Treść zadania

adaska94

Obraz okupacji niemieckiej (radzieckiej) - tragiczny pamiętnik

proszę o napisanie tego od siebie jak ktoś się za to chce zabrać a nie ściągać z neta bo tak to każdy umie :D

Zgłoś nadużycie

Komentarze do zadania

  • sory ale prosiłem żeby było nie z neta

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Najlepsze rozwiązanie

  • 0 0



    Tematem niniejszej pracy jest charakterystyka dwóch okupacji ziem polskich w czasie II wojny światowej - niemieckiej oraz radzieckiej.
    Chcę ukazać losy - traktowanie ludności polskiej przez Niemców oraz przez Sowietów od momentu kiedy obydwaj okupanci uznali, że państwo polskie przestało istnieć.

    Straszliwe doświadczenie, jakim dla narodu polskiego była wojna i okupacja hitlerowska w latach 1939 - 1945 odcisnęły piętno na zbiorowej świadomości narodu. Niemieckie plany odnośnie ziem polskich, precyzowane w Głównym Urzędzie Bezpieczeństwa Rzeszy w latach 1939-1941 zakładały prowadzenie intensywnej germanizacji i polityki terroru.
    Niemcy jeszcze w październiku 1939 roku przystąpili do rozgraniczania ziem polskich na tzw. wcielone do Rzeszy, obejmujące województwa: pomorskie, poznańskie, górnośląskie, część łódzkiego, warszawskiego i krakowskiego oraz Generalne Gubernatorstwo utworzone dekretem Hitlera 12 października 1939 roku na ziemiach Polski centralnej.
    Obszary wcielone do Rzeszy, które objęły powierzchnię 91 974 km2 - terytorium Polski zamieszkiwało 10 139 tys. osób, z tego 607 tys. stanowili Niemcy. Ziemie te zostały podzielone na cztery prowincje. Szybko przystąpiono do ich scalenia ustrojowo-prawnego z III Rzeszą. Ludność polską zaczęto deportować do Generalnego Gubernatorstwa gdzie przestało obowiązywać polskie prawo, zastąpiono je prawem okupacyjnym.
    Władze niemieckie uznały, że GG powinno w ciągu 15-20 lat stać się krajem całkowicie zgermanizowanym, a ludność polska miała być przesiedlona na tereny Syberii, wymordowana lub zgermanizowana.
    By zastraszyć społeczeństwo i sparaliżować wszelkie próby oporu, hitlerowcy w pierwszych tygodniach okupacji przeprowadzili publiczne egzekucje i kontynuowali je w następnych miesiącach.
    Gubernator Hans Frank, urzędujący w Krakowie na Wawelu, narzucił obowiązek przymusowej pracy ludności polskiej od 16 do 60 lat i ludności żydowskiej w wieku od 14 do 60 lat.
    Głównymi celami okupanta było spacyfikowanie, a następnie stopniowe wyniszczenie narodu. Planowano eksterminację całych środowisk, znanych ze swej patriotycznej postawy - naukowców, nauczycieli, prawników, duchowieństwa, działaczy politycznych, urzędników i przedstawicieli kultury.
    Eksterminacja całych narodów , np. Żydów i Romów, germanizacja szczególnie dzieci „rasowo wartościowych” oraz antagonizowanie ludności okupowanych ziem były głównymi założeniami polityki narodowościowej III Rzeszy.
    Na ziemiach zaanektowanych Niemcy skonfiskowali cały przemysł państwowy, większość przedsiębiorstw należących do Polaków i wszystkie będące własnością Żydów. W Generalnym Gubernatorstwie jesienią 1939 roku w ramach „odprzemysłowienia” wywieziono do Rzeszy wiele urządzeń, maszyn, a nawet surowców. Ograniczono produkcję włókienniczą, chemiczną i papierniczą, przemysł miał służyć jedynie celom wojskowym. Tereny te przez cały okres okupacji były traktowane jako kolonia dostarczająca III Rzeszy żywności, surowców i taniej siły roboczej.
    Na obszarach wcielonych do Rzeszy wprowadzono niemiecką markę w relacji 1 marka równa 2 złotym.
    W Generalnym Gubernatorstwie pieniądze Banku Polskiego zastąpiły tzw złote krakowskie wydawane przez utworzony Bank Emisyjny.

    Wprowadzono zasadę zbiorowej odpowiedzialności, więzienia, obozy koncentracyjne: Majdanek, Oświęcim-Brzezinka oraz obozy natychmiastowej zagłady: Chełmno, Majdanek, Brzezinka, Sobibór, Treblinka, których jedynym celem było masowe uśmiercanie ludzi.

    Na wszystkich ziemiach polskich wcielonych do Rzeszy była przeprowadzana germanizacja :
    - Na Górnym Śląsku - dążenie do szybkiej germanizacji, opierającej się na założeniu, iż wszyscy mieszkańcy tego rejonu są Niemcami lub potencjalnymi Niemcami,
    - Na Pomorzu - germanizacja stopniowa i selektywna
    - W kraju Warty (Wielkopolska i część- łódzkiego) - germanizacja poprzez wysiedlanie ludności polskiej

    W 1941 roku władze przeprowadziły tzw. Niemiecka Listę Narodowościową (Volkslistę), formalizująca kryteria postępowania z ludnością przewidzianą do zniemczenia.

    Polityka niemiecka w dziedzinie kultury na taranie Generalnej Guberni to:
    - grabież polskiego mienia kulturalnego,
    - likwidacja szkolnictwa wyższego i średniego, polskich placówek kulturalnych i polskiej prasy,
    - propagowanie rozrywek o najniższym poziomie artystycznym,
    - eksterminacja inteligencji, prześladowania kościoła katolickiego,
    - likwidacja swobody informacji - zakaz posiadania aparatów radiowych.
    Zmieniono nazewnictwo miast z polskiego na niemieckie, konfiskowano i niszczono polskie książki, szczególnie dzieła Mickiewicza, Słowackiego, Sienkiewicza, Wyspiańskiego i innych. Prowadzono grabież dzieł sztuki i cennych pamiątek narodowych min. Skarbca Katedralnego na Wawelu, Ołtarza Wita Stwosza, zasobów archiwalnych i bibliotecznych.
    Cechą polityki niemieckiej na wszystkich zajętych terenach były prześladowania twórczości autorów pochodzenia żydowskiego oraz przeciwników politycznych nazizmu.
    Wprowadzono całkowitą kontrolę nad gospodarką, konfiskaty majątków, zarząd nad zakładami, obowiązkowe dostawy żywności, zakaz sprzedaży rynkowej, żywność na kartki oraz wysiedlenia.


    Na ludność polską zamieszkującą terytoria przyłączone do ZSRR już w październiku spadły ciężkie represje stalinowskiego aparatu bezpieczeństwa. W atmosferze terroru milicji i NKWD 22 października 1939 roku odbyły się wybory do zgromadzeń ludowych, które „poprosiły” o włączenie do republik radzieckich: Ukraińskiej i Białoruskiej w konsekwencji czego mieszkańcom nadano obywatelstwo ZSRR.
    Zaczęło się wyniszczanie Polaków w myśl haseł walki klasowej i dyktatury proletariatu.
    W więzieniach znaleźli się przedstawiciele lokalnych władz polskich, ludzie kultury i nauki.
    Polacy narażeni byli na konfiskaty i rekwizycje, kolejne fale deportacji w głąb Rosji i osadzanie w łagrach osób uznanych za „antysowieckie elementy”. Setki Polaków zostało rozstrzelanych przez funkcjonariuszy NKWD we Lwowie, Borysławiu, Wilnie, Berdyczowie i Starej Wilejce.
    W nieludzkich warunkach deportacji ginęły tysiące osób, które zsyłano do ok. 130 łagrów na terenie ZSRR w rejonach Pólwyspu Kolskiego, Syberii, Kamczatki, Kazachstanu, Kirgizji, czy rejonu jeziora Bajkał do przymusowej pracy w bardzo trudnych warunkach.
    Rozwinięta propaganda przeciwko „polskim panom” zachęcała do porachunków osobistych i samosądów.
    We wrześniu 1939 roku samosądu na oficerach polskich we wsi Bukowicze k. Brzescia dokonali chłopi Białoruscy. Bezlitośnie rozprawiano się z inteligencją, gdzie niespracowane ręce stanowiły często jedyny powód aresztowań i zsyłek.
    Skazywani na przymusową pracę w zakładach przemysłu ciężkiego więźniowie byli zsyłani do obozów o zaostrzonym rygorze - bez szans na przeżycie - na porządku dziennym był terror, bicie, praca ponad siły w trudnych warunkach, brak żywności, lekarstw, butów i odzieży a także leżenie godzinami na śniegu lub stanie w deszczu gdzie strażnicy byli panami życia i śmierci.
    W stosunku do żołnierzy i oficerów polskich, radzieckie władze nie przestrzegały żadnych międzynarodowych konwencji dotyczących humanitarnego traktowania jeńców.
    Wymordowano wziętych do niewoli oficerów wojska i policji z obozów w Kozielsku, Starobielsku i Ostaszkowie (zbrodnia katyńska).
    Polacy pod okupacją radziecką zostali zmuszeni do przyjęcia radzieckich wzorców w szkolnictwie podstawowym i średnim, wprowadzono komunistyczne podręczniki i programy6 nauczania.


    Obydwie okupacje ziem polskich w okresie II wojny światowej, zarówno przez Sowietów jak i przez Niemców cechował wspólny cel okupantów - spacyfikowanie, a następnie wyniszczenie narodu polskiego.
    Pomimo, że sytuacja Polaków w obu przypadkach była tragiczna to
    Jednak silne poczucie własnej narodowości oraz patriotyzm Polaków oparły się działaniom okupantów, pozwoliły przetrwać do końca.

Rozwiązania

Podobne zadania

Oolenka1232 Z historii :) na czwartek Przedmiot: Historia / Gimnazjum 1 rozwiązanie autor: Oolenka1232 20.4.2010 (19:09)
szkalala praca dlugoterminowa na czwarteek ;<< Przedmiot: Historia / Gimnazjum 1 rozwiązanie autor: szkalala 18.5.2010 (08:40)
evela94 Prosta praca domowa...;) ale nie na moj łeb ;/ Przedmiot: Historia / Gimnazjum 5 rozwiązań autor: evela94 18.5.2010 (15:18)
majeczka112 wojna domowa w hiszpanii 1936-1939 a)strony walczące b)pomoc innych Przedmiot: Historia / Gimnazjum 1 rozwiązanie autor: majeczka112 30.11.2010 (22:02)
Madzia8888 Pomoc:/!! Praca wykonywana miala trwać ? A. caly rok B. dosyć Przedmiot: Historia / Gimnazjum 1 rozwiązanie autor: Madzia8888 20.12.2010 (18:15)

Podobne materiały

Przydatność 60% Praca domowa- dydaktyka ogólna

PRACA DOMOWA ( F. Bereźnicki) 1. Nauka (praca) domowa uczniów. Nauka (praca) domowa-jest nieodłącznym elementem procesu kształcenia w systemie klasowo-lekcyjnym jest ważną forma, która wzbogaca i uzupełnia pracę uczniów na lekcji. ? W literaturze podkreśla się duża rolę pracy domowej w stymulowaniu wielostronnej aktywności uczniów, praca domowa może być uzupełnieniem,...

Przydatność 55% Praca

Rynek pracy funkcjonuje na podobnej zasadzie jak rynek dóbr i usług konsumpcyjnych.Stronę podażową na rynku pracy stanowią osoby zatrudnione oraz te,które chcą podjąć prace.Strone popytową reprezentują pracodawcy,tj.przedsiębiorstwa,instytucje,które zatrudniają pracodawców.Równowaga na rynku pracy występuje przy takiej ilości płacy,przy której pracownicy chcą świadczyć...

Przydatność 70% Praca

1.Praca jako wartość w życiu człowieka Praca – celowe wytwarzanie przez człowieka dóbr materialnych lub intelektualnych służace zaspokajaniu ludzkich potrzeb. Proces pracy składa się z 3 elementów: - celowej działalności(sama praca) - przedmiotu pracy (np. budowa domu) - narzędzi pracy (maszyno, Internet, komputer) ROLA PRACY: - jednen z głównych czynników...

Przydatność 100% Praca

W mojej pracy zastanowię się nad tym, czy praca jest tylko i wyłącznie koniecznością w życiu, czy człowiek może się też w niej realizować i czerpać zadowolenie. Myślę, że ogromne szczęście i satysfakcję z dobrze przeżytego dnia pojawia się, gdy człowiek robi coś pożytecznego dla innych. Lekarze i osoby spieszące innym z pomocą humanitarną, a także organizatorzy...

Przydatność 65% Praca

1 Praca – to celowe wytwarzanie przez człowieka dóbr materialnych lub intelektualnych służące zaspokojeniu ludzkich potrzeb. Proces pracy składa się z 3 elementów: a) celowej działalności b) przedmiotu pracy c) narzędzi pomocy 2. Różne sposoby rozpatrywania pracy: a) aspekt psychologiczny b) filozoficzny c) historyczny d) ekonomiczny 3. Bezrobocie – to zjawisko braku...

0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji