Treść zadania

hikicianka

Na dwóch sworzniach zawieszona jest metalowa płyta o wysokości h = 0,4 m, szerokości l = 0,8 m i masie m = 4 kg. W pewnej chwili jeden ze sworzni uległ zerwaniu i płyta zaczęła obracać się wokół drugiego sworznia. Obliczyć początkowe przyspieszenie kątowe płyty.

Zgłoś nadużycie

Komentarze do zadania

  • Wiem, że przyśpieszenie kątowe to stosunek momentu siły do momentu bezwładności, ale nie wiem jak na podstawie tych danych wyznaczyć moment siły.

  • Tak.

  • Czy wolno mi użyć pojęcia "moment bezwładności prostokąta" oraz tw. Steinera?

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Najlepsze rozwiązanie

  • 2 0

    Dane:
    h = 0,4 m - wysokość płyty
    L = 0,8 m - szerokość płyty (duże L, bo małe L myli się z cyfrą 1).
    m = 4 kg - masa płyty
    g = 10 m/s^2 - przyspieszenie ziemskie

    Szukamy przyspieszenia kątowego w chwili początkowej

    W pierwszej chwili siła ciężkości działająca na środek masy płyty jest równoległa do pionowego boku płyty czyli jej ramię względem osi obrotu ma długość L/2.
    Siła ciężkości jest jedyną siłą, której moment względem osi obrotu jest niezerowy gdyż siła reakcji drugiego stworznia jest przyłożona do tej osi i ramię tej siły (a więc i jej moment względem osi) jest zerowy.

    Siła ciężkości powoduje powstanie momentu M siły:

    M = mg\frac{L}{2}

    Oznaczmy "I" (duża litera i) moment bezwładności płyty względem jej rogu. Zgodnie z drugą zasadą dynamiki dla ruchu obrotowego moment M wywołuje przyspieszenie kątowe epsilon równe:

    M = I\varepsilon\qquad\mbox{zatem}\qquad \varepsilon = \frac{M}{I}

    To jest rozwiązanie zadania, trzeba tylko podstawić 'M' z pierwszego wzoru oraz moment bezwładności 'I'.
    Z tablic (albo z własnych obliczeń) wiemy, że moment bezwładności prostokąta o wymiarach L na h, masie m, gdy oś obrotu jest prostopadła do powierzchni prostokąta wynosi:

    I_0 = \frac{1}{12}m(h^2+L^2)

    Ale to jest moment I0 względem środka prostokąta. Aby znaleźć moment względem rogu korzystamy z tw. Steinera i tw. Pitagorasa. Poniżej 'd' oznacza połowę przekątnej płyty.

    I = I_0 + md^2 = I_0+m\left(\frac{h^2}{4}+\frac{L^2}{4}\right) =

    = \frac{1}{12}m(h^2+L^2)+m\left(\frac{h^2}{4}+\frac{L^2}{4}\right) = \frac{1}{3}m(h^2+L^2)

    Wstawiamy 'I', 'M' do wzoru na epsilon

    \varepsilon = \frac{ mg\frac{L}{2}}{\frac{1}{3}m(h^2+L^2)} = \frac{3gL}{2(h^2+L^2)}

    Wymiar wyniku to (m/s^2) / m = 1/s^2, prawidłowy (pamiętaj, że radian, użyty poniżej, jest bezwymiarowy i ta jedynka w wymiarze 1/s^2 to tak naprawdę radian/s^2).

    Wstawiamy dane:

    \varepsilon = \frac{3\cdot 10 \cdot 0{,}8}{2\cdot(0{,}4^2+0{,}8^2)} = 15\,\mbox{rad/s}^2

Rozwiązania

Podobne zadania

marla218 jaki jest opór przewodnika przez ktory w czasie 2s przepływa 12*10to potegi Przedmiot: Fizyka / Liceum 1 rozwiązanie autor: marla218 8.4.2010 (21:57)
cobrastyle20 oblicz jaką siłą wyciskane jest lekarstwo z igły strzykawki lekarskiej Przedmiot: Fizyka / Liceum 1 rozwiązanie autor: cobrastyle20 16.4.2010 (15:17)
adas123 oblicz predkosc poczatkowa kuli armatniej .Armata jest ustawiona poziomo w stosu Przedmiot: Fizyka / Liceum 1 rozwiązanie autor: adas123 18.4.2010 (15:16)
maziczek co to jest paradoks bliżniat i na czym polega? Przedmiot: Fizyka / Liceum 1 rozwiązanie autor: maziczek 27.4.2010 (17:52)
mala53 Czy jest ktoś kto może mi pomóc?! :):) Przedmiot: Fizyka / Liceum 1 rozwiązanie autor: mala53 18.5.2010 (10:06)

Podobne materiały

Przydatność 55% Czy aby jestem patriotą? Zależy kto pyta o to.

Patriotyzm to wielkie słowo. Oznacza umiłowanie kraju ojczystego, a także gotowość poświęcenia się dla własnego narodu. Literatura polska jest prawdziwą szkołą uczuć patriotycznych. Niemal od początku swego istnienia wyrażała głęboką troskę o losy ojczyzny, tworzyła wzorce osobowe prawdziwego patrioty , obywatela i godnego człowieka. W tragicznej historii Polski...

Przydatność 50% ,,Czemu wolność mamy?” – pyta Mikołaj Sęp Szarzyński, zastanawiając się nad prawem człowieka do wolnej woli.

,,Czemu wolność mamy?” – pyta Mikołaj Sęp Szarzyński, zastanawiając się nad prawem człowieka do wolnej woli. Rozważ czym była możliwość wyboru dla wybranych bohaterów literackich: najwyższą wartością czy przekleństwem? ,,Czemu wolność mamy?” – pyta Mikołaj Sęp Szarzyński. Czym jest możliwość wyboru w życiu? Czym była dla bohaterów ,,Siddarthy” H. Hesse...

0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji