Zamknij

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej polityce prywatności.

Treść zadania

chembiom57dm

Dwie dodatnio naładowane cząstki umieszczone na osi x . Ładunku cząstek wynoszą q1=1.60x10-19C oraz q2=3.20x10-19C. Odległość cząstek wynosi R=0,02 m.
a) Jaka jest wartość i kierunek siły elektrostatycznej oddziaływania cząstki 2 na cząstkę 1.
b) Między cząstkami 1 i 2 umieszczono cząstkę 3 o ładunku q3=-3.20x10-19C. Znajduje się ona w odległości 3⁄4 R od cząstki 1. Ile wynosi wypadkowa siła elektrostatyczna oddziaływania cząstek 2 i 3 na cząstkę 1.
c) Do układu cząstek 1 i 2 z podpunktu (a) dołożono kulkę o ładunku q4=-3.20x10-19C. Znajduje się ona w odległości 3⁄4 od cząstki 1 na linii tworzącej kąt 600 z osią x. Ile wynosi wypadkowa siła elektrostatyczna odziaływania cząstki 2 i 4 na cząstkę 1.

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Najlepsze rozwiązanie

  • 1 0

    a)
    Siła F = k q1 q2 / R^2 ; gdzie k = 9 * 10^9 - stała elektrostatyczna.
    Wstawiamy dane :

    F = 9 * 10^9 * 1.60 * 10^(-19) * 3.20 * 10^(-19) / 0.02^2 = około 1.15 * 10^(-24) N

    Ponieważ obie cząstki naładowane są dodatnio cząstka 2 odpycha cząstkę 1.
    Wektor siły F jest skierowany wzdłuż linni łączącej obie cząstki.
    -------------------------------------------

    b)
    Siła F2 oddziaływania cząstki 2 na cząstkę 1 jest obliczona powyżej jako siła F.
    Cząstka 3 PRZYCIĄGA cząstkę 1 (bo mają przeciwne ładunki) siłą F3

    F3 = k q1 q3 / [ (3/4) R ]^2 = F

    Ponieważ ładunek q3 jest co do modułu równy q2 to zmienia się tylko mianownik
    F3 = F / (3/4)^2 = (16 / 9) F

    Siły F2 i F3 mają przeciwne zwroty. Ich wypadkowa to:
    Fw = F3 - F2 = [ (16/9) - 1] F = (7/9) F = 8.96 * 10^(-25)

    Ta wypadkowa ma zwrot od cząstki 1 do cząstek 3 i 2.
    -----------------------------------------------

    c)
    Proszę zrób sobie rysunek. Ten kąt to pewnie 60 stopni, nie 600.
    Cząstka 1 jest odpychana przez cząstkę 2 (siłą F2 = F obliczoną w punkcie a)
    i przyciągana przez cząstkę 3 siłą o wartości (16 / 9) F, taką, jak F3 z punktu b.
    Nazwijmy tę siłę F4.

    Siły F2 i F4 tworzą ze sobą kąt 120 stopni.

    UWAGA: Kąt między ładunkami q1, q4 i q2 NIE JEST kątem prostym !

    Długość wypadkowej obliczamy z tw. kosinusów:

    Fw^2 = F2^2 + F4^2 + 2 F2 F4 cos 120 ; podstawiamy F2 = F ; F4 = (16/9) F

    Fw^2 = F^2 + (256 / 81) F^2 + 2 * (16 /9) F^2 * ( - 1 / 2) = (193 / 81) F^2

    Liczymy Fw
    Fw = pierwiastek (265 / 81) F = około 1.78 * 10^(-24) N

    Siła ta jest skierowana do góry i na lewo od osi y, ale w zadaniu nie ma polecenia aby dokładnie wyznaczyć jej kierunek.
    =========================================================

Rozwiązania

Podobne materiały

Przydatność 80% DWIE OKUPACJE

DWIE OKUPACJE: 28 września 1939r podpisano niemiecko-radziecki traktat o granicach i przyjaźni zmieniający granice miedzy Niemcami i ZSRR uzgodniona w pakcie Ribbentrop-Molotow. Obecni przbiegac miała ona wzdłuż Pisy, Narwi, Bugu i Sanu. -Znaczną cześć ziem zagarniętych przez Niemcy włączono do Rzeszy. Dotyczyło to wojewodztw:poznanskiego, pomorskiego, śląskiego, łódzkiego,...

Przydatność 50% Dwie mogiły, dwa symbole

notatki

Przydatność 60% Renesans i barok - dwie epoki i dwie wizje świata.

Podczas badań nad literaturą kolejnych epok zauważono, że epoki, które nie następowały bezpośrednio po sobie posiadają pewne cechy dla siebie wspólne. Natomiast okresy, które następowały bezpośrednio po sobie bardzo się od siebie różnią. Nie inaczej jest w przypadku renesansu i baroku. Były to epoki sąsiadujące ze sobą. Renesans narodził się w XIV wieku we Włoszech i...

Przydatność 75% C. Baryka i Z. Ziembiewicz - dwie postawy, dwie drogi życiowe.

Cezary i Zenon są postaciami zupełnie odmiennymi: inne są ich drogi życiowe, gdzie indziej i w innych warunkach się wychowywali, czym innym się kierowali z życiu, inaczej przedstawia się ich droga życiowa; Cezary jest dzieckiem Polaków: urzędnika koncernu naftowego w Baku, człowieka obrotnego i przedsiębiorczego oraz spokojnej, cichej kobiety tęskniącej za krajem i nie...

Przydatność 75% Garibaldi i Cavour – dwie osobowości, dwie wizje państwa.

Choć mapa Włoch zmieniała się często, to aż do XIX w. nie udało im się utworzyć jednego organizmu politycznego. Może to dziwić, gdyż przez swą geograficzną formę, Półwysep Apeniński stanowił pewną całość, a poczucie wspólnoty wspomagał język. Mimo wielu dialektów, mieszkańcy Włoch potrafili zawsze dobrze się ze sobą porozumieć. Więzi ogólno włoskie...

0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji

Pierwszy raz?

Zapoznaj się z krótkim opisem jak sprawnie zdobywać punkty, sprawdź ile kosztuje dodanie zadania, itp. Zapoznaj się z możliwościami serwisu Zaliczaj.

Zaproś swoich znajomych

Zaproś swoich znajomych do serwisu. Im więcej osób zaprosić, tym więcej zdobędziesz punktów. Zarób nawet 100 punktów.