Treść zadania

~kukluxklan

Cała twórczość pedagogiczna i literacka Janusz Korczaka to swoisty manifest o prawa dziecka. Walczył o równouprawnienie dziecka w świecie dorosłych. Jego utwory skierowane do dzieci ale i te przeznaczone dla dorosłych przepełnione są walką z lekceważeniem najmłodszych ale i walką o wszelkie przysługujące im z tytułu bycia człowiekiem prawa. Naczelnym prawem, które powinno przysługiwać się dziecku jest prawo do szacunku. Szacunek to nic innego jak poważanie dziecka, nadawanie znaczenia jego uczuciom, problemom i jego działaniom. Prawo do szacunku związane jest szanowaniem dziecięcej niewiedzy, jego powodzeń i porażek, jego uczuć i słabości. Korczak ukazywał w swoich powieściach, opowiadaniach dla dzieci potrzebę nadawania tych praw, to jak dzieci domagają się ich i jak są dla nich ważne, jak do tego podchodzą dorośli, jakie są problemy przestrzeganiem tych praw i konsekwencje ich posiadania. Dziecko ma prawo do wiedzy i niewiedzy , zadaje mnóstwo pytań i gniewa kiedy to dorośli nie podchodzą do potrzeby jego wiedzy poważnie, drwią z niego i z zadawanych przez nie pytań. Rodzice ograniczają dzieci ciągłymi zakazami, coś jest niedobre, niezdrowe ale na szczęście zalecana w praktyce konsekwencja jest niewykonalna. Dziecko ma prawo próbować wszystkiego, żeby mogło uczyć się od najmłodszych lat życia, żeby przyszłość nie zaskoczyła go nową nieznaną niewiadomą. Dziecko musi poznać prawdę ale i kłamstwo, bo jak znając tylko jedno rozpozna drugie. Korczak pragnął uświadomić, ze wychowując zapominamy o powinności nauki nie tylko kochania ale i nienawiści, szacunku ale i pogardy, zgody ale i oburzenia. Poprzez brak nauki dziedziny negatywnych emocji stajemy się samoukami i dlatego takie błędy zdarza nam się popełniać. Dzieci tak samo uczą się żyć w świecie dorosłych jak w szkole czytać czy pisać. Jedno i drugie to taka sama nauka, polegająca głównie na naśladowaniu dorosłych, sprostaniu ich oczekiwaniom oraz wypełnianiu ich poleceń. Nie można zapominać jednego, że dzieci mimo stereotypów oraz ograniczeń, pragną się uczyć ale ta nauka według nich powinna polegać na osobistym doświadczaniu, one chcą same z własnej inicjatywy dotknąć, poczuć, dowiedzieć się dlaczego jest tak a nie inaczej i co będzie jeśli. Dziecko nie potrafi żyć bezczynnie, interesuje się wszystkim, wszystko musi widzieć i wiedzieć. Jest ciekawe wszystkiego co nowe i obce, wszystko wzbudza jego zainteresowanie, nawet rzeczy najmniej istotne. Dzieci mają zdolność zauważyć najmniejszy szczegół tego co je otacza. Potrafią rozszyfrować samopoczucie rodziców, mimo tego, że Ci skrzętnie je ukrywają. Wyczuwają życzliwość, szczerość wychwytują obłudę i wrogość. Dorośli nie są radzi, że dzieci tyle widzą i pewnie do końca nie zdają sobie sprawy ile tak

naprawdę wiedzą. Dziecko naśladując dorosłych uczy się życia. Bawiąc się uczy się pracy. Niestety bawią się też często by zabić czas, bo nic innego nie mają do zrobienia.


Proszę o zredagowanie tego tekstu, w taki sposób, żeby każdy z tych akapitów był skrócony do np: 5 zdań, ale te zdania muszą odtworzyć ten tekst i jego główne wątki

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Rozwiązania

Podobne materiały

Przydatność 75% Manifest

M A N I F E S T Dziewczyno, Pani, Panienko, Kobieto, Żono i wszystkie inne kobiety! Jeżeli zadajesz pytanie, na które nie oczekujesz odpowiedzi, nie zdziw się, ze otrzymasz odpowiedz, której raczej nie chciałaś usłyszeć. Jeżeli sadzisz, że jesteś gruba, to najprawdopodobniej jesteś gruba. Nie zadawaj mi takich pytań. Jeżeli czegoś chcesz, to wystarczy o to poprosić....

Przydatność 70% Twórczośc Korczaka

„Korczak wyzwalał prawdę już wprost obecnością swoją. Każdy w obcowaniu z nim stawał się sobą – był sobą. Czuło się całą małość frazesów, zakłamania i form nieistotnych. Tęskniło się wprost do tej prostoty i czystości myśli, Którą niosły ludziom prócz smutku i zadumy, jego dziwne, dobre oczy. M. Grzegorzewska Janusz Korczak pedagog, pisarz, działacz...

Przydatność 80% Diagnoza pedagogiczna

Agnieszka jest jedynaczką, wychowuje się w rodzinie pełnej. Matka pracuje, ojciec jest bezrobotny. Dziecko często przebywa pod opieką babci, gdyż ojciec nie umie się nią zajmować. Pozwala jej na wszystko, aby tylko była cicho i nie sprawiała kłopotów. Będąc pod jego opieką dziecko, spóźniało się lub nie przychodziło do szkoły. Matka i babcia są w stosunku do Agnieszki...

Przydatność 80% Monografia pedagogiczna

„Za monografię na gruncie pedagogiki przyjąć należy taką metodę postępowania, która prowadzi do opisu instytucji wychowawczych, rozumiejąc pod pojęciem instytucji wychowawczej „struktury sformalizowane” takie jak: Towarzystwo Przyjaciół Dzieci, Uniwersytet dla Rodziców, szkoła, spółdzielnia mieszkaniowa.” O metodzie monograficznej decydują dwa czynniki: pierwszy to...

Przydatność 65% Diagnostyka pedagogiczna

WPROWADZENIE DO DIAGNOSTYKI PEDAGOGICZNEJ Cele kształcenia w ramach przedmiotu: ? Nabycie umiejętności rozpoznawania i opisu stanów rzeczy (faktów i zjawisk wychowawczych) za pomocą odpowiednich metod i technik badawczych ? Nabycie umiejętności oceny i interpretacji badanych zjawisk ? Nabycie umiejętności projektowania, weryfikacji i oceny skutków działań profilaktycznych i...

0 odpowiada - 0 ogląda - 0 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji