, Warszawa: Wydanie Greg, 2002, ISBN 837-32-73-522
    3. Reymont Władysław Stanisław, Chłopi, Wrocław: Wydanie Greg , 2004, ISBN 83-7327-028-0
    4. Mickiewicz Adam, Dziady, Wrocław: Wydanie Greg, 2001, ISBN 83 -7327-231-3
    5. Mickiewicz Adam, Pan Tadeusz, Warszawa: Wydanie Greg, 2002, ISBN 837-32-73-522
    2. Literatura przedmiotu:
    1. Chrzanowski Maciej, Szkolny słownik motywów literackich, Warszawa: Wydanie Skrypt, 2003, str.15-20, ISBN 83-854923-68-2
    2. Ogrodowska Barbara, Polskie obrzędy i zwyczaje, Kraków: Wydanie Uniwersytetu Wrocławskiego, 2005, str. 43- 45, ISBN 83-229- 2617-0
    3. Ustrzycki Mirosław, Ziemianie polscy na Kresach w latach 1864 -1914. Świat wartości i postaw, Wrocław: Wydanie Arcana, 2006, str. 4 -22, ISBN 83-88119-38-9
    3. Ramowy plan wydarzeń:
    1. Teza:
    * wyjaśnienie i przybliżenie pojęć – obrzędy i obyczaje
    * rodzaje obrzędów
    2. Kolejność prezentowania argumentów
    * Obrzędy i obyczaje ukazane w epopei narodowej A. Mickiewicza – „Pan Tadeusz”
    * Obyczaje ludowe zobrazowane w powieści „Chłopi” W. Reymonta
    * Tradycje, obyczaje i kult pracy, w książce „Nad Niemnem” E. Orzeszkowej
    * Obrzędy ku czci przodków „Dziady” A. Mickiewicz
    * Pogańskie święto „Pieśń świętojańska o Sobótce” J. Kochanowski
    * Porównanie wizji literackiej z rzeczywistości
    3. Wnioski:
    * znaczenie słowa obyczaj oraz obrzęd
    * tajemnicze znaczenie bodźcem do poznawania historii


    (Podobna praca maturalna - obraz wsi polskiej)
    Obrzędy to czynności wynikające z tradycji, określone przepisami, o znaczeniu symbolicznym, towarzyszące jakimś uroczystoścą o charakterze społecznym. Określenie, zgodnie ze stanowiskiem religioznawców, niesłusznie rozciągane na czynności kultowe w różnych religiach. Obrzędy dzielimy na religijne i świeckie.
    Rodzaje obrzędów:
    * inicjacyjne - np. obrzezanie, chrzciny
    * afirmacyjne - np. jubileusz pracy, pożycia małżeńskiego
    * współżycia - np. świąt rodzinnych
    * izolacji - np. pożegnanie, pogrzeb
    * przejścia - np. ślub
    Obyczaj to forma zachowania powszechnie przyjęta w danej zbiorowości społecznej i poparta uznawaną w niej tradycją. Obyczaj jest elementem kontroli społecznej, stąd jego naruszenie powoduje zazwyczaj negatywną reakcję ze strony grupy. Obyczaje są przekazywane z pokolenia na pokolenie i ulegają zmianom bardzo powoli. Ogół obyczajów w danej zbiorowości tworzy jej obyczajowość.

    Obrzędy ludowe, są nieodłącznymi czynnościami, praktykami w zakresie uroczystości zbiorowych, religijnych i świeckich. Towarzyszą nam od zawsze. Spotykamy je na całym świecie, w każdej grupie społecznej. Obrzędy są składnikiem kultury ludzkiej i tradycji, są również istotnym elementem naszej egzystencji, dlatego wielu twórców poruszało ich temat w swoich dziełach.
    Do jednej z takich książek należy powieść Adama Mickiewicza - "Pan Tadeusz”
    Książka została uznana przed potomnych za epopeje narodową. Utwór ten oddaje najwierniej charakterystyczne dla epoki romantyzmu rysy narodu. Autor przedstawił czytelnikom z wielką pieczołowitością środowisko szlacheckie oraz panujące w nim obyczaje i tradycje. Mickiewicz konsekwentnie realizuje w "Panu Tadeuszu” staropolskie obrzędy ludowe.
    Autor w naszej narodowej epopei ukazuje obraz wsi, ciepły serdeczny.
    Opisał Soplicowo i jego okolice jako ostoję porządku. Harmonii , szczęścia,
    polskości. Wszędzie wokół panuje chaos. Polska nie istnieje na mapach Europy, wielu
    doświadczyło represji po powstaniu Kościuszkowskim, niepowodzenie tego zrywu , klęska
    zwolenników Konstytucji 3 maj, upadek ojczyzny sprawił, ze Polacy to naród o losie
    tragicznym, naród wygnańców, emigrantów. Tymczasem Tym czasem epopei wykreowane
    zostało miejsce idealne, sielankowe. Psuje tu ład , porządek. Sędzia to wzór gospodarza i
    zarazem patrioty zachowującego tradycje szlacheckie i narodowe. Szczęścia dopełnia piękno
    przyrody, której opisy pojawiają się na kartach utworu bardzo często (opis dwóch stanów,
    ogrodu, grzybobrania) motyw wsi został w utworze wykorzystany w celu ukojenia tęsknoty
    za ojczyzna, smutku po jej stracie. Mickiewicz stworzył idealne, idylliczne miejsce akcji. Wieś w tej epopei jest rzeczywistością nieco bajkowa, mająca niewiele wspólnego z prawdziwym życiem szlachty na Litwie. Zarazem to świat gnijący, który musi już odejść w przeszłość.
    Takiej wsi takich ziemian w przyszłości nie będzie, nawet jeśli odrodzi się wolna Polska.
    Życie w Soplicowie porządkują przede wszystkim nie aktualne wydarzenia polityczne, lecz to, co od wieków trwale i niezmienne. Taki element stanowią powtarzające się każdego roku prace gospodarcze, rolnictwo, uprawa ziemi łącząca człowieka z porządkiem natury,
    zmiennością pór roku. Nic się tu gwałtownie, rewolucyjnie nie zmienia. Nie pojawiają się
    istotne napięcia społeczne między chłopstwem dworem, ziemiaństwem szlachta zaściankową.
    Czytelnik może bez trudu odtworzyć sposób spędzania czasu przez mieszkańców Soplicowa. Wszystkie opisy są bardzo barwne i szczegółowe. Ważnym obrzędem w Soplicowie było ucztowanie. Każdy posiłek musiał być dokładnie przygotowany o wyznaczonej porze. Autor nawet pokusił się o nazewnictwo potraw i napojów. Jednak na szczególną uwagę zasługuje zastawa stołowa. Jadano na talerzach przedstawiającymi sceny z Sejmu Czteroletniego. Sposób usadzania gości do stołu również jest nieprzypadkowy. Wzajemne usługiwanie podczas posiłku także było przestrzegane, głównie przez Podkomorzego i Sędziego. Podczas jedzenia wskazane były gawędy o ojczyźnie, sztuce, grzeczności. Uczty były zawsze bardzo wystawne.
    Szlachecka tradycja pielęgnowana była po to, aby nie dać się zwyciężyć wzrastającemu w siłę kosmopolityzmowi. Oazą, gdzie kultywowano te tradycje było właśnie Soplicowo, którego gospodarz - Sędzia, nigdy nie pozwolił wkroczyć do swego domu obcej modzie, niszczącej obyczajowość. Swego bratanka - Tadeusza, wychowywał w duchu poszanowania ojczyzny, ideałów, a przede wszystkim tradycji. Wszyscy goście przebywający w Soplicowie czuli się jak u siebie w domu, i razem z gospodarzem przestrzegali szlacheckich zasad.
    Do równie ważnych obrzędów należały zaloty i zaręczyny, które także odbywały się według ściśle określonych norm. Np. podanie czarnej polewki było znakiem, że odmawia się konkurentowi ręki panny.
    Istotnym obrzędem były polowania. Prowadzący polowanie - Wojski, posiadał umiejętność gry na rogu, która przedstawiała kolejne etapy łowów.
    Świat w Soplicowie określa odwieczny ład, który nigdy nie ulega najmniejszemu zachwianiu, wyznaczony jest bowiem przez rytm natury. Wschody i zachody określają czas rannego wstawania i wieczornego odpoczynku. Należało o odpowiednich porach wykonywać odpowiednie prace. W odpowiednio ustalonym porządku mieszkańcy chodzili na spacery, o tej samej porze spożywali śniadania, a zawsze po południu pili kawę. W epopei jest mowa również o żniwach, karmieniu drobiu, tańcach. Obowiązki przeplatają się z odpoczynkiem, spacerami, zalotami oraz formami spędzania wolnego czasu. Zwyczaje szlacheckie, takie jak grzybobranie czy polowanie mają swój odwieczny scenariusz. Nad jego porządkiem czuwa Wojski- strażnik myśliwskiej etykiety.
    Mickiewicz opisał również tradycyjny strój szlachcica z Soplicowa: żupan, kontusz przepasany pasem słuckim, czapka konfederatka z czaplim piórem, szabla (karabela), szerokie spodnie wpuszczone w cholewy wysokich butów.
    Kultywowanie rodzimych obyczajów w "Panu Tadeuszu” było zakłócane przez obce wzory, dlatego tak duże znaczenie dla kolejnych pokoleń ma relacja z życia w ziemiańskim dworze. Pozwala ona docenić znaczenie tradycji i obyczajów dla przodków z XIX w.
    Bogata obyczajowość i staranne obrazy ukazujące szlachtę powodują, że epos Mickiewicza urasta do rangi staropolskiej encyklopedii będącej przewodnikiem po odległej przeszłości.

    Kolejną równie ważna powieścią, w której został poruszony temat obrzędów ludowych, są „Chłopi” Stanisława Reymonta.
    Ten młodopolski utwór jest także epopeją.
    Miejscem akcji są Lipce, wokół których skupiają się głownie wydarzenia powieści. Reymont
    zawarł „ syntezę wiedzy o wsi polskiej, a także wsi w ogóle. Bo wszędzie chłop pozostaje
    chłopem, bez względu na to czy mówi po polsku, czy po rosyjsku lub francusku”
    Mieszkańcy Lipiec stanowią społeczność solidarna jeśli w grę wchodzi dobór wsi, umieją
    sobie również pomagać w trudnych chwilach. Charakterystyczna cecha gromady wiejskiej była tez głęboka religijność. Ksiądz był we wsi największym autorytetem, jego pozdrawiano z daleka do niego przychodzono po rade.
    Zachowywano tez wszystkie tradycje związane z kościelnymi światami, których wiele
    przetrwało do dziś . wigilia była związana z niecierpliwym oczekiwaniem na pierwsza
    gwiazdkę i wigilijnym zestawem potraw. Reymont opisuje wiele obrzędów i zwyczajów
    związanych z życiem rodzinnym, wesele Boryny poprzedzone zaręczynami, chrzciny dziecka
    Hanki, pogrzeb Boryny wraz z całym kompleksem towarzyszących im wierzeń i rytuałom a
    nawet pożywienia obrzędowego odświętnego stroju, pieśni, przemówień. Pisarz drobiazgowo
    i z troska o realizm szczegółów opisał codzienne życie, prace rolnika, ukazał go w trakcie
    pracy odpoczynku i zabawy. Dokładnie poznajemy rozplanowanie miejskich zabudowań,
    plan pracy kobiet oraz opis codziennych czynności. Reymont dostrzega także zróżnicowanie
    majątkowe Chłopów. Rodziny bogatsze nie zadają się z ubogimi.
    Autor pokazał pracę chłopów, obyczaje, obrzędy, jednym słowem bogatą panoramę życia ludzi na wsi, ich związek z przyrodą. Czyli wieś o rozbudowanym życiu społecznym i kulturowym.
    Reymont w swojej powieści ukazał realizm szczegółu, m.in. opis obrzędów ludowych i prac polowych. Przedstawione zostało życie społeczności wiejskiej w powiązaniu z rytmem przyrody, a także porządkiem wyznaczonym przez kalendarz świąt kościelnych i związanych z nim zwyczajów.
    Akcja trwa 10 miesięcy, nie pojawia się tu konkretna data, ale czytelnik orientuje się w czasie dzięki: rytmowi prac w polu, porządkowi sakralno- kulturalnemu. Autor ukazał w swoim utworze hierarchiczną strukturę wsi w jej dniu powszednim i świątecznym: zabiegi wokół inwentarza, liczne prace w polu, wykopki, zajęcia domowe (sprzątanie, gotowanie, przygotowywanie przetworów na zimę), wolny czas wypełniony pogawędkami przy płocie lub w karczmie i plotkami kobiet przy różnych zajęciach (darcie pierza, międlenie lnu, przędzenie wełny, ścinanie kapusty, przygotowywanie zasiewów). Równie szczegółowo są opisane świąteczne zajęcia i rozrywki: wędrówki do kościoła, na jarmark, targ i odpust, zabawy, a także obrzędy religijne i świeckie z ich ludowym rytuałem: jak chrzciny, pogrzeby, stypy, weseliska, święcenie pól, procesje, Zaduszki, Sobótki, chodzenie z niedźwiedziem, zrękowiny, oczepiny, czy św. Bożego Narodzenia. Przygotowania do świąt opisuje ten oto cytat: „ A w chałupie uwijano się żwawo, Józka przyśpiewywała cichuśko i strzygła z papierków kolorowych one cudaczne strzyżki, które czy na belkę, czy też na ramy obrazów nalepić, to widzą się kieby pomalowane w żywe kolory, od których aż gra w oczach! A Jagna z zakasanymi po ramiona rękawami, miesiła w dzieży ciasto i przy matczynej pomocy piekła strucle tak długachne, że widziały się jako te lechy w sadzie, na których pietruszkę zasiewają, to chleby bielsze nieco z pytlowej mąki - a zwija się żywo, bo ciasto już kipiało i trza było wyrabiać bochenki, to poglądała za Józiną robotą, to zaglądała do placka z serem i miodem”.
    Umiejscowienie "Chłopów” w „bezczasie”, cykliczność wiejskich zachowań spowodowały, że powieść została uznana za utwór mitologizujący wiejską egzystencję, czyli dzieje bohaterów są upodobnione do czegoś wiecznego i trwałego. Pozwala to odczytać powieść w uniwersalnym i ponadczasowym wymiarze.

    Kolejną książką, na którą należało zwrócić szczególną uwagę, jest powieść Elizy Orzeszkowej pt. "Nad Niemnem”.
    Należy ona do utworów wzorcowego realizmu. Autorka na tle wydarzeń historycznych (powstanie styczniowe, historia rodu Bohatyrowiczów, legenda o Janie i Cecylii) ukazała panoramę społeczeństwa(dwór - Korczyn, zaścianek wiejski - Bohatyrowiczowie). Dzięki temu „Nad Niemnem” nabrało cech epopei narodowej jak „Pan Tadeusz”. Istotną rolę odegrało tutaj odwoływanie się do obyczaju, tradycji i kultu pracy.
    Opisy przestrzeni i postaci są niezwykle szczegółowe. Przykładem mogą być obrazy nadniemeńskich pól, gdzie autorka wymienia wszystkie rodzaje ziół, kwiatów, zwraca uwagę na ich kształty, barwy, zapachy. Uczestnictwo w żniwach również jest szczegółowo opisane. Żniwa w zaścianku miały ogromne znaczenie dla mieszkańców. Scena opisująca je została podniesiona do rangi rytuału. Towarzyszą jej elementy symboliki religijnej - deszcz potu, uściski słońca, łono ziemi. Jan uczy Justynę alfabetu natury i rozumienia jej głębszego sensu. Skaleczenie w rękę podczas pracy jest symbolicznym aktem przymierza z ziemią. Praca zostaje podniesiona do rangi czynności sakralnej, która nobilituje bohaterkę.
    Bohatyrowicze traktują pracę jako przyjemność, są bardzo sumienni w tym, co robią. Dlatego pracę na roli traktują jako naturalny porządek świata, w którym żyją i są mu posłuszni.
    "Nad Niemnem” stało się powieścią mającą na celu wychowanie nowego pokolenia wg pozytywistycznych wartości. Wychowanie to wymagało ustosunkowania się do tradycji i obyczajów. Młode pokolenie powinno zweryfikować historię i wybrać z niej to, co najcenniejsze- korzenie, tożsamość narodową i ciągłość tradycji. Stąd ideałem staje się Witold, starający się pogodzić swoje wykształcenie rolnicze z kulturą i obyczajami na wsi.

    ”Dziady” Adama Mickiewicza
    W "Dziadach” zwanych wileńsko- kowieńskimi Adam Mickiewicz odwołuje się do ludowego obrzędu ku czci przodków, na którym wywoływano dusze zmarłych. Uroczystość ta miała zazwyczaj miejsce w kaplicach lub pustych domach niedaleko cmentarza.
    W tej powieści obrzęd przypomina chrześcijańskie Zaduszki, ale jego pochodzenie jest pogańskie. Przed zebranymi w kaplicy wieśniakami na wezwanie Guślarza pojawiają się duchy tych, którzy po śmierci nie mogą znaleźć spokoju i cierpią za winy popełnione w życiu. Należą do nich dusze dzieci, które nie doznały żadnych cierpień, dusza pasterki Zosi, która nie umiała nikogo pokochać i wreszcie Pan, który nie miał litości dla swoich poddanych, był nieczuły na ich nędzę.
    Gromada ofiaruje im swą pomoc. Świat żywych i zmarłych łączy nierozerwalna więź. Należy pamiętać, że sam obrzęd Dziadów jest znakiem miłości i troski o zmarłych. Wyraźnie mówi o tym Gustaw w IV części "Dziadów”, kiedy pragnie przekonać Księdza o konieczności odprawiania obrzędu: „Tam, u Wszechmogącego tronu,
    Kędy nasz żywot ścisłe odważają szale,
    Tam większym jest ciężarem łza jednego sługi,
    Którą szczerze wyleje nad tobą u zgonu,
    Niż kłamliwe, po drukach rozgłaszane żale.”
    Przeświadczenie o przenikaniu się dwu światów - ziemskiego i duchowego - leży u podstaw światopoglądu ludowego, co potwierdzają autentyczne utwory. Do tego ludowego wyobrażenia o świecie romantycy nawiązywali bardzo często w swoich dziełach.

    Tematykę obrzędów ludowych poruszano nie tylko w powieściach. Przykładem mogą być utwory Jana Kochanowskiego.
    "Pieśń świętojańska o Sobótce” jest zbiorem dwunastu pieśni, przedstawionych przez dwanaście dziewcząt zebranych na obrzędzie „Sobótki”. To pogańskie święto obchodzone jest 23. czerwca, w wigilię św. Jana. Z czasem obrzęd ten uległ chrystianizacji i został połączony z dniem św. Jana Chrzciciela.
    W trakcie uroczystości panny wiły wianki i rzucały je na wodę jako wróżbę zamążpójścia. Innym obrzędem sobótkowym było rozpalenie ognisk na wzgórzach, by wokół ognia tańczyć i śpiewać pieśni.
    Do tego zwyczaju nawiązuje Kochanowski, komponując swój utwór z pieśni śpiewanych przez dwanaście panien tańczących przy ognisku. Panny kolejno zachwycały miłość, radość życia wiejskiego, spokojną przyrodę, tworząc wizję sielankową, idealną. Kochanowskiego "wieś spokojna, wieś wesoła” jest przedstawieniem wiejskiej Arkadii - krainy szczęścia i wiecznej harmonii.
    Współczesny człowiek może poszczycić się wieloma osiągnięciami. Jednak w pogoni za nimi utracił coś bardzo ważnego: umiejętność zachwycania się i doceniania piękna tradycji. To właśnie dzięki takim lekturom jak "Pan Tadeusz” Adama Mickiewicza, czy „Chłopi” Stanisława Reymonta, możemy choć na chwilę "przenieść” się w dawne czasy i poznać staropolskie tradycje i obrzędy. Podczas czytania tych utworów dowiadujemy się, jak niegdyś wyglądało życie na wsi, czy na dworach, i jakie tradycje były wtedy podtrzymywane.
    prosze o naj :)

Rozwiązania

Podobne zadania

bany10102 Piekło to władza. Uzasadnij teze na podstawie cytatów z Makbeta !! prosze Przedmiot: Język polski / Liceum 1 rozwiązanie autor: bany10102 29.3.2010 (23:25)
bany10102 piekło to świat . uzasadnij tezę na podstawie Makbeta ! wraz z cytatami . Przedmiot: Język polski / Liceum 1 rozwiązanie autor: bany10102 30.3.2010 (21:54)
Dajana888 Obyczaje sarmackie. Przedmiot: Język polski / Liceum 1 rozwiązanie autor: Dajana888 12.4.2010 (17:10)
lilix Na podstawie analizy fragmentu Dżumy Alberta Camusa i Tanga Sławomira Mrożka Przedmiot: Język polski / Liceum 1 rozwiązanie autor: lilix 13.4.2010 (23:37)
karateka09 Zadania na podstawie fraszki "o żywocie ludzkim" Przedmiot: Język polski / Liceum 1 rozwiązanie autor: karateka09 21.4.2010 (17:14)

Podobne materiały

Przydatność 50% Obyczaje ludowe w powieści „Chłopi” Reymonta

Władysław Reymont był jednym z najwybitniejszych przedstawicieli Młodej Polski. Za powieść „Chłopi” otrzymał Nagrodę Nobla w dziedzinie literatury w 1924r. w powieści tej autor w sposób bardzo realistyczny pokazał życie mieszkańców wsi. Przedstawił zwyczaje i tradycyjne zasady postępowania, którymi kierowali się w codziennym życiu chłopi. Jednym z ludowych obyczajów...

Przydatność 55% Wiosenne tradycje i zwyczaje ludowe

Święto Wiosny obchodziło się kiedyś w nieco inny sposób jak dziś. Nadchodzącą wiosnę witano generalnymi porządkami. W pierwszą niedzielę maja odbywało się wypędzanie zimy. Przyozdabiano drzewko świerkowe kolorowymi wstęgami, papierkami i obrazkami świętych. Ten maik obnosili chłopcy i dziewczęta. Śpiewano przy tym pieśni o pożegnaniu zimy i powitaniu lata. Obecnie w...

Przydatność 65% Obrzędy i obyczaje ludowe w literaturze- omów sposoby ich przedstawiania i funkcje w wybranych utworach.

Obyczaj, to powszechnie przyjęty, umowny, utwierdzony tradycją sposób postępowania w danych okolicznościach, właściwy dla danej grupy (np. obyczaje ludowe, obyczaje kurpiowskie, obyczaje słowiańskie). Obyczaje to także zachowania danego człowieka, jego sposób bycia. Obrzędy ludowe towarzyszą ludziom od zawsze. Są nieodłącznymi czynnościami, praktykami w zakresie uroczystości...

Przydatność 75% Zwyczaje i obyczaje średniowieczne ukazane w powieści "Krzyżacy"

1. Ślubowanie damie swego serca (dana osoba nie musiała się z nią żenić). 2. Dziewczyna nakładała na głowę chłopaka nałęczkę, która chroniła go od kary śmierci (chłopak musiał się z nią ożenić). 3. Rycerz wyzwany na pojedynek miał rzucone pod nogi rękawice. 4. Waki odbywaly się na śmierć i życie. 5. Rycerz, który wygrał walkę miał obowiązek czekać na...

Przydatność 75% Zwyczaje i obyczaje średniowieczne ukazane w "Krzyżakach" - punkty.

1. Wjazd wojenny czarnego rycerza. 2. Zarzucenie nałęczki na głowę skazańca w celu wybawienia go od śmierci, ale musiał się on ożenić z tą, która go uratowała. 3. Handel relikwiami i sprzedawanie odpustów. 4. Pojedynek Sąd Boży, zgodnie z którym zwyciężał ten, który mówił prawdę. 5. Zwycięzca wyżej wymienionego pojedynku musiał pozostać na miejscu przez całą...

0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji