Treść zadania

zaklenta

Podaj wspolrzedne wierzcholka paraboli
f(x)=6(x-3)²-4
f(x)=-3(x+4)²-1/4
f(x)=-3x²+5
f(x)=4x²-16x
f(x)=2(x+4)²-5
f(x)=-(x-2)²+1/2

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Rozwiązania

  • userphoto

    W załączniku

    Załączniki

    • Ewuniu, piszesz jak belfer, zamiast bawić się, jak ja :))))

  • antekL1

    Wszystkie te równania są w postaci **kanonicznej** czyli:
    f(x) = A razy (x - B)^2 + C [ czytaj ^2 jako " do kwadratu" ]
    To nam ułatwia życie. Wykresami tych funkcji są parabole w kształcie U
    albo odwrotnego U, patrz dalej.

    Pierwszy przykład: f(x)=6(x-3)²-4
    Zauważ, że to, co w nawiasie, (x-3)² jest albo zerem dla x = 3, albo jest dodatnie. Więc ta parabola w kształcie "U" ma swoje minimum, swój dolny wierzchołek, dla x = 3. Z tego równania, które napisałem na górze to: x = B. Tutaj "B" to liczba 3, teraz będziemy szukać "y" wierzchołka.

    Gdy do wzoru: f(x)=6(x-3)²-4 podstawimy x = 3 to nawias się wyzeruje, zostanie -4.
    Czyli wierzchołek to: (3; -4).
    Zauważ, że czynnik "A" we wzorze na początku nie ma znaczenia, ten nawias i tak się zeruje.

    To teraz po kolei:
    f(x)=-3(x+4)²-1/4
    Nawias się zeruje dla x = -4, to minus 3 jest nie ważne, wynik: (-4; -1/4)

    f(x)=-3x²+5 Wynik: (0, 5)
    Interpretuj x^2 jako: (x minus zero) do kwadratu i masz tą samą zabawkę co przedtem.

    I tak dalej, poradzisz sobie, ale mamy tu:

    f(x)=4x²-16x

    No i tu jest zagwozdka, bo nie ma postaci: A razy (x - B)^2 + C
    Nie wiem jak było na lekcjach, ja to brutalnie przerobię:
    4x²-16x = 4(x^2 - 4x) = 4(x^2 - 4x minus 16 plus 16) = 4(x - 4)^2 - 64.
    Jak się nie pomyliłem, to wierzchołek jest w w (4; 64)
    ale mogłem zrobić byka w tym mnożeniu, wybacz!
    Istotne jest, że sprowadzamy 4x²-16x do postaci kanonicznej A razy (x - B)^2 + C
    Ja to "16" wpisałem "z głowy", po prostu wiem, że kwadrat 4 to 16, ale zaręczam Ci, że to wcale nie łatwo udowodnić, ten cały wzór,, porównaj lekcje matematyki

    Jeśli piszę niejasno to proszę odp. na priv.
    Antek

Podobne materiały

Przydatność 55% Podaj definicję języka i onów jego główne funkcje

język - jest to system znaków prostych (wyrazy) oraz reguły ich łączenia w znaki złożone (zdania, czyli gramatyka). Funkcje języka: - komunikatywna a)informatywna - są to teksty pozbawione elementów emocjonalnych np. teksty naukowe, popularnonaukowe, ogłoszenia, programy informacyjne b)impresywna - celem jest wywołanie określonych reakcji u odbiorcy np. teksty...

Przydatność 70% Kogo nazwiesz idealistą? podaj przykłady bohaterów w polskiej literaturze

Idealizm to wiara w nadrzędność norm moralnych i prawnych nad twardą rzeczywistością dnia codziennego. W tym sensie idealizm jest pokrewny romantyzmowi Idealista to człowiek kierujący się w postępowaniu wzniosłymi zasadami, zdolny do poświęceń dla ich realizacji, wyobrażający sobie świat lepszym niż jest on w rzeczywistości. Idealista to także marzyciel, fanatyk idei,...

Przydatność 70% Jak licealista powinien rozumieć słowo odpowiedzialność? Podaj dwa konkretne przykłady.

Odpowiedzialność ma wiele znaczeń. Można być odpowiedzialnym za siebie, za kogoś, można brać na siebie odpowiedzialność i można ponosić odpowiedzialność. Słownikowa definicja odpowiedzialności brzmi: ?Odpowiedzialność, obowiązek ponoszenia przewidzianych przez przepisy prawne konsekwencji zachowania się własnego lub innych osób. W zależności od przyjętego dla...

Przydatność 70% Podaj nazwiska kilku znanych polskich reżyserów teatralnych, bądź filmowych. Zaprezentuj jednego z nich.

Podaj nazwiska kilku znanych polskich reżyserów teatralnych, bądź filmowych. Zaprezentuj jednego z nich. Jest wielu wybitnych polskich reżyserów. Wymienię jednak tych zasłużonych, których wkład w polskie kino był ogromny. Jerzy Hoffman – sfilmował Trylogię H. Sienkiewicza („Pan Wołodyjowski”, „Potop”, „Ogniem i mieczem” – film najnowszy, z rewelacyjną...

Przydatność 50% Które z praw Konwencji Praw Dziecka są najczęściej łamane, podaj przyczyny.

20 listopada 1989 roku została uchwalona Konwencja Praw Dziecka przez ONZ. W Polsce obowiązuje ona od 1991 roku. Według konwencji dziecko ma między innymi prawo do życia bez przemocy i poniżania, ale niestety niektóre dzieci nawet we własnym domu spotykają się z łamaniem tego prawa. Przyczyn jest wiele: alkoholizm, trudne dzieciństwo, zmiany w psychice spowodowane różnymi...

0 odpowiada - 0 ogląda - 2 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji