Treść zadania

Sevii

Niestety nie udało mi się zaliczyć egzaminu ponieważ otrzymałem trochę inne zadanie i chyba jednak się jeszcze tego nie nauczyłem.
Znam wzory oraz prawa ale nie potrafię tego wszystkiego wykorzystać przy obliczeniu.
Gubię się i nie wiem co należy zrobić w danej kolejności aby wyliczyć.

Muszę tu wyliczyć spadek napięcia na R2. Wydaje mi się, że muszę zacząć od
1. wyznaczenia kierunku obiegu prądu
2. Zaznaczeniu prądów J1, J2, J3 w obwodzie.
3. Zaznaczeniu kierunków spadków napięć na rezystorach.

4. ? Co dalej i czy w ogóle dobrze to pozaznaczałem?

Poniżej drugi rysunek z moim zaznaczeniem:

Teraz nie wiem co dalej, jak powinny wyglądać dalsze obliczenia?

Pozdrawiam i życzę miłego dnia.

Załączniki do zadania

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Rozwiązania

  • antekL1

    Wszystkie kierunki zaznaczone w załączniku "a2.jpg" są poprawne.
    Oczka też "porządnie" wybrane - mają mało elementów i każde wnosi coś nowego (nowe elementy). Jedynie mam uwagę co do nazw prądów J2 i J3:
    Dlaczego tak, a nie odwrotnie ??? - J2 płynąłby wtedy przez opornik R2; J3 przez R3.

    Ale trzymam się oznaczeń prądów z Twojego rysunku w dalszych obliczeniach.

    Zależy nam na wyznaczeniu spadku napięcia na R2.

    Jest on równy: U2 = J3 * R2 ; należy więc wyznaczyć prąd J3.
    Niestety wiąże się to z wyznaczeniem także pozostałych prądów J1 i J2.

    Mamy trzy niewiadome J1, J2, J3; potrzebne są trzy równania.
    Dwa pierwsze dostajemy z dwóch oczek.

    Przyjmujemy taką konwencję:
    Suma napięć w oczku = 0
    Przy obieganiu oczka bierzemy napięcie ze znakiem plus jeśli kierunek obiegu oczka jest zgodny ze strzałką napięcia, ze znakiem minus gdy przeciwny.

    Dla oczka z lewej strony: E1 - U1 + U2 - E2 = 0
    Dla oczka z prawej strony: E2 - U2 - U3 = 0

    Trzecie równanie dostajemy z górnego węzła (nie ma sensu pisać równania dla dolnego węzła, bo nie wnosi on żadnych nowych prądów). Przyjmujemy konwencję:
    Suma prądów w węźle = 0
    Prądy wpływające bierzemy ze znakiem plus, wypływające ze znakiem minus.
    Wtedy:

    J1 + J3 - J2 = 0

    Mamy potrzebne trzy równania.
    Zastępujemy napięcia U1, U2, U3 iloczynami prądu i oporu. Dostajemy:

    \left\{\begin{array}{l}E_1-J_1R_1+J_3R_2-E_2=0\\~~\\E_2-J_3R_2-J_2R_3=0\\~~\\J_1+J_3-J_2=0\end{array}\right .

    Nie ma sensu rozwiązywać tego równania w ogólnym przypadku,
    podstawmy dane:
    R1 = R2 = R3 = 1 oraz E1= 5, E2 = 6. Nasz układ równań wygląda teraz tak:

    \left\{\begin{array}{l}5-J_1+J_3-6=0\\~~\\6-J_3-J_2=0\\~~\\J_1+J_3-J_2=0\end{array}\right .

    Zależy nam na prądzie J3, pozostałe prądy eliminujemy.

    Z pierwszego równania mamy J1 = J3 - 1
    Z drugiego równania mamy J2 = - J3 + 6
    Wstawiamy J1 i J3 do trzeciego równania:

    (J3 - 1) - ( - J3 + 6) + J3 = 0 ; stąd:
    3 * J3 - 7 = 0 ; czyli

    J3 = 7 / 3 ampera

    Mając J3 liczymy szukany spadek napięcia U2:

    U2 = J3 * R2 = (7 / 3) * 1 = 7/3 V = (2 i 1/3) V = około 2,33 V
    ======================

    Jak cię interesuje to pozostałe prądy i napięcia wynoszą:
    J1 = 4/3 A ; J2 = 11/3 A ; U1= 4/3 V ; U2 = 11/3 V (policzyłem programem :)

    W razie pytań pisz proszę na priv.








    • Specjalnie piszę w dwóch miejscach "przyjmujemy konwencję", bo można się umówić na różne sposoby, np:
      "suma prądów wpływających = suma prądów wypływających"

      Oczywiście dostaniemy to samo - użyj takiej umowy jak chce nauczyciel.

      Zaznaczam - słowo "konwencja" to "umowa" - konwenty w polityce dla mnie to - kropki oznaczające wyraz na p.

Podobne zadania

marta1989 Prosze o pomoc w zadaniu aby podejść do egzaminu Przedmiot: Fizyka / Liceum 1 rozwiązanie autor: marta1989 6.1.2011 (20:10)

Podobne materiały

Przydatność 80% Umówiłeś się z koleżanką z Holandii na wyjazd na narty w przyszły weekend. Niestety stwierdzasz, że musisz się przygotowywac do ważnego egzaminu.

Dear Caroline, How are you??? Let me thank you for your last letter. I'm sorry I didn't answer earlier, but I was really busy. It was great to hear from you. I'm writing to you because I have a problem. I can't spend next week with you. I must prepare materials and study to my A-level exam. Sorry for that. I feel terrible. So instead of this date, we can go skiing on 24 Januar 2008....

Przydatność 70% Troche o energii słonecznej

Nasze Słońce to olbrzymia kula gazowa składająca się głównie z wodoru i helu, na powierzchni, której panuje temperatura rzędu 58000C! We wnętrzu Słońca znajduje się jądro, które stanowi reaktor termojądrowy. Dzięki panującej tam wysokiej temperaturze i ciśnieniu część wodoru zmienia się w hel, przez co w każdej sekundzie miliony ton materii zmieniają się w energię,...

Przydatność 60% Estry, kwasy karboksylowe i troche mydła

ESTRY Hydroliza estru – hydroliza kwasowa- oddziaływanie estrów z cząsteczkami wody Estry są to produkty reakcji estryfikacji(kwas+alkohol) Kwas+alkohol->(h2so4) ester+woda(H2O) Kwas octowy alk.Etylowy(etanol) octan etylu CH3COOH+C2H5OH->(h2so4) CH3COOHC2H5+H2O Estry: miłe zapachy,nie toksyczne, wyk. w przemyśle kosmetycznym i spożywczym,słabo rozpuszcza się w wodzie ,...

Przydatność 50% socjologia - do egzaminu - pojecia

Ściągi z socjologii - nie moje ale mogą się przydać.. pozdrawiam

Przydatność 65% Psychologia - pytania z egzaminu

2. Co to jest neuron czuciowy? Neurony czuciowe przekazują do mózgu, info. o zmianach w otoczeniu, dostarczone przez oczy, uczy, nos, skórę itd.. 4. Scharakteryzuj bodziec wzrokowy Bodźcem dla zmysłu wzroku jest zmiana otoczenia potocznie zwana światłem, a fachowo widmem elektromagnetycznym, którego długość fali zawiera się w granicach 350-750 nm 6. Co to są powidoki?...

0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji