Treść zadania

tetus4

Wagonik kolejki linowo - torowej na Gubałówkę porusza się po prostym torze o długośći1298 m.Czas przejazdu z dolnej stacji do górnej wynosi 3,5 minuty.
a)sporządź wykresy zależnośći v(t),x(t),s(t) w przypadku,gdy wagonik stał przez 30 sekund,wjechał na górę i po 45 sekundach postoju zjechał na dół.
b)oblicz średnią wartość prędkości wagonika i opisz wektor prędkości średniej w tym ruchu.

RUCH PROSTOLINIOWY ZMIENNY

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Najlepsze rozwiązanie

  • 1 0

    Dane:

    L = 1298 m - długość trasy kolejki

    tp = 3,5 minuty = 3,5 * 60 = 210 s - czas przejazdu wagonika dół ---> góra.
    (Czas przejazdu góra ---> dół MUSI być taki sam, bo inaczej kolejka zdechnie)

    td = 30 s - czas postoju na dolnej stacji przed jazdą w górę

    tg = 45 s - czas postoju na górnej stacji przed jazdą w dół.
    (Tu mi się NIE ZGADZA! Te czasy MUSZĄ być równe! - bo kolejka zdechnie.
    Ale nazwijmy to "czasem oczekiwania turysty", wtedy jest ok. )

    Szukamy
    - wykresów i średniej prędkości Vsr.
    Plus trudne dla mnie do zrozumienia zdanie "opisz wektor prędkości średniej".
    Co nie po "polskiemu".... Ja bym napisał:
    "Ładnie wygląda, jest zielony, choć strzałka na końcu - trochę niekształtna" itd.
    ===============

    Najpierw wykresy.

    Prędkość:
    Oznaczymy przez "v" prędkość, z jaką wagonik jedzie pod / z góry.

    v = L / tp = 1298 / 210 = około 6,2 m/s

    (bo różnicę odległości 1298 m wagonik pokonuje w czasie 210 s).

    Cały czas podróży: czas postoju na dole, na górze, 2 * czas przejazdu, to:
    30 + 45 + 2 * 210 = 495 sekund.
    Trzeba więc przygotować na kartce taki układ współrzędnych,
    gdzie na poziomej osi CZASU będzie 500 sekund (podziałka np. co 100 sekund)
    a na pionowej osi PRĘDKOŚCI trzeba po prostu zaznaczyć:
    powyżej osi czasu: 6,2 m/s
    poniżej osi czasu: minus 6,2 m/s
    Rysujemy w tej skali:

    - na poziomej osi poziomą kreskę od 0 do 30 sekund (wagonik stoi)
    - na poziomie 6,2 m/s poziomą kreskę od czasu 30 sekund do 30+210 (jazda)
    - na poziomej osi poziomą kreskę od 240 do 240 + 45 sekund (wagonik stoi)
    - na poziomie MINUS 6,2 m/s poziomą kreskę od czasu 305
    sekund do 350+210 (jazda w dół).
    Jakoś tak to powinno wyjść:

    ___|--------------------------| ; stoi i jedzie w górę
    ..........................................---------| ; stoi na górze
    ......................................................|___________________ ; jedzie w dół
    (kropki zastąp pustym, jak się "rozjechał") ten rysunek to tylko
    dwie OSTATNIE pionowe kreski się pokrywają.
    Zaznacz te pionowe kreski linią przerywaną
    ================

    Ta pionowa linia przerywana oznacza, że NIE znasz pośrednich prędości.
    Przecież kolejka musiała jakoś przyspieszać / zwalniać.
    Staraj się unikać pytań on nauczyciela typu:
    "a jakby wyglądał wykres gdybyśmy znali te przyspieszenia" ?
    Odpowiedź jest:: takie praktycznie pionowe, ale lekko skośne kreski,
    ZAWSZE wznoszące się lub opadające na prawo, w stronę dłuższych czasów.

    (Gdybym był belfrem to pytanie o te przerywane linie byłyby moim pierwszym).
    =================

    O pozostałe wykresy i ciąg dalszy zapytaj proszę na priv,
    bo ja mam jutro rano spotkanie z pracodawcą i MUSZĘ się przygotować!

    Przepraszam - Antek

Rozwiązania

Podobne materiały

Przydatność 85% Co tak naprawdę porusza nas do głębi?

"Słowa twoje jak miecze Ranią mnie głęboko Ale dobrze wiem czas leczy rany Nawet takie - Niestety blizny pozostają na zawsze” – napisałam w jednym ze swoich osobistych wierszy. Może to egoistyczne, ale uważam, że najbardziej poruszają nas własne nieszczęścia. Nie wiele obchodzą nas ludzie biedni, głodni, narkomani, nosiciele wirusa HIV, krzywdzone zwierzęta…...

Przydatność 80% Co tak naprawdę porusza nas do głębi?

Moim zdaniem XX wiek i towarzyszący mu rozwój cywilizacyjny wywołał u ludzi bardzo niepokojące zjawisko. Prezentowany w mediach masowych ?kult przemocy?, natłok informacji o kolejnych aferach korupcyjnych, pobiciach, rozbojach i kradzieżach spowodował, że wrażliwość ludzka uległa znacznemu osłabieniu. Takie informacje przekazane do opinii publicznej jeszcze 50 lat wywołałyby...

Przydatność 65% Co współczesnego człowieka porusza do głębi, a może przyzwyczailiśmy się do wszystkiego?

Na powyższy temat udzielenie odpowiedzi nie jest proste, ponieważ dotyczy nas samych, a w szczególności naszych charakterów. Obiektywna ocena zachodzących przemian w stosunkach międzyludzkich pozostaje w sferze rozważań socjologów, teologów i filozofów. Ciągle nie umiemy wyciągnąć wniosków z lekcji, jakie dała nam historia, by zapobiegać ujemnym wpływom na kształtowanie...

Przydatność 60% Powieść Stefana Żeromskiego porusza zagadnienia związane z etapem dorastania i dojrzewania.

Teza: Powieść Stefana Żeromskiego porusza zagadnienia związane z etapem dorastania i dojrzewania. Argumenty: 1 bunt młodziezy do nauczycieli 2 pierwsza miłość 3 samodzielność 4borowiczowi zalezy na opini kolegów 5 dokonywanie waznych zyciowych wyborów Pierwszym agrumentem na to, że powiesc s. ż porusza zagadnienia zwiazane z etapem dorastania i dojrzewania jest bunt...

0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji