Treść zadania

dziusia96

Zadania 22 i 23 poprosiłabym

Załączniki do zadania

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Rozwiązania

  • antekL1

    [ czytaj x^2 jako "x do kwadratu" , x^4 jako "x do potęgi 4 itp.]

    Zadanie 22.
    Rozpatrujemy 2 przypadki:
    a)
    x^2 - 3 >= 0. Wtedy | x^2 - 3 | = PLUS (x^2 - 3) i mamy równanie:

    x^4 - 3x^2 - x^2 + 3 = 0 ; czyli
    x^4 - 3x^2 - ( x^2 - 3) = 0 ; ten zapis jest po to, aby pokazać następny:
    x^2 (x^2 - 3) - ( x^2 - 3) = 0 ; więc, wyciągając x^2 - 3 przed nawias:
    (x^2 - 1)(x^2 - 3) = 0

    Jeżeli pierwszy nawias jest zerem to x^2 - 1 = 0 czyli x=1 lub x= -1
    ALE takie wartości "x" nie spełniają założenia x^2 - 3 >= 0.
    Odrzucamy te 2 rozwiązania.
    Jeżeli drugi nawias jest zerem to x^2 - 3 = 0 czyli:
    x1 = + pierwiastek(3)
    x2 = - pierwiastek(3)
    Te rozwiązania spełniają założenie że x^2 - 3 >= 0. Poprawne.

    b)
    x^2 - 3 < 0. Wtedy | x^2 - 3 | = PLUS (x^2 - 3) i mamy równanie:

    x^4 - 3x^2 + ( x^2 - 3) = 0 ; czyli, łącząc jak wyżej:
    (x^2 + 1)(x^2 - 3) = 0

    Pierwszy nawias nie może być zerem, a drugi daje to samo, co wyżej.
    Ale liczby x1, x2 nie spełniają założenia x^2 - 3 < 0
    więc cały przypadek (b) nie daje rozwiązań.

    W sumie istnieją dwa rozwiązania x1, x2 zaznaczone w przypadku (a).
    =====================

    Zadanie 23 (część "a")
    Wszystkie punkty z zadania 23 rozwiązuje się metodą jak niżej,
    czyli zapisując nierówność w postaci takiej, jak w punkcie (a).
    (uważaj na punkt (L), o nim dalej).

    Jak masz zapis [ (x-a)(x-b)(x-c).... jakieś w porównaniu z 0 ] to:

    1. Wyznaczasz punkty, w których kolejne nawiasy są równe zero.
    Tutaj (przykład "a") kolejno od lewej mamy: x1 = 1/2; x2 = -3; x3 = 4.
    Zaznaczasz te punkty na osi liczbowej:

    --------- -3 -------- 1/2 ------------- 4 ----------------> x

    2. Zaczynając od prawej strony dorysowujesz "firankę", tzn:
    dla x> 4 wszystkie nawiasy są dodatnie, zaznaczasz to NAD osią X
    dla x pomiędzy 1/2 i 4 jeden nawias jest ujemny, całość też ujemna.
    Zaznaczasz to POD osią X
    dla x pomiędzy -3 i 1/2 dwa nawiasy są ujemne, całość dodatnia
    dla x < -3 trzy nawiasy są ujemne, całość ujemna.
    Dostajesz taki "zygzak" (firankę) z zaznaczonych linii, napiszę to tak:

    --------- -3 +++++++ 1/2 ------------- 4 +++++++

    Z tego od razu odczytujesz rozwiązanie:

    x \in (-\infty; -3) \,\cup \,(1/2\,; \,4)

    =====================

    Zadanie 23 (część "b")
    Mam nadzieję, że poradzisz sobie z pozostałymi przykladami,
    w razie czego zgłoś je ponownie dzieląc na części (np. po 3 podpunkty) pisząc które są do rozwiązania. Naprawdę na raz jest tego za dużo!

    Punkty na osi: x1 = -2; x2 = -3/2; x3 = 1; x4 = 4.
    Firanka:

    +++++ -2 ------- -3/2 ++++++ 1 ------- 4 +++++++ (zawsze plus od prawej strony)

    Rozwiązanie [ uwaga, nierówność jest >= 0, dołączamy brzegi odcinków ]

    x\in (-\infty; -2> \,\cup\, < -3/2; 1> \,\cup \,<4; +\infty)

    Przy nieskończonościach zawsze są nawiasy ( i ).

    ====================

    Zobacz jeszcze punkt (L) gdzie jest pułapka.
    Mamy tam ( 3 - 4x ).
    W takiej sytuacji wyciągamy minus przed całość i dostajemy:
    - (2x - 7)(4x - 3)(x^2 + 2x + 1) > 0 ; mnożymy przez -1 zmieniając > na <
    (2x - 7)(4x - 3)(x^2 + 2x + 1) < 0
    Jeszcze zauważamy, że x^2 + 2x + 1 = (x + 1)^2 czyli:

    (2x - 7)(4x - 3)(x + 1)^2 < 0

    Jeżeli nawias jest w kwadracie - tak, jak (x+1)^2 to zauważ,
    że jest on dodatni albo zero. Gdy nierówność jest ostra - jak tutaj -
    to po prostu skreślamy taki nawias i mamy:

    (2x - 7)(4x - 3) < 0

    a to już robimy standardowo.
    Jeśli nierówność byłaby nieostra to punkt gdy x + 1 = 0 trzeba dołączyć jako {-1}.

    Jeśli nawias jest w sześcianie, np: (x + 1)^3 to zachowuje się on tak, jak (x + 1).
    =========================

    Powodzenia w pozostałych przykładach :)

Podobne zadania

mania1408-k1 proszę o pomoc zadania na jutro. Przedmiot: Matematyka / Liceum 2 rozwiązania autor: mania1408-k1 13.4.2010 (16:43)
mania1408-k1 proszę o pomoc zadania na jutro. Przedmiot: Matematyka / Liceum 1 rozwiązanie autor: mania1408-k1 13.4.2010 (16:49)
mania1408-k1 Pole i wycinek koła.pomocy ! zadania na jutro. Przedmiot: Matematyka / Liceum 1 rozwiązanie autor: mania1408-k1 20.4.2010 (15:12)
mania1992 proszę o pomoc!! (geometria płaska) zadania na wtorek. Przedmiot: Matematyka / Liceum 1 rozwiązanie autor: mania1992 24.4.2010 (13:10)
mania1992 proszę o pomoc!! (geometria płaska) zadania na wtorek. Przedmiot: Matematyka / Liceum 1 rozwiązanie autor: mania1992 24.4.2010 (13:02)

Podobne materiały

Przydatność 55% Bankowośc zadania

POSIADAM JESZCZE INNE MATERIAŁY Z BANKOWOŚCI I NIE TYLKO

Przydatność 70% Zadania wahadłowców

Promy kosmiczne, zwane też wahadłowcami lub samolotami kosmicznymi, są pierwszymi pojazdami wielokrotnego użytku przeznaczonymi do podróży poza naszą planetę. Startują z powierzchni Ziemi na podobieństwo rakiety kosmicznej, po wejściu na orbitę stają się sztucznymi satelitami, a gdy kończą zadanie, lądują z powrotem na ziemskim globie niczym gigantyczny szybowiec. Już sama...

Przydatność 80% Zadania sekretariatu

Zadania sekretariatu Głównym zadaniem sekretariatu jest odciążenie kierownika z uciążliwych administracyjno - biurowych i techniczno ? usługowych spraw które są bardzo drobne. W strukturze firmy sekretariat nie ma charakteru merytorycznego lecz usługowy. W sekretariacie może być zatrudnionych kilka osób ale najczęściej jest to komórka jednoosobowa (zatrudniony to sekretarka lub...

Przydatność 50% Zadania spedytora

Zadania spedytora: - Spedytor zobowiązany jest wykonywać swoje czynności zgodnie z przyjętym zleceniem. - Spedytor jest zobowiązany do odbioru przesyłki w przypadku gdy brakuje właściwych dokumentów. - Spedytor odbierając przesyłkę jest zobowiązany sprawdzić czy przesyłka dostarczona została w stanie nienaruszonym. - Spedytor nie ma obowiązku sprawdzać zgodność...

Przydatność 50% Zadania i cele mediów

Istnieje wiele teorii, dotyczących zadań, jakie spełniają środki masowego przekazu. Wynika to ze zróżnicowanego definiowania tego pojęcia. W ujęciu funkcjonalistycznym, które uznaje media za autonomiczne instytucje, mają one następujące funkcje: 1. Informacja: - informowanie o wydarzeniach i sytuacji w społeczeństwie, kraju i na świecie, - powiadamianie o rozkładzie sił we...

0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji