Treść zadania

Werandka1997

SĄ cztery kwadraty każdy o boku 10 . Zaznaczono w nich dwa kwadraty , romb i trójkąt równoboczny .Oblicz długości boków tych figur.
prosze bez podpunktu A.
prawidłowe odpowiedzi:
c.10(pierwiastek2-1)
d.5(pierwiastek3-1)
b.10/3

Załączniki do zadania

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Rozwiązania

  • antekL1

    We wszystkich przypadkach (b, c, d) skorzystamy z podobieństwa trójkątów.
    =========================

    b)
    Oznaczmy:
    A, B - wierzchołki dużego kwadratu leżące na dolnym, poziomym boku
    S - środek tego kwadratu (przecięcie kreskowanych linii)
    C, D - wierzchołki małego kwadratu na jego górnym, poziomym boku.
    Dodatkowo przez "x" oznaczmy, dla uproszczenia zapisu, długość |CD|

    Wtedy trójkąt ABS jest podobny do trójkąta CDS (bo kąt ASB jest wspólny, linie AB i CD są równoległe więc pozostałe odpowiadające sobie kąty obu trójkątów też są równe).
    Oznaczmy jeszcze przez:
    H - wysokość trójkąta ABS wyprowadzoną z wierzchołka S
    h - wysokość trójkąta CDS wyprowadzoną z wierzchołka S
    Z podobieństwa trójkątów wynika, że:

    h / x = H / |AB| ; czyli h / x = H / 10 ; bo |AB| = 10 cm.

    Ale zauważ, że: H = |AB| / 2 = 5 cm (bo jest to połowa boku dużego kwadratu)
    oraz (w pionie)
    H = x + h ; czyli h = 5 - x

    Podstawiając to do równania powyżej mamy:

    (5 - x) / x = 1 / 2 ; mnożymy proporcję "na krzyż"
    10 - 2x = x ; stąd:
    10 = 3x ; stąd:
    x = 10 / 3
    ==============================

    c)
    Oznaczmy A, B, S jak wyżej (punkt A jest po lewej stronie podstawy)
    Oznaczmy C, D (C po lewej) punkty na górnym poziomym boku rombu.
    Ponownie bok rombu oznaczmy x = |CD| ( czyli też x = |AC| )
    Ponownie trójkąty ABS i CDS są podobne, ale trochę inaczej.
    Teraz możemy napisać:

    |CS| / |CD| = |AS| / |AB|

    Długość odcinka AS to połowa przekątnej dużego kwadratu, czyli:
    |AS| = 10 * pierwiastek(2) / 2 = 5 * pierwiastek(2)
    Poza tym: |CS| = |AS| - x oraz |AB| = 10.
    Wstawiamy to do proporcji:

    [ 5 * pierwiastek(2) - x ] / x = [ 5 * pierwiastek(2) ] / 10 ; wymnażamy proporcję:

    50 * pierwiastek(2) - 10x = 5 * pierwiastek(2) * x ; stąd:
    50 * pierwiastek(2) = [ 10 + 5 * pierwiastek(2) ] * x ; stąd:
    x = [ 50 * pierwiastek(2) ] / [ 10 + 5 * pierwiastek(2) ]
    x = 10 * ( pierwiastek(2) - 1 ]
    Ta ostatnie operacja wymaga usunięcia niewymierności z mianownika,
    czyli pomnożeniu licznika i mianownika przez 10 - 5 * pierwiastek(2)
    i sporo skracania, ale to pewnie umiesz.
    ==============================

    d)
    Oznaczmy A, B, S jak wyżej (punkt A jest po lewej stronie podstawy)
    Oznaczmy C, D (C po lewej) punkty na górnym poziomym boku trójkąta
    Ponownie trójkąty ABS i CDS są podobne, ale trochę inaczej.
    Oznaczmy "L" wysokość równobocznego trójkąta o boku "x"
    Ta wysokość jest równa:
    L = x * pierwiastek(3) / 2
    Oznaczmy h i H tak, jak w przykładzie (b).
    Zgodzisz się, że: H = h + L ; czyli, ponieważ H = 5 cm (patrz przykład b) to:
    h = 5 - x * pierwiastek(3) / 2

    Teraz możemy napisać proporcję:

    h / x = H / |AB| ; ale z przykładu (b) wiemy, że H / |AB| = 1 / 2 ; więc:
    h / x = 1 / 2 ; czyli 2h = x

    Wstawiamy "h" obliczone wyżej :

    2 * [ 5 - x * pierwiastek(3) / 2 ] = x ; stąd:
    10 = x * [ pierwiastek(3) + 1 ]
    x = 10 / [ pierwiastek(3) + 1 ]
    po usunięciu niewymierności z mianownika jak poprzednio:
    x = 5 * [ pierwiastek(3) - 1 ]
    ==============================

Podobne zadania

lestat919 romb Przedmiot: Matematyka / Liceum 1 rozwiązanie autor: lestat919 8.4.2010 (19:15)
gumis Oblicz długość boku trójkąta równobocznego, którego wysokość ma Przedmiot: Matematyka / Liceum 1 rozwiązanie autor: gumis 12.4.2010 (18:37)
asiula911 Romb Przedmiot: Matematyka / Liceum 1 rozwiązanie autor: asiula911 16.4.2010 (16:58)
asiula911 romb Przedmiot: Matematyka / Liceum 1 rozwiązanie autor: asiula911 26.4.2010 (15:20)
Nieznany Pilne!!!!! Muszę zrobić zadania ale kompletnie nie mam pojęcia o co w nich Przedmiot: Matematyka / Liceum 2 rozwiązania autor: Konto usunięte 1.5.2010 (12:45)

Podobne materiały

Przydatność 70% Ciąg fibonacciego, bisekcja, funkcja kwadratowa, kwadraty magiczne - 4 programy matematyczne w c

Ciąg Fibonacciego, bisekcja, funkcja kwadratowa, kwadraty magiczne- 4 programy matematyczne w C

Przydatność 65% „Cztery Pory Roku”

Wiosna Wiosną gołe drzewa pokrywają się kwieciem, Wtedy to zielono się robi na tym świecie. Wiosna staje się wtedy niczym dziewica, Stroi się w młode listki jak każda pannica. Lato Latem liście dojrzewają ku uciesze Ludzi wszytkich, wtedy to każde zacisze, Każdy zakątek jest niczym zielony gaj, Barwnie tam, kolorowo tam, to jest nasz ziemski raj. Jesień Jesienne...

Przydatność 70% Cztery Pory Roku - Vivaldi

CZTERY PORY ROKU- VIVALDI Pory roku zapoczątkowały szereg dzieł o tej tematyce, z których wymienić można choćby oratoria Telemanna i Haydna, cykl fortepianowy Czajkowskiego, balet Głazunowa. Koncerty Vivaldiego nie tylko noszą tytuły czterech pór roku. Kompozytor posłużył się tak popularnym później w XIX w. literackim komentarzem, poprzedzając koncerty wdzięcznymi...

Przydatność 80% Cztery generacje praw człowieka

W końcu lat siedemdziesiątych XX wieku francuski prawnik Karel Vasak zaproponował wyodrębnienie praw człowieka i wprowadził pojęcie trzech generacji praw człowieka. Proponowana przez niego klasyfikacja opiera się na kryteriach historycznych i filozoficznych, pokazuje ewolucyjność praw człowieka, jest pomocna w określaniu celów, jakim mogą służyć prawa człowieka....

Przydatność 50% ,,Kolacja na cztery ręce”

,,Rozkoszować się muzyką…” ,,Kolacja na cztery ręce” to spektakl telewizyjny Paula Barza w reżyserii Kazimierza Kutza. Kutz jest to wybitny reżyser filmowy i teatralny; a także scenarzysta. Urodził się 16 lutego 1929 w Szopienicach na Śląsku. W 1953 roku ukończył Państwową Wyższą Szkołę Filmową, Telewizyjną i Teatralną w Łodzi. W latach 1979-1982 wykładał...

0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji