Treść zadania

~bystro

Witam! Jestem na pierwszym roku studiów i mam na zaliczenie parę trudnych zadań:
1) Obliczyć pochodną:
e^3x*arctg√3x+1
2)Wyznaczyć granicę ciągów:
lim->∞ (√n^2+n)-(√n^2-n+1)
3)Wyznaczyć monotoniczność i ekstremę funkcji:
y=½x²-4lnx
4)obliczyć całkę nieoznaczoną:
4-xsinxdx

Jest to dla mnie bardzo ważne! Z góry dziękuję za każdą pomoc!
Pozdrawiam

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Rozwiązania

  • antekL1

    1) Obliczyć pochodną:
    e^3x*arctg√3x+1

    Nie wiem, czy poprawnie rozumiem wzór tej funkcji:
    f(x) = e^(3x) * arctg [ √ (3x+1) ] <--------- NAWIASY !!! Pamiętaj o nich !
    Na wszelki wypadek piszę w LaTeX'u jak to próbowałem odczytać. Jeśli to nie taka funkcja to rozwiązanie jest złe.

    f(x)=e^{3x}\cdot\arctan\left(\,\sqrt{3x+1}\,\,\right)

    Obliczamy pochodną iloczynu funkcji : f = g * h.
    Funkcja g(x) = e^(3x)
    Funkcja h(x) = arctg [ √ (3x+1) ]

    Stosujemy wzór: f ' = g ' h + g h ' <----------- wzór (1)

    Obliczamy g ' (x) . Jest to funkcja złożona g(x) = e^y ; gdzie y = 3x.
    Stosujemy wzór na pochodną funkcji złożonej: g ' (x) = g ' (y) * y ' (x)
    Zapis " g ' (y) " traktuj tak: Różniczkujemy e^y po y [ czyli dostajemy e^y ]
    Zapis y ' (x) to po prostu (3x) ' , dostajemy 3.
    Czyli: [ e^(3x) ] ' = 3 e^(3x)

    PRZEPRASZAM, jeśli to wszystko wiesz, ale ja nie wiem, ile Ty wiesz o pochodnych :)
    Poza tym jest to wprawka w liczeniu drugiej części wzoru (1).
    Jak dotąd mamy policzone: g ' f = 3 e^(3x) * arctg [ √ (3x+1) ]

    Funkcja h(x) jest TRZYKROTNIE złożona: h ( z ( t(x) ) ) gdzie:
    t(x) = 3x + 1. Jest to najbardziej wewnętrzna funkcja i jej pochodna to 3.
    z(t) = √t. Pochodna jest równa : 1 / (2√t) = 1 / [ 2 √(3x + 1) ]
    h(z) = arctg(z). Pochodna - z tablic albo z wykładu, albo z sieci to:
    h ' (z) = 1 / (1 + z^2) = 1 / [ 1 + (√t)^2 ] = 1 / (1 + 3x + 1) = 1 / (2 + 3x)

    Teraz jak się domyślasz pochodna h ' (x) jest iloczynem h ' (z) * z ' (t) * t ' (x)
    Dostajemy:
    h ' (x) = 3 / [ 2 (2 + 3x) * √(3x + 1) ]

    Zbieramy razem wszystkie obliczone fragmenty i podstawiamy do wzoru (1).
    Zapiszę to w LaTeX'u, bo wynik jest nieprzyzwoicie długi:

    f'(x)=3e^{3x}\left[\arctan\left(\sqrt{3x+1} \right ) +\frac{1}{2(3x+2)\sqrt{3x+1})}\right]

    =================================================

    2)Wyznaczyć granicę ciągów:
    lim->∞ (√n^2+n)-(√n^2-n+1)

    Znów kwesta zapisu NAWIASÓW. Podejrzewam, że chodzi o coś takiego:
    lim n->∞ [ √(n^2 + n) - √(n^2 - n + 1) ] ; zapiszę to w LaTeX'u:

    \lim\limits_{n\rightarrow\infty}\left(\sqrt{n^2+n}-\sqrt{n^2-n+1}\right)

    Uwaga co do poprawności rozwiązania - jak poprzednio.
    Tu jest różnica dwóch pierwiastków "bliskich sobie" i jest szansa, że ta różnica będzie skończona. Granicę liczymy tak, że mnożymy i dzielimy całość przez SUMĘ tych pierwiastków, korzystając z zależności:
    (a - b)(a + b) = a^2 - b^2 ; w ten sposób pozbędziemy się pierwiastków w liczniku.

    Tutaj: a = √(n^2 + n) ; b = √(n^2 - n + 1) ; po wykonaniu powyższej operacji mamy:

    Licznik = (n^2 + n) - (n^2 - n + 1) = 2n - 1
    Mianownik = √(n^2 + n) PLUS √(n^2 - n + 1)
    Dzielimy licznik i mianownik przez n. Całe wyrażenie to:

    lim n->∞ (2 - 1/n) / [ √(1 + 1/n) + √(1 - 1/n + 1/n^2) ]

    gdy n->∞ to 1/n oraz 1/n^2 -> 0 i dostajemy 2 / (1 + 1) = 1

    Czyli szukana granica = 1.

    =================================================

    Proszę, zamieść dwa pozostałe zadania oddzielnie, bo ten tekst staje się za długi!

    Poza tym mam sugestię - ludzie chętniej rozwiązują po jednym zadaniu niż całe zestawy. Wiem, że traci się punkty za dodanie zadania, ale to rozwiąż coś komuś innemu i punty zyskasz :)

    W razie pytań pisz proszę na priv.

    • Do zadania 3 umieść je proszę osobno, ale może wystarczy wskazówka:
      Zróżniczkuj. Wychodzi: f ' (x) = -4/x + x = 0 ; stąd zera pochodnej to -2 i 2.
      Ale x = -2 NIE należy do dziedziny funkcji więc jest minimum w x = 2.

    • Do zadania 4 - umieść je proszę osobno, ale może wystarczy wskazówka:
      całkujesz x * sin(x) przez CZĘŚCI różniczkując x, całkując sinus.

    • Co do zadania 1: Gdyby się pojawiła różnica pierwiastków stopnia 3
      to też jest wzór:
      (a - b)(a^2 + ab + b^2) = a^3 - b^3
      Mnożąc i dzieląc przez (a^2 + ab + b^2) pozbywasz się pierwiastków.
      A propos zadania 2: Możesz spotkać pochodną z funkcji np: 2^x.
      (czyli NIE e^x, ale 2^x)
      Wtedy podstawiamy; 2^x = e^ [ ln(x) ]. Pamiętaj o tym chwycie!
      Spróbuj dla wprawy zróżniczkować: x^x.
      Wynik to: [ 1 + ln(x) ] x^x
      Powodzenia!

Podobne materiały

Przydatność 60% Termodynamika - zaliczenie

W załączniku znajduje sie ściąga na zaliczenie termodynamiki!! Mam nadzieje że komuś się ona przyda w tym trudnym czasie sesji - zwłaszcza dla chemików!!!! :)

Przydatność 100% Przed pierwszym egzaminem.

Zbliżał się mój pierwszy egzamin.Byłam bardzo ciekawa,czy będzie trudny i jakie będą pytania.Wraz z koleżankami odliczałyśmy dni i z niecierpliwością patrzyłyśmy na datę egzaminu. Z każdym mijającym dniem egzamin był coraz bliżej.A ja coraz bardziej zaczynałam się bać,że się pomylę przy jakimś pytaniu albo w ogóle nie będę znała na nie odpowiedzi.Coraz...

Przydatność 50% Terapia przez sztukę zaliczenie

Zaliczenie z przedmiotu: TERAPIA PRZEZ SZTUKĘ Temat: Lepienie garnuszków i wazoników z masy solnej. Formy pracy: grupowa; Typ młodzieży: dzieci z 3 klasy szkoły podstawowej (w wieku 9 lat). Dzieci w normie intelektualnej; Liczba osób: klasa 20 osobowa; Czas trwania: 3 dni po 45 min; 1 dzień – łączenie składników, wyrabianie ciasta, modelowanie, wypiek. 2 dzień –...

Przydatność 50% Podstawy przedsiębiorczości - zaliczenie

1) Definicja przedsiębiorczości, przedsiębiorcy. Przedsiębiorczość - cecha działania zmierzającego do zapewnienia racjonalnej i efektywnej koordynacji zasobów gospodarczych przedsiębiorstwa oraz umożliwiającego osiąganie racjonalności gospodarowania oraz efektywności ekonomicznej, która wyraża stopień osiąganej racjonalności. Przedsiębiorca - ktoś, kto bierze na...

Przydatność 55% Jestem jaki jestem

Ludzie mają różne charaktery, każdy człowiek może powiedzieć o sobie, że jest, jaki jest. To właśnie charakter kształtuje człowieka, po je-go zachowaniu możemy ocenić go i lepiej poznać. Nie można zmienić swojego charakteru, pod wpływem innych osób, można jedynie go kształtować w innym kierunku. Ludzie, którzy mówią, że się zmienili np. z powodu zakochania się nie...

0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji