Treść zadania

PROSTOtv

zadania w wariacji z powtorzeniami
1. Ogrodnik chce zasadzic róże na 4 klombach. Iloma sposobami może to zrobić jeżeli ma do dyspozycji 5 odmian róż i na każdym klombie posadzi jeden gatunek róż.
2. Ile jest możliwych wyników rzutu
a) 2 monetami
b) 3 monetami
c) 5 monetami
3. Z talii 24 kart losujemy jedną kartę, zwracamy ją i losujemy drugą. Ile jest możliwych wyników tego losowania ?
Proszę jeszcze o wytłumaczenie zadan

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Rozwiązania

  • antekL1

    Objaśnienia ogólne:
    Schemat "wariacje Z powtórzeniami" stosujemy, gdy wielokrotnie powtarzamy to samo
    (doświadczenie, losowanie itp) i za każdym razem mamy tyle samo możliwości wyboru.
    Kolejne losowanie NIE zmienia ("nie ma wpływu na") wyniku następnego.

    Weźmy tego ogrodnika z zadania 1.

    Ilość możliwości wyboru = 5 (mamy 5 gatunków róż)
    Ilość doświadczeń = 4 (mamy 4 klomby)

    Teraz ważne: Ogrodnik MUSI mieć nieograniczony zapas róż
    - patrz powyżej: "Kolejne losowanie NIE zmienia wyniku następnego".
    Gdyby zasadzenie jakiegoś gatunku róży na klombie numer 1 nie pozwoliło
    na użycie tego gatunku na klombie numer 2, to już NIE są wariacje z powtórzeniami !

    Drugi warunek: "Kolejność jest istotna". Zobacz: Idziemy wzdłuż ścieżki i mamy:

    ---- klomb1----- klomb2-----klomb3----- klomb4------>>>> idziemy w prawo

    Ogrodnik zasadził gatunek "A" na klombach 1,2,3, gatunek "B" na klombie 4.
    Sekwencja: AAAB
    Ale jeśli zasadził gatunki tak: ABAA lub BAAA lub AABA, to jest INNY ogród niż AAAB.
    Rozumiesz że kolejność klombów jest istotna?

    Zobaczmy, jak się liczy ilość wszystkich możliwych obsadzeń klombów.
    Na pierwszym klombie zasadzono jeden z 5 gatunków. Mamy 5 możliwości.
    Na drugim klombie także mamy 5 możliwości, czyli na dwóch pierwszych klombach
    mamy 5 * 5 możliwych ustawień (kolejność jest istotna, pamiętaj!)
    Na 4 klombach mamy:

    ilość wyników = 5 * 5 * 5 * 5 = 5 ^ 4 = 625 (czytaj ^ jako "do potęgi")

    [ to jest rozwiązanie zadania 1: 625 możliwości ]

    czyli:
    bierzemy "ilość możliwości wyboru w jednym doświadczeniu"
    i podnosimy do potęgi "ilość doświadczeń"


    Zobacz dalej:
    ===========================

    Zadanie 3 (łatwiejsze niż zadanie 2)
    ilość możliwości wyboru = 24 (bo jest 24 karty)
    ilość doświadczeń = 2 (mamy dwie powtórki losowania)
    Zgodnie ze wzorem powyżej:

    ilość wyników = 24 * 24 = 24^2 = 576
    ===========================


    Zadanie 2.
    Zacznę od (c) bo (a) może być mylące.

    (c)
    Zaznaczam: KOLEJNOŚĆ JEST ISTOTNA więc na monetach piszemy numerki 1..5 i układamy monety daleko od siebie, aby wiadomo było, co wypadło na monecie numer 1, co na monecie numer 2 itd.
    Następnie rzucamy po kolei każdą z monet.

    ilość możliwości wyboru = 2 (orzeł lub reszka)
    ilość doświadczeń = 5 (mamy 5 monet)

    ilość wyników = 2 * 2 * 2 * 2 * 2 = 2^5 = 32

    Ważne! Sekwencja: OOORR to CO INNEGO niż ORORO [ O=orzeł R=reszka ]
    Gdybyśmy pytali tylko "ile razy wypadną 2 reszki, nieważne w jakiej kolejności"
    to już NIE są wariacje z powtórzeniami tylko inny schemat. Wzór wtedy nie obowiązuje.

    (b)
    ilość możliwości wyboru = 2 (orzeł lub reszka)
    ilość doświadczeń = 3 (mamy 3 monety)

    ilość wyników = 2 * 2 * 2 = 2^3 = 8

    (a)
    ilość możliwości wyboru = 2 (orzeł lub reszka)
    ilość doświadczeń = 2 (mamy 2 monety)

    ilość wyników = 2 * 2 = 2^2 = 4
    Rozumiesz, dlaczego nie zaczynałem od (a) :)
    ===========================

    W razie pytań pisz na priv.

Podobne zadania

mania1408-k1 proszę o pomoc zadania na jutro. Przedmiot: Matematyka / Liceum 2 rozwiązania autor: mania1408-k1 13.4.2010 (16:43)
mania1408-k1 proszę o pomoc zadania na jutro. Przedmiot: Matematyka / Liceum 1 rozwiązanie autor: mania1408-k1 13.4.2010 (16:49)
mania1408-k1 Pole i wycinek koła.pomocy ! zadania na jutro. Przedmiot: Matematyka / Liceum 1 rozwiązanie autor: mania1408-k1 20.4.2010 (15:12)
mania1992 proszę o pomoc!! (geometria płaska) zadania na wtorek. Przedmiot: Matematyka / Liceum 1 rozwiązanie autor: mania1992 24.4.2010 (13:10)
mania1992 proszę o pomoc!! (geometria płaska) zadania na wtorek. Przedmiot: Matematyka / Liceum 1 rozwiązanie autor: mania1992 24.4.2010 (13:02)

Podobne materiały

Przydatność 75% Biznes plan - Ogrodnik (22 strony)

Struktura biznes planu firmy „Ogrodnik” 1. Streszczenie projektu przedsięwzięcia ....................................................................... 1 2. Charakterystyka firmy ............................................................................................... 1 2.1. Najważniejsze dane o firmie...

Przydatność 75% Analiza i interpretacja wiersza Czesława Miłosza "Ogrodnik"

Utwór przedstawia wizję świata duchowego. Na początku mowa jest o diable, następnie o Bogu, który w drugiej połowie wiersza staje się podmiotem lirycznym. Autor nawiązuje w tym wierszu wielokrotnie do Pisma Świętego. Miłosz w pierwszej zwrotce nazywa szatana„księciem i władcą”. Podziela w ten sposób zdanie Martina Luthra. Symbolem ludzi są Adam i Ewa. Chociaż...

Przydatność 60% Świat nie chce pamiętać - rozprawka

Ludzkość ma za sobą długą historię. Czasem jest ona przyjemna i można się nią szczycić, ale ta najnowsza jest krępująca i nie często zdarza się, że wspomina tamte czasy z uśmiechem na twarzy. Mowa tu o I i II wojnie światowej oraz okresie międzywojennym. Ówczesne zdarzenia przypomina się głównie na lekcjach historii. Są one niewygodne i często udaje się,...

Przydatność 50% Analiza i interpretacja wiersza Czesława Miłosza pt. "Ogrodnik"

W wierszu "Ogrodnik" Czesław Miłosz nawiązuje do Biblii. Jest to pewnego rodzaju własna interpretacja poety słów Pisma Świętego. Autor tak jak Martin Luther, pragnie przedstawić własną wizję biblijnej opowieści. Centralną osobą, tytułowym ogrodnikiem jest Bóg , a postać diabła ukazana jest w świecie ludzkim w działaniach i wyborach człowieka. Według Luthera,...

Przydatność 75% Analiza i interpretacja wiersza "Ogrodnik" Czesława Miłosza.

Utwór "Ogrodnik" Czesława Miłosza odnosi się do Biblii, a dokładniej do Księgi Genesis, na co wskazują pierwsze złowa wiersza: "Adam i Ewa nie poto zostali stworzeni". W tekście można odnaleźć również kontekst historyczny dotyczący reformacji, ponieważ mottem wiersza są słowa Martina Lutra. Twierdzi on, że wszyscy ludzie podlegają szatanowi i to...

0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji