Treść zadania

czarna2911

1 wymień cechy tragedi greckiej

2 wymień wybitnych przedstawicieli renesansu.

3 podaj definicję sonetu ,podaj twórcow


4 podaj definicje mitu i opisz na przykładzie jaka spełnia on role

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Rozwiązania

  • klara88

    1.CECHY TRAGEDII GRECKIEJ:
    zasada trzech jedności:
    -czasu - akcja tragedii musiał się rozegrać w ciągu jednej doby
    -miejsca-cały czas w tym samym miejscu
    -akcji-jednowątkowość akcji
    2.WYBITNI PRZEDSTAWICIELE RENESANSU:
    Literatura:
    -Jan Kochanowski
    -Mikołaj Rej
    -Andrzej Frycz Modrzewski
    Sztuka:
    -Leonardo Da Vinci
    -Michał Anioł Buonarroti
    -Rafael Santi
    Inni:
    -Erazm z Rotterdamu (zakonnik i filozof )
    -Mikołaj Kopernik(astronom)
    3.SONET:
    Utwór literacki,który składa się z dwóch zwrotek czterowierszowych i dwóch zwrotek trójwierszowych.
    Pierwsze osiem wersów to część opisowa,a sześć ostatnich refleksyjna.
    Twórcy sonetów:
    -Dante Alighieri
    -Francesco Petrarka
    -Jan Kochanowski
    -Mikołaj Sęp-Szarzyński
    -Adam Mickiewicz
    -Juliusz Słowacki
    -Adam Asnyk
    -Kazimierz Przerwa Tetmajer
    -Leopold Staff
    -Antoni Słonimski
    4.Mit jest przede wszystkim dotyczy przeszłości ,a człowiek przy ich pomocy próbował wyjaśnić nieznane nam zjawiska,są ponadczasowe,wzorowali się na nich artyści w późniejszych epokach
    .Dzielimy je na:
    -kosmogoniczne(o świecie,dotyczy narodzin świata według wierzeń greckich)
    -teogoniczne(o bogach np:Afrodyta,wyłonił się z piany morskiej,Atena wyskoczyła z głowy Zeusa...)
    -antropogeniczne( o ludziach- mit o Syzyfie
    -genologiczne(o rodach- Ród Labdakidów,mit o Edypie)

Podobne zadania

Nieznany Jakie cechy pomogły Robinsonowi Cruzoe przetrwać na wyspie? Przedmiot: Język polski / Gimnazjum 1 rozwiązanie autor: Konto usunięte 24.3.2010 (16:37)
patrycja01 Jaki był Papkin- bohater "Zemsty". Przedstaw cechy w krótkim Przedmiot: Język polski / Gimnazjum 1 rozwiązanie autor: patrycja01 18.4.2010 (19:03)
the_end_this_love Jakie cechy posiadał Romeo z książki Williama Szekspira + przykłady ? Jak Przedmiot: Język polski / Gimnazjum 1 rozwiązanie autor: the_end_this_love 25.4.2010 (12:06)
cherry112 cechy charakteru Przedmiot: Język polski / Gimnazjum 1 rozwiązanie autor: cherry112 25.4.2010 (21:14)
BillieJean Czy wiesz jakie cechy ma w naszym jężykowym obrazie świata: a) pies b) Przedmiot: Język polski / Gimnazjum 3 rozwiązania autor: BillieJean 29.4.2010 (13:21)

Podobne materiały

Przydatność 100% A Tragedy Occurred Within a Tragedy

It happened all so quickly on one sunny day, during my junior year in high school. Three of my friends and I were recording an act scene of Macbeth, a famous playwright written by William Shakespeare. It was an assignment from English class, in which an assigned group acts out a specific scene form the playwright. The scenes were chosen based on the will of the students, and our group...

Przydatność 75% Tragedie rodu Edypa

Edyp był synem Lajosa i Jokasty .Gdy był niemowlęciem, przebito mu kostki u stóp i porzucono w górach Kitajronu , ponieważ wyrocznia ostrzegła króla Tebańskiego że zostanie zabity z ręki własnego syna , który następnie ożeni się z jego małżonką , a swoją matką . Znaleźli go pasterze i zanieśli dziecko do władców Koryntu, którzy zostali jego przybranymi rodzicami....

Przydatność 55% Poezja Norwida - rola wybitnych jednostek w dziejach.

Utwory podejmujące temat wybitnych jednostek : "Bema pamięci żałobny rapsod" Utwór poświęcony uczestnikowi i bohaterowi powstania listopadowego (1830) i Wiosny Ludów (1848). Norwid napisał go w 1851 r. po śmierci gen. Józefa Bema. Autor opisuje pogrzeb wielkiego rycerza i żal z powodu jego odejścia. Pogrzeb jest bardzo uroczysty, zmarłemu towarzyszą: miecz otoczony...

Przydatność 70% Artysta, a filister - wg przedstawicieli Młodej Polski.

Filister - termin dawniej neutralny, w epoce Młodej Polski nabrał szczególnie negatywnego zabarwienia, wręcz obelgi. Oznaczać zacząć, zwłaszcza w oczach poetów i cyganerii artystycznej, "zapleśniałego mieszczucha", człowieka bez ambicji, aspiracji i bez wyobraźni, ograniczonego, małostkowego, żyjącego otępiającą, prozaiczną codziennością. Filisterska postawa w...

Przydatność 85% Czy warto zmagać się ze światem?- w oparciu o tragedie Sofoklesa „Król Edyp”.

Czy warto zmagać się ze światem? Pytanie to można zinterpretować dwojako. Jedni zrozumieją je jako zmaganie ze światem nas otaczającym inni natomiast odkryją w nim głębszą myśl, która dotyczy zmagania się ale nie ze światem lecz z własnym losem czy przeznaczeniem. Każdy człowiek ma w swoim życiu przypisany los, czasem bywa on dobry a czasem zły, najczęściej jednak nie...

0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji