Treść zadania

~Kamil Szwagier

Między wolnym handlem
a protekcjonizmem

1. Uzupełnij informacjami na temat dwóch modeli polityki handlowej.


Protekcjonizm:
Liberalizm:

a)rola państwa


b)wpływ na rozwój przedsiębiorczości


c)skutki dla rozwoju gospodarczego



2. Wykonaj polecenia na podstawie tekstu źródłowego i wiedzy własnej.

W sytuacjach kryzysów światowych zawsze nasila się protekcjonizm (będący przeciwieństwem tenden­cji globalizacyjnych), co potwierdza się w okresach wstrząsów globalnych, jak I i II wojna światowa czy wielki kryzys (1929–33). Jednak to, że w relatywnie krótkim okresie międzywojennym można zauważyć odrodzenie idei liberalizmu, wydaje się potwierdzać nieuchronność procesu globalizacji. Postępujący proces koncentracji produkcji (dotyczący szczególnie gałęzi nowoczesnych, charaktery­zujących się innowacyjnością i stosowaniem najnowszych osiągnięć postępu technicznego) odrodził się z pełną mocą po II wojnie światowej (zaowocował tworzeniem za granicą firm-córek oraz łącze­niem firm już istniejących). Głównym orędownikiem krzewienia idei liberalizmu (neoliberalizmu) były Stany Zjednoczone. Przedstawiły one koncepcję nowego porządku międzynarodowego opartego na trzech filarach (Bank Światowy, Układ Ogólny w sprawie Taryf i Handlu oraz Międzynarodowy Fundusz Walutowy), mających stanowić fundamenty stymulowania procesu globalizacji. W wyniku jej wdrożenia powstał nowy układ sił polityczno-ekonomicznych na świecie – „Triada ekonomiczna”, obejmująca Europejską Wspólnotę Gospodarczą (EWG), Stany Zjednoczone, Japonię.

Źródło: M. Rosińska-Bukowska, Rola korporacji transnarodowych w procesach globalizacji. Kreowanie globalnej przestrzeni biznesowej, Toruń 2009, s. 21.

A. Wymień czynniki, które wpłynęły na powstanie układu sił zwanego triadą.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................

B. Wyjaśnij, jaką rolę w kształtowaniu stosunków gospodarczych na świecie odgrywają Stany Zjednoczone.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................

3. Wykonaj polecenia na podstawie fotografii i tekstu źródłowego.


Pensylwania (USA), 1973 r.

W marcu 1974 r. kraje arabskie, bojąc się utraty amerykań­skiego rynku, zniosły embargo. Nawet w Holandii i Japonii, które zdane były niemal w całości na import surowców ener­getycznych, nie zabrakło paliw. Co więcej, deficyt ropy na rynku okazywał się zjawiskiem pozornym, wywołanym przez rządy i wielkie koncerny, które ogarnięte paniką skupowały na gwałt surowiec, aby maksymalnie powiększyć posiadane zapasy. Działania te starano się prowadzić w tajemnicy przed innymi, nastąpiło więc zablokowanie przepływu informacji. Nikt już nie wiedział, ile jest ropy na rynku, i ceny szybowały w górę. A w tym momencie iluzja zamieniała się w boleśnie realną rzeczywistość, ponieważ w niespełna pół roku podsta­wowy surowiec energetyczny świata zdrożał czterokrotnie. To musiało odbić się na sytuacji gospodarczej Zachodu.
W USA bezrobocie wzrosło do nienotowanego od czasów Wielkiego Kryzysu poziomu 8,5 proc., przy jednoczesnym spadku cen produktów i wzroście inflacji. Potem niemal do końca dekady amerykańską gospodarkę trawiła dwucyfrowa inflacja. To zjawisko, nazwane stagflacją, wprawiło ekonomistów w wielką konfuzję. Wcześniej w przypadku recesji, zgodnie z radami Johna M. Keynesa, pobudzano gospodarkę, emitując dodatkowy pieniądz. Ale przy stagflacji było to bezskuteczne. Przekonały się o tym również kraje zachodnioeuropejskie, doświadczające przez kilka lat recesji połączonej z rosnącą inflacją.

Źródło: A. Krajewski, Ropa nie dla Zachodu, 2013, [w:] http://www.forbes.pl/kryzys-naftowy-1973-roku-arabskie-embargo-nie-takie-grozne,artykuly,165097,1,5.html [02.03.2014].

A. Przedstaw skutki kryzysu paliwowego.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
B. Wyjaśnij, jak kryzys paliwowy wpłynął na światową gospodarkę.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................

4. Zapisz nazwy organizacji międzynarodowych dążących do liberalizacji handlu obok ich opisów.

Funkcjonowała w latach 1958-2009. Jednym z filarów jej działalności był wspólny rynek, zakładający swobodę przepływu osób, usług, towarów i kapitału.

Założona w 1994 r. Stanowi kontynuację Układu Ogólnego
w sprawie Taryf Cel­nych i Handlu. Skupia ponad 150 państw członkowskich. Jej głównym zadaniem jest liberalizacja międzynarodowego handlu dobrami i usługami.

Powstała w 1960 r. Jej celem było utworzenie strefy wolnego handlu poprzez zniesienie ceł i innych ograniczeń w wymianie między państwami członkowskimi. Od 1992 r. razem z Unią Europejską tworzy Europejski Obszar Gospodarczy.

Zgłoś nadużycie

Komentarze do zadania

Zaloguj się lub załóź konto aby dodać komentarz.

Rozwiąż zadanie i zarób nawet 14 punktów. 2 za rozwiązanie zadania, 10 gdy Twoja odpowiedź zostanie uznana jako najlepsza.

Rozwiązania

Podobne materiały

Przydatność 70% "Praca czyni wolnym"

W każdym z nas nazwa "Oświęcim" (Auschwitz) budzi uczucie trwogi, przerażenie. Wydaje się nieprawdopodobne, że w dwudziestym wieku człowiek dla człowieka był takim oprawcą. Zdaje się, że to jest niemożliwe, że to nieprawda. Ale czytając książki na temat obozu w Oświęcimiu, fragmenty przeżyć więźniów, oglądając fotografie i zwiedzając muzeum wilgotnieją oczy,...

Przydatność 75% Czy czuję się człowiekiem wolnym?

Gdy usiadłem do napisania tego wypracowania odpowiedź na pytanie zadane w temacie wydawała mi się zupełnie jasna. Jednak po dłuższym zastanowieniu się przed rozpoczęciem pisania okazało się, że nie jest to wcale takie łatwe zadanie jak się "na pierwszy rzut oka" wydawało. Temat ten wymaga od piszącego dłuższego przemyślenia i wejrzenia w głąb siebie. Po namyśle...

Przydatność 75% Czy czuję się wolnym człowiekiem, obywatelem, Europejczykiem?

Przyszło nam żyć na przestrzeni dwóch wieków, tego minionego XX i obecnego XXI. Dla ludzi, którzy żyli kilkaset, kilkadziesiąt lub nawet kilkanaście lat temu rzeczy, które dla nas są na porządku dziennym dla nich byłyby szczytem marzeń, zapowiedzią nowego, lepszego świata. Czy dla nas jednak życie w skomputeryzowanym świecie, w demokratycznym kraju czy w zjednoczonej...

Przydatność 95% Formy aktywności w czasie wolnym młodzieży gimnazjalnej

Mam nadzieje ze komus pomoze moja praca. bo ja teraz własnie dsiedze nad magisterką i nie moge znaleść materiałów. jest to praca licencjacka nie kopiujcie jej niech wam pomaga.

Przydatność 50% Jest to plakat o wolnym czasie nastolatkow Time free teenagers

Chce wam tylko pokazac wzor tej pracy oczywiscie wy mozecie ja wykonac na Swoj sposob i jesli jestes z innej miejscowosci niz Kielce to zamiast podanych dyskotek wklej inne.

0 odpowiada - 0 ogląda - 0 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji