Treść zadania

tatry97a

PRAWDOPODOBIEŃSTWO. Proszę o całe działania i pisanie językiem LaTeX.
zadanie 16/50

Załączniki do zadania

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Rozwiązania

  • antekL1

    Zadanie 16
    a)
    Warunki zadania spełnia suma zdarzeń A u B gdzie:
    A - wyciągniemy marcepana za pierwszym razem
    B - wyciągniemy nie-marcepana za pierwszym razem, marcepana za drugim.
    Zdarzenia te wykluczają się więc:

    p(A \cup B)= p(A)+p(B)

    Szansa na zdarzenie A jest równa 4 / 16 ; p(A) = 4 / 16 = 1 / 4.

    Zdarzenie B jest iloczynem zdarzeń:
    B1 - wyciągniemy nie-marcepana za pierwszym razem
    B2 - wyciągniemy marcepana za drugim razem
    B2 | B1 - marcepan za drugim razem POD WARUNKIEM zajścia B1

    Prawdopodobieństwa te są równe:
    p(B1) = 12 / 16 oraz p(B2 | B1) = 4 / 15
    gdyż zostało 15 czekoladek w tym nadal jest 4 marcepanowe

    p(B_1 \cap B_2)= p(B_2 | B_1)\cdot p(B_1)=\frac{4}{15}\cdot\frac{12}{16}=\frac{1}{5}

    Suma wynosi:

    p(A \cup B)= \frac{1}{4} + \frac{1}{5} = 0{,}45

    czyli jest mniejsze niż 1/2.
    ==============================

    b)
    Rozumiem, że chodzi o zakończenie losowania DOKŁADNIE po trzeciej karcie.
    Oznaczmy zdarzenia:
    A - wyciągnięcie pierwszej karty
    B - wyciągnięcie drugiej karty
    C - wyciągnięcie trzeciej karty
    Każde z tych zdarzeń rozbija się na rozłączne i dopełniające się zdarzenia:
    A1 - wyciągnięcie asa ; A2 - wyciągnięcie nie-asa ; podobnie B1, B2, C1, C2.

    Zauważ, że warunki zadania zostaną spełnione przez następujące zdarzenie Z:

    Z = (A_1 \cap B_2 \cap C_1) \cup (A_2 \cap B_1 \cap C_1)

    czyli:
    - albo pierwszy as, drugi nie-as, trzeci as
    - albo pierwszy nie-as, potem dwa asy
    Obie sekwencje wykluczają się czyli ich prawdopodobieństwa dodajemy.

    Weźmy pierwszą sekwencję. Rozpisuje się ona na nieprzyjemny wzór:

    p(A_1 \cap B_2 \cap C_1) = p[C_1 | (A_1\cap B_2)]\cdot p(A_1\cap B_2)=

    i dalej:

    = p(A_1 \cap B_2 \cap C_1) = p[C_1 | (A_1\cap B_2)]\cdot p(B_2 | A_1)\cdot p(A_1)

    co czytamy jako iloczyn prawdopodobieństw takich:
    p(A1) - zaszło A1 czyli as w pierwszym losowaniu
    p(B2 | A1) - nie-as w drugim losowaniu POD WARUNKIEM, że był poprzednio był as
    p(C1 | (A1 n B2) - as w trzecim losowaniu POD WARUNKIEM zajścia obu zdarzeń poprzednich.

    p(A1) = 4 / 52 = 1 / 13 ; bo jest 4 asy w talii 52 kart
    p(B2 | A1) = 48 / 51 ; bo zostało 51 kart w tym nadal 48 nie-asów
    p(C1 | (A1 n B2) = 3 / 50 ; bo zostało 3 asy w 50 kartach, czyli:

    p(A_1 \cap B_2 \cap C_1) =\frac{4}{52}\cdot \frac{48}{51}\cdot\frac{3}{50}=\frac{24}{5525}

    Teraz liczymy drugą sekwencję:

    p(A_2 \cap B_1 \cap C_1) = p[C_1 | (A_2\cap B_1)]\cdot p(B_1 | A_2)\cdot p(A_2)

    p(A2) = 48 / 52 = 12 / 13 ; bo jest 48 nie-asów w talii 52 kart
    p(B1 | A2) = 4 / 51 ; bo zostało 51 kart w tym nadal 4 asy
    p(C1 | (A2 n B1) = 3 / 50 ; bo zostało 3 asy w 50 kartach, czyli:

    p(A_2 \cap B_1 \cap C_1) =\frac{48}{52}\cdot \frac{4}{51}\cdot\frac{3}{50}=\frac{24}{5525}

    Suma obu przypadków: 24 / 5525 + 24 / 5525 = 48 / 5525
    jest odpowiedzią na pytanie (b)
    ==============================

    c)
    Dokładnie ta sama sytuacja co w (b) tylko liczenie jest prostsze, bo wszystkie prawdopodobieństwa wynoszą 1/2. Sekwencje rozwiązujące zadanie to:
    O - R - O lub R - O - O
    Każda z nich realizuje się na (1/2) * (1/2) * (1/2) = 1/8.
    Suma obu przypadków: 1/8 + 1/8 = 1 / 4 jest odpowiedzią.
    Wzory przepisz, tylko napisz
    A1 - w pierwszym rzucie wypadł orzeł; A2 - wypadła reszka itd.
    ==============================

    d)
    Oznaczamy jak poprzednio:
    A1 - orzeł w pierwszym rzucie, A2 - reszka w pierwszym rzucie,
    podobnie B1, B2 i C1, C2.
    Sekwencje kończące zadanie to:
    O - orzeł w pierwszym rzucie kończy zadanie, p(A1) = 1/2
    R - O - orzeł w drugim rzucie kończy
    R - R - O - orzeł w trzecim rzucie kończy.
    Te zdarzenia wykluczają się wzajemnie, do policzenia jest więc:

    p(Z) = p(A_1) + p(A_2 \cap B_1) + p(A_2 \cap B_2 \cap C_1)

    Nie ma potrzeby rozpisywać tego na prawdopodobieństwa warunkowe,
    bo masz dokładnie określone:
    p(A1) = 1/2
    p(A2 n B1) = (1/2) * (1/2) = 1/4
    p(A2 n B2 n C1) = (1/2) * (1/2) * (1/2) = 1/8

    więc p(Z) = 1/2 + 1/4 + 1/8 = 7 / 8
    ==============================

    Przepraszam, że nie wszystko piszę w LaTeX'u. W razie pytań pisz proszę na priv.
    Mogłem się pomylić, bo to zadanie rozwiązuję "na raty" w odstępie kilku godzin.

Podobne zadania

anitkaa1593 na jutro prosz o pomoc Przedmiot: Matematyka / Liceum 1 rozwiązanie autor: anitkaa1593 8.9.2010 (20:15)
niusia1992 :Pmatma prosz:P Przedmiot: Matematyka / Liceum 1 rozwiązanie autor: niusia1992 19.5.2011 (16:43)
weera32 PROSZĘ O ROZWIĄZANIA + PISANIE CO I JAK .... 1. w trójkącie Przedmiot: Matematyka / Liceum 1 rozwiązanie autor: weera32 1.2.2014 (15:30)
weera32 PROSZĘ O ROZWIĄZANIA + PISANIE CO I JAK .... 1. w trójkącie Przedmiot: Matematyka / Liceum 1 rozwiązanie autor: weera32 1.2.2014 (15:32)
tatry97a PRAWDOPODOBIEŃSTWO. Proszę o całe działania i pisanie językiem Przedmiot: Matematyka / Liceum 1 rozwiązanie autor: tatry97a 9.9.2016 (19:40)

Podobne materiały

Przydatność 65% Pisanie życiorysu

Witam Praca jest w dziale "Gimnazjum" a powinna teoretycznie znajdować się w działach "Liceum", "Student". Dostałem na zadanie domowe napisać życiorys i w zeszycie mam podany przykład dobrze napisanego życiorysu więc może komuś się przyda. UWAGA!!!! Życiorys powinien być napisany na kartce kancelaryjnej....

Przydatność 65% Zmienianie poprzez pisanie - Żeromski.

Jak na tacy podano mi do opracowania trzy tematy. Miałam wybrać ten, który najbardziej przypadnie mi do gustu. Ten temat to moje własne odczucia. "Chce pisać tak, żeby ludzie się zmieniali(...)Wystarczy, że będą patrzeć, widzieć, rozumieć, działać. "Te słowa są o Żeromskim. Po przeczytaniu "Siłaczki" zrozumiałam co autor tekstu ma na myśli, coś na...

Przydatność 70% Jaki sens ma pisanie utworów o kamykach?

Dlaczego powstają wiersze oraz opowiadania o kamieniach? Dlaczego właśnie kamień, rzecz pozornie bez znaczenia? Postaram się na to pytanie odpowiedzieć. Artyści często porównują człowieka do rzeczy martwych. Robią to po to, aby wyeksponować ich wady lub zalety. Jednym z takich artystów jest Zbigniew Herbert. Z jego wiersza pt. ?Kamyk? wynika, że człowiek nie jest stworzeniem...

Przydatność 70% List pouczający dla dorosłych pisany przez Małego Księcia.

15.07.1234 r Szanowni Dorośli! W tym liście chciałbym zrócić uwagę na haniebne zachowania ze strony was dorosłych,Cześć z Was jest bardzo wyrachowana. Poznając jakąś osobę patrzycie, ile ma pieniędzy, a nie próbujecie dostrzec, co ten człowiek ma w sercu, nie potraficie znaleść zalet, tylko szukacie wad. Jako dorośli twierdzicie, że jeżeli druga osoba nie ma tyle...

Przydatność 75% Czy w dzisiejszych czasach pisanie listów jest modne

Myślę, że pisanie listów w dzisiejszych czasach nie jest tak praktykowane jak kiedyś. W teraźniejszości możemy w inny sposób porozumiewać się z ludźmi. Wiadomo w dawnych czasach nie było innych form przekazu. Młodzi ludzie nie piszą listów(może ewentualnie miłosne ). Dziś jest dużo prostszych form komunikowania się z ludźmi, które są o wiele tańsze od pisania...

0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji