Treść zadania

Karina29

Cześć nie moge zrozumieć ułamkuw jeśli wiecie oco w tym chodzi to pomuszcie prosze mam już z 5 jedynek

Zgłoś nadużycie

Komentarze do zadania

  • Widać że ortografii też nie możesz zrozumieć. :)

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Najlepsze rozwiązanie

  • 2 0

    Ułamek to jest część całości np. dzielisz tort na połowy i zjadasz jedną połowę.Tę część tortu zapisujesz w postaci ułamka=1/2( jedna druga)czyli jedna całośc podzielona na dwie równe części. Możesz ten tort podzielic na trzy równe części - wtedy każda część to 1/3 całości.Zjesz takie dwie części i masz 2/3całości.Jesli podzielisz tort na 4 części, to każda z nich stanowi 1/4 całości.Zjesz trzy takie części i masz ułamek 3/4.Ułamek składa się z dwóch liczb i kreski ułamkowej.Ta liczba napisana ponad kreską nazywa się licznikiem ułamka, pod kreska jest mianownik. Mianownik wskazuje na ile częsci podzieliłaś całośc np.tort, a licznik wskazuje ile tych części zjadłaś.Np. 5/8 oznacza,że całość została podzeilona na 8 równych części z których wzięłaś 5.
    Inaczej można zapisać: 5:8=5/8.
    Napisz o co Ci konkretnie chodzi, podaj jakieś zadania, postaram się wytłumaczyć.Nie zrażaj się na pewno zrozumiesz ułamki i poprawisz te jedynki.

Rozwiązania

  • sonar

    1 -> licznik
    -- -> kreska ułamkowa
    2 -> mianownik


    Mianownik wskazuje na ile części podzielono całość.
    Licznik ile tych części wzięto do obliczeń
    Kreska ułamkowa zastępuje znak dzielenia.


    Gdy dodajemy lub odejmujemy ułamki -> to muszą mieć one taki sam mianowniki
    Obliczenia wykonujemy na licznikach, mianowniki pozostają bez zmian
    np.

    1/5 + 3/5= 4/5

    6/9 + 2/9 = 8/9

    8/9 - 4/9 = 4/9

    7/10 - 4/10= 3/10


    Gdy ułamki mają różne mianowniki, to musimy sprowadzić je do wspólnego mianownika i dopiero wykonać działanie.

    np.
    3/4 + 5/7= -> wspólnym mianownikiem będzie liczba 28

    teraz mnożę CAŁY pierwszy ułamek przez 7 a drugi przez 4

    = 21/28 + 20/28=

    dodaję liczniki , mianownik pozostaje bez zmian

    = 41/28

    ponieważ wynik jest ułamkiem niewłaściwym -> bo licznik jest większy niż mianownik , zamieniam go na liczbę mieszaną , czyli wyciągam z tego ułamka całości

    = 1 i 13/28


    Gdy odejmuję ułamki , mogę w odjemnej zamienić jedną całość na ułamek

    np.
    5 i 1/4 - 1 i 3/4=

    zamieniam 1 całość z 5 na 4/4

    = 4 i 5/4 - 1 i 3/4=

    odejmuję całości od całości i licznik drugiego ułamka od licznika pierwszego ułamka

    = 3 i 2/4=

    upraszczam ułamek

    = 3 i 1/2


    Mnożenie ułamków -> podane liczby muszę zamienić na ułamki niewłaściwe.

    1 i 2/3 * 3 i 1/4=

    = 5/3 * 13/4=

    = 65/12=

    = 5 i 5/12


    Podczas mnożenia mogę skracać ułamki ("na krzyż")

    np.
    3 i 3/4 * 2 i 2/5=

    = 15/4 * 12/5 = (skracam 15 z 5 oraz 4 z 12)

    = 3/1 * 3/1=

    = 9/1 =

    = 9


    Aby podzielić ułamek przez ułamek, musisz pomnożyć pierwszy ułamek przez odwrotność drugiego

    np.
    4 i 2/3 : 1 i 2/4=

    = 14/3 : 6/4=

    = 14/3 * 4/6 = (skracam 14 z6)

    = 7/3 * 4/3 =

    = 28/9=

    = 3 i 1/8

Podobne materiały

Przydatność 90% ''Kim są dla mnie rodzicie , za co im moge podziekowac... ''

Kazdy z nas w pewnym momencie zadaje sobie pytanie ..Kim sa dla mnie rodzice za co im moge podziekować...'' Trudno odpowiedziec nam na to pytanie stanowczo i bez namyslu. Jest wiele definicji , lecz tak naprawde zadnej nie mozemy do siebie przytoczyc ... Jest wiele osob, ktore nie maja za grosz szacunku dla rodziny ... A zastanow sie chociaz przez chwile ,kto ci dal szanse ? Kto sie o...

Przydatność 50% W literaturze chodzi o to, aby zobaczyć siebie...

W literaturze chodzi o to, aby zobaczyc siebie. Jak żyjemy na świecie, pośród rowiesników, nie wiemy czy postepujemy dobrze i czy bedziemy szczesliwi w przyszłosci. W kazdej literaturze jest odpowiedz na pytanie. Czy jestesmy dobrzy dla swojej rodziny, czy duzo czasu poswiecamy jej. Tak tez było z Aurelią i jej matką w ksiazce pt."Opium w rosole". Matka nie opiekowała sie...

Przydatność 50% O co chodzi w pakiecie klimatyczno-energetycznym

Pakiet klimatyczno-energetyczny Istotą pakietu klimatyczno-energetycznego jest ograniczenie przynajmniej o 20 proc. emisji CO2 do atmosfery do 2020 roku przez kraje członkowskie UE. Dla Polski oznacza to w praktyce dekarbonizację i zawalenie się naszej energetyki w 94 proc. opartej na węglu,100-procentową podwyżkę cen prądu. . Musielibyśmy kupować głównie od Francji, która...

Przydatność 50% "Albowiem ten kto zrozumie swoją istotę, jest panem swego przeznaczenia" - poprzyj przykładami.

1. „Albowiem ten, kto rozumie swoją istotę, jest panem swego przeznaczenia”. Rozwiń słowa F.Bacona, odwołując się do własnych doświadczeń i wybranych lektur. Odnosząc się to tekstu Francisa Bacona należy na wstępie odnieść się do osoby twórcy i czasów, w jakich zostały wypowiedziane. Autor żył w XVI wieku, a więc w epoce odrodzenia i miało to decydujący wpływ...

Przydatność 85% Dlaczego Syzyfowe prace są obowiązkową lekturą w gimnazjum? Czy chodzi o budzenie nienawiści do Rosjan?

Książka S. Żeromskiego, pt. ,,Syzyfowe prace" według mnie jest obowiązkową lekturą w gimnazjum, ponieważ ukazuje losy polaków w zaborze rosyjskim. Autor chciał pokazać walkę z zaborcami oraz chęć odzyskania wolności. Nie chodzi tutaj także o budzenie nienawiści do Rosjan, ponieważ akcja ta działa się w tamtym wieku i nie ma wpływu na wydarzenia w tym okresie. Przedstawię...

0 odpowiada - 0 ogląda - 2 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji