Treść zadania

lady2705

Obliczeniowe na podstawie ułamków molowych

Załączniki do zadania

Zgłoś nadużycie

Komentarze do zadania

Zaloguj się lub załóź konto aby dodać komentarz.

Rozwiąż to zadanie i zarób nawet 14 punktów. 2 za rozwiązanie zadania, 10 gdy Twoja odpowiedź zostanie uznana jako najlepsza.

Rozwiązania

  • antekL1

    Spróbuję to rozwiązać, ale NIE jestem pewny, czy poprawnie.
    Prawo Henry'ego mówi, że:

    p / x = H = stała Henry'ego; czyli p = H * x ; gdzie:

    p - ciśnienie gazu nad roztworem
    x - ułamek molowy rozpuszczonego gazu, czyli ilość moli gazu w roztworze
    dzielony przez ilość moli roztworu i gazu razem.

    Ponieważ "x" jest bezwymiarowe to w tym równaniu stała H ma wymiar ciśnienia.
    To prawo mówi, że jak zwiększymy ciśnienie CO2 nad roztworem 2 razy
    to rozpuści się 2 razy więcej CO2.
    W rozcieńczonych roztworach wygląda to sensownie :)
    -------------------------

    Próbujemy zastosować to prawo. Zakładam, że dostarczano z zewnątrz CO2,
    tak, aby jego ciśnienie było stałe (nie malało wskutek rozpuszczania się).

    Pierwszy przypadek:
    Mamy masę 1 kg = 1000 g wody. Masa molowa wody = 2*1 + 16 = 18 g/mol.
    Taka masa wody odpowiada więc 1000 / 18 = [około] 55.6 mola wody.

    W tej ilości wody rozpuści się n moli CO2, czyli jego ułamek molowy
    x = n / (55.6 + n)

    Zgodnie ze wzorem p = x * H podstawiamy p = 0.5 MPa, H = 166.1 MPa
    0.5 = n / (55.6 + n) * 166.1 ; rozwiązujemy to równanie ze względu na "n".
    Daje to n = około 0.168 mola CO2.

    Zamieniamy ilość moli na masę.
    Masa molowa CO2 = 12 + 2 * 16 = 44 g/mol
    Masa CO2: m = 44 * 0.168 = około 7.4 g CO2 na 1000 g wody.
    ----------------------------------

    Drugi przypadek:
    Gdyby woda była zupełnie czysta to ilość moli rozpuszczonego CO2
    powinna wynosić (porównaj część pierwszą zadania)
    1.5 = n / (55.6 + n) * 166.1 ; stąd:
    n = około 0.51 mola CO2

    Ale woda już zawiera trochę CO2,
    Gdyby woda była w pełni nasycona (100% objętości CO2)
    to pod ciśnieniem 1.5 MPa ułamek molowy CO2 powinien wynosić
    p/H = 1.5 / 166.1
    Ale CO2 zajmuje tylko 30% obj, stąd wzór podany pod zadaniem:
    x = 0.3 * p/H = 0.3 * 1.5 / 166.1 ; czyli
    x = 0.0029
    Obliczamy stąd ilość moli CO2. Jak poprzednio : x = n / (55.6 + n)
    stąd n = 0.16 mola CO2

    [ Nie do końca zgadzam się z podanym pod zadaniem wzorem,
    chyba, że te 30% obj. to stosunek już rozpuszczonego CO2
    do MAKSYMALNEJ objętości możliwej pod podanym ciśnieniem.
    Jak policzyłem ze wzoru pV = nRT to objętość 0.51 mola
    w warunkach T = 300 K, p = 1.5 MPa wynosi około 0.8 dm^3
    (a nie 1 dm^3, które zajmuje 1 kg wody ]

    Jest tylko 0.16 mola CO2, a szansę na rozpuszczenie się ma 0.51 mola.
    Różnica: 0.51 - 0.16 = 0.35 mola CO2 rozpuści się dodatkowo.
    Przeliczamy to na masę, jak w przypadku 1.
    Masa CO2: m = 44 * 0.35 = 15.5 g CO2 na 1000 g wody.
    =================================

    NIE jestem pewien, czy to poprawne obliczenia,
    w razie pytań lub jak się pomyliłem pisz proszę na priv.

Podobne materiały

Przydatność 80% podstawy....

LOGIN NAME – NAZWA KONTA KOMPUTER - (ANG. COMPUTER) urządzenie służące do obliczeń matematycznych. Obecnie służą do (m.in.): · redagowania tekstu, · gromadzenia i wyszukiwania informacji, · przetwarzania informacji. Komputer osobisty (PC) składa się z: 1. komputer właściwy (jedn. Centalna), są to układy elektroniczne w jednej obudowie z napędamidysków i...

Przydatność 100% Podstawy

Cała treść zawarta jest w załączniku.

Przydatność 100% Podstawy

Kraje niemiecko języczne (Die deutschprachigen Lnder) Doutschland, sterreich, Die Schweiz, Liechtenstein. Wie heit du? Ich heie.... Wie ist Ihr Name? Meine name ist... Wo wohnst du? Ich wohnst in... Woher kommst du? Ich komme ous Polen. Die Personen (Osoby) Ich - ja Du - ty er - on sie - ona es - ono wir - my ihr - wy sie - oni/one Sie - Pan/Pani Die Wochentage (dni...

Przydatność 65% Podstawy wychowania – podstawy pedagogiki

PODSTAWY WYCHOWANIA – PODSTAWY PEDAGOGIKI I. Czy człowiek potrzebuje wychowania? Dlaczego wychowywać? ANTROPOLOGICZNE podstawy wychowania. Antropologia. II. Co to jest wychowanie? Czym jest wychowanie? Pytanie ONTOLOGICZNE, pytanie o Byt. Ontologiczne podstawy wychowania. Ontologia. III. Ku czemu wychowywać? Do czego prowadzi wychowanie? Pytanie o wartości. AKSJOLOGICZNE podstawy...

Przydatność 65% Podstawy ekologii

1.Ekologia – dziedzina biologii badająca relację między organizmami oraz zależności między organizmami a środowiskiem .Nazwa została wprowadzona przez niemieckiego biologa Ernesta Heackela , wywodzi się z gr. oikos (dom, otoczenie) i logos ( nauka).Ekologia dzieli się na a. autoekologię – dział ekologii zajmujący się zależnościami między organizmami danego gatunku do...

0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji