Treść zadania

aaannka

1. Prosta k przebija płaszczyznę π w punkcie A. Punkt B należy do prostej k i Odległość
punktu B od płaszczyzny π wynosi 4√3 , a kąt nachylenia prostej k do płaszczyzny π ma
miarę 30o
. Oblicz długość odcinka AB.
2. Wysokość ściany bocznej ostrosłupa prawidłowego czworokątnego o długości 4 jest
nachylona do płaszczyzny podstawy pod kątem 60°. Oblicz pole podstawy tego ostrosłupa.
3. Przekątna sześcianu ma długość √3 cm. Oblicz pole powierzchni całkowitej tego
sześcianu.
4. Oblicz objętość bryły powstałej w wyniku obrotu trójkąta prostokątnego o
przyprostokątnych mających długość 6 cm i 8 cm wokół przeciwprostokątnej.
5. Oblicz współrzędne punktu przecięcia prostej y=−1/3x+2 i prostej prostopadłej do niej,
przechodzącej przez punkt (−2;−4) .
6. Oblicz współrzędne środka kwadratu, którego trzy wierzchołki mają współrzędne
A(−2 ;−2) , B(0;4) i C(2 ;0) .
PILNE!!

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Rozwiązania

  • antekL1

    1.
    Punkt B rzutujemy prostopadle na płaszczyznę π, otrzymujemy punkt C.
    Trójkąt ABC jest prostokątny (AB jest przeciwprostokątną).
    Odległość punktu B od płaszczyzny to długość odcinka BC. Mamy wzór:

    | BC | / | AB | = sin(30) = 1/2 ; stąd: | AB | = 2 | BC | = 8√3
    ========================

    2.
    Wysokość ściany bocznej, wysokość ostrosłupa i odcinek łączący ich końce na podstawie ostrosłupa tworzą trójkąt prostokątny (wysokość ściany bocznej jest przeciwprostokątną).
    Chodzi nam o długość x tego odcinka na podstawie, bo jest to POŁOWA boku podstawy.

    x / 4 = cos(60) = 1 / 2 ; stąd x = 2.

    Bok podstawy jest równy 2 * 2 = 4, pole podstawy = 4 * 4 = 16
    ========================

    3.
    Przekątna sześcianu o boku "a" ma długość = a √3.
    Wobec tego bok sześcianu z tego zadania ma długość 1 cm.
    Pole powierzchni P = 6 * 1^2 = 6 cm^2

    Ten wzór na długość przekątnej bierze się z trójkąta prostokątnego tworzonego przez przekątną podstawy o długości a√2, bok sześcianu o długości a, i przekątną sześcianu. Z tw. Pitagorasa długość przekątnej sześcianu to:
    d = √ [ (a √2)^2 + a^2 ] = √ (3 a^2) = a √3
    ========================

    4.
    Ta bryła to dwa stożki złączone podstawami.
    ŁĄCZNA wysokość obu stożków jest równa przeciwprostokątnej trójkąta, czyli
    h = √ (6^2 + 8^2) = √100 = 10.
    Promień podstaw stożków to wysokość trójkąta, oznaczmy ją "r".
    Liczymy ją wykorzystując wzór na pole trójkąta, raz - mnożąc przeciwprostokątną
    i szukany odcinek, drugi raz - mnożąc przyprostokątne. Mamy:
    (1/2) * 10 r = (1/2) * 6 * 8 ; stąd
    r = 4,8 cm

    Objętość bryły: V = (1/3) π r^2 h = (1/3) π * (4,8)^2 * 10 = 76,8 π cm3.
    ========================

    5.
    Prosta prostopadła do y = - (1/3) x + 2 ma wzór: y = 3x + C.
    Podstawiamy współrzędne punktu (-2; -4) do równania prostej i liczymy C
    -4 = 3 * (-2) + C ; stąd: C = 2
    Równanie prostej prostopadłej to: y = 3x + 2
    To równanie i równanie y = - (1/3) x + 2 daje układ równań. Porównujemy prawe strony:
    3x + 2 = - (1/3) x + 2 ; stąd: x = 0.
    Z równania którejś prostej mamy y = 2.
    Punkt przecięcia ma współrzędne: (0; 2)
    ========================

    6.
    Jak zaznaczy się punktu A, B, C w układzie współrzędnych to wyjdzie, że odcinek AB jest przekątną tego kwadratu.
    Współrzędne środka obliczamy więc jako średnią arytmetyczną punktów A i B
    x = (-2 + 0) / 2 = -1
    y = (-2 + 4) / 2 = 1
    Środek kwadratu ma współrzędne (-1; 1)
    ========================

Podobne zadania

pawel Prosta y=√3x-2 jest nachylona do osi ox. Opisz szczegółowo pod jakim kątem Przedmiot: Matematyka / Liceum 1 rozwiązanie autor: pawel 24.3.2010 (16:28)
rafaljanek Napisz równanie prostej prostopadłej do prostej 6x-y+2=0 i przechodzącej Przedmiot: Matematyka / Liceum 2 rozwiązania autor: rafaljanek 8.4.2010 (19:03)
aluszacedro znajdź równanie prostej prostopadłej do prostej y=1/2+7 i przechodzącej Przedmiot: Matematyka / Liceum 1 rozwiązanie autor: aluszacedro 12.4.2010 (15:09)
pako2411 Wzajemne położenie prostej i okręgu Przedmiot: Matematyka / Liceum 1 rozwiązanie autor: pako2411 14.4.2010 (17:36)
pako2411 Pilne Położenie prostej i okręgu Przedmiot: Matematyka / Liceum 1 rozwiązanie autor: pako2411 14.4.2010 (17:56)

Podobne materiały

Przydatność 75% Alzheimer - genetyczny punkt widzenia.

Skrycie atakująca choroba Alzheimera powoduje nieustanne pogarszanie się pamięci i utratę kontroli nad podstawowymi funkcjami organizmu. W większości cierpią na nią osoby po siedemdziesiątce, ci zaś, którzy dożywają jej końcowych stadiów, w miarę powolnego zaniku czynności mózgu tracą zdolność mówienia, chodzenia, a nawet unoszenia głowy. Choroba daje o sobie znać...

Przydatność 70% Kształtowanie cen w punkcie sprzedaży detalicznej

Kształtowanie cen w punktach sprzedaży detalicznej powinno zapewnić im osiągnięcie zysku i jednocześnie utrzymanie dotychczasowego lub zwiększenie udziału przedsiębiorstw handlowego w rynku. Ustalanie cen jest trudnym zadaniem, ponieważ nie ma jednej skutecznej recepty którą można by było ustalać ceny w różnych sytuacjach. Aby osiągnąć zysk, nie należy koniecznie...

Przydatność 85% Coming out - wszystko o homoseksualizmie w prostej wersji.

‘’COMING OUT’’ Czy orientacja seksualna naprawdę jest nie do zmiany? Orientacja seksualna oznacza preferowaną płeć partnera seksualnego. Jest to program wpisany w ośrodkowy układ nerwowy. Póki co, nie ma żadnych metod, żeby ten program zmienić. Człowiek rodzi się albo heteroseksualny, albo homoseksualny, albo...

Przydatność 75% Wieś nie jest taka prosta jak by się zdawało.

Wieś istniała od zawsze. Jest to pierwsza ludzka osada, to stamtąd wywodzą się miasta. Więc oczywiście, że „Wieś nie jest taka prosta jak by się zdawało”. To na wsi istnieje rolnictwo, gotowe nas wyżywić, na wsi żyli i tworzyli poeci ludowi np.: Jan Kupiec. Wieś nie jest ośrodkiem ani kulturowym, ani intelektualnym, lecz tu także są ludzie, dla których pewne wartości i...

Przydatność 65% Wieś nie jest taka prosta, jakby się zdawało...

Wieś nie jest tematem literaturze obcym, świadczy o tym ilość poświęconych jej pośrednio lub bezpośrednio utworów; nie jest też tematem nowym, a że jest tematem żywym i różnorodnym przekonać się można patrząc na rozmaite sposoby podejścia do niej i stanowiska Autorów. A różnorodność opinii i poglądów świadczą o bogactwie tematu. Do wsi podchodzono w literaturze...

0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji