Treść zadania
Autor: nati06112000 Dodano: 13.9.2013 (22:30)
oblicz 127 w systemie ósemkowym (informatyka)
Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.
Rozwiązania
Podobne zadania
Informatyka Przedmiot: Informatyka / Gimnazjum | 1 rozwiązanie | autor: Kasiulka11 23.5.2010 (14:57) |
Informatyka ! Pliss pomóżcie ;( Przedmiot: Informatyka / Gimnazjum | 1 rozwiązanie | autor: kasik19 23.5.2010 (22:02) |
informatyka- małe zadanko Przedmiot: Informatyka / Gimnazjum | 1 rozwiązanie | autor: patusiaw97 14.9.2010 (17:10) |
informatyka xd. Przedmiot: Informatyka / Gimnazjum | 1 rozwiązanie | autor: nata199728 15.9.2010 (13:44) |
Informatyka ;/ Na jutro!! Przedmiot: Informatyka / Gimnazjum | 2 rozwiązania | autor: Blondi-_- 19.9.2010 (16:02) |
Podobne materiały
Przydatność 50% Informatyka
Publikację przygotowały Okręgowe Komisje Egzaminacyjne w: Gdańsku, Jaworznie, Krakowie, Łodzi, Łomży, Poznaniu, Warszawie, Wrocławiu. Prace koordynowała Okręgowa Komisja Egzaminacyjna we Wrocławiu w porozumieniu z Centralną Komisją Egzaminacyjną w Warszawie. SPIS TREŚCI Wstęp I. Podstawy prawne egzaminu 1. Akty prawne 2. Podstawa programowa 3....
Przydatność 50% Informatyka
Jak podzielić na partycje i sformatować dysk twardy w Windows XP 1.Instalacja podczas startu komputera z opcja startu z cd-romu ( ustawiasz start systemu w BIOSIE z CD_ROM ) Dalej postepujesz od pozycji 3. 2.Instalacja z poziomu Windowsa XP czy innej wersji np.98 Po wejsciu do systemu wkladasz CD z XP do napedu cd-rom Wybierasz opcie zainstaluj XP. Dalej...
Przydatność 65% Oblicze Ojczyzny
(praca z 1 klasy gima) słowa w wierszu "*** (oblicze ojczyzny)" Tadeusza Różewicza "na początku ojczyzna jest blisko, na wyciągnięcie ręki" oznaczają, że gdy jesteśmy jeszcze mali ojczyzna to rodzice, koledzy i koleżanki, to nasz dom, nasze podwórko. ważniejsze jest wtedy dla nas to, że koleżance zaginął kot, a nie że wielu ludzi nie ma pracy i nie ma za co wyżywić...
Przydatność 50% Informatyka -wyklady
Patrz załączniki
Przydatność 65% Systemy
System dziesietny W tym systemie wyróżniamy 10 cyfr. Są nimi : 0,1,2,3,4,5,6,7,8 oraz 9. Chcąc zapisać jakąś liczbę w tym systemie musimy rozpisać ją w takiej postaci żeby żadna z liczb nie była większa niż 9 . Aby 274 w tym systemie najpierw musimy ją rozpisać. A więc 200 + 70 + 4. Jednak wiemy że zarówno liczba 70 jaki i 200 są za duże jak na ten system musimy...
0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań
1 0
antekL1 14.9.2013 (09:30)
Wynikiem jest (ósemkowo) 177
Jest kilka metod, jak nie chcesz czytać, to skocz do metody numer 4, ale zobacz też 3.
1) Metoda "na kalkulator" - użyłem jej, stąd wynik.
2) Metoda "na myślenie". Liczba 127 jest "specjalna" w tym sensie, że:
127 = 128 - 1, natomiast 128 to 2 * 64 czyli 2 * 8^2 [ czytaj ^2 jako "do kwadratu ]
Wobec tego 128 (dziesiętne) to 200 (ósemkowo), bo :
(dziesiętnie) 2 * 8^2 + zero * 8 + zero = 128.
Tu nie zgub się - biorę od lewej cyfry 2...0...0 i mnożę przez potęgi liczby 8,
ale w systemie dziesiętnym, aby wynik, 128, mieć w dziesiętnym.
Te potęgi 8-ki to jest to samo, co w systemie dziesiętnym potęgi 10,
bo przecież "123" (dziesiętnie) czytasz, nawet nie pamiętając tego, jako:
1 * 10^2 + 2 * 10 + 3, zgoda? To samo w ósemkowym, zamień 10 na 8.
Liczba o 1 mniejsza od 200 (ósemkowo) to 177 (ósemkowo).
3) Metoda "na system dwójkowy". Wcale niegłupia, bo się łatwo zamienia
z 2-kowego na 8-kowy, patrz dalej.
Najpierw zamiana 127 na system dwójkowy. Robisz sobie miejsce na kartce:
Takie: ____________
Dzielisz liczbę (tutaj: 127) przez 2. Wynik: 63, reszta 1.
Trzeba dzielić *** z resztą*** jak liczby całkowite, więc NIE 63.5, ale 63, reszta 1.
Zapisujesz tą jedynkę tak:
_________1
Dzielisz pozostałość (czyli 63) przez 2, resztę piszesz tak: ________11
(po LEWEJ stronie). I tak dalej, aż dostaniesz zero, wynik to: 0001111111
(mam nadzieję, że tych jedynek jest 7)
Ta metoda jest dobra dlatego, że przez 2 się łatwo dzieli.
Teraz ważne: zamieniasz zapis 2-kowy na 8-kowy. Od prawej dzielisz ciąg zer i jedynek po TRZY, w taki sposób:
b]0' 001' 111' 111[/b]
Masz grupy po 3 cyfry dwójkowe, tutaj: 001, 111, 111. Teraz przypomnij sobie, co było w szkole:
000 (dwójkowo) = zero (zawsze)
001 (dwójkowo) = 1 (zawsze)
010 (dwójkowo) = aha! zależy od systemu! W dziesiętnym i 8-kowym to 2
(Podkreślam: 010 jest w dwójkowym, jedynka na 2-gim miejscu to 2^1,
czyli 010 dwójkowo to 2 w każdym innym systemie.
Czyli (dwójkowo) 010 to 2 w ósemkowym.
Natomiast 011 (dwójkowo) to: 0 * 2^2 + 1 * 2^1 + 1 = trzy.
itd: 101 dwójkowo to 5 ósemkowo, też dziesiętne; 111 to 7 w obu systemach.
To teraz zobacz - na górze napisałem - dziel po 3. Masz : 001; 111; 111
Czyli 177. Zgadza się :)
4) Metoda "szkolna"
Uniwersalna. Dziel przez 8, jednak przeczytaj to, co pod "metoda 3".
Zaznacz sobie _______________ miejsce i dziel (na liczbach całkowitych)
127 / 8 = 15 reszta 7. Wpisz "7" na końcu: __________7
15 / 7 = 1 reszta 7. Wpisz kolejną RESZTĘ 7 po lewo: ________77
1 / 7 = 0 reszta 1, RESZTĘ wpisujemy, dalej są zera: _____0000177
Oczywiście nie piszesz tych zer, po co, tylko 177
Uff! Pisz na priv, bo to skomplikowane. Ale jak złapiesz, co piszę, to uśmiech poproszę :)
Dodawanie komentarzy zablokowane - Zgłoś nadużycie