Treść zadania

~Monika

1. Rzucamy trzy razy monetą oblicz prawdopodobieństwo
a) otrzymano 3 razy orzeł lub trzy razy reszka
b) conajmniej 2 razy reszka
2. Rzucamy dwa razy kostką oblicz prawdopodobieństwo
a) 5 oczek conajmniej na jednej kostce
c_ conajmniej na jednej z kostek 5 oczek i suma oczek na obu kostkach nie mniejsza niż 9.

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Rozwiązania

  • swk88

    Zadanie 1
    a)
    Wszystkie możliwości - Wariacja z powtórzeniami (kolejność nie jest ważna)
    V^{k}_{n}=n^{k}
    V^{3}_{2}=2^{3} = 8
    Możliwości - (ooo)(rrr)
    A=2
    Prawdopodobieństwo
    P=\frac{|A|}{|\Omega|}
    P=\frac{2}{8} = \frac{1}{4}

    b)Wszystkie możliwości - Wariacja z powtórzeniami (kolejność nie jest ważna)
    V^{k}_{n}=n^{k}
    V^{3}_{2}=2^{3} = 8
    Możliwości - (ooo)(oor)
    A=2
    Prawdopodobieństwo
    P=\frac{|A|}{|\Omega|}
    P=\frac{2}{8} = \frac{1}{4}

    Zadanie 2
    a)Wszystkie możliwości - Wariacja z powtórzeniami (kolejność nie jest ważna)
    V^{k}_{n}=n^{k}
    V^{2}_{6}=6^{2} = 36
    Możliwości - (15)(25)(35)(45)(56)(55)
    A=6
    Prawdopodobieństwo
    P=\frac{|A|}{|\Omega|}
    P=\frac{6}{36} = \frac{1}{6}

    b)Wszystkie możliwości - Wariacja z powtórzeniami (kolejność nie jest ważna)
    V^{k}_{n}=n^{k}
    V^{2}_{6}=6^{2} = 36
    Możliwości - (45)(55)(56)
    A=3
    Prawdopodobieństwo
    P=\frac{|A|}{|\Omega|}
    P=\frac{3}{36} = \frac{1}{13}

    • Rozwiązanie 1b jest błędne, być może inne też, patrz moje rozwiązanie.

  • antekL1

    Zadanie 1.
    Zbiór zdarzeń elementarnych omega = zbiór trójek (abc), gdzie
    a,b,c są wartościami ze zbioru {O,R} (czyli: orzeł, reszka).
    Każdą ze zmiennych a,b,c losujemy na 2 sposoby, powtarzamy to 3 razy,
    dlatego ilość zdarzeń elementarnych m(omega) to 2 * 2 * 2 = 2^3 = 8.
    (za każdym z 3 razów mamy 2 możliwości, nazywa się to "wariacje z powtórzeniami").

    Wzór na ilość tych wariacji jest taki:
    (ilość wyborów ) ^ [ czytaj "do potęgi" ] (ilość losowań)
    - tutaj: ilość wyborów: 2, orzeł lub reszka, ilość losowań: 3, dlatego m(Omega) = 2^3.

    Zapis m(Omega) często pisze się też tak: ||omega||.
    Oznacza to "miara zbioru zdarzeń elementarnych", czyli po ludzku - ich ilość.

    a)
    Zdarzenia sprzyjające (ich zbiór to "A") to trójki: {OOO} lub {RRR}.
    Jest ich 2, czyli miara m(A) = 2.
    Wobec tego prawdopodobieństwo p(A) = m(A) / m(omega) = 2/8 = 1/4.

    b)
    NATYCHMIASTOWA ! tak natychmiastowa! odpowiedź bez liczenia to 1/2.
    Osoba "swk88" , mówiąca o sobie jako "mgr chemii, wiem, co piszę"
    powinna dodać "ale nie wiem co myślę". Sorry, swk88 :)

    Zobacz, jakie są możliwości losowania:
    3 resztki 0 orłów
    2 reszki 1 orzeł - ta i poprzednia możliwość oznacza "co najmniej 2 reszki"
    1 reszka 2 orły
    0 reszek 3 orły - ta i poprzednia możliwość oznacza "co najmniej 2 orły".

    Czyli pytania o "co najmniej 2 reszki" lub "co najmniej 2 orły" są równoważne i wykluczające się, dlatego dzielą zbiór zdarzeń elementarnych na połowy, każda z nich z szansą 1/2. Dlatego mgr chemii powinien/powinna zdziwić się swoim wynikiem.

    Ja bym zrobił to tak:
    Rozbijam zdarzenie sprzyjające A na 2 wykluczające się zdarzenia:
    A1 - 3 reszki
    A2 - dokładnie 2 reszki
    Ponieważ zdarzenia się wykluczają to p(A) = p(A1) + p(A2).
    Miara m(A1) = 1, bo jest tylko 1 układ: RRR. Więc p(A1) = 1/8
    Na zdarzenie A2 składają się TRZY układy: RRO, ROR, ORR, czyli m(A2) =3
    (albo nie-reszka w 3-cim losowaniu, albo w drugim, albo w pierwszym)
    p(A2) = 3/8
    Razem: p(A) = 1/8 + 3/8 = 4/8 = 1/2.

    Możesz do liczenia p(A1) użyć też wzoru na schemat Bernoulliego,
    2 sukcesy w 3 próbach czyli

    p(A_1)={3\choose 2}\left(\frac{1}{2}\right)^2\left(\frac{1}{2}\right)^1= 3\cdot\frac{1}{8} = \frac{3}{8}

    ======================

    Zadanie 2.
    Zbiór zdarzeń elementarnych to zbiór par (a,b)
    gdzie a,b pochodzi ze zbioru {1,2,3,4,5,6}
    Ilość zdarzeń elementarnych m(omega) = 6^2 = 36, patrz zadanie 1, dlaczego.
    NIE POMYL! To są 2 losowania ze zbioru 6-elementów, a NIE 6 losowań ze zbioru 2 elementów. Dlatego 6^2 a NIE 2^6, to drugie dotyczyłoby monet.

    a)
    Zastosujemy metodę "zdarzenia przeciwnego", bo mamy za dużo możliwości.
    "Co najmniej na jednej" = na 1, na 2, na 3 itd.. OK, to policzmy: "na żadnej".
    Jest to zdarzenie przeciwne, gdy odejmiemy jego prawdopodobieństwo od 1
    dostaniemy odpowiedź.
    Stosujemy - tu już nie ma po co wypisywać możliwości - schemat Bernoullego:
    - sukces w jednym doświadczeniu: byle nie 5 oczek, więc p = 5/6
    - porażka w jednym doświadczeniu: 5 oczek, q = 1/6.
    - ilość sukcesów = 3, ilość porażek = 0

    p(nie\,B)={3\choose 3}\left(\frac{5}{6}\right)^3\left(\frac{1}{6}\right)^0= \frac{125}{216}

    Więc szukany wynik to 1 - 125/216 = 91/216


    b)
    Przepraszam, nie zdążę, muszę wyjść z psami, pisz w razie czego na priv.
    Ale rozwiązanie "swk88" jest pewnie złe.

    • Trochę za szybko pisałem 2a), sorry. Natomiast 2b) wymaga niestety rozpatrzenia możliwości (aby suma była 9 lub więcej)
      5 + 4, 5 + 5, 5 + 6, i ponieważ "co najmniej 5") 6 +3, 6 + 4 ... itd.
      Od cholery liczenia, nie widzę sensownego "zdarzenia przeciwnego"
      Ale stosujesz schemat Bernoullego do każdej możliwości
      i sumujesz. UPIERDLIWE!

Podobne zadania

mariusz92 Między liczbami -4 i 50 wstaw dwie tak aby trzy pierwsze tworzyły ciąg Przedmiot: Matematyka / Liceum 1 rozwiązanie autor: mariusz92 28.3.2010 (19:49)
martusb93 oblicz: (tg30-ctg30)/cos30 Przedmiot: Matematyka / Liceum 2 rozwiązania autor: martusb93 29.3.2010 (18:20)
olo oblicz objętość i pole powierzchni stożka o promieniu podstawy r,jeżeli Przedmiot: Matematyka / Liceum 1 rozwiązanie autor: olo 30.3.2010 (18:23)
angelika1990 1)Dane są wielomiany Oblicz W(x)=x³-2x+1 W(x)+Q(x) Q(x)=-x³+3x Przedmiot: Matematyka / Liceum 1 rozwiązanie autor: angelika1990 8.4.2010 (18:05)
kotek93 oblicz miary kątów trójkąta równoramiennego, w którym: a)kąt przy Przedmiot: Matematyka / Liceum 1 rozwiązanie autor: kotek93 12.4.2010 (17:04)

Podobne materiały

Przydatność 75% Postępowanie w razie wypadku

Wypadek drogowy Pamiętaj o zapewnieniu sobie bezpieczeństwa, sam nie możesz stwarzać sobie stanu zagrożenia 1. Zaparkuj przed miejscem zdarzenia celem zabezpieczenia miejsca i kierując koła w stronę pobocza, włącz światła awaryjne. 2. Nocą załóż na siebie coś jasnego lub przyczep sobie jakiś materiał odblaskowy i używaj latarki. Stosuj ogólne zasady bezpieczeństwa. 3....

Przydatność 75% Pierwsza pomoc i zachowanie w razie wypadku

Jak udzielić pierwszej pomocy. OBOWIĄZKIEM PRAWNYM I MORALNYM KAŻDEGO KIEROWCY JEST UDZIELENIE DORAŹNEJ POMOCY POTRZEBUJĄCYM, PRZEDE WSZYSTKIM OFIAROM WYPADKÓW. Aby móc udzielić pierwszej pomocy należy najpierw ocenić stan poszkodowanego. Pierwszą czynnością jest skontrolowanie tętna: zazwyczaj tętno bada się na tętnicy szyjnej lub promieniowej; można jednak również...

Przydatność 55% Ochrona dóbr kultury w razie konfliktu zbrojnego

KONSPEKT LEKCJI Data 29.04.2005 Klasa 2 c Czas trwania 45 min Przedmiot Przysposobienie obronne Temat zajęć Ochrona dóbr kultury w razie konfliktu zbrojnego Cel zajęć Uświadomcie jak ważna jest ochrona narodowych dóbr kulturalnych w razie konfliktu zbrojnego. Przebieg lekcji Sprawdzenie wiadomości ucznia z poprzednich zajęć Odpowiedz ustna Uwagi wstępne Rozdanie uczniom...

Przydatność 55% Felieton - Nazizm, Nazi dziś nie razi

Antysemityzm, homofobia, rasizm, ksenofobia ? zachowania i poglądy, z którymi spotykamy się prawie na każdym kroku. Wystarczy popatrzeć ma komentarze do artykułów w internecie. Przykładowo ? historia czarnoskórego, który zaraził kilkanaście kobiet AIDS. Pod artykułem setki obraźliwych komentarzy wobec czarnoskórych, tak, jakby każdy z nich był nosicielem wirusa HIV, jakby...

Przydatność 75% Interpretacja wiersza "Nic dwa razy"

Autorka wiersza twierdzi, że nic w życiu dwa razy się nie zdarza. Trzeba korzystać z życia i tego co mamy w danej chwili. "Nic dwa razy" bardzo dobrze odzwierciedla prawdziwość życia. Sprawia i uświadamia nam, że to co dzieje się teraz powinno mieć największe znaczenie. Wiersz ten opisuje prawdę, iż każdy z nas podlega przemijaniu lecz nie możemy się martwić z tego...

0 odpowiada - 0 ogląda - 2 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji