Treść zadania

abcdtiojvf

Help Help BŁAGAM pomóżcie to jest mi potrzebne na jutro na 12:00
6.3. Transformator
Transformator jest urządzeniem działającym na zasadzie indukcji elektromagnetycznej, pozwalającym na podwyższanie lub obniżanie napięcia zmiennego. Bardzo często korzystamy z różnych urządzeń pracujących przy różnych napięciach, podczas gdy prąd jest czerpany ze wspólnego źródła. Na przykład, wiele układów półprzewodnikowych stosowanych w komputerach, telewizorach czy radioodbiornikach wymaga napięcia rzędu kilku woltów, dzwonek elektryczny – kilkunastu woltów, zaś kineskop telewizora – kilkunastu kilowoltów. Wszystkie te urządzenia czerpią prąd z domowej instalacji elektrycznej prądu przemiennego o napięciu 230 V. Transformator jest właśnie wygodnym i prostym urządzeniem stosowanym do zmiany napięcia.

Dzięki wynalezieniu transformatora w instalacji elektrycznej powszechnie stosuje się prąd przemienny, a nie stały. Ma to duże znaczenie, szczególnie przy przesyłaniu prądu na duże odległości, gdzie w linii przesyłowej, w celu zmniejszenia strat energii elektrycznej, stosuje się napięcia rzędu setek kilowoltów.

Uproszczony rysunek transformatora
Ilustracja 6.16. Uproszczony rysunek transformatora
Schemat transformatora jest przedstawiony na il. 6.16. Dwie cewki o różnej liczbie zwojów są nawinięte na wspólnym żelaznym rdzeniu. Zmienny prąd w jednej cewce wywołuje zmienny strumień pola magnetycznego przepływający również przez drugą cewkę, w której – na zasadzie indukcji Faradaya – indukuje się SEM. Cewka, do której podłączone jest źródło napięcia zmiennego, nazywa się uzwojeniem pierwotnym transformatora, a druga – uzwojeniem wtórnym. Symbolicznie transformator przedstawia się tak, jak na il. 6.17.

Symboliczne przedstawienie transformatora
Ilustracja 6.17. Symboliczne przedstawienie transformatora
Transformator pracuje na biegu jałowym wtedy, gdy uzwojenie pierwotne jest połączone ze źródłem napięcia przemiennego, zaś uzwojenie wtórne jest nieobciążone, tzn. otwarte. Przemiennemu prądowi towarzyszy zmienne pole magnetyczne, które koncentruje się w rdzeniu żelaznym i jest znikome na zewnątrz. Strumień pola magnetycznego jest praktycznie jednakowy w dowolnym przekroju rdzenia. Przez każdy zwój przepływa zatem zmienny strumień pola magnetycznego, który wywołuje jednakową w każdym zwoju SEM indukcji E0 (patrz prawo indukcji Faradaya, (4.7)) niezależnie od tego, czy jest to uzwojenie pierwotne, czy wtórne. Chwilową wartość tego strumienia oznaczymy przez Φ0. Zatem:

E0=−ΔΦ0Δt
Wobec tego we wszystkich N1 zwojach uzwojenia pierwotnego powstanie wypadkowa SEM (samo)indukcji, równa:

E1=N1E0
we wszystkich zaś N2 zwojach uzwojenia wtórnego – wypadkowa SEM (samo)indukcji równa:

E2=N2E0
Stąd

E1E2=N1N2
( 6.28 )
Opór rzeczywisty R uzwojeń jest zwykle bardzo mały, można go więc zaniedbać. Tak więc, zgodnie z drugim prawem Kirchhoffa, bezwzględna wartość napięcia na zaciskach cewki pierwotnej jest w przybliżeniu równa bezwzględnej wartości SEM (samo)indukcji:

|U1|≈|E1|
W otwartym uzwojeniu wtórnym nie ma prądu, więc bezwzględna wartość napięcia na zaciskach cewki wtórnej jest równa bezwzględnej wartości SEM:

|U2|≈|E2|
Po podzieleniu stronami tych dwóch ostatnich równań i wykorzystaniu (6.28) otrzymamy:

U1U2≈N1N2=k
( 6.29 )
Ponieważ chwilowe wartości napięć i SEM zmieniają się jednocześnie, równanie (6.29) jest słuszne dla dowolnej chwili. Zatem jest ono słuszne również dla napięć skutecznych. Współczynnik k w tym równaniu nazywa się przekładnią transformatora lub współczynnikiem transformacji. Oczywiście, transformator podnosi napięcie, gdy k<1 (wtedy N1<N2), natomiast obniża napięcie, gdy k>1 (wtedy N1>N2).

Transformator jest obciążony wtedy, gdy do uzwojenia wtórnego dołączony jest odbiornik energii. W tym przypadku natężenie prądu w uzwojeniu wtórnym nie jest równe zeru. Czerpanie energii z uzwojenia wtórnego odbywa się kosztem dostarczania energii do uzwojenia pierwotnego transformatora. Zaniedbując straty energii, możemy napisać, że moc dostarczana do transformatora jest w przybliżeniu równa mocy wyjściowej, czyli:

U1I1≈U2I2
( 6.30 )
lub

U1U2≈I2I1
( 6.31 )
Z równania tego wynika, że transformator podnosi napięcie tyle razy, ile razy zmniejsza natężenie prądu, i na odwrót.

Należy dodać, że transformatory charakteryzują się dużą wydajnością, gdyż powodowane przez nie straty energii nie przekraczają zwykle 2÷3%.

Pytania i problemy
Podaj zasadę działania transformatora. Narysuj schemat transformatora. Wyjaśnij, co to jest uzwojenie pierwotne i wtórne.
Udowodnij, że dla transformatora spełniony jest związek U1U2≈N1N2=k. Objaśnij znaczenie symboli.
Udowodnij, że dla transformatora spełniony jest związek U1U2≈I2I1. Podaj znaczenie symboli.
Dlaczego przy przekazywaniu energii elektrycznej na dużą odległość w linii przesyłowej stosuje się wysokie napięcie uzyskiwane dzięki transformatorom? Odpowiedź uzasadnij. Wskazówka: Weź pod uwagę to, że straty przy przesyłaniu prądu wynikają głównie z wydzielania energii w postaci ciepła z przewodów przesyłowych. Przypomnij sobie prawo Joule'a-Lenza.
Uzwojenie pierwotne transformatora o przekładni k=10 podłączono do źródła napięcia stałego U=12V. Czy na uzwojeniu wtórnym tego transformatora może pojawić się niezerowe napięcie?
Przypomnij sobie zasadę działania dźwigni dwustronnej. Wyjaśnij, na czym polega analogia działania takiej dźwigni do działania transformatora.

Zgłoś nadużycie

Komentarze do zadania

Zaloguj się lub załóź konto aby dodać komentarz.

Rozwiąż to zadanie i zarób nawet 14 punktów. 2 za rozwiązanie zadania, 10 gdy Twoja odpowiedź zostanie uznana jako najlepsza.

Rozwiązania

  • antekL1

    Udowodnij, że dla transformatora spełniony jest związek U1U2≈I2I1. Podaj znaczenie symboli.

    Ten związek powinien wyglądać tak U1 / U2 = I2 / I1 (dzielenie, a nie mnożenie).
    Jest to objaśnione w tekście (wzór 6.30). Moc wejściowa = moc wyjściowa czyli:
    U1 * I1 ≈ U2 * I2 ; tu jest mnożenie.
    Ten sam wzór dostajemy mnożąc "na krzyż" proporcję U1 / U2 = I2 / I1.
    U1 i U2 to napięcia wejściowe i wyjściowe.
    I1 i I2 to natężenia prądu odpowiednio wejściowe i wyjściowe.
    ----------------------------------------------

    Dlaczego przy przekazywaniu energii elektrycznej na dużą odległość w linii przesyłowej stosuje się wysokie napięcie uzyskiwane dzięki transformatorom?

    [ Znaczek ^2 poniżej to "do kwadratu" ]
    Linia przesyłowa ma pewną oporność R. Chcemy dostarczyć za jej pomocą moc P do odbiorników. Można to zrobić albo stosując niskie napięcie U1 i duży prąd I1, albo przy wysokim napięciu U2 i małym prądzie I2. Zgodnie ze wzorem (6.30) iloczyn napięcia i prądu będzie ten sam w obu wypadkach.
    Ale jeśli prąd jest mały to straty mocy na linii, równe Pl = I2^2 * R będą mniejsze
    dla małego prądu I2 w porównaniu z tym samym iloczynem I1^2 * R dla dużego prądu I1..
    Poza tym na oporze R występuje spadek napięcia Us = I * R.
    Będzie on tym mniejszy im mniejszy jest prąd I.
    ----------------------------------------------

    Uzwojenie pierwotne transformatora o przekładni k=10 podłączono do źródła napięcia stałego U=12V. Czy na uzwojeniu wtórnym tego transformatora może pojawić się niezerowe napięcie?

    NIE. Transformator może działać tylko na napięciu zmiennym.
    ----------------------------------------------

    Przypomnij sobie zasadę działania dźwigni dwustronnej. Wyjaśnij, na czym polega analogia działania takiej dźwigni do działania transformatora.

    W przypadku dźwigni stałą wielkością jest iloczyn siły F i długości d ramienia dźwigni
    F1 * d1 = F2 * d2
    Im dłuższe ramie tym mniejszą siłą możemy równoważyć większą siłę na krótkim ramieniu.
    Wystarczy zastąpić np. siły - napięciem i długości - natężeniem prądu
    i dostajemy wzór identyczny jak dla transformatora.
    ===========================================================

Podobne zadania

marla218 jaki jest opór przewodnika przez ktory w czasie 2s przepływa 12*10to potegi Przedmiot: Fizyka / Liceum 1 rozwiązanie autor: marla218 8.4.2010 (21:57)
cobrastyle20 oblicz jaką siłą wyciskane jest lekarstwo z igły strzykawki lekarskiej Przedmiot: Fizyka / Liceum 1 rozwiązanie autor: cobrastyle20 16.4.2010 (15:17)
adas123 oblicz predkosc poczatkowa kuli armatniej .Armata jest ustawiona poziomo w stosu Przedmiot: Fizyka / Liceum 1 rozwiązanie autor: adas123 18.4.2010 (15:16)
mmonika1235 wazne pomocy na jutro!!! podstawowe problemy z ruchem Przedmiot: Fizyka / Liceum 1 rozwiązanie autor: mmonika1235 20.4.2010 (13:03)
Oldschool38 Środek ciężkości- na jutro Przedmiot: Fizyka / Liceum 1 rozwiązanie autor: Oldschool38 26.4.2010 (17:37)

Podobne materiały

Przydatność 100% Help my planet

I help my planet, that to be clean. Next my house there are a lot of boxes. These boxes are on glass, paper, cans and plastic. When I have a lot of bottles, old newspappers I put them in boxes. I’m very angry when I see factories near forests. I fight on an issue these factories. I do a lot to save energy. When I don’t need the light, I turn the light off. At my school it was the campaign...

Przydatność 100% Lets help old people

!!!Let’s help old people!!! We want to raise money for the old people’s home and buy a DVD player. Here are some ideas to quick raise money: -Help your parents in house cleaner. -Sell your old toy’s. -paint your neighbor fence. -Do the shopping.

Przydatność 100% Should US help to destroy communism in Cuba

I think that U.S should help to destroy the totalitarian regime that may be dangerous for the world peas or not follow the basic civil liberties. Any definition of terrorism should take into account the distinction between terrorism and the legitimate struggle of peoples for recovery of their lands and freedom. Now I want to give examples of Cuba country which have totalitarian regime and not...

Przydatność 85% Proposal. Ways to help students improve their diet.

To: The Principal of College From: xx Subject: Ways to help students improve their diet. INTRODUCTION As requested I am submitting this report concerning the best ways to help students improve their diet. It is based on ideas submitted by students in a suggestion box gathered last month. CURRENT SITUATION The information about healthy diets is poor and does not meet with the...

Przydatność 100% Environment in danger - what can be done to help the nature.

Nowadays we can hear a lot about environment. Mostly about global warming effect, ozone hole and many species of animals which are on the edge of extinction. Everyone should think about what can be done and what people themselves can do to improve the nature. I would like to start with the global warming effect. We can hear about it at least once a week for a very long time and...

0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji