Treść zadania

Klarcia

Pomoże ktoś i wytłumaczy ! Pilne

Załączniki do zadania

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Rozwiązania

  • antekL1

    Zadanie 7.
    Przy rysowaniu wykresu funkcji: f(x) = a / (x + b) + c

    - najpierw rysujemy wykres funkcji a / x, najlepiej na papierze w kratkę. Potem:
    - przesuwamy poziomo wykres o "b" kratek. Jeśli b > 0 to lewo, jeśli b < 0 - w prawo
    - przesuwamy pionowo wykres o "c" kratek. Jeśli c > 0 to w górę, jeśli c < 0 - w dół.

    Jeśli a > 0 to funkcja jest MAJEJĄCA w całej dziedzinie.
    Jeśli a < 0 to funkcja jest ROSNĄCA w całej dziedzinie.

    Aby znaleźć punkt przecięcia z osią OY podstawiamy x = 0.
    Aby znaleźć punkt przecięcia z osią OX rozwiązujemy : a / (x + b) + c = 0
    ==============================

    a)
    Rysujemy wykres (1/2) / x i przesuwamy go o 6 kratek w lewo.
    Wykres NIE przecina osi OX, bo równanie: (1/2) / (x + 6) = 0 nie ma rozwiązania.
    Wykres przecina oś OY w punkcie który liczymy podstawiając x = 0
    Dostajemy: (1/2) / 6 = 1 / 12 czyli punkt (0; 1/12)
    Patrz załącznik abc, czerwony wykres. Funkcja maleje.
    ------------------------

    b)
    Rysujemy wykres -3 / x i przesuwamy go o 1 kratkę w górę
    Przecięcie z osią OX: rozwiązujemy równanie:
    -3 / x + 1 = 0 ; stąd: x = 3 czyli punkt (3; 0).
    Wykres NIE przecina osi OY bo punkt x = 0 nie należy do dziedziny funkcji.
    Patrz załącznik abc, zielony wykres. Funkcja rośnie
    ------------------------

    c)
    Rysujemy wykres 3 / x i przesuwamy go o 3 kratki w dół i 2 kratki w lewo
    Przecięcie z osią OX: rozwiązujemy równanie:
    3 / (x + 2) - 3 = 0 ; stąd:
    3 / (x + 2) = 3 ; czyli 1 / (x + 2) = 1 ; więc x = -1 czyli punkt (-1; 0).
    Wykres przecina oś OY w punkcie 3 / 2 - 3 = - 3/2
    Patrz załącznik abc, niebieski wykres. Funkcja maleje.
    ------------------------

    d)
    Rysujemy wykres (1/5) / x i przesuwamy go o 1 kratkę w prawo i o 0,2 kratki w górę
    Przecięcie z osią OX: rozwiązujemy równanie:
    (1/5) / (x - 1) + 0,2 = 0 ; czyli - 0,2(x - 1) = 0,2 ; stąd: -x + 1 = 1 czyli x = 0
    Wykres przecina oś OY w punkcie który liczymy podstawiając x = 0
    Dostajemy: (1/5) / (0 - 1) + 0,2 = 0. Obie osie są przecinane w punkcie (0; 0).
    Patrz załącznik def, czerwony wykres. Funkcja maleje
    ------------------------

    e)
    Rysujemy wykres -2 / x i przesuwamy go o 2 kratki w górę i 4 kratki w prawo
    Przecięcie z osią OX: rozwiązujemy równanie:
    -1 / (x - 4) + 2 = 0 ; czyli 2 (x - 4) = 1 ; stąd: x = 9/2 czyli punkt (9/2; 0)
    Po podstawieniu x = 0 dostajemy -1 / (0 - 4) + 2 = 9/4 czyli punkt (0; 9/4)
    Patrz załącznik def, zielony wykres. Funkcja rośnie.
    ------------------------

    f)
    Mnożymy licznik i mianownik przez -1 doprowadzając funkcję do znanej postaci:
    f(x) = -2 / (x - 3) - 1/3
    Rysujemy wykres -1 / x i przesuwamy go o 1/3 kratki w dół i 3 kratki w prawo
    Przecięcie z osią OX: rozwiązujemy równanie:
    -2 / (x - 3) - 1/3 = 0 ; czyli 2 (x - 3) = 1/3 ; stąd: x = -3 czyli punkt (-3; 0)
    Po podstawieniu x = 0 dostajemy -2 / (0 - 3) -1/3 = 1/3 czyli punkt (0; 1/3)
    Patrz załącznik def, niebieski wykres. Funkcja rośnie.
    =====================================

    Załączniki

Podobne zadania

IcyHot wielokąty i okręgi PILNE!!!!! Przedmiot: Matematyka / Gimnazjum 1 rozwiązanie autor: IcyHot 29.3.2010 (19:33)
kisses zadanie- pilne na jutro! Przedmiot: Matematyka / Gimnazjum 1 rozwiązanie autor: kisses 6.4.2010 (13:28)
kisses Pilne na jutro. Pomóżcie mi. Przedmiot: Matematyka / Gimnazjum 1 rozwiązanie autor: kisses 6.4.2010 (13:36)
kuniora1 Pilne! Na jutro! 1 gim! Równania, zadania tekstowe Przedmiot: Matematyka / Gimnazjum 1 rozwiązanie autor: kuniora1 7.4.2010 (19:36)
patka_16 Matematyka. Proste zadanie. Pilne! Przedmiot: Matematyka / Gimnazjum 1 rozwiązanie autor: patka_16 8.4.2010 (14:31)

Podobne materiały

Przydatność 60% "Bo wykonać mi trzeba dzieło wielkie, pilne, bo z tych kruszców dla siebie serce wykuć muszę [...]" (L. Staff). Czy człowiek może być kowalem swojego

WSTĘP. A. Znane przysłowie mówi, że każdy jest kowalem swojego losu. Mądrość ludowa każe wierzyć w możliwość kreowania własnego życia, nadawania mu kształtu zbliżonego do naszych marzeń i pragnień. Przekonanie to wydaje się bliskie także L. Staffowi, którego słowa stanowią inspirację niniejszych rozważań. Poeta, czyniąc bohaterem wiersza symbolicznego kowala -...

0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji