Treść zadania

miradzieciatko

Niech mi ktoś przypomni jak znajduje się wspólny mianownik przy pomocy kreski.Z góry dziękuję.

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Rozwiązania

  • sonar

    Żeby znaleźć wspólny mianownik dwóch ( i większej ilości ) ułamków trzeba poszukać najmniejszej wspólnej wielokrotności liczb w mianownikach tych ułamków
    Często jest tak , że cały pierwszy ułamek (licznik i mianownik) mnożymy razy mianownik drugiego ułamka a cały drugi ułamek (licznik i mianownik) mnożymy razy mianownik pierwszego ułamka


    Np.

    wspólny mianownik dla ułamków 1/4 i 2/3 -> to 12

    mnożę pierwszy ułamek (licznik i mianownik) przez 3 -> otrzymujemy 3/12

    mnożę drugi ułamek (licznik i mianownik) przez 4 -> otrzymujemy 8/12




    kolejny przykład

    wspólny mianownik dla ułamków 3/4 i 3/16 -> to 16

    mnożę pierwszy ułamek (licznik i mianownik) przez 4 -> otrzymujemy 12/16

    drugi ułamek pozostawiamy bez zmian -> 3/16



    inny przykład

    wspólny mianownik dla ułamków 5/6 i 3/8 -> to 24

    mnożę pierwszy ułamek (licznik i mianownik) przez 4 -> otrzymujemy 20/24

    mnożę drugi ułamek (licznik i mianownik) przez 3 -> otrzymujemy 9/24

  • ewka13

    Myślę,że chodzi Tobie o szukanie NWW przy pomocy kreski - dzielimy do uzyskania jedynek - przez liczby pierwsze (czyli : 2,3,5,7...itd).

    Np. mamy mianowniki 12 i 9 :

    12 , 9 | 2
    ..6 , 9 | 2
    ..3 , 9 | 3
    ..1 , 3 | 3
    ..1 , 1 |

    NWW (12,9) =2*2*3*3 = 36

    Wspólny mianownik dla tych liczb to 36.

    Dla 15 i 25 :

    15 , 25 | 5
    ..3 , ..5 | 3
    ..1 , ..5 | 5
    ..1 , ..1 |

    NWW(15 , 25) = 3*5*5 = 75

    Wspólny mianownik wynosi 75.

    • Przy kresce też wychodzi 4080
      15,16,17 |2
      15,..8,17 |2
      15,..4, 17|2
      15,..2,17 |2
      15,..1, 17|3
      ..5,...1,17|5
      ..1,...1.17|17
      ..1,...1,..1

      NWW(15,16,17)=2*2*2*2*3*5*17=4080

    • a wsp. mian.dla15,16,17to 4080 bo przy kresce wychodzi inaczej.8160

Podobne zadania

napi Pomocy!!! Przedmiot: Matematyka / Szkoła podstawowa 2 rozwiązania autor: napi 30.3.2010 (14:21)
princess13 Matematyka ! Pliska pomocy ! Przedmiot: Matematyka / Szkoła podstawowa 2 rozwiązania autor: princess13 12.4.2010 (20:14)
Yeti600 Pomocy ma takie zadanie na jutro z matematyki o: Wyznacz konstrukcje środki Przedmiot: Matematyka / Szkoła podstawowa 1 rozwiązanie autor: Yeti600 15.4.2010 (16:35)
manfred pomocy skala Przedmiot: Matematyka / Szkoła podstawowa 6 rozwiązań autor: manfred 15.4.2010 (21:06)
Piesek_228 POMOCY!!! Przedmiot: Matematyka / Szkoła podstawowa 1 rozwiązanie autor: Piesek_228 19.4.2010 (14:43)

Podobne materiały

Przydatność 85% Napisz list do siebie, który przeczytasz za 20 lat. Niech ten list przypomni tobie dorosłemu o tym co jest dla ciebie ważne teraz.

Sulmierzyce 15marzec 2008 Moje dorosłe Ja! Piszę ten list z nadzieją, że za 20 lat będę mogła go przeczytać, aby przypomnieć sobie, co było kiedyś dla mnie ważne a co ważne jest dla mnie teraz. Myślę, że na...

Przydatność 80% Napisz list do siebie, który przeczytasz za 20 lat. Niech ten list przypomni tobie dorosłemu o tym co jest dla ciebie ważne teraz.

Czarna Białostocka, 24 listopada 2008 Drogi Ja! Piszę ten list z nadzieją, że za 20 lat będę mógł go przeczytać, aby przypomnieć sobie, co było kiedyś dla mnie ważne za czasów gimnazjum. A może będę chciał powrócić do spełnienia moich marzeń, które już dziś planuję. Dziś, kiedy piszę ten list myślę nad wyborem technikum budowlanego. Po ukończeniu tej szkoły...

Przydatność 75% Napisz list do samej siebie, który przeczytasz za 20 lat. Niech przypomni ci on, tobie dorosłemu, o tym, co jest dla ciebie ważne teraz.

Droga Dorosła (imię) Nie wiem czy pamiętasz, ale 20 lat temu, na języku polskim, napisałaś ten list. W ciągu tych lat na pewno dużo się i ciebie zmieniło. Może skończyłaś już studia, pracujesz w swoim wymarzonym zawodzie, masz rodzinę. To co do ciebie piszę ma ci przypomnieć czasy kiedy byłaś w gimnazjum. Denerwowali cie wtedy dorośli: że nie mają wyobraźni, że...

Przydatność 75% Łańcuch pomocy

1. Ocena, zabezpieczenie miejsca wypadku • Rozpoznanie (co się wydarzyło i co może się jeszcze wydarzyć) • Jakie są zagrożenia ( dla ratującego, poszkodowanych i świadków zdarzenia) • Zabezpieczenie m-ca wypadku aby zapobiec kolejnym nieszczęśliwym zdarzeniom • Zebrać informacje od świadków 2. Ocena ilości i stanu poszkodowanych • Ilu jest poszkodowanych...

Przydatność 50% Stowarzyszenia Pomocy

Nazwa: stowarzyszenie Pomocy Nieletnim Narkomanom Siedziba: ul. Szpitalna 276 Piekary Śląskie Teren Działania: ogólnopolski Osoba reprezentująca: psycholog Karolina Nowak (dane fikcjne) Cele działania: -swiadczenie wszechstonnej pomocy młodzieży, która nie potrafi sobie poradzić z "używkami" -pokrywanie w miarę posiadanych środków kosztów leczenia i badać...

0 odpowiada - 0 ogląda - 2 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji