Treść zadania

magda12345611

twórczość fryderyka chopina

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Najlepsze rozwiązanie

  • 0 0

    Utwory Chopina to najprościej mówiąc w 99% utwory fortepianowe epoki Romantyzmu. Jego styl ma swoje korzenie w muzyce ludowej. Stworzył swój indywidualny styl brillant, który cechuje się ogromną ruchliwością oraz w głównej mierze melodyką ornamentalną i figuracyjną.
    W późniejszym okresie swojej stwórczości Chopin zajął się takimi formami jak scherzo, ballada i nokturn. Tym trzem formom nadał zupełnie inny charakter poprzez stosowanie kontrastów melodycznych i agogicznych.

    Omawianie twórczości Chopina, charakteryzowanie jej stylu i właściwości nie jest celem nieniejszego, krótkiego szkicu. Najistotniejszą chyba cechę owej twórczości uchwycił z podziwu godną intuicją poeta - Cyprian Kamil Norwid, pisząc w swym "Promethidione": "Podnoszenie ludowych natchnień do potęgi przenikającej i ogarniającej ludzkość całą" - podnoszenie ludowego do ludzkości - nie przez stosowanie zewnętrzne i koncesje formalne, ale przez wewnętrzny rozwój dojrzałości - oto jest, co wysłuchać się daje z muzy Fryderyka, jako zaśpiew na sztukę narodową..."

    Chopin nie bawił się w skrzętne spisywanie zawodzonych w polu piosenek lub grzmiących w karczmie obertasów i mazurków (wbrew pozorom), aby "interesujące ludowe tematy" pomieścić w swych kompozycjach, on się tylko wsłuchiwał w nie całą duszą, wchłaniając w siebie ich rytmikę, melodię i archaiczny koloryt ich harmonii, tak jak się wsłuchiwał od dziecka w szumy falującego zboża, jak się wpatrywał w rozległe równiny linią ciemnych lasów zamknięte na horyzoncie, w szarozielone ugory, w szare przydrożne wierzby, złote ścierniska, przetykane w jesieni srebrną nicią babiego lata... Sztuka Chopina stała się i jest ideałem muzyki narodowej; była jednak także jeszcze czymś więcej: nie tylko bowiem pokazała żywą moc narodu, nam o samych i innych o nas mówiąc najsilniejszym i najbezpośredniejszym, bo na uczcie działąjącym językiem tonów, ale stała się dla innych nauką i wzorem, a dla nas narodowym skarbem.

Rozwiązania

  • userphoto

    Okresy twórczości
    do 1830 (wczesne utwory)
    Pierwszy młodzieńczy okres twórczości Chopina ukształtował się pod wpływem polskiej tradycji dworskiej i wiejskiej (np. Michał Kleofas Ogiński, Karol Kurpiński), z drugiej strony na europejskim stylu brillant wczesnych romantyków (Johann Nepomuk Hummel, John Field, Carl Maria von Weber). Takimi popisowymi, a zarazem błyskotliwymi wirtuozowsko utworami są oba koncerty fortepianowe. W młodzieńczym dorobku Chopina obecne są formy klasyczne, takie jak rondo, wariacje, sonata, koncert, trio. Formy poloneza i mazurka nawiązują do tradycji narodowej i ludowej. Z łączenia form klasycznych i tradycji narodowej powstawały takie utwory jak Rondo à la Mazur, Rondo à la Krakowiak.

    do 1839 (dojrzałe utwory)
    Drugi dojrzały okres twórczości tak charakteryzuje Józef M. Chomiński:


    W drugim okresie twórczości (począwszy od op. 6) skrystalizował się w pełni styl Chopina jako kompozytora narodowego i romantycznego. Wyrastająca z ducha okresu Romantyzmu stylizacja muzyki tanecznej otrzymała w walcach pogłębiony artystycznie wyraz. Nowe podejście do techniki pianistycznej, manifestujące się w obu cyklach etiud, zaczęło decydować o obliczu wszystkich podstawowych gatunków... Kontrast wyrazowy o silnych znamionach dramatycznych stał się charakterystycznym rysem takich form jak scherzo, ballada, nokturn[21].

    1840 – 1849 (późny okres)[22]
    Ostatni trzeci etap pracy kompozytorskiej Chopina cechują rozbudowane utwory cykliczne (Sonaty b-moll, h-moll, g-moll). Powiększeniu uległy rozmiary utworów jednoczęściowych (Ballada f-moll, Fantazja f-moll, Polonezy fis-moll i As-dur, Polonez-Fantazja, Barkarola). Utwory te często budziły protest pierwszych słuchaczy, uważane za "trudne", a zwłaszcza – zanadto dysonujące.

    Polonezy
    Polonez B-dur (1817),
    Polonez g-moll (1817),
    Polonez As-dur (1821),
    Polonez gis-moll (ok. 1824),
    Polonez f-moll opus 71 nr 3 (1825-1826),
    Polonez d-moll opus 71 nr 1 (1824-1825),
    Polonez B-dur opus 71 nr 2 (1828),
    Polonez Ges-dur (1829),
    2 polonezy opus 26 (1834-1835),
    2 polonezy opus 40 (1838-1839),
    Polonez fis-moll opus 44 (1841),
    Polonez As-dur opus 53 (1842),
    Polonez-fantazja As-dur opus 61 (1846),
    Andante spianato i Polonez Es-dur na fortepian i orkiestrę opus 22 (1830-1835)

    Mazurki
    Mazurek B-dur (1826),
    Mazurek G-dur (1826),
    Mazurek a-moll opus 68 nr 2 (1827),
    Mazurek F-dur opus 68 nr 3 (przed 1830),
    Mazurek C-dur opus 68 nr 1 (przed 1830),
    Mazurek G-dur opus 67 nr 1 (przed 1830),
    Mazurek B-dur (1832),
    Mazurek As-dur (1834),
    Mazurek C-dur opus 67 nr 3 (1835),
    Mazurek a-moll (1840),
    Mazurek g-moll opus 67 nr 2 (1849),
    Mazurek f-moll opus 68 nr 4 (1849),
    4 mazurki opus 17 (1830-1833),
    5 mazurków opus 6 (1830-1831),
    4 mazurki opus 7 (1830-1831),
    4 mazurki opus 24 (1834-1835),
    4 mazurki opus 30 (1835-1837),
    4 mazurki opus 33 (1837-1838),
    4 mazurki opus 41 (1838-1839),
    3 mazurki opus 50 (1841-1842),
    3 mazurki opus 56 (1843),
    3 mazurki opus 59 (1845),
    3 mazurki opus 63 (1846)

    Walce
    Walc E-dur (1829),
    Walc As-dur (1830),
    Walc e-moll (1830),
    Walc h-moll opus 69 nr 2 (1829),
    Walc Des-dur opus 70 nr 3 (1829),
    Walc Ges-dur opus 70 nr 1 (1832),
    Walc Es-dur opus 18 (1833),
    Walc As-dur opus 69 nr 1 (1835),
    3 walce opus 34 (1835--1838),
    Walc As-dur opus 42 (1840),
    Walc f-moll opus 70 nr 2 (1841),
    3 walce opus 64 (1846-1847

    Nokturny
    Nokturn e-moll opus 72 (1830),
    3 nokturny opus 9 (1830-1831),
    3 nokturny opus 15 (1830-1833),
    2 nokturny opus 27 (1835),
    2 nokturny opus 32 (1836-1837),
    2 nokturny opus 48 (1841),
    2 nokturny opus 55 (1843),
    2 nokturny opus 62 (1846),
    2 nokturny opus 37 (1837-1839),
    Ballady
    Ballada g-moll opus 23 (1836),
    Ballada f-moll opus 52 (1842),
    Ballada As-dur opus 47 (1841),
    Ballada F-dur opus 38 (1839),
    Scherza
    Scherzo h-moll opus 20 (1834) (w tym scherzu Chopin wykorzystał elementy polskiej kolędy "Lulajże Jezuniu" dzięki czemu kolęda ta jest znana na całym świecie),
    Scherzo b-moll opus 31 (1837),
    Scherzo cis-moll opus 39 (1839),
    Scherzo E-dur opus 54 (1842),
    Sonaty fortepianowe
    Sonata c-moll opus 4 (1828),
    Sonata b-moll opus 35 (1839),
    Sonata h-moll opus 58 (1844),
    Sonata g-moll na fortepian i wiolonczelę opus 65 (1846),


    Impromptu
    Impromptu cis-moll opus 66 (1834),
    Impromptu As-dur opus 29 (ok. 1837),
    Impromptu Fis-dur opus 36 (1839),
    Impromptu Ges-dur opus 51 (1842),

    Preludia
    24 preludia opus 28 (1838-1839),
    Preludium cis-moll opus 45 (1841),

    Etiudy
    12 etiud opus 10 (1829-1833),
    12 etiud opus 25 (1835),
    3 nouvelles études (1839),

    Ronda
    Rondo ŕ la Mazur F-dur opus 5 (1826),
    Rondo c-moll opus 1 (1825),
    Rondo ŕ la Krakowiak F-dur na fortepian i orkiestrę opus 14 (1828),
    Rondo Es-dur opus 16 (1833),

    Koncerty fortepianowe
    Koncert e-moll na fortepian i orkiestrę opus 11 (1830),
    Koncert f-moll na fortepian i orkiestrę opus 21 (1830),


    Inne formy
    Wariacje B-dur na temat arii Lŕ ci darem la mano z opery W.A. Mozarta Don Juan na fortepian i orkiestrę opus 2 (1828),
    19 pieśni na głos i fortepian opus 74,
    3 écossaises opus 72 (1830),
    Trio g-moll na fortepian, skrzypce i wiolonczelę opus 8 (1829),
    Fantazja A-dur na tematy polskie na fortepian i orkiestrę opus 13 (1829),
    Bolero a-moll opus 19 (1833),
    Tarantella As-dur opus 43 (1841),
    Allegro de concert A-dur opus 46 (1841),
    Fantazja f-moll opus 49 (1841),
    Berceuse Des-dur opus 57 (1844),
    Barkarola Fis-dur opus 60 (1846),

0 odpowiada - 0 ogląda - 2 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji