Treść zadania

oliwka552

planimetria... zadania w zalączniku

Załączniki do zadania

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Najlepsze rozwiązanie

  • 1 0

    Zadanie 80. (patrz załącznik "trapez80.jpg").
    Może przerysuj / wydrukuj ten rysunek i zaznaczaj kolejno obliczane odcinki.

    Do obliczenia pola potrzeba znajomości wysokości trapezu i długości obu podstaw.
    Wysokość jest łatwa - jest to długość czerwonego odcinka DE na rysunku.
    Ponieważ kąt DAE w prostokątnym trójkącie DAE jest równy 60 stopni to wysokość:

    |DE| = |AD|\,\sin 60{}^\circ = 8\cdot \frac{\sqrt{3}}{2} = 4\sqrt{3}

    Przy okazji zauważ, że długość odcinka AE liczy się bardzo podobnie:

    |AE| = |AD|\,\cos 60{}^\circ = 8\cdot \frac{1}{2} = 4

    (Odcinek AE się przyda, bo krótsza podstawa |CD| = |AB| - 2 * |AE|, jeśli będziemy znali dłuższą podstawę, to krótsza jest o 8 jednostek mniejsza).

    Dłuższą podstawę obliczymy tak: Zauważ, że |AB| = |AG| + |GG'| + |G'B|
    Odcinek GG' to podwójny promień zielonego okręgu, a to jest równe wysokości trapezu (porównaj - odcinki DE i FG mają tą samą długość).

    Natomiast |AG| to przyprostokątna w prostokątnym trójkącie AGO1, gdzie kąt GAO1 jest równy 30 stopni.

    (Jest tak, gdyż trójkąty AHO1 i AGO1 są prostokątne, HO1 = GO1 jako promienie okręgu, odcinek AO1 jest wspólny więc kąty GAO1 i HAO1 są jednakowe i równe połowie kąta 60 stopni).

    Stosunek |AG| do GO1 to kotangens 30 stopni. Długość GO1 to połowa wysokości, którą znamy, więc:

    |AG| = |GO_1|\cdot \mbox{ctg}\,30{}^\circ = 2\sqrt{3}\cdot \sqrt{3} = 6

    Mamy wszystkie potrzebne wielkości:

    |AB| = 6+6+4\sqrt{3} = 12+4\sqrt{3}\qquad\qquad |CD|=|AB|-8=4+4\sqrt{3}\qquad\qquad |DE|= 4\sqrt{3}

    Liczymy pole P

    P = \frac{(|AB|+|CD|)\cdot |DE|}{2}= \frac{(12+4\sqrt{3}+4+4\sqrt{3})\cdot 4\sqrt{3}}{2} = 48+32\sqrt{3}

    ==============================

    Zadanie 81. (użyj rysunku z zadania)
    (Może przerysuj go i dodaj takie 2 elementy:
    -- wysokość opuszczoną z E na podstawę AB. Przecina ona podstawę w punkcie F
    -- odcinek AO. Jest to przy okazji promień okręgu opisanego na prostokącie.
    -- nazwij "alfa" kąt AEF. Jest on podany w zadaniu,, równy 33,69 stopnia.

    Do obliczenia obwodu potrzebne są nam długości odcinków AE i AB.
    Zacznijmy od AF.
    Zauważ, że trójkąt AOE jest równoramienny bo |AO| = |EO| jako promienie okręgu.
    Więc kąt OAE = także alfa,
    a kąt FAO = (90 - alfa) - alfa = 90 - 2*alfa.
    Odcinek FO jest połową krótszego boku

    (ok, dorysuj jeszcze z punktu O poziomy odcinek OG do przecięcia się z bokiem AD,
    oraz odcinek OD. Trójkąty ODG i OAG są prostokątne, odcinki |OD| = |OA| jako promienie, odcinek OG jest wspólny więc |GD| = |GA| z tw. Pitagorasa i symetrii prostokąta względem prostej OG).

    Dlatego FO jest połową krótszego boku, czyli |FO| = 5.

    Teraz już z górki. Stosunek |AF| do |FO| jest kotangensem kąta 90 - 2*alfa (czyli tangensem kąta 2*alfa) więc

    |AF| = |FO|\,\mbox{tg}\,(2\alpha) = 5\,\mbox{tg}\,(2\alpha)

    Z kolei stosunek |FO| do |AO| jest sinusem kąta 90 - 2*alfa czyli kosinusem 2*alfa.
    Ponieważ |AO| = |EO| jako promienie to wysokość EF ma długość:

    |EF| = \frac{5}{\cos(2\alpha)}+5

    Teraz z tw. Pitagorasa liczymy |AE|

    |AE| = \sqrt{|AF}^2+|EF|^2} = \sqrt{(5\,\mbox{tg}\,(2\alpha))^2 + \left( \frac{5}{\cos(2\alpha)}+5\right)^2}

    Chyba nie ma sensu ciągnąć dalej tych wzorów, podstawiamy alfa = 33,69, czyli 2*alfa = 67,38 stopnia.

    |AE| = \sqrt{(5\,\mbox{tg}\,(67{,}38))^2 + \left( \frac{5}{\cos(67{,}38)}+5\right)^2}\,\approx\,21{,}633

    |AB| = 2\cdot |AF| = 10\cdot\mbox{tg}\,(67{,}38)\,\approx\,24

    i cały obwód:24 + 21,633 + 21,633 = około 67,3

    ==============================

    Zaznaczam, że mogłem pomylić się w rachunkach, ale metoda powinna być dobra :)

    Załączniki

Rozwiązania

Podobne zadania

mania1408-k1 proszę o pomoc zadania na jutro. Przedmiot: Matematyka / Liceum 2 rozwiązania autor: mania1408-k1 13.4.2010 (16:43)
mania1408-k1 proszę o pomoc zadania na jutro. Przedmiot: Matematyka / Liceum 1 rozwiązanie autor: mania1408-k1 13.4.2010 (16:49)
kasia-damian planimetria Przedmiot: Matematyka / Liceum 1 rozwiązanie autor: kasia-damian 15.4.2010 (17:25)
mania1408-k1 Pole i wycinek koła.pomocy ! zadania na jutro. Przedmiot: Matematyka / Liceum 1 rozwiązanie autor: mania1408-k1 20.4.2010 (15:12)
mania1992 proszę o pomoc!! (geometria płaska) zadania na wtorek. Przedmiot: Matematyka / Liceum 1 rozwiązanie autor: mania1992 24.4.2010 (13:10)

Podobne materiały

Przydatność 55% Bankowośc zadania

POSIADAM JESZCZE INNE MATERIAŁY Z BANKOWOŚCI I NIE TYLKO

Przydatność 70% Zadania wahadłowców

Promy kosmiczne, zwane też wahadłowcami lub samolotami kosmicznymi, są pierwszymi pojazdami wielokrotnego użytku przeznaczonymi do podróży poza naszą planetę. Startują z powierzchni Ziemi na podobieństwo rakiety kosmicznej, po wejściu na orbitę stają się sztucznymi satelitami, a gdy kończą zadanie, lądują z powrotem na ziemskim globie niczym gigantyczny szybowiec. Już sama...

Przydatność 80% Zadania sekretariatu

Zadania sekretariatu Głównym zadaniem sekretariatu jest odciążenie kierownika z uciążliwych administracyjno - biurowych i techniczno ? usługowych spraw które są bardzo drobne. W strukturze firmy sekretariat nie ma charakteru merytorycznego lecz usługowy. W sekretariacie może być zatrudnionych kilka osób ale najczęściej jest to komórka jednoosobowa (zatrudniony to sekretarka lub...

Przydatność 50% Zadania spedytora

Zadania spedytora: - Spedytor zobowiązany jest wykonywać swoje czynności zgodnie z przyjętym zleceniem. - Spedytor jest zobowiązany do odbioru przesyłki w przypadku gdy brakuje właściwych dokumentów. - Spedytor odbierając przesyłkę jest zobowiązany sprawdzić czy przesyłka dostarczona została w stanie nienaruszonym. - Spedytor nie ma obowiązku sprawdzać zgodność...

Przydatność 50% Zadania i cele mediów

Istnieje wiele teorii, dotyczących zadań, jakie spełniają środki masowego przekazu. Wynika to ze zróżnicowanego definiowania tego pojęcia. W ujęciu funkcjonalistycznym, które uznaje media za autonomiczne instytucje, mają one następujące funkcje: 1. Informacja: - informowanie o wydarzeniach i sytuacji w społeczeństwie, kraju i na świecie, - powiadamianie o rozkładzie sił we...

0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji