Treść zadania

izabella342

Proszę o rozwiązanie 3 pytania tylko DAM NAJ NAJ ! TEKST ZE ZROZUMIENIEM DAM NAJ NAJ !!!!!!! Język Polski Tekst podany poniżej i
pytania . Dziękuje !

1)Jaką funkcje pełni cytat przywołany w ostatnim akapicie ?
2) Nadaj inny tytuł przytoczonemu artykułowi.
3)Czego dotyczył spór między cyceronistami i antycyceronistami ?

Może się to wydawać nieprawdopodobne, ale pojęcie humanizmu w odniesieniu do osiągnięć kultury renesansowej pojawiło się dopiero na początku XIX wieku - użył go w swojej książce niemiecki uczony F. I. Niethammer. Samo pojęcie było odnoszone do różnych epok - mówiło się o humanizmie oświeceniowym, czy nawet średniowiecznym, ale przypisywano tym terminom różne znaczenia. Nas interesuje tutaj humanizm XVI XVI wieku, czyli humanizm renesansowy.
W odniesieniu do epoki renesansu wyraz "humanizm" należy wiązać nie tyle z przymiotnikiem "humanus" (ludzki), ale z często wówczas używanym, włoskim wyrazem "umanista", który oznaczał nauczyciela "studia humanitatis", czyli nauk humanistycznych, obejmujących wówczas przede wszystkim poetykę, gramatykę i retorykę. Ruch humanistyczny zrodził się bowiem we Włoszech w wieku XV przede wszystkim jako ruch filologiczny, a dopiero w dalszej konsekwencji filozoficzny. Głównym celem humanizmu była nie erudycja filozoficzna czy teologiczna - choć odgrywała ona ważną rolę - ale elokwencja, wymowa, której wzorców szukano w dawnych teoriach tekstu literackiego i dawnej, starożytnej praktyce oratorskiej. Ideałem był wymieniany w klasycznym dziele Kwintyliana Institutio oratoria (Kształcenie mówcy) doskonały mówca, który był też dobrym człowiekiem - "vir bonus dicendi peritus" - człowiek dobry, biegły w słowie. Warto dodać też przy tej okazji, że retoryczny ideał człowieka jednocześnie dobrego i mądrego jest zawarty również w przymiotniku humanus, który może znaczyć nie tylko "ludzki", ale również "łaskawy" , "życzliwy", "przyjazny", "szlachetny".
Można by powiedzieć, że głównym hasłem humanistów włoskich i północnoeuropejskich było "ad fontes" - do źródeł. Humaniści starali się bowiem o poznanie właściwych znaczeń dawnych tekstów literackich poprzez dotarcie do rękopisów nie zepsutych średniowiecznymi komentarzami i zniekształceniami. Czytano i zaczytywano się tekstami reprezentującymi różne kierunki filozoficzne - na nowo odczytany Arystoteles był autorytetem obok Platona. W przeszłości niejednokrotnie twierdzono, że humaniści renesansowi w przeciwieństwie do scholastycznych filozofów średniowiecznych stracili zainteresowanie Arystotelesem i zwrócili się ku Platonowi, rozwijając cały bogaty nurt neoplatonizmu. Podobnie uważano, że nie byli religijni, głosili świeckie, laickie ideały światopoglądowe (takie podejście do humanizmu dominowało w podręcznikach z lat 50-tych). To wszystko uproszczenia - rzeczywiście platonizm był popularny, ale studiowano również Arystotelesa (silny był nurt arystotelesowski na uniwersytecie padewskim) Istotnie, niektórzy humaniści głosili poglądy pogańskie - choćby znany nam Filip Kallimach, który musiał uchodzić z Rzymu. Było też jednak wielu humanistów chrześcijańskich, którzy często wnosili interesujący wkład do teologii (jak Erazm z Rotterdamu) czy nawet tworzyli oryginalne systemy łączące filozofię pogańską z chrześcijaństwem (Theologia Platonica Marsilia Ficina). To prawda, że humaniści odwracali się od tradycyjnych uniwersytetów, zakładając Akademie (jak Accademia Romana kierowana przez Pomponiusza Letusa, do której należał Kallimach czy florencka Akademia Platońska, w której ważną rolę odgrywał Marsilio Ficino). Uniwersytety ówczesne - jak Sorbona czy nasza Akademia Krakowska - odwracały się od nowych prądów. Udowodniono jednocześnie, że silne były związki humanizmu z uniwersytetami północnych Włoch.
Wielość poglądów, jakie głosili czołowi przedstawiciele humanizmu, powodował, że trudno było przez długi czas o spójną charakterystykę całego prądu. Ciekawą koncepcję zaproponował w swoich pracach wybitny znawca epoki, Paul Oskar Kristeller. Zwrócił on uwagę na to, że istota humanizmu renesansowego polega na tym, w jaki sposób przejmuje się i wyraża idee i poglądy, a nie na tym, jaka jest zawartość, istota tych poglądów. Humanista może być więc arystotelikiem i platończykiem, chrześcijaninem czy poganinem, ważne jest to, w jaki sposób odnajduje swe idee (sięgając do źródeł starożytnych, "ad fontes") i jak wyraża te idee (zgodnie z zasadami retoryki, wzorując się na starożytnych). Retoryka (elokwencja) pełniła wówczas funkcję kluczową, a najlepszym przykładem humanistycznych kontrowersji dotyczących sposobu wyrażania idei był spór cyceronianistów - pragnących niewolniczo naśladować Cycerona - z antycyceronianistami, którzy zachowując szacunek do starożytnego mistrza, wzywali do umiarkowania w naśladownictwie i uwzględnienia wzorców chrześcijańskich w teorii i praktyce pisarskiej.
Realizacja ideałów humanistycznej erudycji i sięgania do źródeł trzech równie szanowanych tradycji - greckiej, rzymskiej i biblijnej - nie byłaby możliwa bez dążenia do znajomości trzech języków klasycznych - greckiego, łacińskiego i hebrajskiego. Ideałem był więc wówczas homo trilinguis - człowiek znający biegle te trzy języki. Humaniści nie byli więc filozofami, czy teologami, ale przede wszystkim filologami, a dopiero ustalenia filologiczne prowadziły do nowej interpretacji tekstów filozoficznych czy biblijnych. Filologiczne ustalenia humanistów odegrały ważną rolę u początków nowego prądu religijnego, reformacji, która oparła swe idee na nowej interpretacji nowo odczytanego źródła - Biblii. Rola humanistów, zwłaszcza Lorenzo Valli i Erazma z Rotterdamu - była tu ogromna.
Mówi się często o wielu humanizmach - średniowiecznym barokowym czy oświeceniowym. Jednak istota humanistycznego działania, odkrywanie starożytnych źródeł i twórcze włączanie ich w krwiobieg kultury należy do humanistów renesansowych. Jak trafnie zauważył Andrzej Borowski, "humanizm renesansowy jest najdojrzalszą i najbardziej europejską, w sensie powszechności, formacją w dziejach całego prądu humanistycznego. jeśli tak jest, to zasługę w tym należy przypisać zarówno godnej podziwu konsekwencji i woli, jak też dojrzałości intelektualnej jego twórców. Musieli oni bowiem dokonać swoistego przewrotu umysłowego, który można słusznie określać mianem rewolucji humanistycznej. W największym skrócie mówiąc, chodzi o to, iż "trywialne" (...) czyli wstępne i pomocnicze dyscypliny umiejętności w średniowiecznym układzie sztuk wyzwolonych, jak gramatyka i retoryka, znalazły się w ciągu około stulecia na miejscu naczelnym, jako tzw. studia humaniora. Wymagało to zmiany sposobu widzenia i wartościowania metod dochodzenia do prawdy o człowieku, a poprzez tę prawdę również do wiedzy o rzeczywistości".

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Rozwiązania

Podobne zadania

werus03004 Napisz tekst na dowolny temat techniką impersjonistyczną. Max 10 zdań Przedmiot: Język polski / Liceum 1 rozwiązanie autor: werus03004 29.3.2010 (13:15)
Zlociu Pytania do tekstu Przedmiot: Język polski / Liceum 1 rozwiązanie autor: Zlociu 18.4.2010 (13:27)
martini Znajomość treści "Hamleta" 4 pytania Przedmiot: Język polski / Liceum 1 rozwiązanie autor: martini 28.4.2010 (21:01)
anulkar Sielankowy i nie tylko obraz wsi renesansowej w literaturze polskiej Przedmiot: Język polski / Liceum 1 rozwiązanie autor: anulkar 18.6.2010 (12:48)
paulinka2384 potrzebuję krótki tekst (3-4 zdania) : Przedmiot: Język polski / Liceum 2 rozwiązania autor: paulinka2384 24.6.2010 (11:31)

Podobne materiały

Przydatność 80% Czytanie ze zrozumieniem "Kamizelka" Bolesław Prus - pytania.

Z podanych odpowiedzi wybierz jedną i wyeksponuj ją zakreślając dowolną literę. 1. Przed chorobą pan pracował jako: a) urzędnik b) prawnik c) poeta d) mechanik 2. Jakie zalecenia przekazał lekarz? a) Wyjazd do Warszawy b) Kilka dni odpoczynku c) Dużo ruchu d) Wszystkie odpowiedzi są poprawne 3. Co pani sprzedała handlarzowi po śmierci męża? a) Stary kufer b)...

Przydatność 70% Czytanie ze zrozumieniem "trochę teorii literatury"

1. a)zdarzenie- najmniejsza jednostka świata przedstawionego b)fabuła-cały potencjał zdarzeniowy utworu, wszystko, co zaistniało w świecie przedstawionym c)akcja-łańcuch zdarzeń prowadzących do jakiegoś celu, może składać się z jednego lub kilku wątków, d)wątek- ciąg zdarzeń zgrupowanych wokół jednej postaci 2. Epizody, przedakcja i epilog 3. 1.Poznanie Justyny i...

Przydatność 60% Przykładowy tekst reportażu.

Jak co roku obchody lanego poniedziałku w Bełchatowie wywołują wiele emocji. Święto to jest, co prawda, uświęcone tradycją, jednakże są ludzie, którzy zdecydowanie przesadzają z hołdowaniem tej jednej tradycji. „Świństwo, kiedyś to dziewczyny się perfumami lało, a nie tak, jak teraz, wiadrami; tałatajstwo!!!”, oburza się starszy pan, zapytany o opinię na temat...

Przydatność 70% Jak interpretować tekst?

Koncentruje uwagę na jego przeżyciach, doznaniach, sposobie odczuwania świata i analizie jego życiowych decyzji Analizę fragmentu tekstu - literackiego lub użytkowego - należy rozpocząć od planu. CO? KTO? GDZIE? 1. Co tekst próbuje przekazać? CEL 2. Do kogo tekst jest skierowany? ODBIORCA 3. Jaki jest jego kształt? FORMA 4. W jakim otoczeniu się znajduje? KONTEKST...

Przydatność 80% "Miłosierdzie gminy" - tekst

Dziewiąta dochodzi na zegarze gminy. Przez lekką mgłę poranną przebijają ciemniejsze, lazurowe gołębie, zapowiadając cudowną i cichą pogodę. Przed kancelarią snują się, gromadki, oczekując przybycia pana radcy Storcha, którego szary filcowy kapelusz i laskę ze srebrną gałką widać przed bliską kawiarnią Gehra, u stolika pana sędziego. pokoju, czytającego tu przy...

0 odpowiada - 0 ogląda - 0 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji