Treść zadania

~Szymon

Witam, nauczyciel zadał nam dwa zadania, które będziemy mieć na sprawdzianie, niestety nie miał czasu, aby nam to wyliczyć. Czy ktoś będzie w stanie pomóc?

Zadanie 1. (z rysunkiem)
https://iv.pl/images/84062663171740694034.jpg

Dane:
C1 = 5MF
C2 = 10UF
C3 = 20UF
C4 = 40UF
C5 = ?
UAB = 10V

Dane dla C5:
Pole powierzchni okładek: 400cm^2 (między nimi)
DIelektyk: OE = 1500
Odległość między okładkami d = 0,2mm

Oblicz:
a) pojemność C5
b) pojemność zastępczą układu
c) energię układu
d) ładunek na układzie

Stałe:
Eo = 8,85 * 10^-12 C^2/Um^2
c = 1,6 * 10^-19 C
mp = 1,67 * 10^-27 kg
mc = 9,1 * 10^-31 kg

Zadanie 2.

Proton znajduje się w pobliżu dodatniej płytki bardzo długiego kondensatora naładowanego do 20V.
Oblicz prędkość końcową tego kondensatora, jeśli:
a) początkowo był w spoczynku
b) poruszał się równolegle do płytki o prędkości 500 m/2
c) jakim ruchem poruszał się proton?

Zgłoś nadużycie

Komentarze do zadania

Zaloguj się lub załóź konto aby dodać komentarz.

Rozwiąż to zadanie i zarób nawet 14 punktów. 2 za rozwiązanie zadania, 10 gdy Twoja odpowiedź zostanie uznana jako najlepsza.

Rozwiązania

  • antekL1

    Zadanie 1.
    Podejrzewam, że kondensator C1 ma pojemność 5 uF (MIKRO, NIE mega !)
    Kondensator C5 jest na rysunku podłączony do punktu B, prawda ?

    Dane do zadania zapiszmy tak:
    C1 = 5 uF
    C2 = 10 uF
    C3 = 20 uF
    C4 = 40 uF
    UAB = 10 V

    Dane dla C5:
    Pole powierzchni okładek: S = 400 cm^2
    Dielektryk: eps = 1500 ; Zmieniłem na "eps" - przenikalność dielektryczna względna
    Odległość między okładkami d = 0,2mm
    --------------------------------------------------------------------------------

    Stałe:
    eps0 = 8,85 * 10^-12 F / m ; zmieniłem Eo na eps0,
    Jednostka: farad na metr, bo ten podany w zadaniu wymiar był nieco dziwny.
    --------------------------------------------------------------------------------

    a) Pojemność C5
    Liczymy ją ze wzoru: C = eps0 eps S / d
    Podstawiamy dane, ale trzeba cm^2 i mm zamienić na układ SI, czyli na m^2 i m.
    S = 400 cm^2 = 0,04 m^2
    d = 0,2 mm = 0,0002 m
    C = 8,85 * 10^(-12) * 1500 * 0,04 / 0,0002 = około 2,7 * 10^(-6) F = 2,7 uF
    ----------------------------

    b)
    Kondensatory C1, C2, C3 są połączone szeregowo
    liczymy ich pojemność wypadkową C123 z odwrotności [ jednostka: 1 / uF ]
    1 / C123 = 1 / C1 + 1 / C2 + 1 / C3 = 1 / 5 + 1 / 10 + 1 /20 = 7 / 20
    czyli C123 = 20 / 7 = 2,86 uF
    Podobnie C4 i C5 są połączone szeregowo, wypadkowa pojemność C45
    1 / C45 = 1 / C4 + 1 / C5 = 1 / 40 + 1 / 2,7 = 0,3954
    czyli C45 = 1 / 0,3954 = 2,53 uF
    Pojemności C123 i C45 są połączone równolegle czyli wypadkowa pojemność C
    C = C123 + C45 = 2,86 + 2,53 = około 5,4 uF
    ----------------------------

    c)
    Energię E liczymy ze wzoru: E = (1/2) C U^2
    podstawiamy dane, zamieniamy C = 5,4 uF na 5,4 * 10^(-6) F.
    E = (1/2) * 5,4 * 10^(-6) * 10^2 = 0,00027 J = 270 uJ (mikrodżuli)
    ----------------------------

    d)
    Ładunek Q = C U.
    Jeśli C jest w uF to wynik wyjdzie w uC (mikrokolombach)

    Q = 5,4 * 10 = 54 uC
    ========================================================

    Zadanie 2.
    Stałe:
    e = 1,6 * 10^-19 C - ładunek elektronu w kulombach
    mp = 1,67 * 10^-27 kg - masa protonu

    Dane:
    Vx = 500 m/s - początkowa prędkość protonu równoległa do płytek
    U = 20 V - napięcie na kondensatorze

    Najpierw punkt c)
    Proton jest przyciągany przez ujemną płytkę ze stałą siłą (bo natężenie pola elektrycznego jest stałe wewnątrz kondensatora, więc i siła działająca na ładunek protonu "e" jest stała).
    Proton będący na początku w spoczynku porusza się ruchem jednostajnie przyspieszonym, tak jak ciało spadające swobodnie.
    Proton mający początkową prędkość równoległą do płytek zachowuje się tak, jak ciało przy rzucie poziomym,, tzn. jego prędkość równoległa do płytek nie zmienia się, a składowa prostopadła do płytek rośnie jak przy swobodnym spadku.
    ---------------------------------

    a)
    Obliczamy końcową prędkość PROTONU, nie kondensatora :)
    Korzystamy z zasady zachowania energii.
    Na początku proton w polu elektrycznym miał względem ujemnej płytki
    energię potencjalną Ep, równą:

    Ep = e U ; [ energia = ładunek razy napięcie ]

    W momencie spadku na ujemną płytkę proton ma tylko energię kinetyczną Ek

    Ek = (1/2) mp Vy^2 ; gdzie Vy jest szukaną pionową składową prędkości.

    Ek = Ep ; więc:
    (1/2) mp Vy^2 = e U ; stąd:

    Vy = pierwiastek (2 e U / mp ) ; podstawiamy dane

    Vy = pierwiastek [ 2 * 1,6 * 10^(-19) * 20 / (1,67 * 10^(-27)) ]
    Vy = około 61906 m/s ; to jest prawie 62 km/s, daleko od prędkości światła!
    ---------------------------------

    b)
    Ruchu w kierunku równoległym i prostopadłym do płytek są niezależne.
    Prędkości Vx i Vy są prostopadłe. Liczymy prędkość V z tw. Pitagorasa.

    V = pierwiastek(Vx^2 + Vy^2) ; wstawiamy dane Vx i obliczone Vy

    V = pierwiastek( 500^2 + 61906^2 ) = około 61908 m/s

    Jak widać składowa Vx jest praktycznie bez znaczenia w porównaniu z prędkością którą proton nabywa w polu elektrycznym.
    UWAGA !
    Z tego powodu, że dane i stałe są z dokładnością 3 cyfr znaczących
    oba wyniki powinniśmy zaokrąglić do 61900 m/s.
    ========================================================

Podobne zadania

kleopatra_1992 zadania z fizyki Przedmiot: Fizyka / Liceum 1 rozwiązanie autor: kleopatra_1992 3.5.2010 (17:21)
ewelinka4508 Proszę o pomoc w rozwiązaniu zadania. THX Przedmiot: Fizyka / Liceum 1 rozwiązanie autor: ewelinka4508 10.5.2010 (20:31)
ZosSsia93 Zadania z STW Przedmiot: Fizyka / Liceum 1 rozwiązanie autor: ZosSsia93 16.5.2010 (11:36)
marla zadania Przedmiot: Fizyka / Liceum 1 rozwiązanie autor: marla 30.5.2010 (12:28)
Niuuniaa92 Bardzo zależy mi na rozwiązaniu zadania 4,6 oraz 9 :( Pomóżcie pilne :( Przedmiot: Fizyka / Liceum 2 rozwiązania autor: Niuuniaa92 31.5.2010 (15:54)

Podobne materiały

Przydatność 55% Idealny nauczyciel

Jaki jest mój idealny nauczyciel? Oczywiście, ideały nie istnieją, ja jednak spróbuje opisać wzór nauczyciela, który podbiłby moje serce i właściwie pokierował drogą życiową. Zadanie to, wbrew pozorom, nie jest takie proste. Pewne cechy ludzi teraz mogą wydawać się nam złe, choć tak naprawdę działają tylko na naszą korzyść. Przy ocenianiu nauczycieli trzeba więc być...

Przydatność 85% Nauczyciel świetlicy

Nauczyciel świetlicy Świetlica powinna przygotowywać dzieci do wartościowego spędzania czasu wolnego, wyrobienia nawyku kulturalnej rozrywki, sportu i zabawy, właściwej zdrowej rywalizacji i bezpiecznego przebywania z rówieśnikami. Dlatego też niezbędny jest właściwy dobór nauczycieli w świetlicy, ich predyspozycji i umiejętności. Specyfika pracy wychowawcy...

Przydatność 65% Idealny nauczyciel.

Jaki powinien być idealny nauczyciel? Nie ma nauczycieli idealnych- dla każdego ideał oznacza coś innego.Nawet najlepszy nauczyciel dla mnie może w odczuciu kogoś innego być najgorszy.Moim zdaniem idealny nauczyciel to taki ,który dąży do bycia ideałem ,a nie uważa się za niego.Każdemu może się potknąć noga i każdy może zrobić błąd w swojej pracy ,ważne jednak ,aby...

Przydatność 100% Nauczyciel wychowawca

ROZDZIAŁ I CHARAKTERYSTYKA PRACY NAUCZYCIELA WYCHOWAWCY „Szkoła jest instytucją powołaną przez państwo i z natury realizuje politykę tego państwa, a nauczyciel wychowawca jest mimo wszystko obarczony odpowiedzialnością za wychowanie i rozwój powierzonych mu jednostek. Ma w nich rozbudzić i ukształtować i ukształtować odpowiednie potrzeby i zamiłowania, a także...

Przydatność 60% Nauczyciel ludzkosci - Sokrates

POGLĄDY : Sokrates spojrzał na człowieka z innej strony , powiedział : „ Człowiek to ten , który rozpoznaje dobro i powinien je czynić ”. w ten sposób jednoznacznie świadczy , że najważniejsze zasady w egzystencji ludzkiej to prawa etyczne , które stanowią niejako fundamenty człowieczeństwa . Zaznaczył , że ich brak w życiu człowieka sprawiłyby , że upodobnił by...

0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji