Treść zadania

kamia25

Napisz referat o historii samochodu,samolotu i roweru.(każdy referat ma być oddzielnie napisany, mają być 3 referaty)

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Najlepsze rozwiązanie

  • 0 0

    HISTORIA SAMOCHODÓW
    1. Historia samochodów napędzanych silnikami spalinowymi liczy już ponad sto lat. Zanim jednak powstał samochód spalinowy minął ponad wiek.

    Już w 1770 roku francuski oficer Nicolas Cugnot zbudował trójkołowy pojazd parowy. Poruszał się sam i osiągał prędkość 4 km/h.

    Szesnaście lat później młody angielski inżynier William Murdock skonstruował model 30-centymetrowej wysokości o całkiem dużej mocy. Wypróbował go na ulicy i z przerażeniem stwierdził, że nie jest w stanie go dogonić. Mknąca przez miasto zabawka tak przestraszyła miejscowego księdza, że zmarł na zawał serca. Pod naciskiem okolicznych mieszkańców Murdock postanowił zakończyć swoje eksperymenty.

    W 1873 roku francuski inżynier Amede Bolle zbudował pojazd, małego omnibusa, który służył do przewozu pasażerów za opłatą. Nazywał się „Posłuszna”. Miała dwie maszyny parowe napędzające tylne koła. Miała również ogumienie z masywnego kauczuku i miękkie resory piórowe (takie jak we współczesnych samochodach). Pojazd ważył co prawda prawie 5 ton, ale osiągał 42 km/h.

    2 Od dawna trwały prace nad konkurencyjnymi dla maszyn parowych silnikami.
    W 1800 emerytowany szwajcarski wojskowy Isaac de Rivaz zbudował prymitywny pojazd wprawiany w ruch przez wybuch mieszanki gazu świetlnego i powietrza. Uzyskał na ten pomysł patent, ale zaprzestał doświadczenia.

    W 1835 Amerykanin Thomas Davenport zbudował pierwszy samochód napędzany silnikiem elektrycznym, czerpiącym prąd z baterii elektrycznej.

    W 1860 roku francuski mechanik Etienne Lenoir skonstruował silnik gazowy.

    A w dwa lata później Francuz Alphonse Beau de Rochas opracował teoretyczną zasadę pracy silnika czterosuwowego. Polegała ona na zassaniu do cylindra mieszanki paliwa, jej sprężeniu, spaleniu, co nadaje ruch tłokowi i wyrzuceniu spalin na zewnątrz.

    W tym samym roku Niemiec Nikolaus August Otto zbudował prototyp takiego silnika gazowego.


    3. W 1875 roku mieszkający w Wiedniu ślusarz żydowskiego pochodzenia Siegfried Marcus wyjechał na ulicę czterokołowym pojazdem z czterosuwowym silnikiem benzynowym. Marcus zamontował silnik na drewnianej ramie wzmocnionej blaszanymi okuciami. Pojazdem sterowano za pomocą niewielkiej pionowo ustawionej kierownicy połączonej z z przekładnią. Konstrukcja ważyła 756 kg, była tak solidna, że udało się ją uruchomić jeszcze w 1950 roku. Pojazd osiągał prędkość od 6 do 8 km/h. Hamulce miał w postaci drewnianych klocków dociskanych do obręczy kół. Miejscowa policja zakazała mu jednak publicznego korzystania z wynalazku ze względu na dokuczliwy odór spalin.

    4. Mimo, że Siegfried Marcus skonstruował pojazd spalinowy, powszechnie uznaje się, że pierwsze samochody powstały w warsztatach dwóch Niemców: Gottlieba Daimlera i Carla Benza.

    Benz w 1885 przeprowadził pierwsze próby z trójkołowym pojazdem napędzanych czterosuwowym silnikiem benzynowym. Napęd był na tylnie dwa koła, a przednie służyło do sterowania. Pojazd ważył 260 kg i podczas pierwszej próby przejechał bezawaryjnie 24 km. W 1886 Benz opatentował go.

    5. W tym samym roku, czyli 1886 Gottlieb Daimler zaprezentował publicznie swój samochód z silnikiem umieszczonym nie na trój lecz czterokołowym podwoziu. Pojazd przypominał bryczkę. W razie awarii można było doczepić do niego konie. Po kolejnych przeróbkach samochód Daimlera osiągał prędkość 32 km/h.

    6. Pierwsze samochody przyjmowano dosyć nieufnie. Budziły one uśmiech politowania i denerwowały haśliwymi silnikami. Jednak rozwoju samochodu już nic nie mogło zatrzymać.

    W 1891 Emil Levasseur wymyślił napęd na przednie koła. Stopniowo zwiększano w silnikach ilość obrotów na minutę, doskonalono ogumienie kół oraz hamulce. Na początku hamulce montowano na dwa koła, ale wraz ze wzrostem osiąganej prędkości naszła potrzeba na rozbudowę i w 1907 roku austriacki konstruktor Ledvinka zastosował hamulec mechaniczny na 4 koła.

    7. W końcu zaczął zmieniać się wygląd zewnętrzny aut. Powoli przestawały przypominać bryczki. Luksusowe auta posiadały oszklone pomieszczenie dla pasażerów. Kierowca był poza nim, ale osłaniał go przedłużony dach i pionowa szyba z przodu.

    Samochody błyskawicznie zdobywały popularność, a wraz z rozwojem techniki przestały być jedynie zabawką milionerów.

    Krótka historia samochodu w datach
    1770 powstaje trójkołowy pojazd parowy Nicolasa’a Cugnota.
    1786 William Murdock konstruuje napędzany parą pojazd zabawkę
    1800 Isaac de Rivaz konstruuje pojazd napędzany wybuchem gazu świetlnego
    1801 Thomas Davenport buduje pierwszy samochód napędzany silnikiem elektrycznym
    1860 Etienne Lenoir dostaje patent na silnik gazowy
    1862 Alphonse Bean de Rochas opracowuje teoretyczną zasadę silnika czterosuwowego; Nicolaus A. Otto buduje prototyp takiego silnika
    1873 po raz pierwszy na drogę wyjeżdża omnibus „Posłuszna”
    1875 Siegfried Marcus konstruuje pojazd czterokołowy z czterosuwowym silnikiem benzynowym
    1886 Carl Benz opatentowuje trójkołowy samochód, a Gottlieb Daimler prezentuje czterokołowy samochód własnej konstrukcji
    1891 Emil Levasseur wprowadza napęd na przednie koła
    1907 H. Ledvinka konstruuje hamulec mechaniczny na 4 koła

    HISTORIA SAMOLOTÓW
    Człowiek już od starożytności marzył o tym aby się wznieść w przestworza.
    Pierwsze wzmianki o "Latających ludziach" pochodzą z podań i legend starożytnych Chin ok. 2200 roku p.n.e. Jest to legenda o latającym cesarzu Szun.
    Około 1000 roku p.n.e. mamy wzmiankę o latających ludziach Ki - Kuang. W tym samym czasie w starożytnych Indiach mówi się o latającym koniu króla Vikramaditya. Natomiast w starożytnej Grecji mówi się o wielkim wynalazcy Dedalu i jego nieposłusznym synu Ikarze.
    Około 500 roku p.n.e. Chińczyk Kung - Szutse podobno zbudował latawiec na którym wzleciał w powietrze. 100 lat później Archytas z Terantu ponoć miał zbudować latający model gołębia, a 150 lat później Archimedes z Syrakuz odkrył prawo wyporu zwane prawem Archimedesa.
    Dopiero około 1500 roku Leonardo da Vinci opracował swoje pierwsze projekty statków latających : balonów cieplnych, skrzydłowca, śmigłowca i spadochronu. Mniej więcej w tym samym czasie Mandaryn Chiński Wan - Hu dokonuje pierwszej próby lotu za pomocą 47 rakiet prochowych - lot kończy się niepomyślnie.
    W 1617 roku powstał pierwszy projekt spadochronu opracowany przez Fausto Veranzio.

    - Do roku 1783 powstaje wiele projektów i prób wzlotu człowieka, ale żadna z nich nie powiodła się, aż do 5 czerwca 1783 roku, kiedy to ma miejsce pierwszy wzlot balonu cieplnego, wykonanego przez braci J. J. Montgolfierów w Annonay we Francji. Od tego momentu następuje bardzo gwałtowny rozwój dziedziny lotniczej. Coraz więcej ludzi zaczyna wierzyć w to, iż człowiek może wznieść się w powietrze, coraz częściej wiara ta jest popierana dowodami naukowymi oraz eksperymentami bardziej lub mniej udanymi.
    Jako pierwszy skacze ze spadochronem Francuz Sebastian Lenormand. Najpierw w 1783 roku z drzewa, po czym w 1784 roku z wieży kościelnej w Lionie. J. Blanchard konstruuje spadochron balonowy jako środek ratunkowy. W tym samym roku francuski oficer J. Meusnier opracował projekt balonu sterowanego.
    - W 1809 roku świat dowiaduje się o pierwszym wzlocie statku cięższego od powietrza, skonstruowanym przez Anglika George Cayleya. Szybowiec oderwał się od ziemi.
    W 1891 roku mają miejsce pierwsze systematyczne loty szybowcowe. Niemiec Otto Lilienthal dokonuje w ciągu 5 lat około 2000 lotów szybowcowych ze wzniesień. 9 sierpnia 1896 roku Otto Lilienthal ginie podczas przelotu szybowcem. Otto Lilienthal został nazwany Ojcem Szybownictwa. Wkrótce został ustanowiony medal im Ottona Lilienthala nazywany "Medalem Lilienthala" przyznawany za wybitne osiągnięcia w szybownictwie.

    - W roku 1903 Amerykanie bracia Orville i Wilbur Wright dokonali w Kitty Hawk w USA czterech przelotów poprawnie skonstruowanym samolocie własnej konstrukcji "Flyer" wyposażonym w silnik spalinowy. Od tego momentu następuje regularny wyścig : kto pierwszy dalej poleci, kto pierwszy wyżej się wzniesie, kto będzie dłużej latał i kto będzie miał lepszy i mocniejszy samolot. W zasadzie ten wyścig trwa do dziś. Od lotu braci Wright (a w zasadzie skoku o długości 300 metrów), ludzie nie chcą tylko latać w powietrzu, ludzie zaczynają marzyć, pisać prace naukowe na temat podboju kosmosu.

    - W 1914 roku samolot przestał być tylko hobby i zaczął swoją pracę w wojsku.
    8 września 1914 roku odbyła się pierwsza walka powietrzna: P. Niestierow uderza taranem w samolot niemiecki.
    5 października 1914 roku nastąpiło zestrzelenie samolotu w powietrzu przez inny samolot: pilot francuski na samolocie Voisin dokonuje zestrzelenia samolotu niemieckiego Aviatik.
    W 1916 roku Niemcy jako pierwsi stosują na froncie samolot myśliwski Fokker E-1 wyposażony w karabiny maszynowe zsynchronizowane z prędkością obrotową śmigła.

    W 1919 roku po raz pierwszy zastosowano samolot do komunikacji powietrznej na linii regularnej : niemieckie towarzystwo lotnicze "Luftreederei" otwiera linię Berlin - Lipsk - Weimar.
    29 stycznia 1924 roku pierwszy wzlot śmigłowca ponad 10 minut pilotowanym przez Pescara w Issy.
    30 września 1929 pierwszy lot samolotu rakietowego: pilot niemiecki Friz von Opel wznosi się we Frankfurcie nad Menem na samolocie napędzanym 6 silnikami rakietowymi na stały materiał pędny i przelatuje 3 km z prędkością 120 km/h.

    - Pierwszym człowiekiem na świecie, który 14 października 1947 roku przekroczył na samolocie doświadczalnym Bell X-1 barierę dźwięku był Charles Yeager - Amerykanin.
    W 1948 roku radzieckie samoloty myśliwskie Ła-15 i Mig-15 po raz pierwszy przekraczają barierę dźwięku w locie nurkowym.
    W 1950 r pilot radziecki Iwan Iwaszczenko na samolocie odrzutowym Mig-17 przekracza prędkość dźwięku w locie poziomym.

    - 4 października 1957 rok; wyrzucenie w przestrzeń kosmiczną pierwszego w historii sztucznego satelity Ziemi: Sputnik-1 przez Związek Radziecki - początek ery kosmicznej. 3 października 1957 roku; wyrzucenie przez Związek Radziecki drugiego sztucznego satelity Ziemi Sputnik-2 z żywą istotą: psem Łajką.
    - 12 kwietnia 1961 roku pilot radziecki mjr Jurij Gagarin na statku kosmicznym Wostok-1 dokonuje pierwszego w historii ludzkości lotu w przestrzeni kosmicznej na orbicie dookoła ziemskiej rozpoczynając tym samym erę lotnictwa kosmicznego.

    - 20 lipca 1969 roku dwaj amerykańscy piloci-kosmonauci: Neil Amstrong i Edwin Aldrin po raz pierwszy w historii wylądowali na innym ciele niebieskim - Księżycu o godzinie 21, minut 17 i 43 sekundy czasu warszawskiego.
    - 21 lipca 1969 roku pilot-kosmonauta Neil Amstrong jako pierwszy człowiek postawił stopę na powierzchni ciała niebieskiego - Księżyca o godzinie 3 minut 56 czasu warszawskiego.

    HISTORIA ROWERÓW
    1813-1817 - Karl Freiherr Drais von Sauerbronn zbudował pierwowzór roweru, tzw. maszynę biegową. Pojazd wprawiano w ruch przez odpychanie się nogami od ziemi. Prędkość ok. 13-15 km/h.
    ok. 1839 - Kirkpatrick MacMillan zbudował trójkołowiec, a później także jednoślad napędzany systemem wahliwych pedałów i popychaczy, połączonych z wykorbioną osią tylnego koła. Był to pierwszy znany pojazd z napędzanym tylnym kołem.

    1845 - Gottlieb Mylius i Philipp M. Fischer (1853-55) - napęd przedniego koła.

    1861 - Pierre Michaux zbudował popularny Velocipede z napędem na przednie koło. 1869 - James Starley i William Hunter patent na koło z drutowymi szprychami, pracującymi na rozciąganie. To umożliwiło wykonywanie kół o bardzo dużej średnicy i powstanie tzw. bicykli.
    1874 - James Starley, opracowanie zaplatania szprych stycznego do piasty. Zwiększanie średnicy koła (niekiedy do prawie 2 m) sprawiło, że upadek z bicykla był niebezpieczny.

    1869 - Johann F. Trefz opatentował napęd korbowy tylnego koła (korby nożne napędzały popychacze, połączone z wykorbioną tylną osią).

    1868 - Guilmet i Meyer, - opracowanie napędu przekładnią łańcuchową (łańcuch drabinkowy Galle'a) oraz Harry J. Lawson , (kolejne wersje - 1873, 74, 79) i Thomas Shergold, (1877).
    1884-85 - John Kemp-Starley, opracował pierwowzór roweru współczesnego. Wyposażony w koła równej wielkości, kierownicę połączoną bezpośrednio z widelcem i tylne koło napędzane przekładnią łańcuchową. Pojazd nazywał się Rover (Wędrowiec), stąd pochodzenie polskiej nazwy.

    1888 - John Boyd-Dunlop, opatentował oponę pneumatyczną, co sprawiło, że jazda na rowerze stała się znacznie wygodniejsza. Od tego czasu kształt roweru zmieniał się jedynie nieznacznie.
    1893 - pierwsze systemy zmiany przełożeń.

    1903 - niemiecki mechanik Ernst Sachs wynalazł wolne koło.

    1932 - wprowadzenie do sportu wyczynowego. Przerzutki w rowerach współczesnych należą do wyposażenia standardowego.
    1962 - Alex Moulton rozpoczął produkcję rowerów na małych kołach, co spowodowało wzrost popularności tego środka transportu oraz powstanie wielu modeli rowerów składanych.

    1978-83 - w Kalifornii (USA) powstał rower górski, MTB (Mountain Bike) - obecnie jedna z najpopularniejszych odmian roweru na świecie. Zbudowanie pierwszego roweru MTB przypisuje się Gary'emu Fisherowi (1979). Przy wykorzystaniu rowerów górskich zdobyto szczyty niedostępne dla innych pojazdów (1996 - Pik Lenina, 7134 m n.p.m., Polak, Tomasz Swinarski).
    1914 do czasów dzisiejszych - rowery poziome w obudowach aerodynamicznych pozwalają na osiągnięcie bardzo wysokich prędkości - rekord świata (ustanowiony 07.10.2001) w sprincie na 200 m ze startu lotnego (rozpędzanie - 1 mila) wynosi 129,63 km/h (pojazd Varna Diablo, Kanada).

    MOŻESZ SOBIE ZROBIĆ TO JAK CHCESZ A JA CI PODAŁAM INFORMACJE LICZĘ NA NAJ...

Rozwiązania

Podobne materiały

Przydatność 50% Pytania - odpowiedzi

3. Postanowienia konferencji wersalskiej w sprawie granic Polskich. Sprzymierzeni spierali się o przynależność Warmii i Mazur, które pozostały niemieckie, o Gdańsk, któremu nadano status wolnego miasta, oraz o Górny Śląsk. Aby zapewnić Polsce dostęp do morza przyznano jej Pomorze Gdańskie, przycinając terytorium Niemiec i tworząc tak zwany korytarz. Na granicy południowej...

Przydatność 55% Ekonomia - odpowiedzi na pytania

EKONOMIA 1. Co to jest ekonomia Ekonomia jest nauka społeczną zajmującą się dokonywaniem wyborów dotyczących produkcji i dystrybucji dóbr i usług w świecie rzadkich czynników wytwórczych, inaczej: jest to nauka o tym, jak ludzie wykorzystują ograniczone zasoby w celu zaspokajania swoich nieograniczonych potrzeb. Ekonomia – analizuje zmiany w całości gospodarki: tendencje...

Przydatność 50% London pytania i odpowiedzi

London is the capital of England. 1.What is Buckingham Palace? -Buckingham palace is home of king. 2.where is Buckingham palace? -Buckingham palace is in the center of London. 3.how often the changing of the guard? -the changing of guard is every day (at11am) 4what is the name of the helmets that the seldiers are wearning? -The helmets that the seldiers are wearning name is...

Przydatność 50% Pytania i odpowiedzi.

1. PRZEDMIOT EKONOMII W UJĘCIU MIKRO I MAKRO Ekonomia jest nauka badającą, w jaki sposób ludzie (pojed. lub w zorg. zespołach) wykorzystują zasoby będące w ich dyspozycji w celu zaspokajania różnych potrzeb mat. i nie mat. Zasoby, którymi ludzie dysponują są przekształcane w trakcie procesów produkcyjnych w dobra i usługi zaspokajające określone potrzeby. Darzeniem ludzi...

Przydatność 80% AIDS -odpowiedzi na pytania

Budowa HIV Wirion HIV ma średnicę 110-130 nm (dla porównania: wirion wirusa B zapalenia wątroby, tzw. cząsteczka Dane\\\'a, ma średnicę 42 nm). Cząsteczka wirusa ma kształt cylindryczny i budowę warstwową. Ryc. Schemat budowy wirusa HIV W ZAŁĄCZNIQ gp 120 = białko powierzchniowe otoczki wiążące się z białkiem typu CD4 atakowanej komórki gp 41 = białko...

0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji