Treść zadania

tiga2012

sprowadz podane ulamki do wspolnego licznika 6/13i3/7, 17/8i60/29, 12/65i9/58 9/27i10/81 prosze wijasnijcie mi jak to robic co do czego

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Rozwiązania

  • userphoto

    6 / 13 i 3 /7
    najmniejszym wspólnym mianownikiem jest 91, więc skoro pierwszy mianownik rozszerzamy o 7, bo 13*7 = 91, to i licznik tego ułamka trzeba rozszezrzyć o taką samą wartość. Taką sama regułą trzeba potraktować drugi ułamek, czyli jeśli najmniejszym wspólnym mianownikeim jest 91, a iwesz, że 91 : 7 = 13, czyli już wiesz, ze mianownik rozszerzył sie o 13 to i licznik trzeba rozszerzyć o tę samą wartość, wiec:

    6*7 / 91 i 3*13 / 91
    42/ 91 i 33/91

    17 / 8 i 60 / 29
    17 * 29 / 232 i 60 * 8 / 232
    493 / 232 i 480 /232

    12 / 65 i 9 / 58
    12* 58 / 3770 i 9 *65/ 3770
    696 / 3770 i 585 / 3770

    9 / 27 i 10 / 81
    9*3 / 81 i 10 / 81
    27/81 i 10 / 81

    jak najprościej szukać wspólnego mianownika?
    metodą prób i błedów:) tzn. bierzesz tą większą wartość mianownika i mnożysz po kolei przez liczby 1, 2, 3,, 4 itd :) potem każdy wynik dzielisz przez wartość mianownika drugiego ułamka i patrzysz, jeśli wychodzi liczba całkowita, czyli bez przecinków to ok a jeśli są przecinki to szukasz dalej :) np

    2/5 i 5/ 8
    1) wiekszym wartościowo mianownikiem jest 8, więc w pierwszej kolejności zajmiemy się 8
    2) liczymy: 8*2 = 16 i pytasz się, czy 16 dzieli się przez 5? wychodzi 3 i 1/5, więc 16 nie może być najmniejszym wspólnym mianownikiem, bo oprócz liczby 3 w tym przypadku jest jeszcze ułamek 1/5, szukamy dalej :)
    3) liczymy 8*3 = 24, pytasz się, czy 24 dzieli się przez 5? wychodzi 4 i 4/5 więc 24 nie moze być tym mianownikiem bo jest oprócz 4 też ułamek 4/5, liczymy dalej
    4) liczymy 8*4 = 32, pytasz sie, czy 32 dzieli się przez 5? wychodzi 6 i 2/5 więc odpada, szzukasz dalej
    5) liczymy 8*5 = 40 i pytasz się czy 40 dzieli się przez 5? TAK! WYCHODZI 8! więc najmniejszym wspólnym mianownikiem tych ułamków jest 40 :)
    6) teraz liczymy tak:
    2 /5 = 2 *x / 5*8
    widzisz, ze w tym ułamku mianownik rozszerzyłeś 8 razy, zeby wyszło w mianowniku 40, więc i licznik musisz teraz rozszerzyć 8 razy, bo tyle ile razy rozszerzasz mianownik, tyle samo razy rozszerzasz licznik wiec wyjdzie:
    2 * 8 / 5*8 = 16 / 40 :)

    7) teraz drugi ułamek:
    5/8 = 5*x / 8*5
    skoro widzisz, ze w tym ułamku rozrszerzyłeś mianownik 5 razy aby wyszło 40 to i licznik też musisz o tę samą wartość rozrzeszyc czyli bedzie
    5*5 / 8*5 = 25/40 :)

    i teraz jeśli potrzebujesz to możesz porównać te ułamki ze sobą, czyli
    16/ 40 i 25 / 40
    skoro mianowniki są tej samej wartości to na nich nie patrzymy, porównujemy tylko liczniki, wiec pytasz sie co jest większe? 16 czy 25? 25 jet większe wiec wstawiasz znak:
    16 / 40 < 25/40

    łatwe? :)

  • sonar

    Chyba do wspólnego mianownika

    6/13 i 3/7

    wspólnym mianownikiem będzie -> 91 (wynik mnożenia 13 * 7)

    mnożę 6/13 (licznik i mianownik) przez 7 = 42/91


    mnożę 3/7 (licznik i mianownik ) przez 13 =39/91


    6/13 i 3/7 = 42/91 i 39/91




    17/8 i 60/29

    to są ułamki niewłaściwe -> wyłączam z nich jedności

    2 i 1/8 i 2 i 2/29

    wspólnym mianownikiem będzie -> 232 (wynik mnożenia 8 * 29)

    mnożę w ułamku 2 i 1/8 tylko ułamek 1/8 razy 28 = 2 i 29/232

    mnożę w ułamku 2 i 2/29 tylko ułamek 2/29 razy 8 = 2 i 16/232




    12/65 i 9/58

    wspólnym mianownikiem będzie -> 3770 (wynik mnożenia 65 *58)

    mnożę w ułamku 12/65 licznik i mianownik razy 58 = 696/3770

    mnożę w ułamku 9/58 licznik i mianownik razy 65 = 585/3700




    9/27 i 10/81

    wspólnym mianownikiem będzie -> 81 (bo liczba 81 jest 3-krotną wielokrotnością liczby 27)

    mnożę w ułamku 9/27 licznik i mianownik razy 3= 27/81

    ułamek 10/81 pozostaje bez zmian

Podobne materiały

Przydatność 50% Sprawdzanie licznika indukcyjnego jednofazowego

Celem ćwiczenia jest poznanie budowy, zasady działania, metody sprawdzania oraz właściwości metrologicznych licznika indukcyjnego jednofazowego prądu przemiennego.

Przydatność 55% Harmonia i niepokój doświadczeniem człowieka renesansu.Rozwiń temat,analizując podane utwory Jana Kochanowskiego .

Mamy przed sobą dwa wiersze Jana Kochanoeskiego. Pierwszy z nich to "Pieśń świętojańska o Sobótce", drugi to "Tren XVII". Oba te utwory zostały napisane przez jednego człowieka , typowego perzedstawiciela epoki "renesansu", a jednak są tak bardzo różne w swojej wymowie. Abyśmy mogli dokonać analizy tych utworów , musimy najpierw zdać sobie...

Przydatność 75% Zinterpretuj podane fragmenty noweli „Gloria victis”, charakteryzując przyrodę jako świadka opisywanych zdarzeń.

"Gloria victis" Elizy Orzeszkowej to opowiadanie relacjonujące przebieg epizodu z powstania styczniowego, gdzie chór leśnych drzew i polnych kwiatów opowiada o ważnym wydarzeniu historycznym. Ta personifikacja pomogła autorce wyrazić swój pogląd na sprawę, o której nie mogła pisać inaczej, jak za pomocą języka ezopowego. Pisarka swym utworem złożyła hołd odwadze...

Przydatność 85% Portret XVII-wiecznego Sarmaty. Analizując podane fragmenty „Potopu” H. Sienkiewicza, dokonaj charakterystyki Zagłoby, bohatera powieści.

Onufry Zagłoba to doskonały przykład XVII-wiecznego Sarmaty. Postawa tego bohatera, jego czyny i słowa są typowe dla tej właśnie grupy społecznej. Poniższe fragmenty w pełni obrazują postać Zagłoby jako idealnego szlachcica sarmackiego. Pierwszy fragment to przemowa Zagłoby w Kiejdanach, tuż przed zdradą Radziwiłła. Szlachcic wymienia w niej swoje liczne zalety....

Przydatność 75% Harmonia i niepokój doświadczeniem człowieka renesansu. Rozwiń temat analizując podane fragmenty

Harmonia i niepokój są to dwa przeciwieństwa i już od początków świata towarzyszą człowiekowi. Pierwsze kojarzy nam się z błogim spokojem, szczęściem, natomiast drugie budzi w nas jedynie negatywne odczucia: niepewność, brak bezpieczeństwa, lęk. Jan Kochanowski, człowiek renesansu w swoich dziełach przedstawia nam swoją wizję tych dwóch stanów. Pierwszym utworem,...

0 odpowiada - 0 ogląda - 2 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji